Ford Cortina 1600 Estate 1969
-
- Veteran
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
- Namn: Andreas Åkerlind
- Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
- Ort: Skellefteå
Ford Cortina 1600 Estate 1969
Två brukare sedan ny. Har stått sedan -96, motor går som en klocka. Dåliga framskärmar men i övrigt bra kaross. Inredning i jättefint originalskick.
- Bilagor
-
- Järnkaminen
- Legend
- Inlägg: 8331
- Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Ort: Gnosjö
- Medlemsnummer: 295
-
- Veteran
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
- Namn: Andreas Åkerlind
- Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
- Ort: Skellefteå
Tack så mycket �� Jo den är förvånansvärt välbehållen med tanke på åldern och åren under granar Framänden har en del rost på de platser jord och grus samlas, bakom framskärmarna och även framtill längst upp bakom lyktorna. Dock är det relativt enkel svetsning. Jag har påbörjat genomgång och hittills bara smörjt upp bakbromsarnas rörliga delar. Handbroms samt automatjusteringen fungerar alldeles utmärkt! Bränsletanken var dessvärre i dåligt skick.
- Järnkaminen
- Legend
- Inlägg: 8331
- Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Ort: Gnosjö
- Medlemsnummer: 295
-
- Veteran
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
- Namn: Andreas Åkerlind
- Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
- Ort: Skellefteå
Näe jag dög visst inte till att ladda upp något �� Nåväl, idag har jag fortsatt med bromsarna. Huvudbromscylindern hade fastnat så efter ett dygn med 5-56 släppte kolven. Ny vätska och en stunds luftande så fungerar alla bromsar alldeles utmärkt Att allt är tätt och lätt att lossa efter över tjugo år halvt ute i skogen är både förvånande och imponerande
- Järnkaminen
- Legend
- Inlägg: 8331
- Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Ort: Gnosjö
- Medlemsnummer: 295
Minst sagt imponerande !Andreaså skrev:Ja det var något av en överraskning! Jag behövde bara rengöra tändstiften, sätta in ett batteri och en tillfällig behållare för bränsle som gick direkt in i bränslepumpen då röret in i tanken var tätt. Efter några minuter igång gick den jämt och fint
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969
Kul bil! 1969 med 1600 X-flow är ju riktigt trevlig får man säga. Bra version av X-flow innan den mördades av "avgasrening".
Bygger man en sån med lätt putsad GT-specifikation får man en riktigt fin åkbil.
Gustaf
Bygger man en sån med lätt putsad GT-specifikation får man en riktigt fin åkbil.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Veteran
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
- Namn: Andreas Åkerlind
- Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
- Ort: Skellefteå
Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969
Jag är sugen på att vässa motorn lite så småningom. Tanken är att kunna rulla in på bilprovningen och få ut den på vägarna till sommarn. Någon eventuell uppgradering av motorn får vänta tills hösten! Till skillnad från consulen skall denna inte ut på några vintervägar :-)