Oljepump/Drivaxel 2wd?
- Johansson
- Legend
- Inlägg: 1750
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
- Namn: Linus Johansson
- Kör: Sierra Cosworth RWD
- Ort: Nybro
- Medlemsnummer: 67
Oljepump/Drivaxel 2wd?
Hej!
Vad finns det för tankar och erfarenheter, Framförallt kring tillverkare/fabrikat? Finns en uppsjö att välja mellan har jag märkt. Har själv kört med en cosworth YB0265 ett bra tag, men nu vid inspektion så är den ganska repig både på ena sidan och i botten även tendenser till utsmetad aluminium i botten, locket ser fint ut.
Det är förvisso 10 år sedan pumpen monterades men miltalet är inte mycket mer än man kör med en bruksbil på ett år;). Oljebyten Varje år och ibland mer än det.
//Linus
Vad finns det för tankar och erfarenheter, Framförallt kring tillverkare/fabrikat? Finns en uppsjö att välja mellan har jag märkt. Har själv kört med en cosworth YB0265 ett bra tag, men nu vid inspektion så är den ganska repig både på ena sidan och i botten även tendenser till utsmetad aluminium i botten, locket ser fint ut.
Det är förvisso 10 år sedan pumpen monterades men miltalet är inte mycket mer än man kör med en bruksbil på ett år;). Oljebyten Varje år och ibland mer än det.
//Linus
Senast redigerad av 1 Johansson, redigerad totalt 0 gånger.
FORD CLUB SWEDEN
- Johansson
- Legend
- Inlägg: 1750
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
- Namn: Linus Johansson
- Kör: Sierra Cosworth RWD
- Ort: Nybro
- Medlemsnummer: 67
Det var inte många tankar kring oljepumpar.
Det står mellan dessa nu
https://anemboengineering.co.uk/ford-si ... -pressure/
http://modatek.co.uk/cosworth-yb0265-oi ... -in-stock/
Det står mellan dessa nu
https://anemboengineering.co.uk/ford-si ... -pressure/
http://modatek.co.uk/cosworth-yb0265-oi ... -in-stock/
FORD CLUB SWEDEN
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
När jag satte ihop min senaste motor för några år sedan så var snacket att ingen av eftermarknadspumparna var speciellt bra. De flesta engelska motorbyggare föredrog utvalda begagnade originalpumpar.
Men då hade varken Anembo eller Cosworth pumpar att sälja.
Allt annat jag köpt från Anembo har varit mycket fint så jag skulle inte tveka att handla där.
Gustaf
Men då hade varken Anembo eller Cosworth pumpar att sälja.
Allt annat jag köpt från Anembo har varit mycket fint så jag skulle inte tveka att handla där.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Johansson
- Legend
- Inlägg: 1750
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
- Namn: Linus Johansson
- Kör: Sierra Cosworth RWD
- Ort: Nybro
- Medlemsnummer: 67
Jag det lutar åt Anembo då jag kan ta kugghjulet till veven från samma ställe. Har faktiskt kvar min original pump som jag tror är från 80-talet och den ser bättre ut än den som har suttit i nu.therealpinto skrev:När jag satte ihop min senaste motor för några år sedan så var snacket att ingen av eftermarknadspumparna var speciellt bra. De flesta engelska motorbyggare föredrog utvalda begagnade originalpumpar.
Men då hade varken Anembo eller Cosworth pumpar att sälja.
Allt annat jag köpt från Anembo har varit mycket fint så jag skulle inte tveka att handla där.
Gustaf
FORD CLUB SWEDEN
- Johansson
- Legend
- Inlägg: 1750
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
- Namn: Linus Johansson
- Kör: Sierra Cosworth RWD
- Ort: Nybro
- Medlemsnummer: 67
Re: Oljepump 2wd?
Hej!
På drivaxeln som man kan köpa på t.ex Burton så sitter det en låsring, detta finns inte på min idag. Spelar det någon roll?
Mvh Linus
På drivaxeln som man kan köpa på t.ex Burton så sitter det en låsring, detta finns inte på min idag. Spelar det någon roll?
Mvh Linus
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Oljepump/Drivaxel 2wd?
Nej, det ska inte spela någon roll.
Dubbelkolla att axeln inte kan åka för långt ned i pumpen, jag har aldrig varit med om det...men det är ju det enda låsringen skulle kunna hindra egentligen.
Gustaf
Dubbelkolla att axeln inte kan åka för långt ned i pumpen, jag har aldrig varit med om det...men det är ju det enda låsringen skulle kunna hindra egentligen.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Johansson
- Legend
- Inlägg: 1750
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
- Namn: Linus Johansson
- Kör: Sierra Cosworth RWD
- Ort: Nybro
- Medlemsnummer: 67
Re: Oljepump/Drivaxel 2wd?
Ok, läste på något engelsk forum att låsningen är till för att axeln inte ska åka ur om man vänder på motorn och har fördelaren borttagen. Tycker det du skriver låter mer troligt. Glömde ta med en axel sist jag handlade från Burton men det verkar som det ska funka lika bra med en kapad insexnyckel.
//Linus
//Linus
FORD CLUB SWEDEN
- Fredin
- Legend
- Inlägg: 2133
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Daniel Fredin
- Kör: Otroligt snabbt
- Ort: Hjo
- Medlemsnummer: 59
Re: Oljepump/Drivaxel 2wd?
Haha, jag köpte en ny en gång från TG. Då fick jag en avkapad 6mm insexnyckel. Märkningen gick att se.Johansson skrev:Ok, läste på något engelsk forum att låsningen är till för att axeln inte ska åka ur om man vänder på motorn och har fördelaren borttagen. Tycker det du skriver låter mer troligt. Glömde ta med en axel sist jag handlade från Burton men det verkar som det ska funka lika bra med en kapad insexnyckel.
//Linus
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*