Ford Focus RS mk2 2009
- Edelsvärd
- Veteran
- Namn: Fredda
- Kör: 2018 Focus RS
- Kontakt:
Tjena!
Det med att sänka stolen beror nog inte på att de är rädda för att dra av skruvarna (fråga mig inte varför de sa det, men framförallt så kunde de kanske ha ringt och meddelat dig innan du åkte från Sthlm. Jag förstår att du blir förbannad av att få reda på det när du får åka ca 20 mil i onödan, jag hade inte heller garvat läppen av mig...)
Hursomhelt, det beror på att bilen är krocktestad med skruvarna monterade i originalläge och om ÅF ändrar på setupen så hamnar bilen utanför grundkonfiguration/krocktest. Det i sin tur innebär att OM det blir en olycka där en person gör sig illa och det blir en utredning där man finner att stolen inte varit i fabriks-/krocktestat läge så kan det företag som gjort förändringen hamna i ett läge som är minst sagt obehagligt.
Det är därför vi inte gör det, jag har dock full förståelse för att man som kund anser att det bara är att flytta ett par skruvar - men som sagt vi måste vara mer på tå och mer kunniga och inte lova saker vi inte kan hålla när kunden väl är på plats.
Vad har du upplevt för problem hos oss? Det är jättebra om jag får reda på det.
/Fredda
Det med att sänka stolen beror nog inte på att de är rädda för att dra av skruvarna (fråga mig inte varför de sa det, men framförallt så kunde de kanske ha ringt och meddelat dig innan du åkte från Sthlm. Jag förstår att du blir förbannad av att få reda på det när du får åka ca 20 mil i onödan, jag hade inte heller garvat läppen av mig...)
Hursomhelt, det beror på att bilen är krocktestad med skruvarna monterade i originalläge och om ÅF ändrar på setupen så hamnar bilen utanför grundkonfiguration/krocktest. Det i sin tur innebär att OM det blir en olycka där en person gör sig illa och det blir en utredning där man finner att stolen inte varit i fabriks-/krocktestat läge så kan det företag som gjort förändringen hamna i ett läge som är minst sagt obehagligt.
Det är därför vi inte gör det, jag har dock full förståelse för att man som kund anser att det bara är att flytta ett par skruvar - men som sagt vi måste vara mer på tå och mer kunniga och inte lova saker vi inte kan hålla när kunden väl är på plats.
Vad har du upplevt för problem hos oss? Det är jättebra om jag får reda på det.
/Fredda
mAbZ skrev:Hehe
Jag vill inte fortsätta klagandet, men FYI om det kan leda till att nåt förbättras:
Upplands Motor och Kindwalls i Stockholm, Bilia hos er + nån ÅF i Eskilstuna.
Kindwalls är sådana klåpare att det är fan inte konstigt att de var nära konkurs nyligen.
Den i Eskilstuna lovade att sänka förarsätet åt mig, med bokad tid och prisuppgift
men vägrade när jag väl kom dit från Stockholm, rädda att förstöra skruvarna.
Samma vägran hos alla andra också, inklusive din egna verkstad.
Det fanns tydligen NOLL information om hur man skulle göra från FMC.
Detta var 2010, ETT ÅR efter att jag hämtat ut bilen! Så nog har FMC lite att förbättra.
mvh
- Edelsvärd
- Veteran
- Namn: Fredda
- Kör: 2018 Focus RS
- Kontakt:
Skönt at höra - OCH - WiFi är fixat nu :-)
mAbZ skrev:Jag upplevde inga problem med er verkstad förutom det, tvärtom. Allt var topp.
Det enda jag saknade var WiFi i väntrummet
Jag gjorde bara vanlig service hos er. Bra och mycket billigare än i Stockholm.
Ohållbart att göra 30 mil för varje skruv som lossnat..
- VolvoTurbo
- Veteran
- Namn: Peter M
- Kör: Focus RS MkII 2009 Blå
Om jag hade en skruv lös...mAbZ skrev:Ohållbart att göra 30 mil för varje skruv som lossnat..
så hade jag dragit åt den...
själv...
även om jag hade garanti på bilen.
Att köpa en Ford och förvänta sig att den är ihopskruvad som en Porsche,
är som att köpa en möbel på IKEA och alltid förvänta sig att alla skruvar finns med i kartongen.
Båda sakerna kan hända... eller inte.
Man får acceptera att man inte får allt. Det är en lågseriebil där allt inte är lika väl testat som normalt, man plockar säkert vältestade komponenter från Fords och Volvos hyllor, men om grejerna funkar ihop, det är en annan femma. Man kan inte testa allt till förbannelse för då blir bilen för dyr, och dyr är inte vad en Ford RS handlar om, utan körglädje för pengarna.
Har man bilar som hobby och tummarna i var sin armhåla och därtill en begränsad budget, då får man nog antingen köpa en Porsche, om den ryms i budgeten, med allt vad det innebär, eller köpa nåt från Japan... En Nissan GT-R, kanske kunde va nåt...?
Man köper inte italienska, franska eller amerikanska bilar. Man kan givetvis ha tur även med bilar från dessa kulturer, men normalt sett så händer det saker.
Jag känner till en Renault Laguna Coupe V6, som varit fler gånger på verkstan än den har tankats. Varje gång den körs i regn, blinkar det rött på displayen för att ABS:n och ESP:n är satta ur funktion och den säger att man snarast ska uppsöka en Renault-verkstad. Flera auktoriserade verkstäder har försökt, men ingen har, hittills, lyckats lösa problemet. Bilen som är fullutrustad kostade runt en halv miljon ny år 2009.
Fordfabriken i Saarlouise, där Focusen är byggd, ligger farligt nära franska gränsen, vilket innebär att en hel del av arbetskraften åkt över gränsen för att skruva ihop Fordar, för att sen åka hem och köpa billigt rödvin, goda ostar och frasiga baguetter för pengarna. Viss fransk attityd till kvalité kan säkert sippra igenom och drabba vissa av bilarna som rullar av bandet även om de tyska kontrollanterna säkert gör allt för att det inte ska hända. Men just din bil kanske byggdes på måndan efter helgen då 24-timmars körts på Nürburgring och kontrollanterna var lite slappa efter allt korvgrillande...
Men nu har du en Renault som inte bara är byggd till 100% av rödvinspimlande kommunister (mellan strejkerna), utan också konstruerad av franska ingenjörer i ett statligt ägt bilföretag som bara existerar för att franska staten och de franska väljarna vill ha det kvar och är beredda att pumpa in några miljarder euro med jämna mellanrum.
Att köpa sig en fransk bil och hoppas att den ska va perfekt konstruerad och ihopskruvad
är som att dra en bra vits för en äldre tysk diplomingenjör och hoppas att han ska le en smula.
Båda sakerna kan hända.
- freddej
- Erfaren
- Namn: Fredrik Jonsson
- Kör: Focus RS MkII FW
Har själv haft tre Hondor före min Focus och ja dom är förbaskat väl ihopskruvade hade dock problem med ett gnisslande pedalställ på den ena bilen det löstes så att verkmästaren ringde upp en tekniker på Honda i Malmö lät honom lyssna till gnisslet genom telefon varav han direkt tog beslutet att byta ut hela stället, tog fem minuter från 1:a kontakt med verkmästaren till beslut om byte av felande del..det kallar jag snabb handläggning.mAbZ skrev: Det stämmer inte att att allt byttes på garanti.
Upplands Motor vägrade att byta både mitt insugsrör och den lilla plastbiten som täckte över insuget i tidiga modeller.
Jag fick köpa och byta de delarna själv.
Jag fick vänta över tre veckor på beslut från ford om åtgärd när en list på bakluckan släppt och skadat lacken på insidan..
Sen vad gäller Upplands Motor...fantastiskt trevlig säljare..men ja sen slutar väl superlativen där, höll på att slå i fel olja i bilen vid service enbart tack vare att jag va lite nyfiken uppdagades det.
Fått en motorvärmare monterad som inte funkar som den ska, påtalat flera gånger inget har ändå hänt.
Har ett knakande från förarstolen, sa till om det när bilen var där senast och ja någon skulle titta på det...det knakar fortfarande.
Verkar vara noll intresse från deras sida att följa upp problemen och jag har tröttnat på att tjata samtidigt vill man inte belasta en annan verkstad med mina problem (tur dom inte är så många) då man kan tycka att firman som mer än gärna sålde bilen till mig oxå bör ta sitt ansvar i efterhand!
Dessutom är dom jäkligt bra på att ta betalt!
Lackverkstan verkade som dom inte ville åta sig jobbet (listen som släppt) på min bil då dom tydligen hade nån fnurra på tråden med ford...det skiter jag i sålänge dom är auktoriserade så ska dom le och vara glada!
Sen va det grejer som strulade i samband med deras jobb som dom iofs löste till slut..men va f-n.
Hur dom kunde vinna Retail Awards 2010 i klassen "Årets satsning för ökad kundservice" kan jag inte förstå...
Nu är jag ändå jäkligt nöjd med bilen, blir glad varje gång jag kör den, är ju bara stolen som skulle behöva åtgärdas (motorvärmaren är ju eftermonterad av Upplands så den skyller jag bara på dom).
Men däremot grymt missnöjd med servicen jag fått på orten (har dock ännu inte provat Modins så ingen skugga ska falla på dom) jämfört med när man åkte Honda (RAmotor), ett tag va det nära att bilen skulle säljas på grund av det sen hade jag kontakt med Bilia västerås och fick ett grymt bra bemötande..så nu får den stanna kvar! Och Wifi:et funkade skitbra;)
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Nu har jag nya kopplingspedalen (med allt som hör till) på våran rs500 och skillnaden är markant! Den ska trampas in oxå, dvs bli lite mjukare med tiden, men det verkar som om den är lite hårdare i kännslan. Egentligen inte så konstigt när det sitter dubbla fjädrar på den nya mot en på de gamla. Sedan känns det som det är en annan utväxling i denna "pedalen me". Stoppade såklart in logger i bilen ock mot tidigare 0,500 sec i lägsta växlingstid (oavsätt växel) så går det nu på 0,433 som snabbast! Fick liknande tider på samtliga växlar vid fullt varv och full gas. Det ända som inte vart bytt nu gällande kopplingspedalen var röret och slavcylindern (den som sitter i lådan). Allt annat vart bytt, ett gäng delar alltså.
Kan som tidigare verkligen rekomendera Stefan, Fredrik med flera på Upplands Motor i Arlandastad (Märsta). Stefan som meck är väldigt kunnig på Focus RS. De fick fixa lite knarr och annat i bilen me när den ändå var inne och har garanti kvar.
mvh C
Kan som tidigare verkligen rekomendera Stefan, Fredrik med flera på Upplands Motor i Arlandastad (Märsta). Stefan som meck är väldigt kunnig på Focus RS. De fick fixa lite knarr och annat i bilen me när den ändå var inne och har garanti kvar.
mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
- Niding
- Veteran
- Namn: Björn O
- Kör: Mondeo 2.0T 2016 & Focus RS MkII 2010
- Medlemsnummer: 707
Hämtade min skitgris från Upplands igår efter bla. byte av kopplingspedalen, fan vilken studs det är i den nu!!
Snabbväxel från 3'an till 4'n känns som om bilen får glädjefnatt och bara hoppar till för att ösa vidare istället för rycket som kom förut, helnöjd och rekommenderar det starkt för alla som inte gjort det än!! Skulle nästan gå så långt att säga att jag skulle kunnat betala för att få det utfört på bilen!
Stefan är en superkille, på alla sätt och vis!
Kunnig på det han gör, trevlig, tar sig tid med kunder och förklarar vad han gjort osv osv, kan inget annat än att rekommendera honom starkt!
En annan fråga, vart sitter varvstoppet på era bilar nu ?
Tycker växlarna blev grymt korta med nya programvaran
(Nu när bilen går som den ska..)
Nån som har lite koll på när varvstoppet ska komma på 3'ns växel?
Snabbväxel från 3'an till 4'n känns som om bilen får glädjefnatt och bara hoppar till för att ösa vidare istället för rycket som kom förut, helnöjd och rekommenderar det starkt för alla som inte gjort det än!! Skulle nästan gå så långt att säga att jag skulle kunnat betala för att få det utfört på bilen!
Stefan är en superkille, på alla sätt och vis!
Kunnig på det han gör, trevlig, tar sig tid med kunder och förklarar vad han gjort osv osv, kan inget annat än att rekommendera honom starkt!
En annan fråga, vart sitter varvstoppet på era bilar nu ?
Tycker växlarna blev grymt korta med nya programvaran
Nån som har lite koll på när varvstoppet ska komma på 3'ns växel?
-
wolfbane196
- Veteran
- Namn: Jerker
- Kör: Superbil
-
Perrko
- Erfaren
- Namn: Per T
- Kör: Focus RS mkII
Ni som har uppdaterat mjukvaran, är det något ni har bett specifikt om?
Frågade verkstaden jag hade min bil för service på för ca 3 veckor sedan om det fanns någon ny mjukvara. Svaret jag fick var att dom varken kollar eller uppdaterar om jag inte har något fel på bilen som skulle kunna avhjälpas med en uppdatering.
Dom hade även ingen koll på kopplingspedalen som några av er bytt, så jag fick kopiera det som lagts in i en tråd här och ge dom.
Efter att dom pratat med huvudkontoret osv kom priset iaf fram till att det skulle bli 7000kr inklusive arbete och delar. Vet inte om det kan räknas som okej pris eller inte.
Men får känslan av att den här verkstaden inte är intresserad av att göra något extra med bilen utöver enstaka service då och då med tanke på att dom inte vill uppdatera mjukvara eller inte hade koll alls på info om kopplingen. Då är dom ändå en auktoriserad ford/volvo/renault-återförsäljare.
Vad säger ni? Har dom rätt som inte uppgraderar mjukvara bara för att det kommit en ny version? Ska man kolla upp en annan verkstad som kanske är lite mer engagerade?
Frågade verkstaden jag hade min bil för service på för ca 3 veckor sedan om det fanns någon ny mjukvara. Svaret jag fick var att dom varken kollar eller uppdaterar om jag inte har något fel på bilen som skulle kunna avhjälpas med en uppdatering.
Dom hade även ingen koll på kopplingspedalen som några av er bytt, så jag fick kopiera det som lagts in i en tråd här och ge dom.
Efter att dom pratat med huvudkontoret osv kom priset iaf fram till att det skulle bli 7000kr inklusive arbete och delar. Vet inte om det kan räknas som okej pris eller inte.
Men får känslan av att den här verkstaden inte är intresserad av att göra något extra med bilen utöver enstaka service då och då med tanke på att dom inte vill uppdatera mjukvara eller inte hade koll alls på info om kopplingen. Då är dom ändå en auktoriserad ford/volvo/renault-återförsäljare.
Vad säger ni? Har dom rätt som inte uppgraderar mjukvara bara för att det kommit en ny version? Ska man kolla upp en annan verkstad som kanske är lite mer engagerade?