Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5217
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av RickardEM »

Ser riktigt bra ut som vanligt, hoppas på bra tider nu. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Tags:

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 580
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Jimmy86 »

RickardEM skrev:Ser riktigt bra ut som vanligt, hoppas på bra tider nu. :)

\Rickard
Tack rickard! Tyvärr blev det inga höjdartider.

Igår hade vi premiär på Emmaboda.

Ska väl inte säga att jag är besviken men gick väl inte riktigt som jag hoppats på.

Var väl egentligen bara första stinten som bilen gick utan problem sen haglade dom tätt inpå varandra. Men då var jag så ringrostig så blev inga tider att jubla över.
Körde ett par låga 1.29 tider varav den snabbaste var 1.29.2. Fortare hann jag inte åka.
Bilen har börjat dumma sig med att den fuelcuttar vid vändningen och i målgång. Har kunnat köra ner soppan till 15 liter innan den har börjat "blurra" lite sen bara åkt och tankat. Igår gjorde den det med full tank. Dessutom går den inte bara "dåligt" utan det är som att slå av tändningen. Syns jätteväl i videon nedan.

Sen till råga på allt så har den börjat enhjula igen helt hysteriskt. Kan inte göra "donuts" längre. Syns också i videon. Så har inget driv alls ut ur vändningen/ runt konerna. Syns hur jag sågar med ratten för att få ner innerhjulet i backen ur vändningen. Jag har en teori om att det är burens fel.... Bilen är vridstyvare och lyfter innehjulet mer än förra året. Quaife ATBn kräver ju båda hjulen i backen för att "låsa" Är jag helt fel ute? Åsikter?

Efter stint 3 fyllde den upp höger inre styrledsdamask med olja. Och sen brast slangen som går igenom toppen till termostaten..... Så vid lunch var det färdigåkt. Fick väl ihop 10 vändor men ingen som tyvärr kändes jättebra. Aldrig kört så lite på Emmaboda.

Ny placering på kameran som jag tycker är lite roligare. Tyvärr slår bältet mot buren så det stör lite men det får ni leva med.
Detta är andra stinten och mina bästa rundor för dagen.

Tyvärr är videon laggig för youtube behöver lite tid på sig för att få den i rätt kvalitet/fps.





// Jimmy
Senast redigerad av 2 Jimmy86, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2124
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Fredin »

Kul att ni är igång redan. Tråkigt med problemen, bara att uppgradera :biglaugh:

Känner igen det där med 1-hjulning. Min gjorde exakt så med med ATB diffen. Trodde den var trasig. Kopplade det aldrig själv till att det började efter jag monterat båge men när du säger det så var det så.
Du behöver en lamellbroms. Kan rekommendera Gripper. Är supernöjd med min. Blev en enorm skillnad på fäste.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 580
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Jimmy86 »

Fredin skrev:Kul att ni är igång redan. Tråkigt med problemen, bara att uppgradera :biglaugh:

Känner igen det där med 1-hjulning. Min gjorde exakt så med med ATB diffen. Trodde den var trasig. Kopplade det aldrig själv till att det började efter jag monterat båge men när du säger det så var det så.
Du behöver en lamellbroms. Kan rekommendera Gripper. Är supernöjd med min. Blev en enorm skillnad på fäste.

Då lär det vara buren om du hade exakt samma problem. Så jävla surt för bilen var skittrevlig att köra förra året. Nu styr/driver den inte alls som jag vill längre. Enhjular runt koner och understyr i vändningen å inget driv å piss å skit. Trivs inte alls med bilen längre. Det här var en bieffekt jag definitivt inte hade räknat med.

Lär krävas en annan diff. 15k på en diff då. Hade hellre lagt dom pengarna för att kunna få i VQn.

Till råga på allt så åkte jag med polarens lotus elise som vi k20 konverterat på slutet av dagen. Det får en att börja fundera på varför man åker runt i ett slagskepp till Ford Sierra. Han har säkert 20-30km/h mer än mig inför inbromsningen mot vändningen, men passerar min bromspunkt med 10 meter. Å känslan i bilen i slalompartierna ska vi inte prata om. Å vilket as till att gå rent generellt.

Lite bitter just nu... går säkert över.

// Jimmy
Senast redigerad av 1 Jimmy86, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2124
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Fredin »

När jag tänker efter lite mer så var det när jag förstärkte infästningara i bagaget som diff problemet uppstod. Men det har nästan samma funktion.

Ja sierran är ju inte riktigt en bra banbil från början. Men tänkt när du fått i nya motorn och en lamell diff och kör fortare än din polare.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3578
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av davve d »

Trist att det inte lirar som du vill Jimmy :(

Jättekul projekt att följa och även dig dom förare, har en riktig förkärlek till gamla fordar ;) :checkered
FORD CLUB SWEDEN – MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 580
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Jimmy86 »

davve d skrev:Trist att det inte lirar som du vill Jimmy :(

Jättekul projekt att följa och även dig dom förare, har en riktig förkärlek till gamla fordar ;) :checkered
Nä det här var ju ett riktigt bakslag. Hade inte räknat med att bilen skulle sluta driva pga buren. Får se hur det här utvecklar sig. Känner lite att det inte är nån större ide att köra med bilen mer i år om jag inte får ordning på diffproblemet. Det är kul att köra men samtidigt är jag inte speciellt sugen på att åka när jag förmodligen inte kommer kunna åka fortare än åren innan med bilen som den är nu. Då lutar det nog snarare åt att jag fixar det innan jag ger mig ut igen.

Har bråkat med youtube i två dagar nu och laddat upp 5 olika versioner av filmen men det ballar ur när jag redigerat den så ni får titta på den oredigerade istället. Får massa fps tapp när jag redigerat den och den laggar.


Första vändan är ren uppvärmning så hoppa till 2.10




Kolla vid 5.45 är jag kommer in och ger fullt på vändplan. 180graders enhjulsspek...fantastiskt upphetsande.

// Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10119
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av therealpinto »

Tråkigt att det inte lirar.

En lamelldiff är ju egentligen inte en "lösning" på problemet, det är ett plåster som gör att man kan busa med bilen ändå.

Har du problem med att den lyfter innerhjulet bak, börja med att kolla att du har tillräcklig utfjädringsväg bak, testa sedan att göra bilen mer rollstyv fram. Eventuellt mjukare fjädrar bak, mindre returdämpning bak.

Rätt uppsatt kommer bilen vara snabbare med ATB och hjulupphängningar som lirar, än med en lamelldiff och oförändrad chassisättning. Sedan kan det kännas roligare med lamelldiffen, det är en annan sak ;-)

Det ser ut som du får såga väldigt mycket med ratten också, småsläpper den bak eller vad är det som händer?

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6095
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av nextuz »

Jimmy86 skrev:
Fredin skrev: Till råga på allt så åkte jag med polarens lotus elise som vi k20 konverterat på slutet av dagen. Det får en att börja fundera på varför man åker runt i ett slagskepp till Ford Sierra.

// Jimmy
Du åker ju med en järnklump fram :p
Finns det någe lättare motor o knöla i?. Duratec 3.0?

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 580
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Jimmy86 »

Vad räknar man som utfjädring? Hur långt kolven på dämparen kan sträckas ut totalt från rideheigt eller från det att fjädern är komprimerad till olastad? För när fjädern väl blir utsträckt så borde man tappa trycket mot backen. Så även om det då finns, säg 40mm dämpare kvar att dra ut så borde det inte spela roll? Fel ute? (åker med hjälpfjädrar som bör vara ca 40mm)

Får kika på hårdare fjädrar fram. Men tycker jag redan åker väldigt hårda. Dämparna klarar dock mer fjäder än jag har nu så det finns marginal för det. Dock finns det risk att jag börjar tappa grepp fram istället då/understyr.

Rebounden är redan fullt utjusterad bak, gjordes på plats men det hjälpte tyvärr inte. Tyvärr en ratt med både bump och rebound på benen och inte separata justeringar.

Ja jag får parera en del pga av småsläpp i bakänden. Men jag gillar att bilen går åt överstyrt. Den är inte på nått sätt extrem utan rätt snäll när det släpper. Fast den är kanske aningen livligare nu än vad den var förra året. Sen ska man väl ha i åtanke att Emmaboda Superstage är ju rätt extrem med alla lastväxlingar. Den är inte lika nervös på en vanlig bana, även om man får jobba lite med bilen då också.
nextuz skrev:
Jimmy86 skrev:
Fredin skrev: Till råga på allt så åkte jag med polarens lotus elise som vi k20 konverterat på slutet av dagen. Det får en att börja fundera på varför man åker runt i ett slagskepp till Ford Sierra.

// Jimmy
Du åker ju med en järnklump fram :p
Finns det någe lättare motor o knöla i?. Duratec 3.0?
Ja den är tung.
Finns ju redan i planeringen att byta motor. Planen är ju att stoppa ner en Vq35 från en Nissan 350z. Står redan i garaget.

//Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10119
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av therealpinto »

Normalt sett menar jag utfjädring som hur långt hjulet kan fjädra ut från ride height, men tanken är förstås att det ligger fjädertryck på hela vägen mot max utfjädrat. Hårdare hjälpfjädrar kan säkert vara ett alternativ också.

Jag tänkte kanske hellre mer kränghämmare fram, än hårdare fjädrar. Ett busenkelt sätt är att ta en till krängare som man klämmer ihop med den befintliga med dubbla hydraulklammer. Genom att variera hur långt ut på "armarna" man klamrar ihop dem kan man justera styvheten.

Hade du lagt på nya däck också? Mer grepp kan ju göra att det rollar mer.

På filmerna tycker jag bilen ser extremt nervös ut, så snabba hastiga rörelser tycker jag inte borde behövas. Jag har ju också kört en del slalom/konbana. Men det är svårt att bedöma på film...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 580
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Jimmy86 »

Hårdare hjälpfjädrar är ju enkelt fixat. Dom jag åker med nu kan jag komprimera med näven. Där finns kanske en del utfjädring/marktryck att hitta.

Förstår inte hur du menar med krängaren fram. Jag åker inte original utan knivkrängare. Har dock mailat han som levererade krängaren för att se om det går att köpa fetare knivar eller om jag blir tvungen att byta röret också.

Däcken är nya men det är exakt samma som förra säsongen och det funkade då.

Grejen är väl att den kanske inte är lika stabil i baken just för att jag har dåligt driv. Får jag bara ner bakhjulet och får tillbaka drivet så kommer den sätta sig fint hoppas jag. Men generellt så måste man hela tiden låta den driva för att den ska ha grepp bak. Så fick jag åtminstone köra den förra året. Men som sagt det är inget jag hänger upp mig på.

// Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10119
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av therealpinto »

Ah, glömde att det var knivar fram... Är de på max styvhet nu?

Hade du mätt utfjädringen bak? Det är också värt att kolla så det inte kärvar, typ att en bussning eller stötdämpare går tungt och håller kvar hjulen uppe i luften.

Caprin blev betydligt mer lättkörd och håller ned bakhjulen i marken efter att jag fixat mer utfjädring bak, mer spårvidd både bak och fram och ökade rollstyvheten fram.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 580
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Jimmy86 »

Ja kniven är ställd på max. 700lbs/12.5kg fjädrar fram. Framaxeln väger 680kg. Tycker inte den borde sätta sig så mycket så den lyfter bakhjulet. Har även funderat på att höja den lite fram så jag höjer rc:et. Det borde kunna hjälpa också.

Ska ta med bilen till jobbet nån dag och mäta utfjädringen.
Kan kolla om nått kärvar men tror inte det. Eller det borde inte göra det. Allt är nytt sen ett år sen ska man väl aldrig säga aldrig. Bussningar existerar inte på den här bilen längre, uniballs rakt igenom numera. Är isåfall om nån dämpare pajjat men den beter sig likadant i höger som vänstersväng.

Har lite att suga på, men behöver ha upp bilen på en lyft och kolla lite känner jag.

Dessutom måste jag byta styrväxel och vattenslangar som gick sönder. Men det är det lilla problemet i sammanhanget.

// Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10119
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av therealpinto »

Nej, den borde inte kränga så att den lyfter innerhjul bak med den sättningen.

Du får kolla och se om du hittar något. Kommer man till "vägs ände" så kan ju ändå en lamelldiff vara det som gör att bilen går att köra ordentligt, även om det inte är "rätt" lösning. Nånstans får man ju inse att man kanske inte är F1-tekniker heller :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar