Kamremsbyte 1,0 Ecoboost

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
axelvic
Veteran
Namn: Axel V
Kör: Granada m.fl.

Kamremsbyte 1,0 Ecoboost

Inlägg av axelvic »

Är det någon som bytt eller låtit byta kamrem på en enliters Ecoboostmotor ännu? Om ja, vilken kostnad har det landat på?

Det verkar vara ett omfattande jobb som kräver dyra specialverktyg, men de äldsta är ju snart tio år gamla och behöver ny rem om intervallen ska hållas.

Fredriik
Nybörjare
Namn: Fredrik Ö
Kör: Ford Focus 2013 Titanium

Re: Kamremsbyte 1,0 Ecoboost

Inlägg av Fredriik »

Jag fick betala 15.000 för kamrem och även vattenpump har jag för mig förra året hos Ford!

Hörde av mig till flera olika men som du skriver kräver det specialverktyg så det är bara Ford som tar åt sig jobben!

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

Aj lät trist,, klart det gör ju att dem har monopol :(

axelvic
Veteran
Namn: Axel V
Kör: Granada m.fl.

Inlägg av axelvic »

Okej! Stort tack för svar!

farfarford
Nybörjare
Namn: risto kettunen
Kör: fiesta

Inlägg av farfarford »

mycket dyrt, äger man en fiesta som är 10 år gammal som är värt mellan 30.00-35.00 ja då funderar man om det är värt att byta eftersom det kostar så mycket. kollat på olika Ford verkstäder fått prisuppgifter mellan 21-35 tusen .

Jimi
Erfaren
Namn: Jimi Landin
Kör: Mondeo HGV 1.6 Diesel -13
Fiesta -10

Inlägg av Jimi »

Man kan undra hur Ford har tänkt med sin miljömotor, de har fått miljöpriser för den men den verkar inte vara gjord för att servas/underhållas i längden.

Tomas_vartofta
Veteran
Namn: Tomas Andersson
Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
Kontakt:

Inlägg av Tomas_vartofta »

Jag kan förstå att det är dyrt. Det tar lång tid för att man måste riva halva motorn för att komma åt remmen. Ca. 7,5 timmar enligt listan. Jag hade nog inte tagit åt mig dit jobbet för någon billig peng. Men, 35 tusen är att ta i lite väl hårt kan man tycka..

Seglaren
Nybörjare
Namn: Ma Mo
Kör: Focus 1.8F 2008 28k
Focus 1.0 Ecoboost 2015
Medlemsnummer: 135

Inlägg av Seglaren »

Köpte en Focus Ecoboost 1.0 100hkr -15 med 11.5k på mätaren för drygt ett år sedan. Därefter krånglade katalysatorn och fick bytas men det tog försäkring. Ford servade och sa att den hade oklar servicehistorik och de menade att man borde byta kamrem. Även ventilkåpan var sprucken med lite läckage Jäkla otur med just detta ex. Just då körde Ford kampanj för 14 tusen för även Ford fattar att rembyte är svindyrt för en 10 år gammal bil Jag avvaktande och övervägde att sälja bilen. Nöjd annars, lite trött men kan gå på 0.49 om stjärnorna står rätt.

Skulle byta kamrem nu efter årsskiftet. Ford tar nu 24 utan vattenpump (den kan bytas separat säger de) och 3500 till för ventilkåpan.

Sökte offerter på autobutler och hittade en Autoexperten som kunde göra kamrem, oljepumpsrem, vattenpump, ventilkåpa och oljeservice + ny kylvätska för 18tkr.

Meken skickade med sambon remmen hem för att jag skulle se den som var bland det värsta meken sett (bild)
Så byt för fasen rem i tid eller köp en annan bil. Undra om det kommer rasa många Ecoboost när remmen både är känslig och svindyr.
Nu väntar jag oroligt på nästa haveri.
Bilagor
IMG_20240207_181404434_HDR.jpg

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

usch,, ja tur du bytte,, idioti

davveno1
Erfaren
Namn: David Hult
Kör: Ford Focus

Inlägg av davveno1 »

Som jämförelse så såg min 9 år gamla ut som ny...

Seglaren
Nybörjare
Namn: Ma Mo
Kör: Focus 1.8F 2008 28k
Focus 1.0 Ecoboost 2015
Medlemsnummer: 135

Inlägg av Seglaren »

Den här var ju närmare 10 år och 14500 mil. Frågan är om bilen varit dåligt servad? Om din som såg ok ut också var på en Ecoboost och såg bättre ut?

davveno1
Erfaren
Namn: David Hult
Kör: Ford Focus

Inlägg av davveno1 »

Min är bra servade och hade gått 11000 mil vid tillfället.

Dampen52
Nybörjare
Namn: Lars s
Kör: Ford fiesta

Inlägg av Dampen52 »

Angående kamremsbyte vilket vi gjort nu. 10 500 med vattenpumpsbyte men vi känner honom lite men lägg på ett par tusen så. Har fiesta 2014 som hade gått c:a 21000 mil.

Robert Ö
Nybörjare
Namn: Robert Österberg
Kör: Focus

Inlägg av Robert Ö »

Står inför denna procedur inom kort, har bara en fundering. Bilen har gått 13300 men är det vid 15 som bytesrekommendationen är om service är gjord enl intervall? De mekaniker jag träffar genom jobbet säger så snart som möjligt, men samtidigt kommer det efteråt en kommentar om att motorn kan paja totalt i denna operation vilket gör mig tveksam till att ens behålla bilen.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

Robert Ö skrev:
ons mar 27, 2024 9:29 am
Står inför denna procedur inom kort, har bara en fundering. Bilen har gått 13300 men är det vid 15 som bytesrekommendationen är om service är gjord enl intervall? De mekaniker jag träffar genom jobbet säger så snart som möjligt, men samtidigt kommer det efteråt en kommentar om att motorn kan paja totalt i denna operation vilket gör mig tveksam till att ens behålla bilen.
en mekaniker som kan byta ska ju ej förstöra motorn,,

Skriv svar