Andra ägare av S-Max Business?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
randal
Veteran
Namn: Rickard Lindfors
Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10

Andra ägare av S-Max Business?

Inlägg av randal »

Hej!

Jag undrar om det finns andra ägare av S-max business här då jag behöver få mer information ang. problem med skallrande dörrsidor.

Jag har en S-max Business som har gått ca 500 mil. Vid lite högre volym på stereon skallrar dörrsidorna inne i bilen. Det går att få dem att sluta skallra genom att pressa dem mot dörren. I de bakre dörrarna har business-paketet solskydd vilka också skallrar.

Jag har hämtade bilen på verkstaden idag där de inte hade hittat någon lösning på problemet. Det finns inte något servicebrev på detta heller.

Därför undrar jag om någon mer har samma problem. Det känns som att jag inte borde vara den enda med detta fel.

Information om utrustning mm:
Sony CD med USB + premium sound system
Årsmodell 2010
Businesspaketet (med solskyddsgardiner integrerade i bakre dörrarna)

//Rickard

Holjon
Nybörjare
Namn: Jonas Lindgårde
Kör: S-max

Inlägg av Holjon »

Hej Rickard!
I November förra året bytte jag min då tre år gamla S-max Titanium till en ny Buisness.
På den gamla hade jag detta problem du beskriver med högtalarna. Dock inte på den nya.
Detta trots att jag nu uppgraderat stereon till en Pioneer AVIC-F9220BT med mycket bättre prestande än orginalstereon.
På den gamla S-maxen tog jag faktiskt bort dörrsidan och skar bort en kant som fanns innsidan runt högtalarhålet.
Denna kanten fick jag för mig låg emot högtalaren. Likaså lade jag in en distans mellan dörrsidan och dörren för att öka avståndet.
Då försvann oljudet.
En bra lösning ...? Nja inte direkt. Detta borde nog Ford's konstruktörer konstaterat innan...
Enda orsaken till att det är riktigt på min nuvarande bil är att de fått dit dörrsidorna ordentligt.

/Jonas

randal
Veteran

Inlägg av randal »

Holjon skrev:Hej Rickard!
I November förra året bytte jag min då tre år gamla S-max Titanium till en ny Buisness.
På den gamla hade jag detta problem du beskriver med högtalarna. Dock inte på den nya.
Detta trots att jag nu uppgraderat stereon till en Pioneer AVIC-F9220BT med mycket bättre prestande än orginalstereon.
På den gamla S-maxen tog jag faktiskt bort dörrsidan och skar bort en kant som fanns innsidan runt högtalarhålet.
Denna kanten fick jag för mig låg emot högtalaren. Likaså lade jag in en distans mellan dörrsidan och dörren för att öka avståndet.
Då försvann oljudet.
En bra lösning ...? Nja inte direkt. Detta borde nog Ford's konstruktörer konstaterat innan...
Enda orsaken till att det är riktigt på min nuvarande bil är att de fått dit dörrsidorna ordentligt.

/Jonas
Tack för ett bra inlägg. Är det någon annan som också känner till problemet? Jag ringde till Ford och de känner inte till det men de har lovat att återkomma med information

randal
Veteran

Inlägg av randal »

Då har man tagit tag i problemet som verkstaden inte kunde lösa. Monterade bort dörrkläseln och tryckte lite på ljudisoleringen. Lyssna och se här (19mb):
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4de00699ebaf1_4ddff3b6957f1_video0032.avi

De har nog inte ens monterat bort dörrklädseln och felsökt.

Användarvisningsbild
Colding
Veteran
Namn: Rasmus Christensen
Kör: Golf GL mk1, BMW 2002 Touring
Medlemsnummer: 245

Inlägg av Colding »

Samma sak i farsans s-Max tdci 160 eller vad den nu heter. Han har största Sony stereon o enligt honom skallrar det endast i högtalare/dörrar då det är kallt ute och i kupén!
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83

randal
Veteran

Inlägg av randal »

Och nu verkar Ford ha bekräftat problemet [ATTACH]35406[/ATTACH]

Tråkigt och hopplöst att ingen lyssnade när jag påtalade detta... :banghead:
Bilagor
FordEtis - SERVICEBREV  12_2012.pdf
(90.18 KiB) Nerladdad 721 gånger

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Nej då kan som som sagt inte ha lossat på dörrklädseln som då klart borde insett felorsaken.
Ett fenomen som annars är vida känd i bilstereovärlden vad dess vibrationer osv kan ställa till med.

Men bra at du iaf till slut fick till det och säkerligen kan hjälpa någon annan som hamnar i liknande situation med denna info.

Svennas
Veteran
Namn: Danne S
Kör: Kuga PHEV

Inlägg av Svennas »

Peter H skrev:Nej då kan som som sagt inte ha lossat på dörrklädseln som då klart borde insett felorsaken.
Ett fenomen som annars är vida känd i bilstereovärlden vad dess vibrationer osv kan ställa till med.
Där tar du fel. Dörrklädslarna är lossade på bilen. Det aktuella oljudet uppkommer vid mycket låg bas med skapligt hög volym. Det var i första läget inte helt klart att bilen avvek från så kallad produktionsstandard. Därmed vill man ogärna göra egna så kallade "garagelösningar". Det finns dock rutiner för att rapportera till Ford när kunder klagar på såna här saker. Processen är utförd enligt gällande rutiner från Ford. Undersökning gjord, produktrapporter har skrivits angående klagomålet, Ford har fått in rapporterna och efter egen undersökning och utvecklande av åtgärd publicerat servicebrev. Vid kundklagomål idag görs åtgärd enligt servicebrevet.

randal
Veteran

Inlägg av randal »

Svennas skrev:Där tar du fel. Dörrklädslarna är lossade på bilen. Det aktuella oljudet uppkommer vid mycket låg bas med skapligt hög volym. Det var i första läget inte helt klart att bilen avvek från så kallad produktionsstandard. Därmed vill man ogärna göra egna så kallade "garagelösningar". Det finns dock rutiner för att rapportera till Ford när kunder klagar på såna här saker. Processen är utförd enligt gällande rutiner från Ford. Undersökning gjord, produktrapporter har skrivits angående klagomålet, Ford har fått in rapporterna och efter egen undersökning och utvecklande av åtgärd publicerat servicebrev. Vid kundklagomål idag görs åtgärd enligt servicebrevet.
Det var det jag ville framföra med mitt sista inlägg då det visade sig att flera här på forumet och även på smaxownersclub hade / har haft samma problem och att det nu finns en lösning på det.

Jag tycker det är bra att Ford tar tag i det, men det är lite synd att det har tagit sådan tid då ägare av S-max för faceliften också är drabbade.

Får se om det kommer någon lösning till de bakre dörrarna med integrerat solskydd också. Det skulle vara perfekt då de skallrar en del, dock inte lika mycket som framdörrarna gjorde innan min garagelösning ;)

[ATTACH]35420[/ATTACH]
Bilagor
imag0447.jpg

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo jag är med helt medveten till problemet och dess orsak men som det framgick i början av tråden genom att inget servicebrev då fanns så "hittade" Ford inte orsaken vid första verkstadsbesöket.

Som sedan vid återbesöket fanns så servicebrevet om problemet som då kunde åtgärdas och visst är det bra och som med är som rutin från verkstadshåll att detta sköts på bästa möjliga sätt. :)

falfa
Erfaren
Namn: Bob Falfa
Kör: Taunus, Sierra, Mustang, Fairlane och S-max

Inlägg av falfa »

Jag kan väl tycka att det är lite konstigt att en bil inte går att fixa om det inte finns något servicebrev.... Finns inte felet då heller???

Skriv svar