Ingen fläkt och ingen värme. Mondeo-01

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
MrTrigger
Nybörjare
Namn: Fredrik
Kör: Mondeo-01

Ingen fläkt och ingen värme. Mondeo-01

Inlägg av MrTrigger »

Hejsan, är helt ny på forumet och dessutom en ny fordägare.
Införskaffade mig en mondeo-01 för ca. 4 månader sen som jag ska använda som pendlarbil.
Är helt nöjd med bilen men i förrgår hände en sak med bilen när jag skulle hämta min son på dagis.

Värmen är borta och fläkten går inte.

Vart medlem igår för att se ifall någon har haft liknande problem som mig men tyvärr så hittade jag ingen information.
De som har hänt är att själva kontrollpanelen har slutat och fungera, den lyser men kan inte göra något alls, ungefär som att jag har tryckt på OFF-knappen.
Läste att man kunde kolla efter felkoder själv genom knapptryckningar men får inte till de ordentligt, ska prova ett par gånger till.

Hoppas de är någon som har ett bra tips om vad de kan vara :)

Häls. Fredrik

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Hittade iaf lite om angående felsökningen av detta fenomen: http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=49351

MrTrigger
Nybörjare

Inlägg av MrTrigger »

De va den guiden jag hittade men tyvärr så kan jag inte prova för den andra halvan va tvungen att ha bilen :P Men får prova igen sen när bilen står på gården.

MrTrigger
Nybörjare

Inlägg av MrTrigger »

Ingen som har ett bra tips/råd på vad de kan va?

Verkar som att de inte går att göra felkodsläsningen heller :(

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72

Inlägg av fordmaffian »

Om jag nu gisssr rätt så är de inga wirar utan elektrisk manövering av spjällen som sköter värmen osv. om du nu inte ens kan starta upp själva systemet utan de är helt blankt i displayen gissar ja på att de kanske kan va själva panelen som fått kaffet självklart har du kollat alla möjliga säkringar?
Inofficiell scorpio expert :saythat:

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det är helt elektriskt styrda funktioner och där dessa reglage baksida ser ut så löst http://bilder.lagabasen.se/delar/1077/1077296907vy2.jpg

Visar det sig vara just defekt reglagepanel finns begagnade sådana för runt 600:- http://www.laga.se/resultat.aspx?delkod ... gruppid=28

MrTrigger
Nybörjare

Inlägg av MrTrigger »

fordmaffian: Där gissade du rätt :), allt är elektroniskt. Jag misstänker att de är modulen som har havererat. Har kollat alla säkringar och relän men dom är hela.

Peter H: Japp, jag ringde till en skrot som jag är ganska ofta hos och dom hade en mondeo 01-03 stånas så de blir att åka och plocka modulen, relän och värmefläktsmotstånd.
För dom motstånden kan tydligen sätta käppar i hjulen också för modulen efter att jag pratat med en lokal verkstad.

Har även fått tag på de här infon som ska kollas senare ikväll.
För de måste väl vara EATC jag har i mondeon om de står auto på knappen?

Climate Control System

PINPOINT TEST J: ELECTRONIC AUTOMATIC TEMPERATURE CONTROL (EATC) MODULE OR ELECTRONIC TEMPERATURE CONTROL (ETC) MODULE INOPERATIVE (NO DISPLAY IN THE CLIMATE CONTROL ASSEMBLY)
J1: CHECK FUSE F65
J2: CHECK THE VOLTAGE AT FUSE F65
J3: CHECK FUSE F76
J4: CHECK THE VOLTAGE AT FUSE F76
J5: CHECK FUSE F69
J6: CHECK THE VOLTAGE AT FUSE F69
J7: CHECK THE HEATER BLOWER MOTOR FOR LIMITED OPERATION
J8: CHECK FUSE F6
J9: CHECK THE VOLTAGE AT FUSE F6
J10: CHECK FUSE F93
J11: CHECK THE VOLTAGE AT FUSE F93
J12: CHECK THE VOLTAGE AT THE HEATER BLOWER RELAY
J13: CHECK THE CONTROL VOLTAGE AT THE HEATER BLOWER RELAY
J14: CHECK THE GROUND CONNECTION OF THE HEATER BLOWER RELAY
J15: CHECK THE CENTRAL JUNCTION BOX
J16: CHECK THE VOLTAGE AT THE EATC MODULE - VEHICLES BUILT UP TO 06/2003
J17: CHECK THE VOLTAGE AT THE EATC MODULE - VEHICLES BUILT UP TO 06/2003
J18: CHECK THE EARTH CONNECTION AT THE EATC MODULE - VEHICLES BUILT UP TO 06/2003
J19: CHECK THE VOLTAGE AT THE E(A)TC MODULE (PIN 11) - VEHICLES BUILT FROM 06/2003
J20: CHECK THE VOLTAGE AT THE E(A)TC MODULE (PIN 14) - VEHICLES BUILT FROM 06/2003
J21: CHECK THE VOLTAGE AT THE E(A)TC MODULE - VEHICLES BUILT FROM 06/2003
J22: CHECK GROUND CONNECTION OF E(A)TC MODULE - VEHICLES BUILT FROM 06.2003

MrTrigger
Nybörjare

Inlägg av MrTrigger »

Tips o råd är fortfarande varmt välkomna :)

Svennas
Veteran
Namn: Danne S
Kör: Kuga PHEV

Inlägg av Svennas »

MrTrigger skrev:fordmaffian: Har kollat alla säkringar och relän men dom är hela.
Har du kollat säkring F65 och F76?

F65 ska du också ha konstant batterispänning på och F76 batterispänning vid tändning på.

MrTrigger
Nybörjare

Inlägg av MrTrigger »

Svennas: Nej, de har jag inte gjort. Men kan kolla de om en liten stund.
Men fick höra idag att farthållaren går på samma krets som EATC. Kan de stämma?
Fick även reda på att kan de va ett relä som har gått men har inte en aning om vilka relän de kan vara isådant fall, men även att jordpunkten kan va dålig.

MrTrigger
Nybörjare

Inlägg av MrTrigger »

Säkringarna är kollade men dom va hela. Får se om jag kan lyckas och hitta en voltmätare och mäta upp spänningen ifall de inte kommer fram någon ström.
Om de mot all förmodan inte kommer ordentligt med ström, vet någon vart jag ska titta? :)

MrTrigger
Nybörjare

Inlägg av MrTrigger »

Problemet löst :D

Gick efter checklistan som jag hade lagt upp och hittade felet.
Så här va värdena på säkringsplatserna:
* F65: 11,75 volt
* F76: 11,70 volt vid påslagen tändning efter åtgärdat fel. Före så va de 0,03 volt.
* F69: 11,06 volt vid påslagen tändning
* F6: 0,35 volt.
* F93: 11,45 volt vid påslagen tändning.

Tog en riktigt noggrann koll på F93:s säkring innan den sattes tillbaks och fick se att den va bränd.
Troligtvis så har den förra ägaren bytt säkringen
utan att kolla vilken amp-styrka den skulle ha, för de ska sitta en 10 amp-säkring men de satt en 5 amp på platsen.
Nu fungerar allt som de ska.

Om admin vill så kan den här tråden låsas ifall de här problemet skulle uppstå för någon annan i framtiden.
Jag tackar även för alla tips och råd som har kommit in :)

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Kul med smidiga lösningar i bland och rätt vanligt med att fel säkringar sätt i med allehanda följder.

MrTrigger
Nybörjare

Inlägg av MrTrigger »

Peter H: De är det faktiskt :)
Men blev ytterligare ett fel nu, men de är väldigt lätt och åtgärda. Handtaget för handsfacket har gått av så fick typ bryta mig in :P Ska prova och lima ihop drêten, annars får de bli o åka till skroten igen på Måndag :)

F.d Z3
Veteran
Namn: Mats Landh
Kör: Mondeo hgv 2,0 -98

Inlägg av F.d Z3 »

Handsfackshandtaget är en klassiker. Katastroflösning som går sönder med tiden. Om du inte varit för våldsam så är det med största sannolikhet enligt länken nedan det gått sönder. Svag punkt i konstruktionen med låsmekanismarmen i plast inne i mekanismen...

Jag fixade mitt före jul. Här http://www.talkford.com/topic/117116-glove-box-catch-broken/ har du en kalasinstruktion som hjälpte mig. Gjorde i stort sett som i länken. Använde dock bara en metallstång som öppningsarm, och lät ordinare plastmojänger vara gångjärn.
Sitter en liten fjäder i konstruktionen som jag tappade i mörkret när jag monterade ur låsmekanismen, innan jag insåg att det saknades nåt så hade jag lite huvudbry. Som tur var låg den i bilen på mattan, med väl den på plats var det småfix att knyppla ihop en egen lösning med hjälp av länken. Jag återanvände en metalltråd/stång från en pensionerad cykelkorg, lagom tjocklek och lätt att arbeta till rätt form och tjocklek.

Skriv svar