Hjälp! Sierra-Styrväxel demontering.

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
nicke.t
Veteran
Inlägg: 730
Blev medlem: tis okt 31, 2006 9:47 pm
Namn: Nicklas T
Kör: bmw, sierra, escort mk2, Escort mk1
Ort: Motala
Medlemsnummer: 360

Hjälp! Sierra-Styrväxel demontering.

Inlägg av nicke.t »

Hej.

Hur går man till väga för att ta isär hela styrväxeln?
Jag har demonterat allt jag kunnat, men får inte ur kuggstången ur ”huset”.
På höger sida av styrväxeln misstänker jag att något mer måste tas bort. Men hur?
Jag har tagit bort en låsring, jag antar att den sitter där för att hålla något på plats. Och det är alltså detta ”något” jag inte får ut.
Jag har en kortad variant av samma styrväxel på min Escort mk1, den är kortad ca 15cm på högersidan och på den var det bara dra ut kuggstången.
Så jag misstänker att det är något där innanför som håller emot.

Bild
Bild

nicke.t
Veteran
Inlägg: 730
Blev medlem: tis okt 31, 2006 9:47 pm
Namn: Nicklas T
Kör: bmw, sierra, escort mk2, Escort mk1
Ort: Motala
Medlemsnummer: 360

Re: Hjälp! Sierra-Styrväxel demontering.

Inlägg av nicke.t »

Svarar mig själv nästan direkt.
Smörjde på den med wd40 igår. Åkte tillbaka till garaget nyss, knackade på den med dorn inåt några gånger, sen tog jag hela styrväxeln och dunkade den med högersidan neråt i bänken. Efter 5-10 bestämda smällar släppte det.

Bild

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3337
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Hjälp! Sierra-Styrväxel demontering.

Inlägg av Släggmek »

Bra att det löste sig - och nu fick vi en förklaring med bilder också tack vare dig :thumb:. Men jag ser ingen slägghammare på 8-10 hekto på bänken... brukar vara bästa vännen för såna där uppdrag för att man ska i bästa fall slippa just att dänga grejerna i bänken :D enligt min erfarenhet. En snickarhammare etc ger inte rätt stuns för att vibrera loss bitarna. När jag började första vändan på bilskrot och frågade efter en avdragare för att pressa ut en p-ände så fick jag en lillslägga i näven och ett snett leende :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

nicke.t
Veteran
Inlägg: 730
Blev medlem: tis okt 31, 2006 9:47 pm
Namn: Nicklas T
Kör: bmw, sierra, escort mk2, Escort mk1
Ort: Motala
Medlemsnummer: 360

Re: Hjälp! Sierra-Styrväxel demontering.

Inlägg av nicke.t »

Ja jag tänkte att det va lika bra att skriva ett svar i tråden. Så många gånger man hittat trådar som tar upp samma problem man själv har, men som saknar slutgiltig lösning på problemen.
Handsläggan va med!
Problemet va ju att man inte kunde slå från insidan Bild
Ja p-ändar släpper lätt med ett välriktat slag.


Bild

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3337
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Hjälp! Sierra-Styrväxel demontering.

Inlägg av Släggmek »

Klassisk smedhammare, nästan antikvärde på den! :cool: Som man säger; bra verktyg gör halva arbetet :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar