MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6275
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

God jul på er!

Mvh Jonas

FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5083
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

MalZon skrev:God jul på er!

Mvh Jonas
God jul! :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6275
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Väntar på material till garaget så passade på att plocka bort huvudcylindern för att få en bild på hur vågen skulle se ut, och om den ens passar. Och jodå, ska nog allt passa, ska dock få tag i mindre vätskebehållare för de stjäl rätt mycket utrymme. Annars är ska det inte vara några alls problem.

Mvh Jonas

Bild
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10092
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Istället för mindre behållare, kanske du kan köra slang/rör mellan dem och cylindrarna och flytta dem till en plats som är bättre?

Tänk på att behållarna ska vara genomsynliga för kontroll av vätskenivån (eller ha siktglas).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6275
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

therealpinto skrev:Istället för mindre behållare, kanske du kan köra slang/rör mellan dem och cylindrarna och flytta dem till en plats som är bättre?

Tänk på att behållarna ska vara genomsynliga för kontroll av vätskenivån (eller ha siktglas).

Gustaf
Sant. Kan ju sätta dem på torpedplåten brevid behållaren till kopplingen. Ska klura lite :)

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 566
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Kommer bli bra, känns som att det oftast blir det när du är igång :)
Hade också gärna haft bromsvåg eftersom jag misstänker att jag har ganska lite broms på bakhjulen som det är nu i och med ganska mycket större bromsar fram och original bak. Men bilen är ju ett löpande projekt så det får komma senare.

Hur funkar justeringen på en såndär? justerar man hur mycket tryck vardera cylinder får eller? Har aldrig fördjupat mig i det.

// Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10092
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är rätt klurigt faktiskt. De båda cylindrarna är förbundna med varandra med en gängad axel, som pedalen trycker på. Genom att skruva på axeln flyttar man den i sidled vilket ändrar var pedaltrycket kommer in, kan man säga. Står den i mitten får båda cylindrarna 50% av pedaltrycket, men flyttar man tryckpunkten närmare ena cylindern ökar man kraften på den.

Därav uttrycket "bromsvåg", det är som en balansvåg kan man säga.

Det man ska minnas är att man inte kan flytta runt hur mycket kraft som helst, vågen ska användas för att finjustera balansen i bromssystemet.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 566
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Okej då tror jag att jag är med. Utan att veta nått men det känns som att den kan vara grymt känslig för justering? Kan tänka att det krävs lite labbande innan man får till det.

Det sista man vill är ju att få bakhjulslåsning vid broms.

Men är ju smidigt att ha möjligheten att flytta bromskraft mellan framaxel och bakaxel.

// Jimmy

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2116
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Är verkligen bara för sista finjustering. Fick byta cylindrar och räkna på volymer och skit innan jag träffa rätt.

Att bara byta ok i fram med original huvudcylinder blir tyvärr inte så bra. Går man upp i storlek på broms ok bara fram så räcker inte volymen i huvudcylinder. Blir oftast för lite kraft fram med dålig bromseffekt som resultat.
Bosch, Ate eller Girling som byggde och dimensionerade bromssystem har nog lagt rätt många timmar för att få korrekt balans och bromseffekt.
Så innan man får allt perfekt med bromsok byte så får man räkna med endel test och byte av cylindrar.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6275
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Japp blir nog en del testade innan allt lirar. Man måste ju börja nånstans :)

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 566
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Fredin skrev:Är verkligen bara för sista finjustering. Fick byta cylindrar och räkna på volymer och skit innan jag träffa rätt.

Att bara byta ok i fram med original huvudcylinder blir tyvärr inte så bra. Går man upp i storlek på broms ok bara fram så räcker inte volymen i huvudcylinder. Blir oftast för lite kraft fram med dålig bromseffekt som resultat.
Bosch, Ate eller Girling som byggde och dimensionerade bromssystem har nog lagt rätt många timmar för att få korrekt balans och bromseffekt.
Så innan man får allt perfekt med bromsok byte så får man räkna med endel test och byte av cylindrar.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Blir det inte tvärtom? Större bromsar fram men samma/original bak borde väl ge mer bromskraft fram kontra bak? Eller?

Kliver jag på för hårt i min bil låser det bara upp fram och aldrig bak.

// Jimmy

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6275
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Jimmy86 skrev:Blir det inte tvärtom? Större bromsar fram men samma/original bak borde väl ge mer bromskraft fram kontra bak? Eller?

Kliver jag på för hårt i min bil låser det bara upp fram och aldrig bak.

// Jimmy
Beror på hur man tänker.. Större ok = fler/större kolvar = behöver mer vätska för att fylla upp oken, vilket gör att bromskraften tar längre in i huvudcylindern. Men iom att du har samma bromsar bak så tar den lika som innan. Sen att kraften totalt blir bättre fram med större grejer är ju omvänt tänk. Jag märkte ju större bromskraft med nya bromsarna fram och orginal bak, men så lär de bak vart både varma och sletna så det vägde nog upp det hela.

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10092
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är så mycket som påverkar (volymen/arean på kolvarna, area på belägg, diameter på skivor) så det är svårt att säga bara "större". Men ökar man kolvarean i oken så behöver man generellt sett öka kolvarean i huvudcylindern också, för att det ska fungera bra. Annars riskerar man som sagt att pedalen bottnar innan man har full bromskraft.

Bromsar är knepigt och man kan räkna och klura massor men till slut måste man provköra och utvärdera - och förändra baserat på hur det fungerar i praktiken. Man ska också minnas att saker som fjädringsväg, dämpning och hjulinställning också påverkar bromsgreppet.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6275
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Passade ju! I april smäller det :)

Mvh Jonas

FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5083
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

MalZon skrev:Passade ju! I april smäller det :)

Mvh Jonas

Stort grattis! :D

Gott om plats för barnstol. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Skriv svar