Problem med hjulstuds Sierra Cossie

Allt om Fords Cosworth-modeller.
sierrahasse
Veteran
Namn: Hans
Kör: Bmw 330 XD
Medlemsnummer: 73

Problem med hjulstuds Sierra Cossie

Inlägg av sierrahasse »

Provade att köra med Cossien på strippen här om dan, men de slutade i diffhaveri :banghead: Nästan samtliga repor så hade jag stora problem med hjulstuds, vilket tillslut dödade diffen... Har kört förr på strippen med bilen och då slirade den fint hela 1:an ut på klistrat med vanliga 205/40 17, men nu så funka de inte alls. Har bytt alla bussningar samt kör med hårdare fjädrar och koni dämpare.. Hur kommer man enklast ifrån detta problem? Andra däck? hårdare dämpare? cambershims? Kom gärna med tips!

/ Hans

Användarvisningsbild
need 4 speed
Legend
Namn: Juha Mäki
Kör: Sierra Cosworth-91/ P100 2,9t snart med "The Mighty Barra"
Medlemsnummer: 14

Inlägg av need 4 speed »

Om jag tänker rätt så borde en mjukare uppsättning dämpare reagera fortare och svälja en del studs effekter. Eller är jag helt ute och cyklar???
Sierra cosworth -91 http://www.garaget.org/?car=104406

201m 7,83
Km/h 147,22
60fot 1,81

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

En hårdare diffupphängning hjälper också. Vad är det för märke på de stora du har i bakvagnen?
//Johan

sierrahasse
Veteran

Inlägg av sierrahasse »

De sitter gula powerflex där. De skulle alltså kunna hjälpa med ett hårdare diffäste? Skulle de kunna bli bättre med r-däck?

/ Hans

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har mekat rätt mycket med detta på Caprin (som ju har Sierrabakvagn) och min slutsats är att hjulstuds får man för att dämparna är för mjuka i förhållande till dämparna. Bussningar, bättre upphängning av diffen hjälper bara lite, det är sällan där felet verkligen sitter. Mjukare däck (mjukare stomme, högre profil) hjälper också till. R-däck brukar ha hårdare stomme än vanliga däck så det är nog fel väg att gå.

I ditt fall så är jag nästan helt säker på att problemen du fått nu beror på att du satt dit hårdare fjädrar. Använder du original Sierrafjädrar kommer det knappast studsa. Om dämparna är justerbara kan du prova att ställa dem "hårdare" (mer dämpning) men det räcker sällan utan mjukare fjädrar.

Att byta hjul är ju enklare, och ska man köra på strippen är det inte dumt med "riktiga" dragracingdäck. Diagonaler typ M/T ET Street är snälla mot drivlinan men ganska vingliga i fart. Dragradialer är mycket stabilare men studsar också om man har för hårda fjädrar. Det kan också funka bättre med vanliga 15" (eller 14" om de får plats) hjul, gärna typ 225/50-15 eller liknande så du får lite däckssida att jobba med.

Jag testade det mesta men det var först när jag kunde öka dämpningen i förhållande till fjäderkonstanten som det blev lite ordning.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Ja std fästet är alldeles för mjukt, finns grp.a fästen för runt 1500 eller så fyller du det befintliga med sikaflex eller vad nu folk använder, nåt som blir styvt iaf. Shimsen är inte fel att ha heller, jag tror man vill ha det så styvt och så räta vinklar som möjligt för att komma undan hjulstuds, vissa shims rätar väl även upp toe vinkeln lite? Ju mer bilen sätter sig ju mer pekar hjulen åt helvete med std bakvagnen.
//Johan

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Det där med dämpar kontra fjäder hårdhet lät vettigt.

Jag har kapade sänkfjädrar bak, grp.a diffupphängning, bilstein dämpare, poly bussningar och shims, 3,2 bar i däcken. Tycker inte jag har något större problem med hjulstuds men jag har testat för lite för att ge en ärlig åsikt, fjädrarna i mitt fall har jag varit övertygad om varit boven när det studsat för mig eftersom fjädervägen tagit slut. Ja, det kommer nytt i framtiden :)
//Johan

sierrahasse
Veteran

Inlägg av sierrahasse »

Ska prova med ett bättre fäste för diffen, sätta dit cambershims samt kolla om dämparna i bak är i hårdaste läget. Sen så har ja ju orginal 15" kvar med nå halvslitna däck så kanske ska prova med de en gång. På önskelistan står helt klart riktiga fjäderben men den ekonomin finns inte riktigt just nu...

/ Hans

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Man får kanske också fundera på vad det är man vill uppnå med bilen. Ska man sätta upp den så att den funkar bra på strippen blir väghållningen lidande, man kanske får räkna med att byta fjädrar beroende på vad man ska göra. Det är förstås lättare med coilovers men inte så svårt med originalfjädrar heller. Speciellt inte om man kör med lite kortare fjädrar.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

sierrahasse
Veteran

Inlägg av sierrahasse »

Tack så mycket för alla tips och råd! Tanken är väl egentligen inte att bara köra rakt fram med bilen. Men de vore kul att kunna få de att funka skapligt utan nå större krav på tider. De är ju rätt kul ändå när de funkar :)

/ Hans

Användarvisningsbild
mattelino
Veteran
Namn: mathias holmström
Kör: sierra cossie 4x4

Inlägg av mattelino »

sierrahasse skrev:Ska prova med ett bättre fäste för diffen, sätta dit cambershims samt kolla om dämparna i bak är i hårdaste läget. Sen så har ja ju orginal 15" kvar med nå halvslitna däck så kanske ska prova med de en gång. På önskelistan står helt klart riktiga fjäderben men den ekonomin finns inte riktigt just nu...

/ Hans
Helt rätt väg att gå. Min första tanke var diff fästet, brukar vara vanligt att du får däckstuds om fästet är slut till diffen. Sen hjälper det en aning med cambershims TG har shims

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra

Inlägg av meanxpress »

mattelino skrev: TG har shims
:confused:

Användarvisningsbild
farsan
Legend
Namn: Andreas Schönemann
Kör: brandbil
Medlemsnummer: 4

Inlägg av farsan »

meanxpress skrev::confused:
Man sätter cambershims innanför lagerhuset bak för att hjulen ska stå [---] vid aceleration, och inte /---\.
*Klanledare*

FIXIT Transmission
Hydraulic optimering
Vikens Maskin
Ma Composit & Plexiglas AB]
P-racing dash

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra

Inlägg av meanxpress »

jo det är jag med på men vad är tg??

Användarvisningsbild
_-gniraz-_
Veteran
Namn: Fredrik z
Kör: 90 på 70 väg
Medlemsnummer: 439

Inlägg av _-gniraz-_ »

Stenhårda bärarmsbussningar och dämpare med hård/seg retur så brukar man va hemma..:)
Sierra 2.0 lastbilsturbo
201m 6.5899s 184,87km
402m 10.0476s 236,63km

http://nocontrol.se

Skriv svar