Byte av topplockspackning. Vad mer behövs?

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
JohanH

Byte av topplockspackning. Vad mer behövs?

Inlägg av JohanH »

Hallå!

Som topic säger så är jag på g med att byta topplockspackningen nu inom kort,och tänkte fråga er här på forumet vad mer jag kommer behöva än just topplockspackningen. Har sökt lite,och funnit att jag måste ha;

toppackning of course,
Planad topp,alternativt plana min egen,men eftersom jag får en nyrenoverad för 600spänn så är det ett bättre alternativ för mig,
Nya spännare för kamkedjan.

Vad är det mer som behövs? Kan någon trevlig själv eventuellt länka det som behövs från mekonomen,micro,autoexperten osv så man kan bygga upp en lista av vad allt kommer kosta i slutändan.

/Johan

Tags:

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Byta glidskenor till kamkedjan är att rekomendera.
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
Puffen_83
Veteran
Namn: Mikael J
Kör: Dodge Ram cummins

Inlägg av Puffen_83 »

inte dumt att smacka dit ny insugspackning, avgaspackning, ventilkåpstätning men det har du nog koll på.
varför ska du byta spännaren?
Micke - 27MHz lever vidare - Kanal 6FM / 24USB
Besök http://27mhz.se

JohanH

Inlägg av JohanH »

Okay Då fixar jag fram såna packningar också. Även glidskenor.

Har läst att man ska byta spännaren, när man tar isär toppen?

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

En sotningsats, glidkenor(köps på Ford för någon hundring), nya skruvar till toppen då det är rekommenderat att byta dom, planing av topp, fräsning av ventilsäte, slipning av ventilerna och kontroll/byte av ventilstyrningarna.

Spännaren behöver INTE bytas, den återställer du o info om det finns i faq.

Gängan i blocket är M11 om inte minnet sviker och att låna/köpa hem en sådan gängtapp för att rensa gängorna i blocket är ju ett måste, så att man får rätt moment när man drar toppskruvarna, en smutsig/kärvande gänga orsakar fel moment.

Är i allafall vad jag kommer på för tillfället.

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend

Inlägg av Järnkaminen »

Jag rekomenderar att du byter spännaren. Din gamla har gått x antal tusen mil och skulle den svikta, vilket kanske inte är jättetroligt, så kommer de 400kr eller vad de nu kostar känans väldigt billiga. Jag tycker spontant att det inte känns som rätt ställe att spara pengar.

Är lite som med toppbultar, vissa tycker att de inte behövs bytas trots att det rekomenderas.

Jag skulle iallafall byta den :).

JohanH

Inlägg av JohanH »

Okay!..så Jag byter allså:

Topp(nyrenoverad,planad och sprickfri)
toppackningar
spännaren
bultar
sotningssats
glidskenor

Försöker göra en sammanställt lista så man bara kan plocka fram den sen och dra iväg till handlaren ;)

Inget mer att tänka på? Ang det där med fräsning av ventilsäte och det. Ingår inte sådant i renovering av topp,eller är det något helt annat ställe man ska göra detta på?

Användarvisningsbild
Puffen_83
Veteran
Namn: Mikael J
Kör: Dodge Ram cummins

Inlägg av Puffen_83 »

angående topprenoveringen så är det ju rätt relativt, en seriös renovering omfattar fräsning, planing, inslipning, ventilstyrningar o täthetskontroll.
försök få en specification vad som är gjort o kolla att det är gjort.

skulle det vara så så lät det snuskigt billigt..
Micke - 27MHz lever vidare - Kanal 6FM / 24USB
Besök http://27mhz.se

JohanH

Inlägg av JohanH »

Här är några bilder på toppen . Fick dock höra av en annan mekaniker att toppen inte såg ut att vara i så bra skick..

http://www1.garaget.org/gallery/archive ... 7th37e.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive ... t6v7tm.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive ... tvctsw.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive ... of33q1.jpg

Den har blivit körd med efter renovering,men det jag undrar är.. Måste jag plana den Igen nu eller är det ingen fara då det ganska nyligen är gjort?

som sagt. 600kr inkl frakt får jag den för.

/Johan

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Fullständigt värdelösa bilder du fått på toppen, högupplösta bilder på matrialet mellan ventilerna ska du kräva innan affär, det är nämligen där dom spricker och säljaren ska rengöra toppen på nämda ställe med ex-vis svinto så att ev sprickor syns.

En vän till mig hade nosat reda på en topp en gång i en grannkommun som skulle vara så fin så... Väl där så hade skaftet inte ens kollat toppen, när vi gjorde det så var den sprucken på två cyl...

En topp behöver inte planas varje gång den lyfts av, jag ombesörjer planing av mina toppar/motorblock i samband med motorrenovering och eftersom jag inte koker eller på andra sätt klantar mig så är det den enda planing som gjorts och då har toppen/arna kanske efter det åkt av o på några gånger efter det, men det har funkat fint.

Sen beror det ju på vem som planar toppen, är det Padd Olle och Antabus Göran som gör det så är det ju kanske så att toppen är i värre skick än innan, har sett sådana jobb...

Lycka till.

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend

Inlägg av Järnkaminen »

Två frågor, ser jag fel eller är det kopparpasta på toppbultarna :Odd:?
Aldrig hört talas om någon som satt det på toppbultar?

JohanH

Inlägg av JohanH »

SK Racing skrev:Fullständigt värdelösa bilder du fått på toppen, högupplösta bilder på matrialet mellan ventilerna ska du kräva innan affär, det är nämligen där dom spricker och säljaren ska rengöra toppen på nämda ställe med ex-vis svinto så att ev sprickor syns.

En vän till mig hade nosat reda på en topp en gång i en grannkommun som skulle vara så fin så... Väl där så hade skaftet inte ens kollat toppen, när vi gjorde det så var den sprucken på två cyl...

En topp behöver inte planas varje gång den lyfts av, jag ombesörjer planing av mina toppar/motorblock i samband med motorrenovering och eftersom jag inte koker eller på andra sätt klantar mig så är det den enda planing som gjorts och då har toppen/arna kanske efter det åkt av o på några gånger efter det, men det har funkat fint.

Sen beror det ju på vem som planar toppen, är det Padd Olle och Antabus Göran som gör det så är det ju kanske så att toppen är i värre skick än innan, har sett sådana jobb...

Lycka till.
Okay. Jag ska försöka få han att skicka bättre bilder på denna. Högupplösta även. Är det det enda du kan se som är negativt? Att det var taskiga bilder så man inte ser ett smack? eller är det annat jag bör tänka på här?

En polare sa att det verkar som en bult är av..

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend

Inlägg av Järnkaminen »

JohanH skrev:
En polare sa att det verkar som en bult är av..

Vilken? Kan inte se någon. Men på andra bilden i "mitten" av packningen ser det kanske ut som en bult är av men det ska vara så :).

JohanH

Inlägg av JohanH »

Järnkaminen skrev:Vilken? Kan inte se någon. Men på andra bilden i "mitten" av packningen ser det kanske ut som en bult är av men det ska vara så :).
Aah okay. Det var den han menade :) Då är ju En sak positiv iaf. Känner att intresset börjar tryta för att fixa bilen då jag aldrig verkar få tag på det som behövs till vettiga priser. Bara hoppas toppen är sprickfri nu så köper jag den och river isär min gamla. Kanske är sprickfri även den. Vill dock inte chansa.

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend

Inlägg av Järnkaminen »

JohanH skrev:Aah okay. Det var den han menade :) Då är ju En sak positiv iaf. Känner att intresset börjar tryta för att fixa bilen då jag aldrig verkar få tag på det som behövs till vettiga priser. Bara hoppas toppen är sprickfri nu så köper jag den och river isär min gamla. Kanske är sprickfri även den. Vill dock inte chansa.
Jag har en topp liggandes hemma. Den är inte "nyrenoverad", men sprickfri är den. Hade tickande på någon lyftare. Men med lite ny fräsch olja ordnar det sig säkert. Är din för 500kr plus frakt.

Anledningen att den ligger löst är att jag turbokonverade min motor och skaffade då en annan topp jag fixade i ordning så jag bara kunde skifta för att spara tid.

Så om vi säger min plus frakt och diverse andra delar är det fixat för drygt 2000kr. Är väl inte så farligt?

Mvh
Johan

Skriv svar