Problem med dieselvärmare på nyare Ford

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Nybbe79
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: ons nov 29, 2017 6:50 pm
Namn: Robin Nyberg
Kör: Ford Edge
Ort: Karlskoga

Inlägg av Nybbe79 »

Catling skrev:ja, det är ju på gränsen. Brukar säga att om den går 30min ska man åka minst 30min.
kupe/motorvärmare med inbyggt batteriladdare kanske skulle vara nått?
Batteriladdare kanske är enda lösningen, ska ringa Helmia och kolla om dom har någon annan lösning.

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3678
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Nybbe79 skrev:Batteriladdare kanske är enda lösningen, ska ringa Helmia och kolla om dom har någon annan lösning.
Jag tror också att stödladda batteriet är din bästa lösning baserat på din användning av värmaren. Du måste köra minst lika länge som värmaren gått.

Har du senaste uppdateringarna för värmare och batteriladdning? Om inte så be Fordverkstan greja det.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Nybbe79
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: ons nov 29, 2017 6:50 pm
Namn: Robin Nyberg
Kör: Ford Edge
Ort: Karlskoga

Inlägg av Nybbe79 »

davve d skrev:Jag tror också att stödladda batteriet är din bästa lösning baserat på din användning av värmaren. Du måste köra minst lika länge som värmaren gått.

Har du senaste uppdateringarna för värmare och batteriladdning? Om inte så be Fordverkstan greja det.
Provade nu att starta Värmaren men den hoppade ej igång, mätte på batteriet och hade då 11.96 V. Antar att det är för lite, startade bilen och fick då 14,88 V så min lösning blir nog underhållsladdning, synd att dom inte kör med dubbla batterier som VW.

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 967
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Catling »

Du skulle kunna ladda batteriet med en extern laddare te.x under kvällen ett tag framöver för att se om det löser problemet.
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 325
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

Nytt batteri i bilen var 3:e/4:e år håller värmaren igång och funktionell på dessa nya bilar. Vet ingen annan lösning. Läser på olika forum att fler en Ford verkar lida av samma sak.

Skickat från min HD1913 via Tapatalk

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Inlägg: 479
Blev medlem: tor nov 30, 2006 6:40 am
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016
Ort: Kramfors

Inlägg av mondeo »

Vispen74 skrev:Nytt batteri i bilen var 3:e/4:e år håller värmaren igång och funktionell på dessa nya bilar. Vet ingen annan lösning. Läser på olika forum att fler en Ford verkar lida av samma sak.

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Att underhålla batteriet är en bra mycket billigare lösning. Sköter man batteriet och håller det laddat, så håller det betydligt längre än 3-4 år. Att installera en fast underhållsladdare är alltså lösningen vid korta körsträckor.

Användarvisningsbild
Golddigger
Erfaren
Inlägg: 34
Blev medlem: sön jul 15, 2007 4:42 pm
Namn: Joakim Norman
Kör: Mondeo 2.0 TDCI 180 Business A AWD Kombi -16
Ort: Tvärålund

Inlägg av Golddigger »

mondeo skrev:Att underhålla batteriet är en bra mycket billigare lösning. Sköter man batteriet och håller det laddat, så håller det betydligt längre än 3-4 år. Att installera en fast underhållsladdare är alltså lösningen vid korta körsträckor.
Det hjälper inte. Spelar ingen roll att underhålls ladda, om bilen känner att det finns kräm i batteriet och förbrukar det istället till en viss nivå innan den börjar ladda igen.
Har Defa motorvärmarepaket med deras laddare sen bilen var ny. Den laddas ca 2 tim varje dag under vinterhalvåret. Trots detta så har jag haft problem med strömmen till dieselvärmaren. Har haft in bilen ett flertal ggr pgr av detta.
Dom har uppdatera system och slutligen blev det ett nytt batteri efter ca 2,5 år.

Idag fungerar den bra och jag hoppas att uppdateringarna för hanteringen av generatorladdningen har löst problemet.

Känns inte kul om man måste byta batteri vartannat år för att kunna använda dieselvärmaren.

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 325
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

mondeo skrev:Att underhålla batteriet är en bra mycket billigare lösning. Sköter man batteriet och håller det laddat, så håller det betydligt längre än 3-4 år. Att installera en fast underhållsladdare är alltså lösningen vid korta körsträckor.
Nja, kör 2 x 5 mil om totalt ca 2 timmar per dag, så batteriet bör ju hinna laddas. Hjälper inte.

Instämmer @Golddigger ovan till 100%

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 967
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Catling »

Killen har ju ett nytt batteri.....
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Skriv svar