Fiesk - Sierra Cosworth 4x4 -90

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Fiesk
Veteran
Inlägg: 144
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Sierra Cosworth RS 4x4
Ort: Kisa
Medlemsnummer: 529

Inlägg av Fiesk »

Problemet med generatorn är löst.
Det var helt enkelt jordningen som inte fungerade.

Nu till nästa problem..
Tomgången svajar som tusan.
Mest när bilen är varm, upp och ned.. upp och ned..
När den i varvkurvan är riktigt låg så är det nästan att den dör.

Jag har haft bort tomgångsmotorn, rengjort kontakterna, rengjort mekaniken med bromsvätska och sen smörjt med 5-56. Ingen skillnad.

Idéer? :)

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Hur reagerar bilen om du tycker ur tomgångsventilen under tomgång?

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Användarvisningsbild
Fiesk
Veteran
Inlägg: 144
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Sierra Cosworth RS 4x4
Ort: Kisa
Medlemsnummer: 529

Inlägg av Fiesk »

MalZon skrev:Hur reagerar bilen om du tycker ur tomgångsventilen under tomgång?
Den går ned till cirka 500rpm och ligger där stabilt.

När man sätter i kontakten igen vid tomgång så ökar den först snabbt uppp till 2000+ och sedan går den ner och pendlar mellan (cirka) 500 och 1300.

Användarvisningsbild
Fiesk
Veteran
Inlägg: 144
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Sierra Cosworth RS 4x4
Ort: Kisa
Medlemsnummer: 529

Inlägg av Fiesk »

Ser nu att jag svarat på fel, "tomgångsventil".. Jag trodde du menade kontakten.
Vad menas med tomgångsventilen?

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Och jag har helt missat att du svarat.. :)
Är ju kontakten till ventilen jag menar. Började "svajningen" bara sådär eller har den vart så sen du fick i motorn igen?

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Användarvisningsbild
Fiesk
Veteran
Inlägg: 144
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Sierra Cosworth RS 4x4
Ort: Kisa
Medlemsnummer: 529

Inlägg av Fiesk »

Har varit så sedan uppstart.
Men blir värre när motorn är varm. (yeah, what's up with that?)

Har fått svar från flera håll nu.
När kontakten inte är i så ska tomgången ligga strax under 1000.
Min ligger på kanske 500 eller 600 cirka, då kontakten till tomgångsmotorn inte är i.

Så ska i helgen justera in tomgången.

Användarvisningsbild
Fiesk
Veteran
Inlägg: 144
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Sierra Cosworth RS 4x4
Ort: Kisa
Medlemsnummer: 529

Inlägg av Fiesk »

Okej, det verkar onekligen som att det fungerar nu.
Jag lät bilen stå på tomgång i 25 min, gasade på lite ibland.
Drog ur kontakten till tomgångsmotorn och började skruva på skruven under spjällhuset. Tyckte inte att jag märkte så stor skillnad när jag skruvade så jag provade att sätta tillbaka kontakten igen.. Och då bara funkade den.

Lät det gå 10-15 min till, ingen svajande tomgång alls.
När jag drar ur och sätter i kontakten så stannar tomgången på exakt samma.
Förut så ökade den ju rätt mycket.

Så, summa summarum: Jag skruvade lite på tomgångsskruven och det hoppade igång. Kan det ha varit igensatt på något vis? Typ smuts som släppte när jag började skruva.. Aja, jag ska ut och åka flera mil när det blir bättre väder, då får vi väl se hur det går :)

Besiktad och färdig inför kommande säsong!
Bilagor
bes2.png
bes1.png

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5658
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

vackert!

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2133
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Grattis.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Grymt!

Tomgångsventilerna är ett kapitel för sig. Har en gammal liggande som jag tänkt länge att jag ska slakta för att se om det går att "renovera" dem.
Min svajar med. Har planer att skrota orginalet och få dit en dubbelverkande så man kan styra tomgången helt i sprutet.

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Användarvisningsbild
Fiesk
Veteran
Inlägg: 144
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Sierra Cosworth RS 4x4
Ort: Kisa
Medlemsnummer: 529

Inlägg av Fiesk »

MalZon skrev:Har planer att skrota orginalet och få dit en dubbelverkande så man kan styra tomgången helt i sprutet.

Mvh Jonas
Har sett på bilder att du har att göra så att det räcker..
Men din tanke är spännande.
Lägg upp en projekttråd och sätt fart! :D

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Fiesk skrev:Har sett på bilder att du har att göra så att det räcker..
Men din tanke är spännande.
Lägg upp en projekttråd och sätt fart! :D
Har min tråd här: viewtopic.php?t=35522
Jodå, de finns att göra.. Fick hem 160kvm osb och 300kvm gips i veckan med. Just nu sitter jag och smuttar på en kaffe i morsans nya lägenhet som hon fick nycklarna till i onsdags.. :)

Velar på att köpa ett MaxxECU Race så jag får fler ut och ingångar. Vill ha mer grejer :p

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Användarvisningsbild
Fiesk
Veteran
Inlägg: 144
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Sierra Cosworth RS 4x4
Ort: Kisa
Medlemsnummer: 529

Inlägg av Fiesk »

Startade upp efter några dagar och problemet var tillbaka.
Ska montera ned den (följa en guide jag blev tipsad om) och köra alla delar i ultraljudstvätten på jobbet.
Beställt hem nya packningar till turbon, läckte lite olja från sumpröret. (tror jag)

Användarvisningsbild
Fiesk
Veteran
Inlägg: 144
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Sierra Cosworth RS 4x4
Ort: Kisa
Medlemsnummer: 529

Inlägg av Fiesk »

Här är för övrigt guiden jag fick tips om: (för att rengöra tomgångsmotorn)
https://www.autodynamix.co.uk/auto-dyna ... an-set-up/

Användarvisningsbild
Johansson
Legend
Inlägg: 1750
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
Namn: Linus Johansson
Kör: Sierra Cosworth RWD
Ort: Nybro
Medlemsnummer: 67

Inlägg av Johansson »

Grattis! Gött att vara klar så pass tidigt på året. Min kan vara lite orolig i början, brukar bli bättre när den blivit varm.

//Linus
FORD CLUB SWEDEN

Skriv svar