Hets mot folkgrupp?

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
SK Racing

Inlägg av SK Racing »

.

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Man kan ju undra hur dom var funtade ,bensin som är så dyrt .....bättre att hällt det i Fården och kört upp den :)
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

rubank
Veteran
Namn: Anders S
Kör: Focus RS

Inlägg av rubank »

tragiskt om svastikan som varit en symbol för solen och lyckan nu skall anses som symbol för nåt hatiskt, lite inskränkt med tanke på att den symbolen funnits sedan bronsålder och den negativa användningen startade på 1920 talet...

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Beror helt på uppsåtet, jag kan ha fel men har svårt å tänka mig att någon idag, på våra breddgrader, skulle använda den symbolen för att dyrka solen.

Folkgruppen skulle ju kunna vara alla de folkgrupper som blev utsatta av nazisternas etniska rensning, möjligtvis... Mja, helt förståligt i mina ögon. Det finns mycket att lära av historien även i dagens samhälle.
//Johan

Tobbe
Legend
Namn: Tobias Persson
Kör: Ford Sierra Cosworth 4x4 -92
Renault Megane RS 265 -15
Medlemsnummer: 253

Inlägg av Tobbe »

Papillon skrev:Beror helt på uppsåtet, jag kan ha fel men har svårt å tänka mig att någon idag, på våra breddgrader, skulle använda den symbolen för att dyrka solen.

Folkgruppen skulle ju kunna vara alla de folkgrupper som blev utsatta av nazisternas etniska rensning, möjligtvis... Mja, helt förståligt i mina ögon. Det finns mycket att lära av historien även i dagens samhälle.
+1

rubank
Veteran
Namn: Anders S
Kör: Focus RS

Inlägg av rubank »

tycker man kunde rebranda om symbolen så att ingen kan ta illa upp, nassarna blir av med den egentagna rätten till att bruka den eller rättare sagt missbruka den och den kan få återgå till vad den en gång var.

Användarvisningsbild
Pida
Veteran
Namn: Peter Palmér
Kör: Capri mkII, Granada Coupé 2.6

Inlägg av Pida »

Hade dem dömts för hets mot folkgrupp om dem dragit ett streck över korset, om man utgår ifrån att "nazister" var en egen folkgrupp?

Är lite på SK's linje där att hets mot folkgrupp är lite att ta i egentligen...
Då det handlar om tonåringar så är det inte ovanligt att dem tycker det är en rolig grej att rita dessa symboler just för att reta upp folk i allmänhet och inte enbart en folkgrupp. Jag har varit med om för några år sedan att ett "nazigäng" marscherade med flaggor och hela köret genom staden, de som gick längst fram hållandes i en flagga med pluton svea på var bl.a en alban. Detta gjorde dom enbart för att reta upp folk, inte för att dom hatade en viss folkgrupp.

Poängen är väl att ungdomar tänker inte alltid steget längre så man kan inte säga att det varit uppsåt att hetsa en viss folkgrupp om dom själva inte säger att dom går på den linjen.

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Håller med om att de även borde åtalas för vandalism etc

Ser dock inte behovet av att rebranda swastikan, den har säkert fortfarande kvar sin ursprungliga betydelse där den härstammar ifrån. Den får inte bli neutral, låt swastikan ist påminna oss om hur grym människan kan vara, det är tragiskt.

Förstår inte poängen med resonomanget om swastikan med ett streck över, ska vi verkligen visa respekt mot ett tankesätt som förespråkar folkmord?

Ungdomar är ungdomar och det är vår uppgift att fostra dem, det tycker inte jag man gör genom att avdramatisera en sådan världsåskådning.
//Johan

Användarvisningsbild
Pida
Veteran
Namn: Peter Palmér
Kör: Capri mkII, Granada Coupé 2.6

Inlägg av Pida »

Det jag menade handlar inte om respekt för folkmord, jag syftade mer på att om hakkorset är en symbol för hat mot en folkgrupp så borde ett hakkors med ett streck över vara tvärtom...

Ska man ha en symbol för att påminna oss om hur grymma människor kan vara så räcker det med att kolla på internet, nazismen var/är bara ett sätt att uttrycka sin grymhet. Läste t.ex. nyligen om nån snubbe som slängt en ettåring så hårt i golvet att ungen bröt båda benen, brände stackarens fötter med värmda skedar och så vidare. Människan i sej själv är en symbol för grymhet om du frågar mej.

Och nej jag tycker absolut inte att man ska börja använda hakkorset igen, jag menade bara på att ungdomarna som använde symbolen inte nödvändigtvis gjorde det för att uttrycka någon sorts "nazism" utan snarare som en "rebellisk handling".

Det man gör när man dramatiserar en sån här sak är att man ger handlingen en spänning... En anledning för "rebelliska ungdomar" att använda symbolerna helt enkelt.

Ordet "fan" klingar även det olika i olika öron, säger jag det bland vänner är det ingen som reagerar men säger jag det i kyrkan blir det lite spännande.

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

"Det jag menade handlar inte om respekt för folkmord, jag syftade mer på att om hakkorset är en symbol för hat mot en folkgrupp så borde ett hakkors med ett streck över vara tvärtom... "

-Ja, och det är den väl? :) jag tolkade inte din tidigare formulering så utan som att nazister tillhörde en folkgrupp som kunde ta illa vid sig.

"Ska man ha en symbol för att påminna oss om hur grymma människor kan vara så räcker det med att kolla på internet, nazismen var/är bara ett sätt att uttrycka sin grymhet. Läste t.ex. nyligen om nån snubbe som slängt en ettåring så hårt i golvet att ungen bröt båda benen, brände stackarens fötter med värmda skedar och så vidare. Människan i sej själv är en symbol för grymhet om du frågar mej. "

-Nu diskuterar vi ju hakkorset och dess innebörd och i sin tur hur pass lätt man ska glömma förintelsen eller ej samt huruvida det är acceptabelt att bruka det för olika syften. I min mening är det inte acceptabelt ens av ungdomar som försöker provocera. Hakkorset är en symbol för ondska, så är det bara.

"Och nej jag tycker absolut inte att man ska börja använda hakkorset igen, jag menade bara på att ungdomarna som använde symbolen inte nödvändigtvis gjorde det för att uttrycka någon sorts "nazism" utan snarare som en "rebellisk handling"."

-Jag anser att vi har mycket att ta lärdom av historian, det finns tendenser i dagens samhälle som liknar upptrappningen till nazismen på 20-talet. Vi undrar hur människor kunde tänka så då, när vi egentligen bara behöver titta på oss själva idag och DET är skrämmande tycker jag. Med det i bakhuvudet kan inte jag rycka på axlarna åt hakkorset, den dagen vi inte blir provocerade har vi per automatik accepterat en sådan människosyn.

"Det man gör när man dramatiserar en sån här sak är att man ger handlingen en spänning... En anledning för "rebelliska ungdomar" att använda symbolerna helt enkelt."

-Vi sänder då även ut signaler om att det är ok. Vilket är bäst om man tänker långsiktigt?

"Ordet "fan" klingar även det olika i olika öron, säger jag det bland vänner är det ingen som reagerar men säger jag det i kyrkan blir det lite spännande."

-Prova säga "jag är nazist" i båda sällskapen.

Det tycker jag är lite som att jämföra äpplen med päron. Man kan visst skoja bland vänner å så men när någon tar steget att proklamera detta synsätt är det dags att sätta ner foten.

Jag förstår vad du menar och jag hoppas du förstår mig, ingen av oss tycker det är ok, skillnaden är kanske snarare var vi tycker man ska dra gränsen. Korrekt?
//Johan

Skriv svar