Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
cox
Veteran
Inlägg: 457
Blev medlem: sön sep 16, 2018 8:51 pm
Namn: Micke w
Kör: Mondeo mk5
Ort: Härnösand

Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?

Inlägg av cox »

Hade fixat acn om jag skulle ha kvar bilen, vägrar att åka i en bil utan.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk


Tags:

dbgt
Nybörjare
Inlägg: 13
Blev medlem: ons jul 22, 2020 10:33 am
Namn: Andreas Svensson
Ort: Stockholm

Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?

Inlägg av dbgt »

cox skrev:
lör maj 01, 2021 4:58 pm
Hade fixat acn om jag skulle ha kvar bilen, vägrar att åka i en bil utan.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Mjo känner väl till viss del likadant, använder den inte så ofta men när det är bilköer en varm sommardag är det väldigt skönt med AC. För att ge det ekonomiska perspektivet så har bilen kostat mig omkring 20000kr hittills med inköpspris plus arbeten som t.ex. kamremsbyte. Bilen har gått snart 11.600 mil.

Funderar ifall man skulle kunna montera kondensorn jag köpt på något vis och bara dra om rören till den istället? Kylaren verkar ju bevisligen fungera så det känns dumt att byta ut den.

Användarvisningsbild
Mathias-D
Legend
Inlägg: 1086
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?

Inlägg av Mathias-D »

Lägg in en länk från Autodoc

Tomas_vartofta
Veteran
Inlägg: 232
Blev medlem: lör jun 02, 2018 7:02 am
Namn: Tomas Andersson
Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
Ort: Vartofta
Kontakt:

Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?

Inlägg av Tomas_vartofta »

Jag kanske kollar på fel bil, men denna fick jag fram.
https://www.trodo.se/kondensor-klimatan ... 7-016-0007

dbgt
Nybörjare
Inlägg: 13
Blev medlem: ons jul 22, 2020 10:33 am
Namn: Andreas Svensson
Ort: Stockholm

Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?

Inlägg av dbgt »

Catling skrev:
lör maj 01, 2021 6:51 pm
Lägg in en länk från Autodoc
Dessa är de s.k. kylmodulerna som motsvarar delen på min bil:

https://www.autodoc.se/abakus/8566714
https://www.autodoc.se/nissens/7617377
Tomas_vartofta skrev:
sön maj 02, 2021 4:30 am
Jag kanske kollar på fel bil, men denna fick jag fram.
https://www.trodo.se/kondensor-klimatan ... 7-016-0007
Det där är en separat kondensor, vilket jag felaktigt köpte.

Tomas_vartofta
Veteran
Inlägg: 232
Blev medlem: lör jun 02, 2018 7:02 am
Namn: Tomas Andersson
Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
Ort: Vartofta
Kontakt:

Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?

Inlägg av Tomas_vartofta »

Se där. Visst är det skitenkelt att beställa rätt delar..
Då förstår jag att den blir dyr, men det kunde varit mycket värre.

dbgt
Nybörjare
Inlägg: 13
Blev medlem: ons jul 22, 2020 10:33 am
Namn: Andreas Svensson
Ort: Stockholm

Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?

Inlägg av dbgt »

För att svara på min egen fråga varför radiatorn fungerar utan problem så är det ju såklart att det är två olika flänsar som sitter i samma ram, så flänsen för kondensorn sitter framför den för radiatorn trots att de ser ut att sitta ihop.

Lärde mig den hårda vägen gällande autodocs returpolicy, tolkade "fri retur inom 14 dagar" som just det och att de skulle ta en hundring för returfrakt såsom i Sverige. Missade att lägga till de 59 kronorna för fri returkostnad och att skicka tillbaka kondensorn skulle kosta typ 2000kr. Så om någon annan nybörjare läser denna tråd så se till att välja till "returförsäkringen" för 59kr. Om någon behöver en kondensor av nedan modell så har jag lagt ut en annons i marknaden.
https://www.autodoc.se/nissens/1993106

Har ni några andra tips på vart man kan sälja den?

Arlof
Veteran
Inlägg: 121
Blev medlem: lör jun 20, 2020 6:26 pm
Namn: Olof M
Kör: Ford Fiesta 1.6 TDCI -12
Ford Focus 1.8 Flexifuel -06
Ort: Ängelholm

Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?

Inlägg av Arlof »

Om vi snackar om autodocs returförsäkring så gäller den bara att du får 200 dagar på dig istället för 14. De bjuder inte på frakten oavsett tror jag. Däremot om autodoc skriver att den ska passa din bil och den inte gör det så bör de bjuda på frakten :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

dbgt
Nybörjare
Inlägg: 13
Blev medlem: ons jul 22, 2020 10:33 am
Namn: Andreas Svensson
Ort: Stockholm

Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?

Inlägg av dbgt »

Arlof skrev:
ons maj 05, 2021 5:28 pm
Om vi snackar om autodocs returförsäkring så gäller den bara att du får 200 dagar på dig istället för 14. De bjuder inte på frakten oavsett tror jag. Däremot om autodoc skriver att den ska passa din bil och den inte gör det så bör de bjuda på frakten :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Enligt chatten på autodoc så betalar de returfrakten med försäkringen, de vägrar dock att betala min returfrakt då de friskriver sig från att bildelen garanterat passar, trots vad de skriver på sidan. Får bita i det sura äpplet och se de 600kr som en dyr läxa, tvivlar på att jag får delen såld eftersom det är en så specifik produkt.

Peter H
Legend
Inlägg: 6165
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?

Inlägg av Peter H »

Bra du fick till detta med kondensorn,,, visst med Autodoc som många har bekymmer att returnera prylar med har man efter säkert tusen mest positiva beställningar från dom, lärt sig ett å annat på vägen och ja det är krångligt att returnera oavsett om man har denna "retursäkring" eller ej! Dom få gånger jag råkar beställa fel så behåller jag delen, som hobbymek alltid dyker upp nån behövande! :)

Som jag aldrig numer tar, utan det är mycket viktigt att så långt själv kolla att delen överensstämmer, extra viktigt är det med tex bromsskivor, som många bilar har olika storlekar där det inte ofta räcker med söka regnummer.
Tipset är där att kolla på tex Mecas sida vilka varianter det finns och sedan dubbelchecka vad egna bilen har och sedan beställa samma märke osv klart billigare från Autodoc! :D

dbgt
Nybörjare
Inlägg: 13
Blev medlem: ons jul 22, 2020 10:33 am
Namn: Andreas Svensson
Ort: Stockholm

Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?

Inlägg av dbgt »

En (förhoppningsvis sista) uppdatering:

Chattade igen med Autodoc och de gjorde ett undantag och tog emot kondensorn, ska alltid ta försäkringen vid framtida beställningar. Byte av kylmodulen gick bra, Nissens kylmodul består av en radiator och kondensor (båda separata) som är förmonterade. O-ringar till ledningarna ingick vilket resulterade i ett smidigt byte.

Med torkfiltret var det däremot lite mer strul med just O-ringarna till ledningen som har ett fjäderlås (spring lock). Dessa verkar vara av icke-standardiserat mått på ca 16mm (innerdiameter) x 2mm (tjocklek) och standard verkar vara 2.5mm tjocklek i alla kit på nätet med den diametern. På nätet hittade jag att Fords finis code är 6918663 och de exakta måtten 15.67mm x 1.93mm så jag fick köpa dessa tre från en Ford återförsäljare för det hutlösa priset 48kr styck. De visade sig passa iaf och nu fungerar AC:n!

En annan oförutsedd kostnad är priset på r134a, fick betala 1600kr för att fylla upp systemet utöver kostnaden för själva servicen så det är bra att veta när man räknar på den totala kostnaden för reparationen. Man kan spara en del på att ta bilen till en "drop in AC-service station" som finns ibland nära t.ex. Biltema, vet ej hur kompetenta de är dock jämfört med en verkstad.

Tomas_vartofta
Veteran
Inlägg: 232
Blev medlem: lör jun 02, 2018 7:02 am
Namn: Tomas Andersson
Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
Ort: Vartofta
Kontakt:

Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?

Inlägg av Tomas_vartofta »

Det är alltid en bra fråga hur mycket pengar man ska lägga på en bil.
Byta till en annan är inte billigt heller, som man säkert får börja laga.
Trivs man i sin bil och känner att den har "många år kvar" då hade jag troligen lagat AC:n.
Men, Visst är det enkelt alltid :whistling

Skriv svar