Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
- Generalflash
- Veteran
- Inlägg: 214
- Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
- Namn: Gustav F
- Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
- Ort: Vänersborg
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Provade ny styrbox utan framgång iallafall,
Felet är som det ser ut nu att destå lägre spänning bilen har desto bättre går den.
Vad skulle kunna balla när generatorn laddar? Står helt stilla i mitt huvud nu...
Felet är som det ser ut nu att destå lägre spänning bilen har desto bättre går den.
Vad skulle kunna balla när generatorn laddar? Står helt stilla i mitt huvud nu...
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10234
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Det känns som du haft elproblem rätt länge och det finns en risk att det blivit följdfel, det kan vara riktigt knepigt...
Har du kollat vad generatorn laddar nu? En tanke är om laddningsregulatorn pajat så generatorn laddar alldeles för mycket. Det skulle kunna förklara varför den går bättre med mer förbrukare tänker jag. Överladdning skulle också ha kunnat skada en del andra saker.
Med tanke på att du verkat ha möss (?) i/runt bilen kanske man behöver kolla mer av kabelhärvorna också.
Gustaf
Har du kollat vad generatorn laddar nu? En tanke är om laddningsregulatorn pajat så generatorn laddar alldeles för mycket. Det skulle kunna förklara varför den går bättre med mer förbrukare tänker jag. Överladdning skulle också ha kunnat skada en del andra saker.
Med tanke på att du verkat ha möss (?) i/runt bilen kanske man behöver kolla mer av kabelhärvorna också.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Generalflash
- Veteran
- Inlägg: 214
- Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
- Namn: Gustav F
- Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
- Ort: Vänersborg
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Generatorn är bytt igen. Kollat igenom kabelhärvan och inte hittat något. Inte hittat några spår efter möss i bilen heller.therealpinto skrev:Det känns som du haft elproblem rätt länge och det finns en risk att det blivit följdfel, det kan vara riktigt knepigt...
Har du kollat vad generatorn laddar nu? En tanke är om laddningsregulatorn pajat så generatorn laddar alldeles för mycket. Det skulle kunna förklara varför den går bättre med mer förbrukare tänker jag. Överladdning skulle också ha kunnat skada en del andra saker.
Med tanke på att du verkat ha möss (?) i/runt bilen kanske man behöver kolla mer av kabelhärvorna också.
Gustaf
Generatorn har aldrig laddat över 13.6v men det var med dålig kabel. Har inte mätt nu med ny kabel till generatorn då felet kvarstår.
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10234
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
OK, jag skulle mäta spänningen igen för att vara säker.
Ibland är det bra att kolla grundläggande saker också. Kompressionsprov, till exempel.
Gustaf
Ibland är det bra att kolla grundläggande saker också. Kompressionsprov, till exempel.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Generalflash
- Veteran
- Inlägg: 214
- Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
- Namn: Gustav F
- Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
- Ort: Vänersborg
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Motorn är nollad och komptestad. Dock ett tag sedan jag komptesta men startar ju lätt och komp finns det jutherealpinto skrev:OK, jag skulle mäta spänningen igen för att vara säker.
Ibland är det bra att kolla grundläggande saker också. Kompressionsprov, till exempel.
Gustaf
- Generalflash
- Veteran
- Inlägg: 214
- Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
- Namn: Gustav F
- Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
- Ort: Vänersborg
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Rykte ur alla säkringar återigen och startade bilen. Denna gången med fräsch kabel till generatorn.
Bilen går som den ska men så fort jag varvar lite börjar batterilampan lysa och bilen dör.
11.5v bak på batteriet vilket säger att generatorn inte laddar alls? Innan jag drog ur säkringarna gick bilen inte alls..
Med den 10A säkringen i botten går bilen dåligt, Utan den går den bra, Är det säkringen till generatorn?
Bilen går som den ska men så fort jag varvar lite börjar batterilampan lysa och bilen dör.
11.5v bak på batteriet vilket säger att generatorn inte laddar alls? Innan jag drog ur säkringarna gick bilen inte alls..
Med den 10A säkringen i botten går bilen dåligt, Utan den går den bra, Är det säkringen till generatorn?
- Bilagor
-
-
- Generalflash
- Veteran
- Inlägg: 214
- Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
- Namn: Gustav F
- Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
- Ort: Vänersborg
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Bytte spole och det hjälpte ej. Bytte sedan tändsteg eller va det heter. Bilen laddar nu 14v och går "hyffsat" dör vid tomgång nästan men håller man lite lite gas går den fint. ARF runt 12.
Tog ut bilen ur garaget för att provköra men när jag lägger i backen vill bilen dö och går inte att köra.
Framåt är dock inte problem att köra men den går dåligt och smäller. Mycket märkligt.
Några ider?
Tog ut bilen ur garaget för att provköra men när jag lägger i backen vill bilen dö och går inte att köra.
Framåt är dock inte problem att köra men den går dåligt och smäller. Mycket märkligt.
Några ider?
- Bilagor
-
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 5744
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
På elschemat (1991 och framåt) så är säkring 22 för "elektronik, kontrolllampor".
Har du provat att koppla bort lamporna bak? Tänkte eftersom den gick sämre då.
\Rickard
Har du provat att koppla bort lamporna bak? Tänkte eftersom den gick sämre då.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- Generalflash
- Veteran
- Inlägg: 214
- Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
- Namn: Gustav F
- Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
- Ort: Vänersborg
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Just nu går bilen när generatorn går. Byte tändmodulen.RickardEM skrev:På elschemat (1991 och framåt) så är säkring 22 för "elektronik, kontrolllampor".
Har du provat att koppla bort lamporna bak? Tänkte eftersom den gick sämre då.
\Rickard
Jag provade att köra bilen utan lamporna inkopplade utan framgång.
Skall mäta lite kablar och sånt och se om jag hittar något...
Känns lite positivt nu iallafall
- Generalflash
- Veteran
- Inlägg: 214
- Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
- Namn: Gustav F
- Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
- Ort: Vänersborg
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Hmmm.
Mapsensorn som hade dåliga värden i boxen har bra värden nu.
Jord i boxen har bra värden också som hade dåliga värden innan.
Har jag lampor igång nu går den sämre. Förut var det tvärtom. Fläkten måste dock vara igång nu istället vilket den inte behövde i helgen.
Tomgången är kass och måste hålla gas för att bilen inte ska dö. Annars går den "bra". Baktänder vid avsläpp av gasen men det är ju fräckt.
Skall skicka i nya tändstift imorgon och mäta vidare tänkte jag.
Mapsensorn som hade dåliga värden i boxen har bra värden nu.
Jord i boxen har bra värden också som hade dåliga värden innan.
Har jag lampor igång nu går den sämre. Förut var det tvärtom. Fläkten måste dock vara igång nu istället vilket den inte behövde i helgen.
Tomgången är kass och måste hålla gas för att bilen inte ska dö. Annars går den "bra". Baktänder vid avsläpp av gasen men det är ju fräckt.
Skall skicka i nya tändstift imorgon och mäta vidare tänkte jag.
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 5744
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Någonting är ju inte riktigt som det ska med det elektriska. Testa att mäta spänning istället för motstånd när du testar jorden till motorstyrningen. Tänkte ifall du inte har 0V vid alla jordpunkter vid boxen så blir det fel iallafall.Generalflash skrev:Hmmm.
Mapsensorn som hade dåliga värden i boxen har bra värden nu.
Jord i boxen har bra värden också som hade dåliga värden innan.
Har jag lampor igång nu går den sämre. Förut var det tvärtom. Fläkten måste dock vara igång nu istället vilket den inte behövde i helgen.
Tomgången är kass och måste hålla gas för att bilen inte ska dö. Annars går den "bra". Baktänder vid avsläpp av gasen men det är ju fräckt.
Skall skicka i nya tändstift imorgon och mäta vidare tänkte jag.

Såg på bilden att säkringen till kylfläktarna är borta (F11 30A), är väl ganska vanligt att säkringsboxen smälter ihop på den platsen. Kan vara värt att kolla upp hur säkringsboxen ser ut invändigt kanske?
Hur matas kylfläktarna nu?
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- Generalflash
- Veteran
- Inlägg: 214
- Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
- Namn: Gustav F
- Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
- Ort: Vänersborg
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Hur gör jag det? Jag är extremt dålig på el haha.RickardEM skrev:Någonting är ju inte riktigt som det ska med det elektriska. Testa att mäta spänning istället för motstånd när du testar jorden till motorstyrningen. Tänkte ifall du inte har 0V vid alla jordpunkter vid boxen så blir det fel iallafall.Generalflash skrev:Hmmm.
Mapsensorn som hade dåliga värden i boxen har bra värden nu.
Jord i boxen har bra värden också som hade dåliga värden innan.
Har jag lampor igång nu går den sämre. Förut var det tvärtom. Fläkten måste dock vara igång nu istället vilket den inte behövde i helgen.
Tomgången är kass och måste hålla gas för att bilen inte ska dö. Annars går den "bra". Baktänder vid avsläpp av gasen men det är ju fräckt.
Skall skicka i nya tändstift imorgon och mäta vidare tänkte jag.
Såg på bilden att säkringen till kylfläktarna är borta (F11 30A), är väl ganska vanligt att säkringsboxen smälter ihop på den platsen. Kan vara värt att kolla upp hur säkringsboxen ser ut invändigt kanske?
Hur matas kylfläktarna nu?
\Rickard
Fläkten är kopplad + o - med knapp och avsäkradkabel.
Ska kolla under där, Vad är den andra 30a säkringen som hör ihop med en fläktsymbol?
- Generalflash
- Veteran
- Inlägg: 214
- Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
- Namn: Gustav F
- Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
- Ort: Vänersborg
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Woho, Har lagat 1 grej på forden nu!! Elhissen på förardörren, Märkte att röd/blå kabel var skarvad på ciggaretttändar uttaget, Medans svart/gul var helt död. Satte separat + där svart/gul ska sitta och då gick rutan så fint upp och ner, Resten av hissarna är dock stendöda, Men förardörren är ju den enda viktiga så man kan glida med kromad armbåge och beställa mat i driven på donken 
Fick även lite ångest när man såg hur allt var skarvat och kopplat

Fick även lite ångest när man såg hur allt var skarvat och kopplat

- Bilagor
-
- Generalflash
- Veteran
- Inlägg: 214
- Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
- Namn: Gustav F
- Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
- Ort: Vänersborg
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Kollade lite relän och byte några säkringar som vad trasiga i hopp om att elhissarna skulle fungera. Hade ner dörrsidan på passagerar sidan och kontakten var ur så körde motorn lite snabbt för att se att den fungerar. Trycka sen ihop kontakten och satte separat + på knappen och då fungerar båda hissarna fram.
Byte till nya tändstift då dem som satt i var väldigt sotiga.
Provstartade och bilen svarar ej på gas och bara smäller och dör. Dax att ge upp snart tror ja.
Byte till nya tändstift då dem som satt i var väldigt sotiga.
Provstartade och bilen svarar ej på gas och bara smäller och dör. Dax att ge upp snart tror ja.
- Johansson
- Legend
- Inlägg: 1724
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
- Namn: Linus Johansson
- Kör: Sierra Cosworth RWD
- Ort: Nybro
- Medlemsnummer: 67

Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Struligt värre kan man säga, det känns som att man skulle behöva börja om på ”noll” både med härvan till motorn och resten av elsystemet. Får bort alla onödiga skarvar och kablar som är dragna vid sidan om. Tyvärr finns det nog inga genvägar. Hade det varit min bil hade jag nog även tillfälligt plockat bort trimdelar och ersatt med original bara för att utesluta grejer, oavsett om det gått bra med detta innan, så som spridare, mapsensor och framförallt chippet. Jag vet att du skrivit tidigare att el inte är din grej men gör man det bara lite metodiskt och byte en kabel i taget och inte klipper allt så bör det går bra.
// Linus
// Linus
FORD CLUB SWEDEN