Byta handbromswire och/eller ok?
-
krazze
- Erfaren
- Namn: Magnus Krantz
- Kör: Ford Mondeo 2.0 2001 Hgv
Byta handbromswire och/eller ok?
Hej, fick nyligen underkänt på bilprovningen på parkeringsbromsen vänster bak. Har en Mondeo Kombi 2001:a.
Fick detta även för två år sen och bytte då ok och det blev bra. Hissade upp bilen ikväll och började undersöka och tog bort wiren och undersökte armen och den rör sig fint. Satte tillbaka wiren och drog åt spaken men sen ville armen inte gå tillbaka förutom när jag använde lite våld med hammaren.
Minns inte hur jag resonerade sist men nog borde det vara så att denna gången är det tid att byta wire? Eller ska jag ta oket också? Satte på ett ok från skroten senast.
Vad säger ni handbroms-experter?!
Mvh/Magnus
Fick detta även för två år sen och bytte då ok och det blev bra. Hissade upp bilen ikväll och började undersöka och tog bort wiren och undersökte armen och den rör sig fint. Satte tillbaka wiren och drog åt spaken men sen ville armen inte gå tillbaka förutom när jag använde lite våld med hammaren.
Minns inte hur jag resonerade sist men nog borde det vara så att denna gången är det tid att byta wire? Eller ska jag ta oket också? Satte på ett ok från skroten senast.
Vad säger ni handbroms-experter?!
Mvh/Magnus
-
krazze
- Erfaren
Hej, handbromsen vänster bak är ur funktion enligt protokollet. Tar till mig ditt tips, tack!!unclebans skrev:Är det för dålig bromseffekt eller vad är det du fått underkänt för? Jag brukar motionera mina bakbromsar genom att dra i handbromsen vid lite högre hastigheter, runt 70-80km/h. Kanske kan det hjälpa?
Magnus
- Pida
- Veteran
- Namn: Peter Palmér
- Kör: Capri mkII, Granada Coupé 2.6
Var försiktig med ryckandet bara så du inte hamnar i diketkrazze skrev:Hej, handbromsen vänster bak är ur funktion enligt protokollet. Tar till mig ditt tips, tack!!
Magnus
Förresten, gubben som besiktigade min granada i höstas godkände att handbromsen bara funkade på ett hjul, han sa att det var godkänt sålänge det ena hjulet klarade att låsa sej...
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Parkeringsbromsen är ett känt fel på Mondeon. Det är flera saker som samverkar, spaken har automatjustering (om den inte är bytt, det kom en ny spak 2004 ungefär) som gör att rörelsen i oken blir för liten, det gör att både ok och vajrar kärvar ihop.
Man kan ofta få igång oken genom att lossa dem och skruva in kolven, motionera handbromsarmen massor och smörja upp. Men när oken kärvat ihop en gång brukar det vara svårt att få det riktigt bra utan att byta ok och vajrar. Beläggen är oftast nedslitna också eftersom parkeringsbromsen förmodligen legat på ett tag.
Jag har monterat extra returfjädrar på mina ok för att motverka bekymren, det blev bättre men inte helt bra. Ska man åtgärda det för all framtid är det bara ny spak (nya modellen), nya vajrar och belägg som gäller - och sedan ska man nog se till att använda parkeringsbromsen mycket flitigt för att den inte ska fastna igen.
/Gustaf
Man kan ofta få igång oken genom att lossa dem och skruva in kolven, motionera handbromsarmen massor och smörja upp. Men när oken kärvat ihop en gång brukar det vara svårt att få det riktigt bra utan att byta ok och vajrar. Beläggen är oftast nedslitna också eftersom parkeringsbromsen förmodligen legat på ett tag.
Jag har monterat extra returfjädrar på mina ok för att motverka bekymren, det blev bättre men inte helt bra. Ska man åtgärda det för all framtid är det bara ny spak (nya modellen), nya vajrar och belägg som gäller - och sedan ska man nog se till att använda parkeringsbromsen mycket flitigt för att den inte ska fastna igen.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
krazze
- Erfaren
Ok, pratade precis med Hedbergs som sa samma sak som du. Blir förmodligen ett byte av vajrar samt spak. Köper spak från bildelsbasen och vajrar från lokal handlare. Summan slutar då på 1200 kr och så gör jag jobbet själv.therealpinto skrev:Parkeringsbromsen är ett känt fel på Mondeon. Det är flera saker som samverkar, spaken har automatjustering (om den inte är bytt, det kom en ny spak 2004 ungefär) som gör att rörelsen i oken blir för liten, det gör att både ok och vajrar kärvar ihop.
/Gustaf
Magnus