Ford escort 1.6 lx. Den gör mig gråhårig snart.

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Användarvisningsbild
sara.berglund
Erfaren
Inlägg: 29
Blev medlem: tis mar 17, 2020 1:40 pm
Namn: Sara Berglund
Ort: Vallen

Ford escort 1.6 lx. Den gör mig gråhårig snart.

Inlägg av sara.berglund »

Vi har bytt tändstift och bränslefilter. Försökt rengöra förgasaren och bytt packningar och sånt till den. Dock har jag ingen aning om vi ställt in allt som det borde vara. Och ett av membranen är inte helt likt det som satt där innan.
Vi har rengjort bränslepumpen. Eftersom det är en mekanisk borde man väl kunna göra det istället för att byta ut den helt tycker jag? Luftfilter var det en extremt lång leveranstid på så det har jag inte kunnat byta än.
Bilskrället funkar lite bättre men är för opålitlig för att jag ska våga använda den mer än nödvändigt.
Den går rätt ok när man kommit upp i högre hastighet. Men när man är tvungen att köra sakta, bromsa in eller stanna till i exempelvis korsningar dör den ofta. Drar man ut choken kan man ha turen att slippa motorstopp.
Den är trögstartad och har varit det åtminstone hela tiden jag haft den. Man måste ha fasen i botten för att få igång den och den startar först efter flera försök.
Vad kan det vara för fel?

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Ford escort 1.6 lx. Den gör mig gråhårig snart.

Inlägg av Greger »

Låter som vacuumläcka.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Ford escort 1.6 lx. Den gör mig gråhårig snart.

Inlägg av Släggmek »

Instämmer. Jag funderar, borde det inte gå att montera en europeisk förgasare (så man kan få fram delar) om man får till en adapterplatta av en bit aluminium att lägga emellan? Borde gå att få gjort för en slant till fikakassan hos närmsta verkstadsskola, behövs mest bara en spillbit och en stund med en borrfräs för den som kan. Jag köpte en Solex 32-nånting enportare på garageloppis som suttit på en Opel Kadett B eller C men där hade de en originalmonterad adapter skruvad tvärs under eftersom fotens egentliga bultdelning var för Ford. Med den volym Escort-motorn har skulle en sån förgasare räcka gott, jag körde med en utan problem på en Pinto 2.0 (originall där är Weber 32/36 DGV/DGAV tvåport) utan att ens byta munstycken - så universal som en knasare kan bli. De hittas bl a på Ford-motorn "Pinto" OHC 1.6 (Escort, Taunus) och VW/Audi´s liknande i Polo 1, Golf 1, Audi 50 och 80 från 70-80-tal cirka. Alla utom de riktigt gamla har automatchoke antingen via kylvattenstyrd bimetallfjäder (Ford) eller elektrisk (Opel). Iofs finns säkert nåt annat mer raffinerat i den storleken som också kan fås att passa. Renault 5 kanske? Motorn hör ju till familjen även om Ford fixat med den. Ja, länkaget kanske måste byggas om också men sånt där brukar gå att lösa med lite bitar ur skrotlådan, bara man tänker efter och ser till att inte utväxlingen blir tokig.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
sara.berglund
Erfaren
Inlägg: 29
Blev medlem: tis mar 17, 2020 1:40 pm
Namn: Sara Berglund
Ort: Vallen

Re: Ford escort 1.6 lx. Den gör mig gråhårig snart.

Inlägg av sara.berglund »

Släggmek skrev:Instämmer. Jag funderar, borde det inte gå att montera en europeisk förgasare (så man kan få fram delar) om man får till en adapterplatta av en bit aluminium att lägga emellan? Borde gå att få gjort för en slant till fikakassan hos närmsta verkstadsskola, behövs mest bara en spillbit och en stund med en borrfräs för den som kan. Jag köpte en Solex 32-nånting enportare på garageloppis som suttit på en Opel Kadett B eller C men där hade de en originalmonterad adapter skruvad tvärs under eftersom fotens egentliga bultdelning var för Ford. Med den volym Escort-motorn har skulle en sån förgasare räcka gott, jag körde med en utan problem på en Pinto 2.0 (originall där är Weber 32/36 DGV/DGAV tvåport) utan att ens byta munstycken - så universal som en knasare kan bli. De hittas bl a på Ford-motorn "Pinto" OHC 1.6 (Escort, Taunus) och VW/Audi´s liknande i Polo 1, Golf 1, Audi 50 och 80 från 70-80-tal cirka. Alla utom de riktigt gamla har automatchoke antingen via kylvattenstyrd bimetallfjäder (Ford) eller elektrisk (Opel). Iofs finns säkert nåt annat mer raffinerat i den storleken som också kan fås att passa. Renault 5 kanske? Motorn hör ju till familjen även om Ford fixat med den. Ja, länkaget kanske måste byggas om också men sånt där brukar gå att lösa med lite bitar ur skrotlådan, bara man tänker efter och ser till att inte utväxlingen blir tokig.
Jo, byta förgasare vore kanske bäst. Blir nog till att göra det så snart jag har råd.

Användarvisningsbild
sara.berglund
Erfaren
Inlägg: 29
Blev medlem: tis mar 17, 2020 1:40 pm
Namn: Sara Berglund
Ort: Vallen

Re: Ford escort 1.6 lx. Den gör mig gråhårig snart.

Inlägg av sara.berglund »

Tack så mycket för svaren! :)

Det är verkligen ett toppenbra forum det här.

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Ford escort 1.6 lx. Den gör mig gråhårig snart.

Inlägg av Greger »

Hade en Volvo 340 där förgasaren ställde till massa problem (den vibrerade isär, typ, med vacuum läckage mm som följd) , byte löste det. Men det var tretti år sedan..

Volvo 340:s förgasare kanske kan funka för dej (Renault motorn)?
Senast redigerad av 1 Greger, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Ford escort 1.6 lx. Den gör mig gråhårig snart.

Inlägg av Släggmek »

Syns rimligt Greger, jag har för mig att 1,4-litern och möjligen 1,7 är Renault och till skillnad motför den i Escorten är det franskt rakt av utan just några skillnader mot de som monterades i deras egna bilar. Renault använde två motorserier med stötstänger (OHV-typ) med start från femtiotalet nånstans, bra mycket samma utom i volymen vad jag minns. De användes både i deras frontmotor- och svansmotorbilar, har för mig fram till 80-talet (Super5 eller möjligen tidiga Clio för den mindre motorn) tills avgaskrav satte stopp, men nu riskerar jag halka ut både i kunskapsmarginalen och OT. Man får mäta och kolla nummer.

När det gäller såna saker som standardutrustning och särskilt i snikmodeller cirkulerar gott om snarlika varianter på ett tema och även om detaljer skiljer så är det ofta standardmått enligt DIN (tysk industristandard) eller SAE (amerikansk, hittas även i främst äldre Europa-bilar med Inch-mått i en del prylar och vi hittar ju gott om konverterade mått i våra Fordar) på sånt som anslutningar för att passa så många märken som möjligt. Undantagen brukar vara japaner från före 80-talet då de gärna tog upp europeiska bitar men filade om till nåt eget, sedan började de alltmer foga in sig i det globala när tillverkning etablerades i Europa för att slippa strafftullar.

Sara - kul att vi kan hjälpa till :), i bästa fall att tipsen leder rätt också får jag hoppas :D men med lite mer spånande kan vi nog få rätsida på förgasarfrågan. Jag slog på "ersättningsförgasare" på nätet och fick upp en firma på Blocket som syns syssla med sånt där, kanske de har nåt förslag på vad som kan passa i stället: https://www.blocket.se/annons/orebro/fo ... r/86454546

En tänkbar lösning skulle kunna vara att bara borra om skruvhålen på förgasarfoten om det dyker upp nån som stämmer hyfsat väl, borde funka om diametern matchar insuget, annars kan en adapterplatta som sagt vara en lösning. Är avvikelsen liten borde det kunna gå med en fiberplatta av packningsmaterial (sitter standard under en del för att isolera mot värme som kan orsaka ånglås) för att kompensera avvikelsen (helst ska då hålet i insuget vara det större, så att man sllpper en kant som hejdar flödet) om bara skruvhålen passar. Då bör resten mest handla om att få till länkaget förutsatt att det sitter anslutet på samma sida som på originalförgasaren.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
erlan
Erfaren
Inlägg: 64
Blev medlem: sön maj 05, 2013 2:58 pm
Namn: erland johansson
Kör: sierra
Ort: engelsberg

Re: Ford escort 1.6 lx. Den gör mig gråhårig snart.

Inlägg av erlan »


SkruvarIbland
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: sön maj 17, 2020 6:47 am
Namn: Peter P
Kör: Escort xr3i 1989
Ort: Björklinge

Re: Ford escort 1.6 lx. Den gör mig gråhårig snart.

Inlägg av SkruvarIbland »

Minnen som kommer tillbaka...Hade en Lx bensin för många år sedan. En `84 tror jag. Felen du beskriver känns bekanta. På den bytte Ford tanken och sen gick den bra. De påstod att blandningen drivmedlet som vi använder i Sverige löser upp något på insidan av tanken. Jag behövde bara betala för jobbet. Det tyder ju på att det faktiskt var ngt fel på bensintanken. Kanske kan du prova att sätta dit ett extra filter på bränsleslangen, innan du byter förgasare..?

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Ford escort 1.6 lx. Den gör mig gråhårig snart.

Inlägg av Släggmek »

Mycket möjligt att förklaringen var just det om tanken har nåt slags lack på insidan och kanske kvarstår problemet även om bensinen har en annan sammansättning numera. Vad som såldes hos oss på 80-talet var en kemiskt mycket aggressiv och flyktig blandning bestående i hög grad av aromatiska kolväten som Toluen och Xylen har det sagts mig och det var just vad det luktade starkt av. I synnerhet 95 oktan verkar ha haft en särskilt stor andel innan klagomål från arbetarskyddsombud tvingade fram nya recept. Avgaserna gjorde skogsarbetare m fl sjuka då avgaser samlades på arbetsplatser som var ganska stillastående ("tack vare" detta skapades den biobaserade alkylatbensinen för att kunna ersätta vanlig bensin i dessa miljöer).

Toluen och Xylen är höga fraktioner med ganska lågt energivärde som det blir överflödigt mycket av vid hård cracking av råolja för att ta ut så mycket som möjligt av mer säljbara kemikalier innan man står med den tyngsta resten Bitumen (asfalt) och de där två vätskorna är vanliga som lösningsmedel i olika klister respektive 2K-lacker, så inte konstigt om det löste/kanske ännu löser upp ytbehandling inne i en bensintank av plåt (annars brukar de vara galvade på insidan såvitt jag vet). Kan säga av erfarenhet att rent Xylen ger nåt liknande 1:a gradens brännskada på huden om man sölar och det löser upp vanlig intorkad underredsmassa till sås på inga minuter, potenta grejer alltså. Som sagt blir det mera än vad det finns avsättning för med denna teknik för att raffinera, så det var förstås välkommet för producenterna att kunna bli av med det som ingrediens i handelsbensin.

Lite konstigt hur den soppan kunde passera svensk miljölagstiftning då samma söl var förbjuden i dåvarande Västtyskland av miljöhänsyn. Numera har vi en annan mix som inte osar så mycket men i stället fräter mera på gummislangarna. Syns rimligt att den gör samma skada på ytbehandling.
Senast redigerad av 1 Släggmek, redigerad totalt 0 gånger.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Hazze65
Nybörjare
Inlägg: 16
Blev medlem: ons dec 15, 2010 7:55 pm
Namn: Hasse
Kör: Ford Focus Ford Escort Cab85
Ort: Helsingborg

Re: Ford escort 1.6 lx. Den gör mig gråhårig snart.

Inlägg av Hazze65 »

Tuvallius skrot kan ha delar telefon 042-150200

Användarvisningsbild
sara.berglund
Erfaren
Inlägg: 29
Blev medlem: tis mar 17, 2020 1:40 pm
Namn: Sara Berglund
Ort: Vallen

Re: Ford escort 1.6 lx. Den gör mig gråhårig snart.

Inlägg av sara.berglund »

Har fått syn på en weber 32/34 dmtr förgasare nu. Kan en sån passa min bil?

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Ford escort 1.6 lx. Den gör mig gråhårig snart.

Inlägg av Släggmek »

Teoretiskt borde det funka bra på den motorn sett till förgasarens halsringsdiametrar kontra motorvolymen och den låga effekten, den går ju alltid på den mindre porten vid lugn körning och den andra börjar öppnas som tumregel från ca 90 knyck eller helt vid fullgas. Möjligen att bestyckningen behöver ändras något för att få rätt avgasvärden (det bör räcka att bara skruva in blandningsskruven om förgasaren liknar de större) men annars ser jag inget problem ifall foten passar på insuget och det går att pussla ihop gasreglage och choke (gissar den har elektrisk automatchoke alt. styrd via slangar till/från värmepaketet?). Om årsmodellen medger det vid besiktning så är det inget stort jobb att ersätta med ett skjutreglage till instrumentbrädan från en ur-Golf eller nåt annat 70-tals.

Såna där gamla standardmotorer brukar inte vara särskilt känsliga så länge de får tillräckligt att dricka, toleranserna är ganska stora på det mesta för att de skulle fungera pålitligt under de flesta tänkbara omständigheter och körstilar till skillnad mot dagens datastyrda maskiner som hela tiden övervakas & korrigeras av elektroniken. Min erfarenhet är att det brukar vara känsligare med vilka tändstift man använder, fel värmetal på stift som annars stämmer i specifikationerna kan ställa till stora problem med knacktändning. Eftersom dagens bensin är nåt helt annat än förr så kan den också spela spratt med startproblem vid olika temperaturer i en del äldre bilar så det verkar som att förgasaren bråkar, men brasiliansk bensin har väl alltid varit sämre än vad vi fått i både energivärde och oktantal plus att dessa motorer byggdes förberedda för att även kunna tankas med rena spritbränslen, så om den bara startar med en annan förgasare bör det mesta finliret gå att få till för nån som är van att mixtra med sånt.

Att jämföra med så har min senaste Taunus 1600 (alla ger 70 till 72 hk DIN beroende på avgasrening) i stället för en 32 mm 1-ports Autolite/Motorcraft/Solex-typ en 2-ports Weber DGV/DGAV 32/36 som annars hittas på 1600GT-versionen och på 2-litern som matar ut 10 till 27 hästar mera och ett högre vridmoment men ändå tycks den vara originalutrustning. Bara för säkerhets skull, leta efter motordata för Renault Super 5 som har nån snarlik motor som din Escort. Och invänta gärna flera forumdeltagares kommentarer innan du gör nåt. Själv är jag ju mest en Åsa-Nisse :D van att få saker som inte hör ihop att funka ändå i brist på nytt & rätt, då chansar man ibland och får prova sig fram tills det går som det ska.

Förr när bensinen var blyad var det lätt att finjustera genom att först skruva till det lagom på ställskruvarna (bättre ge lite mycket bensin än för lite som ger överhettning), sen köra nån mil blandat stad/landsväg och ta ur stiften för att se om de var citrongula (nära idealiskt, och avgasröret skulle vara grått invändigt för var det svart fick den för mycket soppa och sotade). Lite svårare att se skillnad idag, men svarta stift är aldrig bra och rött är bara normalt i en Daf med liknande motor (beror på att de går med konstant varv p g a sin Variomatic). Klart, med en koloxidmätare att sticka in i avgasröret medan man fininställer förgasaren på tomgång så är det ganska enkelt att göra rätt. Inköpet/verkstadsbesöket tjänar in sig på bensinnotan över tid - har jag hört.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
sara.berglund
Erfaren
Inlägg: 29
Blev medlem: tis mar 17, 2020 1:40 pm
Namn: Sara Berglund
Ort: Vallen

Re: Ford escort 1.6 lx. Den gör mig gråhårig snart.

Inlägg av sara.berglund »

En kompis hjälpte mig med förgasaren så nu är bilen i bättre skick på så vis.
Istället upptäckte jag ett annat problem 😆 Bilen gick lätt upp i för hög temperatur. Fick råder att byta termostat. Men det visade sig svårare än jag trott. Termostaten satt i en slang och var inte alls lik den jag köpt. Kan man köra utan termostat? Vilka är riskerna isf med det?

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Ford escort 1.6 lx. Den gör mig gråhårig snart.

Inlägg av RickardEM »

sara.berglund skrev:
tor jul 30, 2020 4:17 pm
En kompis hjälpte mig med förgasaren så nu är bilen i bättre skick på så vis.
Istället upptäckte jag ett annat problem 😆 Bilen gick lätt upp i för hög temperatur. Fick råder att byta termostat. Men det visade sig svårare än jag trott. Termostaten satt i en slang och var inte alls lik den jag köpt. Kan man köra utan termostat? Vilka är riskerna isf med det?
Skönt att förgasarproblemet är ur världen. :)

Kan inte rekommendera att köra utan termostat, sliter mer på motorn och den drar mer bensin.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Skriv svar