Ford bristande rostskydd på nya bilar
- Vispen74
- Veteran
- Inlägg: 330
- Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
- Namn: Thomas E
- Kör: Ford Focus Active
- Ort: Stockholm
Ford bristande rostskydd på nya bilar
Relaterat till artiklarna i Vi Bilägare gällande främst Mondeo mk5 så har det i olika trådar även framkommit att Focus av senare årsmodeller också är drabbat av kraftiga rostangrepp.
Detta är beklämmande och anmärkningsvärt då jag upplevt att Ford de senare decennierna kommit tillrätta med det rostande man såg på Fordarna på 80 och 90 talet. Blir Ford återigen förknippat med rost tror jag de kommer störtdyka i försäljning på svenska marknaden, något jag tvekar på att Märket klarar på svenska marknaden där de ligger historiskt lågt redan från början.
Vad tror ni, kommer det bli någon ändring? Kommer Ford ta sitt ansvar för drabbade kunder? Är du själv drabbad, vad är dina erfarenheter?
Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Detta är beklämmande och anmärkningsvärt då jag upplevt att Ford de senare decennierna kommit tillrätta med det rostande man såg på Fordarna på 80 och 90 talet. Blir Ford återigen förknippat med rost tror jag de kommer störtdyka i försäljning på svenska marknaden, något jag tvekar på att Märket klarar på svenska marknaden där de ligger historiskt lågt redan från början.
Vad tror ni, kommer det bli någon ändring? Kommer Ford ta sitt ansvar för drabbade kunder? Är du själv drabbad, vad är dina erfarenheter?
Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Senast redigerad av 1 Vispen74, redigerad totalt 0 gånger.
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5455
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar
Som jag tidigare skrivit så har jag ingen synbar rost på min Mondeo och är således heller inte orolig för min vagnpark! Jag har även en Ford Focus från 2018 utan synlig rost och även när det är dags att byta ut dessa mot nyare diton så kommer det stå Ford i fronten på dem.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- Vispen74
- Veteran
- Inlägg: 330
- Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
- Namn: Thomas E
- Kör: Ford Focus Active
- Ort: Stockholm
Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar
Kan även jag tillägga att jag hade en Mondeo mk5 I tre år och 9000 mil. Jag hade ingen synlig rost på den heller, verken kaross eller chassi. Sedan vet jag i och för sig inte hur det såg ut i balkar eller bakom kåpor.
Skickat från min CMR-W09 via Tapatalk
Skickat från min CMR-W09 via Tapatalk
- nextuz
- Legend
- Inlägg: 6237
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
- Namn: Mas-mats Fröyen
- Kör: Escort, Escort, Focus
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 7
Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar
Nu var det väl just bakom kåpor osv med avfettat och rentvättat underrede som det visade sig.Vispen74 skrev:Kan även jag tillägga att jag hade en Mondeo mk5 I tre år och 9000 mil. Jag hade ingen synlig rost på den heller, verken kaross eller chassi. Sedan vet jag i och för sig inte hur det såg ut i balkar eller bakom kåpor.
Skickat från min CMR-W09 via Tapatalk
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar
Kan ju tycka att sådana där undersökningar är lite missvisande. Alla bilar rostar, frågan är bara hur fort det går mellan olika modeller och tillverkare. Skulle vilja säga att du kan hitta rost på alla bilar efter 5000 mil, handlar bara om att leta tillräckligt noga.
Gör en kontroll när bilen är 10 år gammal och gått 20000 mil istället. Det är då man kan börja diskutera vilka som har bra rostskydd och inte. Ett exempel på en bil som är riktigt dålig är Passat B6 2005-2010. Vi är numera en VW auktoriserad verkstad så får in dom sophögarna. Där kan vi snacka bilar som rostar....mycket....överallt
Gör en kontroll när bilen är 10 år gammal och gått 20000 mil istället. Det är då man kan börja diskutera vilka som har bra rostskydd och inte. Ett exempel på en bil som är riktigt dålig är Passat B6 2005-2010. Vi är numera en VW auktoriserad verkstad så får in dom sophögarna. Där kan vi snacka bilar som rostar....mycket....överallt
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar
Låter som om de återskapat ur-Passaten då - databeräknad konstruktion med många hålrum förberedde att de och övriga närbesläktade (fwd) VAG-bilar försvann rekordsnabbt och skadade allvarligt Volkswagens välgrundade kvalitetsrykte (undantaget rostburkarna Karmann-Ghia p g a att Karmanns pressar klarade inte normalhårt stål utan man använde högsvavligt stål som var mjukare). I mitten av 70-talet gick en rostvåg över bilvärlden i följd på experimenterande med tunnare bilplåt för att minska vikt i jakt på bränsleförbrukning och Ford drabbades illa av rost då med. Volvo och antagligen andra med tog till japansk tunnplåt då bara de kunde valsa den tunnaste på den tiden men råvarubrist ledde till en högre skrotinblandning än vad processen kunde ta rosten ur.
Rost handlar väl inte så mycket om märke/modell utan det har gått i vågor genom tiderna nästan oavsett vad det rör, det kan man se när man granskar antal överlevare av olika årsmodeller även för klassiker som idag hyllas för sin byggkvalitet. Undantag för en och annan modell där extra känslighet ofta handlat om dåligt genomtänkta konstruktionslösningar i syfte att förstyva utan viktpåslag eller dämpa buller med material som stänger in fukt. Dåligt lackmaterial har också ofta varit en bov.
Bästa rostskydd som verkligen fungerar är vad jag sett galvanisering med zink - t ex satte Volvo stopp för Amazonernas ursprungligen allvarliga rostproblem genom att börja galva de mest utsatta detaljerna i botten. Porsche införde det på 911 när de upptäckte problem i andra serien när de bytte karosstillverkare och Audi galvade stora delar av plåten i den tredje generationen 100 som introducerades på 80-talet - när jag gjorde några perioder som bilskrotare fann jag aldrig nån rost i botten på den modellen (då 10-15 år gamla krockoffer) och de är fortfarande relativt vanliga som brukisar här i rostbältet trots att det väl är bortåt 30 år sedan ersättaren kom. Ford har nåt att lära där. Spraygalv har btw räddat mycket åt mig, fast man måste beta ytan (var försiktig!) för att grundlacken ska fästa ordentligt sedan.
Rost handlar väl inte så mycket om märke/modell utan det har gått i vågor genom tiderna nästan oavsett vad det rör, det kan man se när man granskar antal överlevare av olika årsmodeller även för klassiker som idag hyllas för sin byggkvalitet. Undantag för en och annan modell där extra känslighet ofta handlat om dåligt genomtänkta konstruktionslösningar i syfte att förstyva utan viktpåslag eller dämpa buller med material som stänger in fukt. Dåligt lackmaterial har också ofta varit en bov.
Bästa rostskydd som verkligen fungerar är vad jag sett galvanisering med zink - t ex satte Volvo stopp för Amazonernas ursprungligen allvarliga rostproblem genom att börja galva de mest utsatta detaljerna i botten. Porsche införde det på 911 när de upptäckte problem i andra serien när de bytte karosstillverkare och Audi galvade stora delar av plåten i den tredje generationen 100 som introducerades på 80-talet - när jag gjorde några perioder som bilskrotare fann jag aldrig nån rost i botten på den modellen (då 10-15 år gamla krockoffer) och de är fortfarande relativt vanliga som brukisar här i rostbältet trots att det väl är bortåt 30 år sedan ersättaren kom. Ford har nåt att lära där. Spraygalv har btw räddat mycket åt mig, fast man måste beta ytan (var försiktig!) för att grundlacken ska fästa ordentligt sedan.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- mondeo
- Veteran
- Inlägg: 507
- Blev medlem: tor nov 30, 2006 6:40 am
- Namn: Peter B
- Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983
- Ort: Kramfors
Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar
Ja precis ,rosten är ju dold bakom smuts och plastkåpor. Bilen har man jämfört med alla andra långtestbilar under åren vilket är en hel drös med bilar och Mondeon var värst. När det även visade sig att två bilar till var angripna, var av den ena kraftigt rostangripen så är det ju ett problem. Viktigt att påpeka är också att de bilar som sälj idag, är sämre skyddade än dessa rostangripna bilar från 2015. Ford gör idag ingen kompletterade rostskyddsbehandling för den svenska marknaden.nextuz skrev:Nu var det väl just bakom kåpor osv med avfettat och rentvättat underrede som det visade sig.Vispen74 skrev:Kan även jag tillägga att jag hade en Mondeo mk5 I tre år och 9000 mil. Jag hade ingen synlig rost på den heller, verken kaross eller chassi. Sedan vet jag i och för sig inte hur det såg ut i balkar eller bakom kåpor.
Skickat från min CMR-W09 via Tapatalk
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar
Verkar för mig som att Mondeo är det svarta fåret i familjen när det gäller rost överhuvudtaget. Busken från -99 som jag har på gång bort var redan vid första påseende illa åtgången undertill med bl a vänstra bakre säkerhetsbältets fäste lossrostad underifrån (när ser man sånt???) och en bra bit av hjulhuset bakom bortfrätt. Jag ville åt den friska motorn, punkt, så det blev affär ändå för en tusing men blev förvånad över hur rosten ätit sig genom lite varstans på en bil som ändå ser rätt fräsch ut tills man lättar på plastsjok och innerskärmar. Syns som att just plastglädjen är en av orsakerna genom att de släpper in skiten men inte ut.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Bargis
- Veteran
- Inlägg: 266
- Blev medlem: fre mar 14, 2014 9:49 pm
- Namn: John N
- Kör: Ford mondeo mk5 2015
- Ort: Eskilstuna
Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar
Tråkig läsning förstås!
Jag har inte tänkt byta bil på några år framöver, utan istället försöka stå emot att byta upp mig de närmsta åren.
Dagens firmor som erbjuder rostskyddsbehandling, kan det vara något eller är det redan försent ?
Vore ju fint med lite idéer hur man minimerar rostangreppen.
Jag har inte tänkt byta bil på några år framöver, utan istället försöka stå emot att byta upp mig de närmsta åren.
Dagens firmor som erbjuder rostskyddsbehandling, kan det vara något eller är det redan försent ?
Vore ju fint med lite idéer hur man minimerar rostangreppen.
- mondeo
- Veteran
- Inlägg: 507
- Blev medlem: tor nov 30, 2006 6:40 am
- Namn: Peter B
- Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983
- Ort: Kramfors
Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar
Nej, det behöver inte vara för sent. Det bästa är att lämna den till en seriös firma som sysslar med rostskydd, och låta dem besikta bilen och utifrån det rekommendera lämplig åtgärd. Har själv en Focus, och bilbyte är inte aktuellt på några år, kommer att lämna in den till sommaren för att få en bedömning..Bargis skrev:Tråkig läsning förstås!
Jag har inte tänkt byta bil på några år framöver, utan istället försöka stå emot att byta upp mig de närmsta åren.
Dagens firmor som erbjuder rostskyddsbehandling, kan det vara något eller är det redan försent ?
Vore ju fint med lite idéer hur man minimerar rostangreppen.
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar
När det gäller att rensa redan uppkommen rost kommer jag att tänka på isblästring som verkar vara bland det skonsammaste sätten för att få ordentligt rent utan behov av en omfattande sanering efteråt innan det går att rostskydda. En video om det:
Flamsprutning av zink (på plåtrena ytor) är en industrimetod för galvaniskt skydd som lyftes i nån Bilsport-artikel för typ 30+ år sedan, ska vara bra nära vanlig varmgalvanisering i kvalitet (metoden utgår från att hetta upp materialet i en ljusbåge men temperaturen blir hanterbar då det sprayas på) och redan en behandling av de typiskt utsatta ytorna räcker långt som utgångspunkt för ett bra skydd. Gissar alla vet redan att zink migrerar genom oxidation och "självläker" mindre skador i ytan. Säg t ex att det blir en genomrepning - nån vecka senare har zinken slutit repan enligt principen anod vs katod, rosten har ingen chans. Funkar fint med zinkoxidfärg (obs. skit i de plastbaserade, det ska vara den gammaldags som består av zink, thinner och minimalt av medium) för oss med klen budget, eller galvspray om man törs snåla med bara en grå hinna. Det viktigaste är att ytan måste vara kemiskt ren före applicering för att skapa ett galvaniskt element. - Visst ja, glöm inte beta ytan sen (och neutralisera efter det) innan lackering för att minska risken för lacksläpp (nackdelen med galv, men rätt gjort släpper det bara begränsat runt stenskott etc och då behöver man ju ändå slipa lite omkring före bättring).
Tänk dock på att vara försiktig vid all hantering av zink - visserligen ingår det naturligt i ämnesomsättningen men beroende på individuell s k njurtröskel (vi snackar doser i milligram per dygn i blodet, rekommenderat dagsintag/RDA för vuxna män runt 11 mg ser jag, innan det blir trafikstockning i utforslingen) är det snabbt gjort att drabbas av galvfrossa och akut illamående om man andas in spraydimma eller får spill på huden, mindre anfall kan hävas med att dricka mjölk eller grädde (nu minns jag inte om det är kalk eller kalcium som tar ut zinken, men det hjälper iaf). Inget man vill råka ut för, jag lovar.
Flamsprutning av zink (på plåtrena ytor) är en industrimetod för galvaniskt skydd som lyftes i nån Bilsport-artikel för typ 30+ år sedan, ska vara bra nära vanlig varmgalvanisering i kvalitet (metoden utgår från att hetta upp materialet i en ljusbåge men temperaturen blir hanterbar då det sprayas på) och redan en behandling av de typiskt utsatta ytorna räcker långt som utgångspunkt för ett bra skydd. Gissar alla vet redan att zink migrerar genom oxidation och "självläker" mindre skador i ytan. Säg t ex att det blir en genomrepning - nån vecka senare har zinken slutit repan enligt principen anod vs katod, rosten har ingen chans. Funkar fint med zinkoxidfärg (obs. skit i de plastbaserade, det ska vara den gammaldags som består av zink, thinner och minimalt av medium) för oss med klen budget, eller galvspray om man törs snåla med bara en grå hinna. Det viktigaste är att ytan måste vara kemiskt ren före applicering för att skapa ett galvaniskt element. - Visst ja, glöm inte beta ytan sen (och neutralisera efter det) innan lackering för att minska risken för lacksläpp (nackdelen med galv, men rätt gjort släpper det bara begränsat runt stenskott etc och då behöver man ju ändå slipa lite omkring före bättring).
Tänk dock på att vara försiktig vid all hantering av zink - visserligen ingår det naturligt i ämnesomsättningen men beroende på individuell s k njurtröskel (vi snackar doser i milligram per dygn i blodet, rekommenderat dagsintag/RDA för vuxna män runt 11 mg ser jag, innan det blir trafikstockning i utforslingen) är det snabbt gjort att drabbas av galvfrossa och akut illamående om man andas in spraydimma eller får spill på huden, mindre anfall kan hävas med att dricka mjölk eller grädde (nu minns jag inte om det är kalk eller kalcium som tar ut zinken, men det hjälper iaf). Inget man vill råka ut för, jag lovar.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
- Nybörjare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön aug 31, 2014 2:45 pm
- Namn: Daniel Häreby
- Kör: Ford Mondeo AWD 2,0 tdci -2016
- Ort: Östavall
Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar
Då verkar det som jag fått ett riktigt måndags exemplar.
Vi har en 2016 Mondeo AWD som fullständigt håller på o rostar bort.
Hösten 2019 lackades bakskärmar på båda sidor 1x1dm pga att det börjat rosta i skarven mellan bakskärm och stötfångaren..
Så långt var vi nöjda med hur ford hanterade ärendet även om det kan vara lite snålt att bara lacka det lilla området runt skadan..
Sen rullade tiden på och för 1månad sedan så ser vi att nåt lossnar från förardörren..
Då är det kittet i nederkant på dörren som ramlar bort o0ch bakom det har det dolt sig rost.. Så vattnet har krupit in bakom o luckrat upp kittet så det faller bort o i samband med så tar det med sig lacken på insidan samt runt kanten på utsidan dörren..
Passar på att visa upp bilen på lackverkstaden en vecka senare i samband med 9000mil service, Då hittas begynnande rost på ytterligare 2 dörrar men inte alls lika allvarligt som på förardörren..
I hopp om att Ford ska ta sitt ansvar återigen så är vi ganska lugn..
Nu till det som är det värsta i historien.
Förra veckan kör frugan efter vägen och en framfjäder smäller av.. Bilen bärgades till verkstad där man konstaterar att fjädern gått av samt att fjäderbenet är helt upprostat så fjäderbenstallriken lossnat från fjäderbenet.
Samma dag kommer beslutet från FORD att man INTE tar nåt som helst ansvar för rosten i dörrarna.
Så summerat så blir det alltså.
Rost bakskärmar
Rost i 3 av 4 dörrar
Rost på fjäderben
Och detta på en bil som är 4,5år gammal och har gått 9289mil.
Detta kommer vi att åtgärda sen säljer vi bilen och det blir aldrig mer en Ford på våran gård tyvärr..
Vi har en 2016 Mondeo AWD som fullständigt håller på o rostar bort.
Hösten 2019 lackades bakskärmar på båda sidor 1x1dm pga att det börjat rosta i skarven mellan bakskärm och stötfångaren..
Så långt var vi nöjda med hur ford hanterade ärendet även om det kan vara lite snålt att bara lacka det lilla området runt skadan..
Sen rullade tiden på och för 1månad sedan så ser vi att nåt lossnar från förardörren..
Då är det kittet i nederkant på dörren som ramlar bort o0ch bakom det har det dolt sig rost.. Så vattnet har krupit in bakom o luckrat upp kittet så det faller bort o i samband med så tar det med sig lacken på insidan samt runt kanten på utsidan dörren..
Passar på att visa upp bilen på lackverkstaden en vecka senare i samband med 9000mil service, Då hittas begynnande rost på ytterligare 2 dörrar men inte alls lika allvarligt som på förardörren..
I hopp om att Ford ska ta sitt ansvar återigen så är vi ganska lugn..
Nu till det som är det värsta i historien.
Förra veckan kör frugan efter vägen och en framfjäder smäller av.. Bilen bärgades till verkstad där man konstaterar att fjädern gått av samt att fjäderbenet är helt upprostat så fjäderbenstallriken lossnat från fjäderbenet.
Samma dag kommer beslutet från FORD att man INTE tar nåt som helst ansvar för rosten i dörrarna.
Så summerat så blir det alltså.
Rost bakskärmar
Rost i 3 av 4 dörrar
Rost på fjäderben
Och detta på en bil som är 4,5år gammal och har gått 9289mil.
Detta kommer vi att åtgärda sen säljer vi bilen och det blir aldrig mer en Ford på våran gård tyvärr..
- nextuz
- Legend
- Inlägg: 6237
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
- Namn: Mas-mats Fröyen
- Kör: Escort, Escort, Focus
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 7
Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar
Men herreguuud :O
Har dom inte lärt sig någonting alls?.
Varför plockade dom bort det extra rostskyddet som sprayades på, på bilar till norden.
Och det där med kittet började redan på Focus mk1, fortsatte på mondeo mk3, mazda 6 och vi ska knappt ens prata om Mercedes E-class.
Har dom inte lärt sig någonting alls?.
Varför plockade dom bort det extra rostskyddet som sprayades på, på bilar till norden.
Och det där med kittet började redan på Focus mk1, fortsatte på mondeo mk3, mazda 6 och vi ska knappt ens prata om Mercedes E-class.
- mondeo
- Veteran
- Inlägg: 507
- Blev medlem: tor nov 30, 2006 6:40 am
- Namn: Peter B
- Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983
- Ort: Kramfors
Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar
Det värsta är ju att 2016 var bilarna extrabehandlade, dom slutade med det 2017. Man kan bara tänka sig hur illa det är efter att dom slutade med det.. Även Vi Bilägares Mondeo fick problem med rost i minst en dörr.. Jag skulle ha stått på mig och krävt att dom fixar rosten, annars finns ju ARN, och media att vända sig till som sista utväg.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön aug 31, 2014 2:45 pm
- Namn: Daniel Häreby
- Kör: Ford Mondeo AWD 2,0 tdci -2016
- Ort: Östavall
Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar
En klen tröst är att ford skadeverkstad erbjöd sig att fixa dörrarna till det nätta priset av 2500kr/dörr. Jag tog det som ett hån och sista ordet är inte sagt i denna frågan än.
Jag kan tiilomed köpa att en fjäder går av. Men inte att fjäderbenen är så upprostat så att tallriken viker lossnar från benet.. dör kostar det 10k o laga. Så för 17500:- så är bilen i det skick den borde vara utan allt fixat vid 9000mil.
Jag kan tiilomed köpa att en fjäder går av. Men inte att fjäderbenen är så upprostat så att tallriken viker lossnar från benet.. dör kostar det 10k o laga. Så för 17500:- så är bilen i det skick den borde vara utan allt fixat vid 9000mil.