Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Henke P
Veteran
Inlägg: 732
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:00 am
Namn: Henrik Persson
Kör: Escort Cosworth 93:a, Mondeo 2.2 TDCI 2008
Ort: Torsås
Medlemsnummer: 521

Inlägg av Henke P »

Otroligt bra jobbat Jimmy med burbygget :).. Sådant här tar tid då man måste dubbel o trippelkolla och klura för att få till något bra som funka bra med :)

/Henke P..
Det var bättre förr...
när kvinnor var kvinnor
män var män och fikus var en krukväxt
Tack till!
Bilpedanten.com

Tags:

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6468
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Jimmy86 skrev:Ingen som vet vad det lilla metallbläcket/biten på sista bilden är?


Mvh Jimmy
Kan vara låshaken till rattlåset? Ska ju sitta längs tändningslåset där det möter rattaxeln. För mig att det sitter allra längst ner. Vänd på ratten och se där så förstår du. Annars vete fan..

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ Ford Sierra RS Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10172
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det finns speciella metallband med spännen hos lite motorsportfirmor att köpa, men det går ju att bygga av spikband/patentband om man vill. Men snabbhakar/excenterlås så man får loss den snabbt är bra :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 587
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Henke P skrev:Otroligt bra jobbat Jimmy med burbygget :).. Sådant här tar tid då man måste dubbel o trippelkolla och klura för att få till något bra som funka bra med :)

/Henke P..
Tack :) Ja det har varit mycket funderande och velande med allt möjligt men nu är det ju inte så mycket kvar. Hur går det för dig? Vi kör shakedown på Emmaboda nånstans mitten april. Du hoppas jag att du är på plats!

Fege fick förövrigt bilen godkänd och sfro/regbesiktad/kontrollbesiktad och klar i lördags. Så nu kan han åka på gata lagligt :)
MalZon skrev:Kan vara låshaken till rattlåset? Ska ju sitta längs tändningslåset där det möter rattaxeln. För mig att det sitter allra längst ner. Vänd på ratten och se där så förstår du. Annars vete fan..

Mvh Jonas
Har glott som en idiot men kan fan inte hitta vart den kommer ifrån. Frågade på passionford också men ingen som direkt vet. Men du menar den grejen som ska hugga tag i och låsa ratten eller?

Finns några fler bilder på "biten" här. Är ju ett litet hål i den som det borde sitta nått i.

https://passionford.com/forum/ford-sier ... is-is.html

therealpinto skrev:Det finns speciella metallband med spännen hos lite motorsportfirmor att köpa, men det går ju att bygga av spikband/patentband om man vill. Men snabbhakar/excenterlås så man får loss den snabbt är bra :-)

Gustaf
Hehe tänkte inte på det, vore jobbigt om man måste ha en skruvdragare med sig i bilen för att få bort släckaren :)

Till en början så drar jag nog bara dit den med nån rem. Funkar inte det så får jag kolla på nån mer stabil lösning.


Å gott nytt år på er alla. Vilket påminner mig om att jag måste betala in medlemsavgiften för 2020 också!

// Jimmy

Användarvisningsbild
Henke P
Veteran
Inlägg: 732
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:00 am
Namn: Henrik Persson
Kör: Escort Cosworth 93:a, Mondeo 2.2 TDCI 2008
Ort: Torsås
Medlemsnummer: 521

Inlägg av Henke P »

[quote="Jimmy86"]Tack :) Ja det har varit mycket funderande och velande med allt möjligt men nu är det ju inte så mycket kvar. Hur går det för dig? Vi kör shakedown på Emmaboda nånstans mitten april. Du hoppas jag att du är på plats!

Fege fick förövrigt bilen godkänd och sfro/regbesiktad/kontrollbesiktad och klar i lördags. Så nu kan han åka på gata lagligt :)

Tjena Jimmy :)

Haha nä är motorn klar i april då så är ja mera än nöjd du :D.. Men ja kan åka upp till Emmaboda och vara ett moraliskt stöd eller något liknande :D

Riktigt gött att den lille galet snabbe Fege's bil är godkänd nu.. jäkla resa han fick för o få rätt att allt var som det skulle till slut :)

O Gott Nytt År till dej Jimmy, så hoppas vi att det kommer att 2020 kommer att bli ett snabbt år på banorna ialla fall :)


/Henke P..
Det var bättre förr...
när kvinnor var kvinnor
män var män och fikus var en krukväxt
Tack till!
Bilpedanten.com

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5642
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Jimmy86 skrev: Bilder förgyller alltid en projetktråd! Kan bli ganska tråkigt som läsare utan. Satte du skruvbur i Kaa:n eller svetsade du en?

Det blir några timmar som läggs ner på detta. Har skjutit på det i några år pga av det. Ska bli fruktansvärt skönt att få den klar så man kan fokusera på motor och låda sen.

Mvh Jimmy
Ja, blev skruvbur då jag tänkte att det skulle gå snabbare och vara mindre krångel vid monteringen. Hade hunnit svetsat ett antal burar innan min skruvbur var på plats dock. ;)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 587
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Hua en månad sen jag uppdaterade senast! Har hänt lite igen men har gått på lite lågfart i två veckor för jag lovade min kusin för ett halvår sen att ta hand om denna. Hon är hur lugn och hur lätt som helst att ha å göra med men hon går inte att lämna ensam. Hon biter sönder saker å lider allmänt av att vara själv. Så tyvärr har min garagetid fått lida lite för det. Gör dock inte mig nått direkt då jag ändå känner att jag är ute i god tid bilen och en paus är aldrig fel heller.
01.JPG
Jag har förhoppningsvis gjort taket vattentätt nu. Resultatet med täckplåten och popnit blev faktiskt över förväntan. Var rädd att taket skulle slå sig när jag började skjuta i nitarna men det klarade sig bra.
1.JPG
Maskerade upp taket och "luckan" och fogade/kittade med vårt karosskit vi använder på jobbet.
2.JPG
Använde trycktät nit men enligt instruktionen skulle det borras 4.2mm hål för att garantera tätning. Jag hade bara 4.5. Så nu ligger det en tätning mellan niten och plåten istället. Den jäste ut fint när jag sköt i dom så är förhoppningsvis tätt.
3.JPG
Ser lite konstigt ut när luckan är så blank :) Det ligger en vända karosskit på insidan också. Fan om det läcker nu.
4.JPG
Slutmonteringen har inletts!!! Känns grymt bra. Har lagt mååånga timmar i vinter på bilen. Det som jag tycker har varit jobbigast det är garanterat målningen. Har säkert målat i 15 omgångar, är sjukt trött på det.
5.JPG
6.JPG
Mattan har ju som synes hittat tillbaka också. Har fått skära lite i den men faktiskt inte några större bitar utan mest lite putsning av den. Ja förutom för dom främre boxarna då. Tycker det blev bra med släckaren där också. Ska skaffa en rem att slå runt den bara.
7.JPG
Nya batteriet och nya placeringen av det. Mitt gamla vägde 22 kilo (!) Detta väger 7 (!). Tycker det blev bra där. Är inte riktigt klar med kabeldragningarna till det ännu. Säkringen hamnade bredvid på balken som synes. Har dessutom dragit om lite andra kablar som ligger under mattan. Ska ju helst inte gå några kablar mellan kaross och bur.
8.JPG
Helhet som det ser ut nu.
9.JPG
Mer kommer bilder kommer.

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 587
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Blir ju ganska många bilder på samma sak men så får det bli.
10.JPG
11.JPG
12.JPG
Mattan skuren för boxarna. Var egentligen det ända stället som det behövde skäras mycket. Hade sån tur med min placering av nedre röret i huvudbågen att mattan mer eller mindre bara gick att skjuta in under det så i bakkant är det inte skuret nått alls. Flax eller? =)
13.JPG
14.JPG
15.JPG
16.JPG
Mittre boxarna ser man nästan inget av när plåten framför kom dit och mattan las in. Blev diskret placering.
17.JPG
Å garagekamratens. Mer eller mindre raceready. Det som saknas är vindrutan som jag har beställt via jobbet men det var tre veckors leverans. Den råkade stryka med när vi skar ut den. Förutom bur har han byggt om hela soppasystemet. Det går längs vänster tröskel inne i bilen original. Nu går det under istället. Dessutom kompletterat med en catchtank isvetsad i originaltanken och dubbla pumpar. Dragit om bakre delen av bromsrören då dom går längs vänster tröskel invändigt. M.m.
18.JPG
Å en bonus vad som komma skall med min bil framöver :D Behöver fler hästar i stallet. Känner att jag sorterat ut chassit under mina fyra säsonger. Och när nu buren har hittat i så känns det som det naturliga steget. Motor och låda är redan inköpt men blir ju såklart inget med det den här säsongen. För det kommer troligtvis bli ett lika stort projekt som buren om inte värre.
999.JPG
I övrigt så känns det grymt bra. Är inte många timmar kvar i garaget innan den är helt ihop. Tycker hela byggnationen ser bra ut och är välgjord så inget jag ska behöva skämmas för. Färgen passade bra in och jag är glad att jag inte målade buren svart såhär i efterhand. Är lite småpill kvar såklart men alla dom stora grejerna är avbockade. Typ instegslister å täckpaneler å lite sånt. Skära lite i dörrsidorna osv.

Ska försöka klä sidorna från b-stolpe och bakåt med nått. Har kapat till original sidoklädslar men är inte riktigt nöjd med resultatet. Ska se om jag kan skaffa nån matta som jag kan klippa till och fästa så man döljer hålen in i bakskärmarna.

Ska lägga i original bagagerumsmatta bak också tänkte jag. Vill dämpa så mycket ljud det går då den faktiskt körs lite på allmän väg nån gång ibland.

Den 17 April är det shakedown på Emmaboda! Så första körningen är bokad. I år dubblar kompisgänget upp och två av polarna ska köra hela timeattacknu serien. Första deltävlingen går av stapeln första maj. Knutan som vanligt, är lite sugen på att köra där i år igen men vi får se hur det blir. Jag kommer vara där med bil eller inte iaf.

Allt för denna gång gott folk. Återkommer när det hänt lite framöver!!


// Jimmy

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5642
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Blir ju kalasbra det där! :thumbsup: :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Smakfullt med bågens färg :)

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Bra jobbat.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10172
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det ser bra ut!

Snygga grenrör, BOA/BOB brukar kunna vakna till fint om man ger dem lite mer möjligheter att andas tillsammans med en bra mappning.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 587
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

RickardEM skrev:Blir ju kalasbra det där! :thumbsup: :)

\Rickard
Tack! Är nöjd själv och är vanligtvis rätt självkritisk!
Greger skrev:Smakfullt med bågens färg :)
Som sagt, glad såhär i efterhand att jag inte gjorde den svart. Sen är det många timmars penslande, och rör är fantastiskt roligt att måla.....inte
Fredin skrev:Bild Bra jobbat.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Tack! Utvecklar du din nått eller står den och väntar på bättre tider?
therealpinto skrev:Det ser bra ut!

Snygga grenrör, BOA/BOB brukar kunna vakna till fint om man ger dem lite mer möjligheter att andas tillsammans med en bra mappning.

Gustaf
Är säkert så, men känner att det inte är nån ide att hålla på med BOBen längre tyvärr. Den har verkligen gjort sitt jobb. motorn som rasade i höstas har ju plågats sista tre säsongerna med uppåt 100 varv vissa trackdays. Och jag har åkt rätt många trackdays dom här åren. Tror rekordet var på mantorp förra året, 107 eller 117 varv tror jag att jag fick ihop. Räknade grovt och den har ju gått närmare 300 vändor på Emmaboda också. Tänker inte plöja ner nått i den motorn då jag anser att vinsten i effekt kommer vara så liten kontra kostnaden.

Nä grenrören är till en helt annan motor ;)


// Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10172
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jimmy86 skrev:
Är säkert så, men känner att det inte är nån ide att hålla på med BOBen längre tyvärr. Den har verkligen gjort sitt jobb. motorn som rasade i höstas har ju plågats sista tre säsongerna med uppåt 100 varv vissa trackdays. Och jag har åkt rätt många trackdays dom här åren. Tror rekordet var på mantorp förra året, 107 eller 117 varv tror jag att jag fick ihop. Räknade grovt och den har ju gått närmare 300 vändor på Emmaboda också. Tänker inte plöja ner nått i den motorn då jag anser att vinsten i effekt kommer vara så liten kontra kostnaden.

Nä grenrören är till en helt annan motor ;)


// Jimmy
Spännande, jag ser ju det nu... AJ30 kanske?

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5642
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Jimmy86 skrev:Är säkert så, men känner att det inte är nån ide att hålla på med BOBen längre tyvärr. Den har verkligen gjort sitt jobb. motorn som rasade i höstas har ju plågats sista tre säsongerna med uppåt 100 varv vissa trackdays. Och jag har åkt rätt många trackdays dom här åren. Tror rekordet var på mantorp förra året, 107 eller 117 varv tror jag att jag fick ihop. Räknade grovt och den har ju gått närmare 300 vändor på Emmaboda också. Tänker inte plöja ner nått i den motorn då jag anser att vinsten i effekt kommer vara så liten kontra kostnaden.

Nä grenrören är till en helt annan motor ;)

// Jimmy
Det låter spännande, trodde också att grenrören var till nuvarnde motor. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Skriv svar