Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: trollhättan

Inlägg av Generalflash »

Tog en sväng förbi garaget för att sanera min andra bil som var som en pool bak i bagagen och antagligen kortslutit alla slutsteg :banghead:

Så passade på att kolla lite snabb om något stift i boxen var brända men det såg så fint ut så. Kollade massa kontakter och hittade inget vettigt.

Någon som vet vart den bruna kontakten ska vara? Sitter på motorhärvan ihop med vevaxelgivaren. Spjäll och mapsensor kablarna.
Bilagor
IMG_20200131_170324.jpg
IMG_20200131_171952.jpg

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2116
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Brun var väl lufttemp om jag minns rätt

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: trollhättan

Inlägg av Generalflash »

Fredin skrev:Brun var väl lufttemp om jag minns rätt

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Har en brun sittandes i insuget iallafall. Om den inte lossnat men sist den var lös startade ju inte bilen alls. Så borde vara till något annat :confused:

Har en del lösa kablar som inte går till något alls tyvärr :D

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5649
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Generalflash skrev: Någon som vet vart den bruna kontakten ska vara? Sitter på motorhärvan ihop med vevaxelgivaren. Spjäll och mapsensor kablarna.
Brun kontakt är till den bruna insugs temp givaren på plenumet

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6288
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

http://www.bigturbo.co.uk

Summra alla kablar och se så alla är hela.

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: trollhättan

Inlägg av Generalflash »

Mät lite i handsken nu.
Stift19-20 runt 11,5v
Stift 11-30 runt 5v
Stift 3-4 656ohm
Stift 5-23 766ohm

Spridare 1-4 ligger alla på 2,6ohm

Stift 11-15 mapsensor ligger på 1.48v

Stift 11-17 4.53v med noll gas. 1,62v med fullgas

Något något som verkar fela? Mapsensor verkar ju ha fel volt samt gasspjäll i öppet läge

Och mycket riktigt var den någon dåre som satt fel kontakt i tempgivaren :banghead:
Bilagor
IMG_20200201_210542.jpg
63395A5D-BCFC-492D-9775-6595242CFBA4.jpeg

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: trollhättan

Inlägg av Generalflash »

RickardEM skrev:Mapsensor APS 05/01 är 3 bars och APS 02/03 är original 2 bars. :)
Borde vara en 3 bars du har, märkligt att APS är bakofram dock? :)

\Rickard
Står likadant på den som satt i min bil också :D
Bilagor
84069676_173484950584186_818536473589448704_n.jpg

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: trollhättan

Inlägg av Generalflash »

Byte MAP sensor för att prova, 1,5V i handsken med den också, Hoppar ner till 0,22v med bilen igång men går som en potta skit.

Började pilla lite på ett fäste till nya btr och skruvade på mätaren på btr så snart kommer jag kunna se vad jag har för bränsletryck :D
Är det bara och byta btr och ställa grundtrycket? Sedan färdigt? :confused:


I brist på annat rensade jag ut kabelhärvan ur andra karossen då det inte ska ner en cosworth motor i den igen, Plockade ur lite annat som jag har nytta av till min bil också.

Har lite svårt att bestämma mig om jag ska lägga tid och pengar på nya bilen och låta min cosworth stå och skämmas :mad:
Bilagor
84040430_518226578898393_5493088679947665408_n.jpg
83592849_2531039610341159_1417093346572107776_n.jpg
84072293_169360877732115_8926559160699453440_n.jpg

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: trollhättan

Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90

Inlägg av Generalflash »

Hade en bekant över som mätte in kammarna och dem står som dem ska, Så då vet jag att motorn är som den ska.

Hittade en dålig kabelsko så skall skarva om den imorgon och dra igång bilen och se vad som händer man vet aldrig :crazy:

Just nu ser det ut som den kommer bli ståendes tills nästa år om jag inte hittar vad som orsakar felet, Men så kan det bli ibland.

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: trollhättan

Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90

Inlägg av Generalflash »

Ingen framgång ännu, Skall ge det en sista chans nu innan jag pressar den eller något.

Handlade lite fina kabelskor också som, Så kontaktytan borde inte vara problemet :D
Bilagor
89334966_1822364727894868_6229430654996578304_n (1).jpg

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: trollhättan

Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90

Inlägg av Generalflash »

Ryckte alla säkringar mm.
Provstartade bilen och den gick jämt och fint. Jävlar va skönt tänkte jag nu är jag påväg åt rätt håll.

Började stoppa i säkring för säkringar. Bilen går fortfarande bra. Yes tänker jag.

Vid lite varv tändes batterilampan och bilen går dåligt och dör. Aja dålig generator eller någon kabel.
Hade 11v på batteri.
Plockade loss generatorn och såg att + kabeln var av under alla höljen. Såg ut som den var klippt mycket märkligt.

Så byte generator och kabeln. Riktiga klämda kabelskor och bra fin kabel. Monterade allting och startades bilen med ett stort smile och visste att jag ska ta en sväng med bilen. Nej men då är felet tillbaka. Den gick igår exakt med samma säkringar i och allting förutom att då var generatorkabeln dålig eller av.

Så nu är jag helt förvirrad i vanlig ordning :confused:

Så någon som har en idé vad som kan vara vajsing? Den gick ju jämt och fint med riktigt dålig kabel. Tills batterilampan började lysa
Bilagor
received_2831416877146684.jpeg

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5134
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90

Inlägg av RickardEM »

Generalflash skrev:Ryckte alla säkringar mm.
Provstartade bilen och den gick jämt och fint. Jävlar va skönt tänkte jag nu är jag påväg åt rätt håll.

Började stoppa i säkring för säkringar. Bilen går fortfarande bra. Yes tänker jag.

Vid lite varv tändes batterilampan och bilen går dåligt och dör. Aja dålig generator eller någon kabel.
Hade 11v på batteri.
Plockade loss generatorn och såg att + kabeln var av under alla höljen. Såg ut som den var klippt mycket märkligt.

Så byte generator och kabeln. Riktiga klämda kabelskor och bra fin kabel. Monterade allting och startades bilen med ett stort smile och visste att jag ska ta en sväng med bilen. Nej men då är felet tillbaka. Den gick igår exakt med samma säkringar i och allting förutom att då var generatorkabeln dålig eller av.

Så nu är jag helt förvirrad i vanlig ordning :confused:

Så någon som har en idé vad som kan vara vajsing? Den gick ju jämt och fint med riktigt dålig kabel. Tills batterilampan började lysa
Vad laddar den nu?

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: trollhättan

Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90

Inlägg av Generalflash »

RickardEM skrev: Vad laddar den nu?

\Rickard

Vet ej. Då den dör så fort jsg släpper lite på gasen. Vill helst inte ha igång den mer än nödvändigt.

Innan hade jag 13.5v på batteri. Antagligen vad kabeln till generatorn kass redan då. Men då borde den ju gå som den ska nu tycker jag om kabel var problemet

Användarvisningsbild
Löörsa
Legend
Inlägg: 1478
Blev medlem: ons aug 13, 2003 10:00 am
Namn: Lars H
Kör: Capri 3000GTXLR -72
Ort: karlstad
Medlemsnummer: 367

Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90

Inlägg av Löörsa »

Du måste skruva loss locken på styrenheten för att se om kretskortet ha brunnit. Gör det och fota det.
A Iot has changed the last 20 years but Escort RS Cosworth is still a legend.

WitchCraft - Vi styr och ställer!

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: trollhättan

Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90

Inlägg av Generalflash »

Löörsa skrev:Du måste skruva loss locken på styrenheten för att se om kretskortet ha brunnit. Gör det och fota det.

Får öppna och kolla. Men om boxen är bränd borde väl inte bilen gå bra utan generatorn inkopplad?

Provade även att mata bränslepump ifrån separat batteri utan framgång.

Bilen går bra utan nån laddning alls. Med generatorn bortkopplad.

Har provat 3 st olika generatorer. Nya kol i 2 av dem. Så känns inte som generatorn är paj...

Skriv svar