Framvagnsinställning Taunus P3

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Thoro
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: sön aug 04, 2019 2:23 pm
Namn: Tom R
Kör: Ford Taunus P3
Ort: England

Framvagnsinställning Taunus P3

Inlägg av Thoro »

Det mesta i framvagnen nu bytt på min P3:a (1964 års modell); samtliga bussningar, stötdämpare, spindelled, etc., då framför allt bussningarna såg bedrövliga ut 56 år efter att bilen lämnat fabriken...
Jag var beredd att få göra framvagnsinställning och mycket riktigt; från att haft förvånansvärt hyfsad väghållning med de gamla delarna så är det nu som att ratta en SJ-buss från 1955 med punktering.
Tog bilen till min vanliga verkstad där de bara kunde justera toe-in hjälpligt. Inte mycket förbättning och de hänvisar till lokala hjulverkstaden när den öppnar igen (för tillfället stängd pga Corona-viruset).

Nu till min fråga: i den svenska verkstadshandboken står att endast toe-in kan justeras, medan den engelska (vidhäftad) också nämner detta men trots detta ger värde för camber och caster. Jag misstänker att framför allt camber kan behöva justeras rejält, men ser inte hur detta kan utföras på denna modell om allt ställs in vid produktion. Måste modifieringar med brickor eller shims göras?
Vidare nämns specialverktyg för framvagnsinställning, vilka troligen är omöjliga att hitta ett halvt sekel senare.
Alla delar är enligt originalspecifikationer så inget sänkt eller modifierat.
Den har McPherson fjäderben fram så påminner om Escort Mk1/Mk2 eller Capri.
Tack på förhand
Tom
Bilagor
wheel alignment.jpg

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Framvagnsinställning Taunus P3

Inlägg av Släggmek »

Huh? Nu blev jag nervös här... eller om mina uppgraderingstankar stärktes :D. Så det går alltså inte att få sträck ordentligt på originalframvagnen? Har aldrig ens hört det förr, men det förvånar knappast (likadant med Taunus-Cortina fast helt annan framvagn). Slog iaf en span och det närmaste jag fick upp här var lite olika universalbrickor att lägga emellan vid inställningsjobb som anges möjligen kunna funka. Möjligen, hmmm... https://www.carid.com/universal-suspens ... cle=112554 Annars var du nära med Escort/Capri-jämförelsen :). Inte samma framvagn men det lilla jag sett närmare av Cortina mk 1:s framvagn är väl så nära jämförbar man kan komma (bortsett från styrningen) även om bara spindellederna är samma om man jämför design och detaljnummer. Tänker, de metoder som funkar på den borde funka på 17M P3... eller?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10699
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Framvagnsinställning Taunus P3

Inlägg av therealpinto »

Generellt sett så byggde Ford sällan McPhersonframvagnarna med andra formella justeringsmöjligheter än just toe.

Caster går ibland att justera med brickor mellan kränghämmare och bärarm (där kränghämmaren styr castervinkeln), men oftast bara åt ett håll (och med kränghämmaren framför hjulen som Capri/Escort osv bara åt "fel" håll).

På dessa bilar är det ju inte ens så att caster och camber "ställs in" vid produktion utan värdena blir de som de blir...tanken är ju att hålen i kaross/framvagnsbalk är på "rätt" ställen och att fjäderben etc. är inom toleranserna.

Det är förstås ändå värt att mäta upp alla värden, är det något som sticker ut får man försöka se om en komponent är skadad eller felmonterad.

På vilket sätt är bilen inte bra att köra? Instabil, spårkänslig, tungstyrd? Har du samma däck och fälgar som tidigare?

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Thoro
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: sön aug 04, 2019 2:23 pm
Namn: Tom R
Kör: Ford Taunus P3
Ort: England

Re: Framvagnsinställning Taunus P3

Inlägg av Thoro »

Tack för svar Hasse och Gustaf,

Då finns det visst hopp att justering kan göras med brickor och utan för stora ingrepp i framvagnen, under förutsättning att stötdämpare, spindelleder och bussningar från Motomobil följer Ford's orginalspecifikationer.
Däck och fälgar är samma som tidigare. Originaldäck var ju diagonal, vilket inte kändes aktuellt att anskaffa, så jag har under årens lopp provat både 165/13, 175/70/13 och 185/70/13 radialdäck och samtliga har funkat fint.

Jag bytte stötdämpare och spindelleder för c:a 10 år sedan (tror delarna kom från Boffen då), och då kom jag undan med en grovinställning av framvagnen utan att köregenskaper eller däckslitage påverkades negativt.

Det är ju inte japanska toleranser vi talar om här så jag trodde inte heller att byte av bussningar skulle ändra köregenskaperna så mycket som det gjort: bilen är oerhört lättstyrd, gången svajig även vid hastigheter runt 30-40km/h, och jag vågar inte överskrida 60-70km/h då den även känns mer vindkänslig.
När jag kör över gupp eller mindre ojämnheter i vägbanan å känns det som att bilen tappar greppet (studsar av vägbanan några centimeter) och när den "landar" på vägbanan igen hörs mindre däckskrik.

Verkstaden kollade styrning och framvagn i övrigt och allt kändes bra enligt dem, de har dock inte möjlighet att göra annat än en enkel grovjustering av framvagnen.

/Tom

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10699
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Framvagnsinställning Taunus P3

Inlägg av therealpinto »

Med tanke på hur du upplever bilen så låter det i första hand som att det är för lite toe in och för lite positiv caster.

Toe går ju att justera och caster kan du få problem med om bussningarna till kränghämmaren (för visst går den framför hjulen, och håller dem framåt/bakåt?) kommer fel eller har fel mått.

Däcksskrik vid fjädring låter som bump steer och det skulle kunna orsakas av styrleder med fel mått (för långa eller för korta), men det ska vara ganska grava fel.

Ta gärna lite foton på framvagnen med delarna monterade så kanske vi kan luska ut vad som felar.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Thoro
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: sön aug 04, 2019 2:23 pm
Namn: Tom R
Kör: Ford Taunus P3
Ort: England

Re: Framvagnsinställning Taunus P3

Inlägg av Thoro »

Tack Gustaf,

Jag tog lite bilder, har dock inte tillgång till lyft för tillfället så vet inte hur mycket till hjälp de är.
Jag TROR inte att bussningarna monterats fel, men jag vet som sagt inte hur nära originalspec delarna från Motomobil är...
/Tom
Bilagor
04.jpg
03.jpg
02.jpg
01.jpg

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Framvagnsinställning Taunus P3

Inlägg av Greger »

Kontrollera noga att bussningar mellan krängningshämmare och länkarmar inte glappar/ är lika mellan H & V!

På min Escort mk4, som har väldigt lik konstruktion, missade jag att dra ena sidan ordentligt med motsvarande "lynnig orm med svår bukfetma" beteende...

Mvh Greger

Thoro
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: sön aug 04, 2019 2:23 pm
Namn: Tom R
Kör: Ford Taunus P3
Ort: England

Re: Framvagnsinställning Taunus P3

Inlägg av Thoro »

Tack Greger,

Upptäckte du skillnaden när du drog åt med momentåtdragare eller var det så uppenbart att det räckte att rycka lite i krängningshämmare/länkarm?

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Framvagnsinställning Taunus P3

Inlägg av Greger »

Thoro skrev:Tack Greger,

Upptäckte du skillnaden när du drog åt med momentåtdragare eller var det så uppenbart att det räckte att rycka lite i krängningshämmare/länkarm?
Det blev uppenbart när jag bromsade och bilf-n slängde sej en halvmeter åt sidan. Escortens bussningar går nog inte att dra FÖR hårt, men jag hade skit i gängorna och misslyckades på första försöket.

Rena gängor och mutterknackare på max löste det för mej.

(på en framhjulsdriven Escort får man ju "bump-steer" vid både gas och broms medan du får mest svår toe-in vid broms... Tror jag.)

G.
Senast redigerad av 1 Greger, redigerad totalt 0 gånger.

Thoro
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: sön aug 04, 2019 2:23 pm
Namn: Tom R
Kör: Ford Taunus P3
Ort: England

Re: Framvagnsinställning Taunus P3

Inlägg av Thoro »

Tack- skall gå över bussningarna ännu en gång och se om jag hittar något glapp eller löst åtdraget.
Mvh
Tom

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10699
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Framvagnsinställning Taunus P3

Inlägg av therealpinto »

Jag kan inte se något uppenbart fel på bilderna men kolla att bärarmen är tillräckligt "långt fram" på kränghämmaren, och att kränghämmarens fästen i karossen är symmetriska. Om den trycker hjulet får långt bak får man för lite caster och då brukar man få de problem du beskriver.

Blev toe-in uppmätt? I så fall, till vilket värde?

Det ser på bilderna ut som att trycket i däcken är lite lågt också ;-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Thoro
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: sön aug 04, 2019 2:23 pm
Namn: Tom R
Kör: Ford Taunus P3
Ort: England

Re: Framvagnsinställning Taunus P3

Inlägg av Thoro »

Tack Gustaf, skall kolla bärarmen i helgen. Toe-in mättes aldrig upp och jag får vänta tills däckverkstan öppnar upp igen innan det kan mätas upp korrekt.
Det var jag som sänkte däckstrycket från 2.1bar till 1.8bar för att se om bilen blev mindre nervös påvägen, men det gjorde ingen skillnad :(
Mvh
Tom

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10699
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Framvagnsinställning Taunus P3

Inlägg av therealpinto »

Toe kan du ju mäta själv om du har lite tid över, det finns flera olika sätt. Steg ett är ju att kolla vad du har där och testa att justera, det är enkelt gjort.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Framvagnsinställning Taunus P3

Inlägg av Släggmek »

Kom att tänka på något jag nämnt för länge sen nån bit här och där, men kan vara relevant i tråden om det ska byggas om:
Volvo 240:s fjädrar och fjäderbenen liksom insatserna har bra precis samma radie vilket gör att en och annan ägare av 17M P3:s efterföljare 17/20M P5 använt de benen vid ombygge, dock har jag inte sett uppgift om längd etc är desamma. Viktigt att veta är att P5:s fjäderben anges inte vara samma som P3 då nästan allt gjordes en aning större/grövre till dom men det listas samma nedre kulbult på bägges ben hos e-handlarna (egen jämförelse på mina bilar bekräftar att samma del sitter på Taunus TC) samt Granada och många andra tysk/engelska Ford från perioden. Volvos insatser har uppgetts gå att använda i Taunus P3:s fjäderben om man pallar under dom med ett par hockeypuckar i vardera ben. Syns alltså finnas vissa möjligheter att förbättra utan att gå lös på plåten för att göra plats åt grövre don ifall man bara vill få lite bättre styrsel utan att höja toppfarten.

Det har nämnts att Capri kan med mindre modifieringar använda Volvo 360:s monobladfjädrar i bak, tror jag ska kolla måtten på dom och hålla utkik på skrotarna om det stämmer nåt med 17M P3 :D.

Och en liten rättelse :^o till mitt tidigare inlägg: Man KAN ställa toe-in på Taunus-Cortina (TC), men inte camber- och caster-vinklar. Det ska enligt rykte ha funnits excentriska bussningar för framvagnens övre fästen för att ge möjlighet att ställa caster, men det var rena eftermarknadsdelar så enda sättet idag är nog att gjuta egna i polyuretan etc omkring rörstumpar.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar