Köpråd Mondeo MK4 Trend 2010

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
perta
Erfaren
Namn: Per S
Kör: Ford Mondeo MK4 Flexifuel 2010

Köpråd Mondeo MK4 Trend 2010

Inlägg av perta »

Hej,
jag funderar på att köpa en begagnad Ford Mondeo mk4 Flexifuel Kombi från 2010 som har gått lite drygt 3000 mil. Jag undrar om någon här har en sådan och kan ge mig tips kring ev köp. Är det en bra bil? Kända svagheter? Styrkor? Vad kostar servicen? Hur mycket drar bilen / mil?

Mitt andra alternativ är en Toyota Avensis 2.0 Kombi från 2008. Varför skall jag hellre välja Mondeon? :)

Tacksam för snabba svar!

Mvh Per :starter:

Tags:

Användarvisningsbild
Mr C
Veteran
Namn: Christoffer
Kör: Mondeo 3.0
Medlemsnummer: 179

Inlägg av Mr C »

Hej! Det är en bil som fått mycket positiva omdömmen. Rymlig, trevlig att köra och låga driftskostnader. Service på märkesverkstad kostar ca 3.000 kr/år. Allt är ju förstås en prisfråga, men jag skulle rekommendera något utrustningspaket utöver trend, som är ganska snikigt.

perta
Erfaren

Tack

Inlägg av perta »

Tack för responsen!
Vad är det för typ av utrustning som kommer till på de andra modellerna? Har förgäves googlat på mondeons lika utrustningsmodeller och utrustning...

Mr C skrev:Hej! Det är en bil som fått mycket positiva omdömmen. Rymlig, trevlig att köra och låga driftskostnader. Service på märkesverkstad kostar ca 3.000 kr/år. Allt är ju förstås en prisfråga, men jag skulle rekommendera något utrustningspaket utöver trend, som är ganska snikigt.

Användarvisningsbild
JohanD75
Veteran
Namn: Johan D
Kör: Ford S-Max 2.2 TDCi Business S -14

Inlägg av JohanD75 »

Titanium eller Titanium X är att föredra.

Har själv den sistnämnda och tycker utrustningslistan är helt OK. Gillar skarpt den stora Sony-stereon, då jag lyssnar mycket på musik i bilen och gillar bra ljud.

För övrigt finns bl.a
-Kurvljus
-Regnsensor
-Elspeglar
-Elhissar (alla dörrar)
-El. ställbar förarstol med minnen
-Färddator
-ACC
-Sportstolar i skinn/tyg
-Stora Sony-stereon med blåtand
-17" alu-hjul
-Annan grill i fronten

Vet inte om metalliclack också ingår i X-paketet, är osäker.

Syrran har en Avensis med stora dieseln (tror den är på 2.2 lit) som jag kört en del.
Själv har jag 2.5T-motorn i min Mondeo, men har provat Mondeo med diesel, både 2.0:an och 2.2:an och min erfarenhet är:

Ford:
+Mkt större utrymmen (speciellt bagage)
+Roligare att köra (väghållning och körkänsla)
+Något lägre servicekostnader
+2.2 lit dieseln
+Går att hänga på tunga släp (om man har BE förstås..)

-Lägre kvalité
-Håller värdet sämre
-2.0 lit dieseln (inget riktigt minus, en bra bruksmotor, men 2.2 är bra mycket roligare)

Toyota:
+Bättre kvalité
+Håller värdet bättre

-Dyrare service än Ford
-Mindre utrymmen, både i kupén och bagage.
-Skittråkig att köra (med stora dieseln (2,2 lit), rör den på sig, men vägkänslan är noll)
-Japansk svenssonbil=slätstruken och tråkig (min högst personliga åsikt)

Användarvisningsbild
Mr C
Veteran
Namn: Christoffer
Kör: Mondeo 3.0
Medlemsnummer: 179

Inlägg av Mr C »

perta skrev:Tack för responsen!
Vad är det för typ av utrustning som kommer till på de andra modellerna? Har förgäves googlat på mondeons lika utrustningsmodeller och utrustning...
En sån sak som stolstyg och lister både exteriört och interiört gör skillnad på känslan.

När vi ändå är inne på det så skulle jag föredra någon av dieslarna, 2.0 eller 2.2, MEN då blir nog priset ett annat vilket gör att jämförelsen haltar. Kan tänka mig att man får en flexifuel ganska billigt.

johan5588
Erfaren
Namn: Johan H
Kör: Ford Mondeo Titanium X 2.0 Bensin, -06, 2.0 Bensin

Inlägg av johan5588 »

Är det ett tryggt o säkert köp att göra affär på en mk4 2.0 flexifuel med tanke på bränslesystemet? Det finns väl inga långtidsstudier på etanolbilar och dess funktionalitet ?

perta
Erfaren

Inlägg av perta »

johan5588 skrev:Är det ett tryggt o säkert köp att göra affär på en mk4 2.0 flexifuel med tanke på bränslesystemet? Det finns väl inga långtidsstudier på etanolbilar och dess funktionalitet ?
Vi har som sagt en sådan och den tuffar på bra tycker jag!
Inga problem heller med kyla och Etanol vad jag har upplevt.

F.d Z3
Veteran
Namn: Mats Landh
Kör: Mondeo hgv 2,0 -98

Inlägg av F.d Z3 »

Jag hade valt Toyota alla dagar i veckan. Driftsäkerheten väger tillräckligt tungt anser jag. Har i oförsig inte den nyaste modellerfarenheten av mondeon, har levt med Mondeo mk 2 o 3 samt Yaris och Camry.

Skriv svar