Sierra GT 1992 A-traktor
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10229
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Tack! Jag är inte säker på att du skulle hålla med om du sett hela processen :-) Man kan nog säga att den uppfyller kraven som barlast men kanske inte så mycket annat...Generalflash skrev:Som betongare godkänner jag din gjutning med råge
När betongen brunnit ihop så gjorde jag en ny vägning, och efter att ha lastat på vingen (men glömt dragbalken) såg det ut som på bifogad bild - helt magiskt. Exakt 1500 kg totalt, exakt 600 kg fram och 900 kg bak, exakt 60 %.
Nu är detta utan förare (75 kg), som förflyttar vikten något lite framåt, men utan dragbalk som sagt, och utan bakre galler och mattor - och med plåthuven. Men det känns enklare att balansera runt detta och så länge vi inte överskrider max axeltryck bak med full last (som ju bara egentligen ska vara en passagerare) är det ju ingen nackdel att ligga över 60 % bak heller.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10229
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Vi jobbar på med att göra klart inklädnadspanelerna och nu är det nära. Snart dags att dammsuga garaget och börja måla paneler och klä saker med matta.
Innan det går att göra så behövde vi planera om hur grejerna för luftfjädringen ska monteras i sin låda:
Delen i baksätet är "klar" för klädsel:
Gustaf
Innan det går att göra så behövde vi planera om hur grejerna för luftfjädringen ska monteras i sin låda:
Delen i baksätet är "klar" för klädsel:
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 5734
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Kul att se att projektet börjar närma sig slutspurten. 
Har ni bestämt färg än?
\Rickard

Har ni bestämt färg än?

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- Fiesk
- Veteran
- Inlägg: 144
- Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
- Namn: Tobias Ivarsson
- Kör: Sierra Cosworth RS 4x4
- Ort: Kisa
- Medlemsnummer: 529

Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Det här är så kul!
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10229
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Vi behåller originalkulören, Deauville blue. Egentligen hade vi önskat en mörkare ton men det blir för mycket jobb att göra en hellack där man byter kulör snyggt - då bör man ju lacka en helt tom kaross.
Vi har målat på grejerna till inredningen...
...och gjort klart baslådan.
Gustaf
Vi har målat på grejerna till inredningen...
...och gjort klart baslådan.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10229
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Med baslådan klar så började vi klä panelerna runt den, där är det ett lätt designjobb kvar som Kajsa ansvarar för. Parallellt satte vi därför igång med att färdigställa lådan för luftfjädringen. Jag har väl visat delar av det förut kanske.
Det blir en MDF-låda direkt bakom baksätet som innehåller "allt" till luftfjädringen förutom själva manöverknapparna och manometer. Då kan man bygga ihop den på bänken och bara ansluta lite kablage (en multikontakt) och slangar.
Lådan kommer få ett plexiglaslock (när jag lyckas bocka det rätt) men layouten är klar, klätt med matta invändigt och en RGB LED-list längs kanten...


Elschemat har jag pillat med på "lediga stunder" och nu är det mesta kopplat, bara installationen kvar.

Det ska nog bli bra :-)
Gustaf
Det blir en MDF-låda direkt bakom baksätet som innehåller "allt" till luftfjädringen förutom själva manöverknapparna och manometer. Då kan man bygga ihop den på bänken och bara ansluta lite kablage (en multikontakt) och slangar.
Lådan kommer få ett plexiglaslock (när jag lyckas bocka det rätt) men layouten är klar, klätt med matta invändigt och en RGB LED-list längs kanten...


Elschemat har jag pillat med på "lediga stunder" och nu är det mesta kopplat, bara installationen kvar.

Det ska nog bli bra :-)
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10229
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Det har varit fantastiskt pilligt och mekigt men nu är faktiskt "allt" på plats i bagagerummet:
Kvar där bak är nätet mot kupén och byta lite glödlampor till bakljusen. Luftfjädringen är kopplad, baslådorna inkopplade.
Med en dryg vecka till regbesiktning är det bara att ligga i..."driven by deadlines" eller hur det var?
Gustaf
Kvar där bak är nätet mot kupén och byta lite glödlampor till bakljusen. Luftfjädringen är kopplad, baslådorna inkopplade.
Med en dryg vecka till regbesiktning är det bara att ligga i..."driven by deadlines" eller hur det var?
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 198
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Underbart! Blir otroligt sugen på att bygga traktor om jag ska vara ärlig 

Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 5734
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Välpaketerat, då rullar den snart runt på vägarna då.

\Rickard


\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10229
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Tack tack :-)
Det är lite kul faktiskt att bygga, jag förstår dem som bygger flera. Det är ett annat fokus än när man bygger mer banorienterat, kul med omväxlingen.
Jag skulle väldigt, väldigt gärna bygga på någon av de T-birds som ligger ute på Blocket för inga pengar alls. De skulle bli grymt läckra traktorer med liten insats.
Gustaf
Det är lite kul faktiskt att bygga, jag förstår dem som bygger flera. Det är ett annat fokus än när man bygger mer banorienterat, kul med omväxlingen.
Jag skulle väldigt, väldigt gärna bygga på någon av de T-birds som ligger ute på Blocket för inga pengar alls. De skulle bli grymt läckra traktorer med liten insats.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10229
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor
De senaste dagarna har delvis gått åt till saker som inte syns så mycket. Ny provkörning och justering av hastighetsspärren, efter det inkapsling av hastighetsgivare och regulator.
Provkörningen visade på lite vibrationer vid start, som jag tror kommer av att fördelningslådan inte har något extra fäste i framkant. Jag fick dit ett stag idag men ska nog försöka fixa ett till. Det är normalt att bakvagnsbryggan vill resa sig lite när pinjongen klättrar på kronhjulet men rörelsen förstärks i framkant av fördelningslådan.
Det bakre gallret är nu monterat och ska förhoppningsvis få sitta kvar. Lite till att göra innan baksätet blir klart men det är rätt nära nu.
Jag börjar komma till stadiet att det är läge att prioritera det som måste vara klart till regbesiktningen. Samtidigt vill jag ju inte behöva göra för mycket dubbelarbete heller. Men draget, avgassystem/ljuddämpare, huv och så galler etc. till baksätet är ju prio. Lite inredningspaneler ska tillbaka också men jag måste se om vi hinner byta högtalare fram först eller om vi tar det senare. Helst innan så det går att justera in slutstegen med rätt högtalare - men krasst sett inget krav till besiktningen.
Gustaf
Provkörningen visade på lite vibrationer vid start, som jag tror kommer av att fördelningslådan inte har något extra fäste i framkant. Jag fick dit ett stag idag men ska nog försöka fixa ett till. Det är normalt att bakvagnsbryggan vill resa sig lite när pinjongen klättrar på kronhjulet men rörelsen förstärks i framkant av fördelningslådan.
Det bakre gallret är nu monterat och ska förhoppningsvis få sitta kvar. Lite till att göra innan baksätet blir klart men det är rätt nära nu.
Jag börjar komma till stadiet att det är läge att prioritera det som måste vara klart till regbesiktningen. Samtidigt vill jag ju inte behöva göra för mycket dubbelarbete heller. Men draget, avgassystem/ljuddämpare, huv och så galler etc. till baksätet är ju prio. Lite inredningspaneler ska tillbaka också men jag måste se om vi hinner byta högtalare fram först eller om vi tar det senare. Helst innan så det går att justera in slutstegen med rätt högtalare - men krasst sett inget krav till besiktningen.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10229
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Nej, regbesiktningen blev flyttad till 1 juni, vår besiktningsman ville vara ledig till Kristi Himmelsfärd...
Det har ändå varit rätt hektiska dagar, förstås. Ytterligare ett stag till lådan men jag har inte hunnit provköra.
Huven är på plats.
Det är ju alltså RP Glasfibers "stylinghuv", med Evo-scoop och lite NACA-ducts. Endast yttre skalet, ingen struktur under, för att spara vikt... Passformen tycker jag är helt okej, det är klart att det behövs lite justering i kanterna och lite spackel men som helhet, bra. Jag tänkte lite baklänges när jag plastade fast fästen för gångjärnen, så det blev rätt mycket justering av själva gångjärnen innan det funkade. Kajsa höll nästan på att somna i garaget innan vi fick till det. Trots att den inte har ram så verkar det OK med gångjärn - men jag skulle nog inte gärna köra fort med den.
Avgassystemet är fixat. När vi fick bilen var slutdämparen ersatt med ett rakt rör, och ljuddämparen framför bakaxeln offrades ju för fördelningslådan. Nu fick den hamna längst bak och så blev det ett slutrör som passar med Combatkitet...
Ikväll fokuserade vi på att få klart grejerna där baksätet en gång fanns...
Rotera fotona hinner jag inte, vrid på skärmen :-)
Vad är kvar? Skärmbreddare, byta en blinkers fram, skruva ihop inredningen (dörrsidor, mittkonsol, nedre delen av instrumentpanelen). Lite matta på golvet i baksätet kanske... Jag har säkert glömt saker också men det tar vi agilt.
Gustaf
Det har ändå varit rätt hektiska dagar, förstås. Ytterligare ett stag till lådan men jag har inte hunnit provköra.
Huven är på plats.
Det är ju alltså RP Glasfibers "stylinghuv", med Evo-scoop och lite NACA-ducts. Endast yttre skalet, ingen struktur under, för att spara vikt... Passformen tycker jag är helt okej, det är klart att det behövs lite justering i kanterna och lite spackel men som helhet, bra. Jag tänkte lite baklänges när jag plastade fast fästen för gångjärnen, så det blev rätt mycket justering av själva gångjärnen innan det funkade. Kajsa höll nästan på att somna i garaget innan vi fick till det. Trots att den inte har ram så verkar det OK med gångjärn - men jag skulle nog inte gärna köra fort med den.
Avgassystemet är fixat. När vi fick bilen var slutdämparen ersatt med ett rakt rör, och ljuddämparen framför bakaxeln offrades ju för fördelningslådan. Nu fick den hamna längst bak och så blev det ett slutrör som passar med Combatkitet...
Ikväll fokuserade vi på att få klart grejerna där baksätet en gång fanns...
Rotera fotona hinner jag inte, vrid på skärmen :-)
Vad är kvar? Skärmbreddare, byta en blinkers fram, skruva ihop inredningen (dörrsidor, mittkonsol, nedre delen av instrumentpanelen). Lite matta på golvet i baksätet kanske... Jag har säkert glömt saker också men det tar vi agilt.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10229
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Som väntat blev det halvsvettigt i helgen...men inte värst ändå.
Vi har strul med fönsterhissarna, höger sida rör sig inte alls, vänster sida saknar ett av hjulen som rutans skena ska löpa på. Så kör man hissen kantrar rutan... Det får fixas senare.
Den sista injusteringen av breddare och sånt får komma i samband med lack, det sitter ihop nu och ser okej ut på lite håll.
Före lastning, den är onödigt låg bak egentligen, det får nog bli lite justering där också vad det lider. Lite spacers bak för att fylla ut skärmarna kanske. Men inte nu, för den går upp på släpet med ungefär 2 cm marginal...! Jag måste nog köpa ett bredare släp, det är bara Primeran och konbanesubstitut-Caprin som är någorlunda lättlastade.
Kl 9 imorgon är det dags, håll alla tummar ni har... :-)
Gustaf
Vi har strul med fönsterhissarna, höger sida rör sig inte alls, vänster sida saknar ett av hjulen som rutans skena ska löpa på. Så kör man hissen kantrar rutan... Det får fixas senare.
Den sista injusteringen av breddare och sånt får komma i samband med lack, det sitter ihop nu och ser okej ut på lite håll.
Före lastning, den är onödigt låg bak egentligen, det får nog bli lite justering där också vad det lider. Lite spacers bak för att fylla ut skärmarna kanske. Men inte nu, för den går upp på släpet med ungefär 2 cm marginal...! Jag måste nog köpa ett bredare släp, det är bara Primeran och konbanesubstitut-Caprin som är någorlunda lättlastade.
Kl 9 imorgon är det dags, håll alla tummar ni har... :-)
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost