Mondeo 2005 MK3 kombi 2,0: byte av stötdämpare runt om
-
CDan
- Erfaren
- Namn: C Dan
- Kör: Mondeo BWY kombi MK3 2004 2.0 l Duratec-HE 145 hk 5 vxl
- Medlemsnummer: 1
Mondeo 2005 MK3 kombi 2,0: byte av stötdämpare runt om
Efter lite koll kom jag fram att jag måste byta alla stötdämparna för att de är dåliga. Bilen gungar som en båt på vattnet, ha ha.
Jag har tillgång till en industrihall där jag kan genomföra bytet. MEN jag har tillgång bara till vanlig, enkel domkraft och pallbockar. Alltså jag kommer ligga på golvet och krypa under bilen (med montörsvagn) för att göra det.
Hur svårt tycker ni att det bli om man är ensam? Jag har lagat mycket på mina bilar genom åren men just framme är jag rädd att det kan bli svårt att genomföra bytet ensam. Bak är ganska enkelt att byta, bara om man har lång förlängare för att nå den översta muttern. Men framme måste man montera av flera delar tills man kommer åt hela fjäderbenen, och dem kan vara svåra att manövrera om man är ensam, tycker jag.
Vad tycker ni?
Jag har tillgång till en industrihall där jag kan genomföra bytet. MEN jag har tillgång bara till vanlig, enkel domkraft och pallbockar. Alltså jag kommer ligga på golvet och krypa under bilen (med montörsvagn) för att göra det.
Hur svårt tycker ni att det bli om man är ensam? Jag har lagat mycket på mina bilar genom åren men just framme är jag rädd att det kan bli svårt att genomföra bytet ensam. Bak är ganska enkelt att byta, bara om man har lång förlängare för att nå den översta muttern. Men framme måste man montera av flera delar tills man kommer åt hela fjäderbenen, och dem kan vara svåra att manövrera om man är ensam, tycker jag.
Vad tycker ni?
-
cox
- Veteran
- Namn: Micke w
- Kör: Mondeo mk5
Re: Mondeo 2005 MK3 kombi 2,0: byte av stötdämpare runt om
Helt omöjligt att svara på, personligen anser jag det som ett enkelt jobb. Men jag vet inte hur händig och duktig du är att skruva med bilar.
Skickat från min SM-A556B via Tapatalk
Skickat från min SM-A556B via Tapatalk
-
CDan
- Erfaren
Jag är händig. Har bytt jättemycket själv.
Det som jag upplever att det kan bli svårt att göra om man är ensam är om skruvar, länkar, leder fastnar och jag inte klarar av själv. Eller att det tar mycket tid att lossna allt.
När jag byte sist motorolja och oljefiltret tog det evigheter för att filtret var åtdragen väldigt hårt. Inte ens att köra en skruvmejsel genom hjälpte. Jag fick tag i en stor rörtång som klarade av jobbet men filtret var helt förvrängt, så hårt satt det. Mycket tid tog att lyfta upp bilen, så pass högt att jag skulle få plats under. Jag fick lyfta i omgångar.
Jag funderar på att lämna över till en verkstad fast det kommer kosta ganska mycket med tanke på att bilen är nästan 21 år gammal. Bilen funkar perfekt och därför vill jag behålla den. Tändningen och bromsarna är helt genomgångna (nya delar). Nya vinterdäck köpta för 3 månader sedan. Det är bara stötdämparna som är kvar att bytas.
Det som jag upplever att det kan bli svårt att göra om man är ensam är om skruvar, länkar, leder fastnar och jag inte klarar av själv. Eller att det tar mycket tid att lossna allt.
När jag byte sist motorolja och oljefiltret tog det evigheter för att filtret var åtdragen väldigt hårt. Inte ens att köra en skruvmejsel genom hjälpte. Jag fick tag i en stor rörtång som klarade av jobbet men filtret var helt förvrängt, så hårt satt det. Mycket tid tog att lyfta upp bilen, så pass högt att jag skulle få plats under. Jag fick lyfta i omgångar.
Jag funderar på att lämna över till en verkstad fast det kommer kosta ganska mycket med tanke på att bilen är nästan 21 år gammal. Bilen funkar perfekt och därför vill jag behålla den. Tändningen och bromsarna är helt genomgångna (nya delar). Nya vinterdäck köpta för 3 månader sedan. Det är bara stötdämparna som är kvar att bytas.
-
CDan
- Erfaren
Vet någon vad skulle det kosta arbetet för att byta stötdämparna på verkstad?
-
axelvic
- Veteran
- Namn: Axel V
- Kör: Granada m.fl.
Jag har precis bytt stötdämpare fram (inklusive fjädrar, ingen idé att inte byta samtidigt) på en likadan.
Jag tycker att det är ett grisjobb när man inte har lyft. Sen behövs fjäderspännare, rejäl förlängare för drivaxelmuttern, kanske en avdragare, och lite annat.
Vad det kostar på verkstad vet jag inte, men ber du om fastpris kommer de nog att ta i för att försäkra sig.
Att bilen är gammal behöver inte vara en anledning att inte byta dom, tvärtom. Är den fräsch i övrigt? Jag tycker det är svårt att hitta en bättre bil. Den har allt man behöver (ABS, ESP, farthållare, AC och acceptabel krocksäkerhet) men saknar allt man inte vill ha (turbo, pekskärm och meningslösheter som går sönder).
Jag tycker att det är ett grisjobb när man inte har lyft. Sen behövs fjäderspännare, rejäl förlängare för drivaxelmuttern, kanske en avdragare, och lite annat.
Vad det kostar på verkstad vet jag inte, men ber du om fastpris kommer de nog att ta i för att försäkra sig.
Att bilen är gammal behöver inte vara en anledning att inte byta dom, tvärtom. Är den fräsch i övrigt? Jag tycker det är svårt att hitta en bättre bil. Den har allt man behöver (ABS, ESP, farthållare, AC och acceptabel krocksäkerhet) men saknar allt man inte vill ha (turbo, pekskärm och meningslösheter som går sönder).
-
Jimi
- Erfaren
- Namn: Jimi Landin
- Kör: Mondeo HGV 1.6 Diesel -13
Fiesta -10 - Ort: DEGERFORS
Ett tips när du byter olja och filter, kör upp bilen på två bilramper från t.ex biltema art.nr 15-803.
Innan man kör upp på dem lägger man en bräda som är ca 0,5 m lång halvvägs upp på rampen, då blir det inte så brant att köra upp på dem. Annars kan tex spoilers eller annan plast ta i rampen när man kör upp.
Lätt att komma under utan att man behöver använda domkraft, hjälper dock inte vid byte av stötdämpare.
Om jag var du och hade tid på mig skulle jag byta själv, allt går även om man är själv. Man får fundera och ta saker i rätt ordning bara.
Det blir svindyrt att lämna till verkstad.
Innan man kör upp på dem lägger man en bräda som är ca 0,5 m lång halvvägs upp på rampen, då blir det inte så brant att köra upp på dem. Annars kan tex spoilers eller annan plast ta i rampen när man kör upp.
Lätt att komma under utan att man behöver använda domkraft, hjälper dock inte vid byte av stötdämpare.
Om jag var du och hade tid på mig skulle jag byta själv, allt går även om man är själv. Man får fundera och ta saker i rätt ordning bara.
-
CDan
- Erfaren
Tack för svaret! Du har förstått min tanke, ha ha.axelvic skrev: ↑lör feb 14, 2026 6:36 amJag har precis bytt stötdämpare fram (inklusive fjädrar, ingen idé att inte byta samtidigt) på en likadan.
Alltså i höstas och när vintern började kostade mig nästan 10k för nya bromsskivor, nya bromsbelägg, ny bromsolja, nytt bränslefilter och nya vinterdäck (jag köpte 60 däck istället för 55, alltså 205/6 R16, för att få däck med förstärkta sidor som ger stabilitet och just modellen jag köpte rullar lättare). Utöver det för 1,5 år sedan nya tändkablar, nya tändstift och ny tändspole. Självklart alla service oxå.
Motorn går bra, som får då och då "behandlingar". Diverse tillsatser för att rengöra bränslesystemet och nu sist flashade jag oljesystemet för att rengöra invändigt på all smuts (fy fan vad smutsig blev oljan som jag sköljde motorn med), och därefter en tillsats för att minska den invändiga friktionen.
Förbrukningen är typ 0,8-0,83. Innan alla de sista behandlingar var förbrukningen runt 0,85-0,87. Får se hur det blir när det blir varmt ute och jag ska oxå ha sommardäck på.
För 8,5 år sedan, strax efter att jag köpte den, genomförde jag en total rostbehandling av undersidan (avmontering av alla skydd och detaljer som stod i vägen, rengöring av allt som var smuts och rost, därefter roststopp och rostskydd, s.k. membran). Den har nu extremt lite ytrost på chassiet. Men hela karossen är rostfri.
Därefter bilen är fräsch utvändig och även invändig. Den ser mycket bättre ut än sin ålder. Den vänstra strålkastare har en 3-4 cm remsa längst överkanten som är lite mattad/sliten (bilen har gått genom besiktning med det) men jag ska polera den inom kort.
Alltså precis som du säger: den fungerar perfekt och har ingen lull lull som inte behövs just när det gäller en bruksbil, som används till pendling. Den har aldrig svikit mig och aldrig gått sönder. Jag lagar sakerna så fort jag märker att de slits.
Jag var på väg att fråga om det skulle behövas byta framfjädrarna oxå för att jag bytte de för 8,5 år och bilen har gått bara 11k mil sedan dess. Men jag ser att Lesjöfors fjädrar kostar bara 250 kr/st. Jag bestämde mig att byta de oxå. Bak är stötdämparna lättare att byta och har ingenting med fjädrarna att göra, alltså fjädrarna går att byta separat om det behövs.
Nu när jag letar efter hittar jag att om jag köper hela fjäderbenet (alltså färdig monterad) kostar ca 100 kr mer än om jag köper alla delar separat, alltså 1 449 kr. Därefter hittade jag samma fjäderben hos skruvat.se på rea för bara 1 139 kr. Separata delarna var av högre kvalité (Monroe, SKF och Lemförder) men om jag köper fjäderbenet redan ihopmonterat är en bra kompromiss. Alltså fjäderbenet kommer kosta bara 200 kr mer än om jag skulle ha köpt separata stötdämpare och fjäder.
Fjäderbenet jag pratar om kommer från Auto GH. Vad tycker ni om deras kvalité? https://www.skruvat.se/reservdelar/chas ... n-p1793094.
Utöver att kvalitén är något lägre ser jag absolut inga nackdelar! Vad ni andra tycks?
-
CDan
- Erfaren
Tack för tipset med brädan. Jag tänkte i samma banor men med en tjock bräda (typ 2-3 inch) lagd på golvet framför rampen. Saken är att på den hala betonggolvet halkar rampen ifrån brädan när bilen skulle klättra upp på rampen. Jag löste det med att ha gummimatta under brädan och rampen. Än så länge har jag lånat ramper men jag ska köpa egna nu inom kort.Jimi skrev: ↑lör feb 14, 2026 11:10 amEtt tips när du byter olja och filter, kör upp bilen på två bilramper från t.ex biltema art.nr 15-803.
Jag ska byta själv men jag ska köpa förmonterade fjäderben för att korta ner tiden för monteringen.
-
CDan
- Erfaren
Nu när jag söker bättre ser jag att GH Auto delarna har bara 1 års garanti. Men för 150 kr till kan jag köpa delar från Monroe och Lesjöfors, alltså mycket bättre kvalité, med 5 års garanti. Det blir bättre så. Jag kan montera själv allt i förväg. För drygt 1 300 kr/fjäderben blir det en bra investering.