Smygreklam för en podcast
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Smygreklam för en podcast
Morsning!
Har startat en podd som heter Hej Bruksbil med några kompisar.
Podden handlar om klassiska bruksbilar. Bilar vi växte upp med, bilar som mamma, pappa, brorsan eller morbror körde etc.
Vi provkör, recenserar och diskuterar runt bilarna och alltid med en specifik bil i fokus per avsnitt. Humoristiska anekdoter och poänger utlovas!
Hoppa gärna in och titta (lyssna) https://anchor.fm/hej-bruksbil
Hoppas det är okej att göra lite reklam för podden här.
Kom gärna med feedback ni som lyssnar
Har startat en podd som heter Hej Bruksbil med några kompisar.
Podden handlar om klassiska bruksbilar. Bilar vi växte upp med, bilar som mamma, pappa, brorsan eller morbror körde etc.
Vi provkör, recenserar och diskuterar runt bilarna och alltid med en specifik bil i fokus per avsnitt. Humoristiska anekdoter och poänger utlovas!
Hoppa gärna in och titta (lyssna) https://anchor.fm/hej-bruksbil
Hoppas det är okej att göra lite reklam för podden här.
Kom gärna med feedback ni som lyssnar
- Järnkaminen
- Legend
- Inlägg: 8331
- Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Ort: Gnosjö
- Medlemsnummer: 295
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5455
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Kul
Ska lyssnas på vid tillfälle:)
Ska lyssnas på vid tillfälle:)
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Låter kul!:) Ni bara måste ju ha med Ford Granada, helst då en mk 1 (1972-77) . Dessa var på sin tid överallt och användes till allt, som familje- och tjänstebilar i både stat och företag vilket gjorde att de trots det stora antalet på svenska vägar är sällsynta idag. De gjorde också som få europeiska bilmodeller resan från statusbil till nåt lagen närmast automatiskt höll ögonen efter i trafiken när de nått botten. Eftertraktade idag, de få som återstår, och folk som har hjärta för dom lägger ofta stora summor och mycket jobb på att återställa även nergångna exemplar. Skulle tro de flesta av oss 60-talister haft en som begagnad. Om dom finns massor av folkliga berättelser att lyfta fram.
Bara måste göra lite märkes-OT: Glöm inte heller Opel Rekord C/Commodore A (1967-71) som hade en liknande karriär fast lite mindre bemärkt och mer bortglömd idag. Däremot fick de större spridning över världen i olika varianter med olika märken (Ranger byggdes i Belgien, Envoy i Kanada, Chevrolet i bl a Sydafrika) och ibland som grunden i andra modeller (Vauxhall Victor, Holden Monaro https://sv.wikipedia.org/wiki/Holden_Monaro), men det är ju en annan story. De ersattes snabbt i Europa men bra mycket återanvändes ända fram i den sista Rekord-serien och C-serien byggdes in på tidigt 90-tal i Brasilien som Chevrolet Opala/Commodoro, där har ni lite att spinna på även om märket är "fel" . Lite kul är att Ford tydligt inspirerades av dessa till Taunus-Cortina TC-serien (ni bara måste ju göra ett program även om dom... parkerar man en på stan får man räkna med att någon kommer fram och vill prata Taunus-minnen ) vilket blir generande tydligt om man tittar på designutkast till TC-familjen eller jämför en Cortina-kombi med Opeln.
...Äsch, en till måste med - Subaru Pickup (baserad på personbilen Leone) från tidiga 80-talet, så fel att den blev rätt . Ni vet konceptet, boxermotor och fyrhjulsdrift men dessutom lastbar gjorde dom så uppskattade av hantverkare att en del renoverats och gör tjänst än i dag hos småfirmor. Bullriga och stötiga som traktorer, men utan dessa hade knappast märket slagit igenom alls här och knappast i USA heller, där man rundade en straffskatt (s k "Chicken Tax") på mindre lastbilar genom att sätta bakvända extrasäten på flaket, ungefär lika brukbart som gamla tiders svärmorsluckor (sök Subaru BRAT). Designad av amerikanen Alex Tremulis som ritade bl a kultbilen Tucker Torpedo (1948).
Bara måste göra lite märkes-OT: Glöm inte heller Opel Rekord C/Commodore A (1967-71) som hade en liknande karriär fast lite mindre bemärkt och mer bortglömd idag. Däremot fick de större spridning över världen i olika varianter med olika märken (Ranger byggdes i Belgien, Envoy i Kanada, Chevrolet i bl a Sydafrika) och ibland som grunden i andra modeller (Vauxhall Victor, Holden Monaro https://sv.wikipedia.org/wiki/Holden_Monaro), men det är ju en annan story. De ersattes snabbt i Europa men bra mycket återanvändes ända fram i den sista Rekord-serien och C-serien byggdes in på tidigt 90-tal i Brasilien som Chevrolet Opala/Commodoro, där har ni lite att spinna på även om märket är "fel" . Lite kul är att Ford tydligt inspirerades av dessa till Taunus-Cortina TC-serien (ni bara måste ju göra ett program även om dom... parkerar man en på stan får man räkna med att någon kommer fram och vill prata Taunus-minnen ) vilket blir generande tydligt om man tittar på designutkast till TC-familjen eller jämför en Cortina-kombi med Opeln.
...Äsch, en till måste med - Subaru Pickup (baserad på personbilen Leone) från tidiga 80-talet, så fel att den blev rätt . Ni vet konceptet, boxermotor och fyrhjulsdrift men dessutom lastbar gjorde dom så uppskattade av hantverkare att en del renoverats och gör tjänst än i dag hos småfirmor. Bullriga och stötiga som traktorer, men utan dessa hade knappast märket slagit igenom alls här och knappast i USA heller, där man rundade en straffskatt (s k "Chicken Tax") på mindre lastbilar genom att sätta bakvända extrasäten på flaket, ungefär lika brukbart som gamla tiders svärmorsluckor (sök Subaru BRAT). Designad av amerikanen Alex Tremulis som ritade bl a kultbilen Tucker Torpedo (1948).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Håller med dig Släggmek i allt du skriver. Det största problemet är att försöka hitta en bil att låna någon timme. Just nu kör vi det vi kommer över (med vissa restriktioner så klart) och kan låna någon timme för provkörning. Förhoppningsvis släpper det lite när det vår och vi får lite rullians på poddarna. Redan blivit erbjuden att låna en hel drös bilar, dock inga Fordar än förutom en Explorer.
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Nytt avsnitt ute där vi snackar Skoda Fabia 1.2 från 2007.
Den första Forden är spikad och kommer dyka upp för lyssning om två veckor (22/2).
Forden ifråga är en oskruvad Focus MK1 FFV -05. Farsan hade en sån för en massa år sedan och jag tyckte verkligen om den bilen. Kommer bli skoj att få köra en likadan igen.
Den första Forden är spikad och kommer dyka upp för lyssning om två veckor (22/2).
Forden ifråga är en oskruvad Focus MK1 FFV -05. Farsan hade en sån för en massa år sedan och jag tyckte verkligen om den bilen. Kommer bli skoj att få köra en likadan igen.
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Måste allt lyssna på detta när jag hinner - det är väl för sånt man borde ha en smartphone... Nu svär jag i Ford-kyrkan men jag tycker Skoda Fabia (iaf 2003-2007) är den trevligare av de två småttingarna :D även om den inte är så värst underhållande att köra med antispinn (som är lite väl känslig och gör start i backe krångligt på halka då den lätt tjyvstoppar motorn). Utom den gången hyrbullen fick vatten i dörrarna i biltvätten så fönsterhissarna körde ner runtom och jag fick köra med tvärdrag i minusgrader tillbaka till jobbet . Verkstan sa att detta var ett typfel på denna första VAG-generation. Ni borde testa en Felicia av första serien som uppföljning, väldigt körglad busbil även i låg fart om det är kurvigt, ändå med bra kontroll. Skodas egna konstruktion som hölls i malpåse i åratal på rysk order för att Lada Samara skulle hinna ut före!
Hoppas ni gör en bra upptagning av avgasljudet om Explorern har Cologne-sexa (btw en motor som har en lång och snårigt intressant historia tillbaka till Taunus V4 som konstruerades i Detroit och sen grenades ut till V6:an i Köln, sista varianten i bil ska ha varit 2012 i Mustang). Fyra generationer Cologne 4.0 (samma familj som 2.4i och 2.9i) blev det med all finputsning och till slut konverteringen till SOHC, så det gäller att ha koll på numren vid motorreparationer. Fördelningslådan tycks vara en svag punkt som ofta rasar vid hård belastning.
Hoppas ni gör en bra upptagning av avgasljudet om Explorern har Cologne-sexa (btw en motor som har en lång och snårigt intressant historia tillbaka till Taunus V4 som konstruerades i Detroit och sen grenades ut till V6:an i Köln, sista varianten i bil ska ha varit 2012 i Mustang). Fyra generationer Cologne 4.0 (samma familj som 2.4i och 2.9i) blev det med all finputsning och till slut konverteringen till SOHC, så det gäller att ha koll på numren vid motorreparationer. Fördelningslådan tycks vara en svag punkt som ofta rasar vid hård belastning.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Vi snackar faktiskt mycket om Felician i avsnittet om Fabian. Jag landar i att jag tycker att Felician är mycket bättre och att Fabian inte riktigt är en värdig efterträdare. Typ
Explorer kommer som tidigare nämnt, vet dock inte riktigt när. Det hänger på när ägaren av den tilltänkta bilen har en lucka och kan låna ut den en kväll. Men det kommer!
Det går utmärkt att lyssna via dator, både direkt via länken i första inlägget, men även via Spotify om du har tillgång till det.
Tack FCS för reklamen på Instagram! Såg det precis och det var både chockartat och värmande!
Explorer kommer som tidigare nämnt, vet dock inte riktigt när. Det hänger på när ägaren av den tilltänkta bilen har en lucka och kan låna ut den en kväll. Men det kommer!
Det går utmärkt att lyssna via dator, både direkt via länken i första inlägget, men även via Spotify om du har tillgång till det.
Tack FCS för reklamen på Instagram! Såg det precis och det var både chockartat och värmande!
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Klart det var folk som brukade Cossies en gång i tiden, så en sån lånar vi gärna! Ser dock att vi bor en bit ifrån varann .Fiesk skrev:Lyssnat på alla de avsnitt ni lagt ut än så länge, jag gillar vad jag hör!
Keep up!
Finns säkert personer på forumet som kan tänka sig låna ut en bruksbil eller två..
Räknas en Sierra Cosworth som bruksbil?.. 4x4? haha
Tack för de fina orden förresten. Kul att det uppskattas trots vår ibland rätt grova och hårda humor.
Imorgon kör vi Focus Mk1 och på lördag kommer avsnittet ut!
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Nu finns senaste avsnittet som handlar om Ford Focus Mk1 uppe.
Känns som det bästa avsnittet hittills, titeln till trots
Finns att lyssna på där poddar finns eller direkt på https://hejbruksbil.se
Förresten så skulle jag jättegärna vilja lägga till en banner på vår hemsida som länkar till Ford Club Sweden. Finns det några sådana att använda någonstans, ungefär i samma format som finns högst upp i forumet under FCS-loggan?
Känns som det bästa avsnittet hittills, titeln till trots
Finns att lyssna på där poddar finns eller direkt på https://hejbruksbil.se
Förresten så skulle jag jättegärna vilja lägga till en banner på vår hemsida som länkar till Ford Club Sweden. Finns det några sådana att använda någonstans, ungefär i samma format som finns högst upp i forumet under FCS-loggan?
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Mors!
Tog mig friheten att lägga in FCS lilla logga i footern på https://hejbruksbil.se.
Hoppas detta är okej. Skulle det inte vara passande så tar jag bort den omgående.
Tog mig friheten att lägga in FCS lilla logga i footern på https://hejbruksbil.se.
Hoppas detta är okej. Skulle det inte vara passande så tar jag bort den omgående.
- Järnkaminen
- Legend
- Inlägg: 8331
- Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Ort: Gnosjö
- Medlemsnummer: 295
Re: Smygreklam för en podcast
En tanke, ni ska inte hänga med på vår banträff på Gelleråsen och göra ett avsnitt om den ?Knez skrev:Mors!
Tog mig friheten att lägga in FCS lilla logga i footern på https://hejbruksbil.se.
Hoppas detta är okej. Skulle det inte vara passande så tar jag bort den omgående.
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!