Service manual till Taunus 17m P3 -62

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Radioman
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 30, 2013 10:55 am
Namn: Ove Tegnér
Kör: Taunus 17M P3 -62
Ort: Stora Höga, 40km north Gothenburg
Kontakt:

Service manual till Taunus 17m P3 -62

Inlägg av Radioman »

Hej
Är ny här. Brukar ibland hänga på Mustangforumet ma. av att jag är ägare till en Mercury Cougar -70. Det är en racer som återigen behöver omsorg då jag fick en spricka i en cylinder denna säsongen.

Men nu gäller det alltså min nya tjejs bil som behöver vård och omsorg. Ev. ny ägare också. Vi har en annons ute på blocket- 9000kr.
Men intresset är inte så stort.

Bilen står utomhus och är körbar och besiktigad till maj 2014. Har ingen garageplats och det tar ju på den dåliga orginallacken som har rostprickar här och var. Får väl "smörja" in den med oljefilm över vintern om vi skall ha den kvar.
Jag har mycket omkring mig och känner att detta projekt blir lite överkurs.

Å andra sidan så körde jag bilen några mil i lördags, vi kallar den "Bertan" och har bestämt könet till en "Hen" :). Fick trevliga reaktioner utefter vägen. Dessutom så släppte det i vänsterbromsen bak som legat på lite. Just bromsar behöver ses över. I alla fall bakbromsarna och handbromsen. Sedan el-systemet.

Igår fick jag delvis ljuset att fungera. Ja, det är ju veka säkringshållare och 6 voltssytem så det är inte konstigt det glappar efter 51 år. Skall gå på det i dag igen.
Vidare så justerade jag förgasaren så jag fick bort den ryckiga gången på landsvägscruising (för snålt ställd luftskruv)
Bilen har en speciell, trevlig, lukt som många äldre bilar har. Inte mögel utan nåt annat ... gammalt fint. Hel soffa fram :) Dessutom hade jag exakt en sån här leksaksbil med samma babyblåa färg när jag var barn. Bilen tillverkades samma år jag föddes, -62, och.... ja, det känns som att bilen kommit till mig av en mening.. På nåt konstigt sätt he he :)

Saknar nån form av länksida till reservdelar. Sedan skulle någon form av manual vara fin att ha. Hittade ett elschema igår på nätet. Finns det mer utan att man måste köpa böcker på Ebay?

Köpte ny bensinpump på en tysk sajt i somras och undrar om det finns fler bra? Engelska hade ju varit bra. Får googla på vad bromsbackar och bromcylinder heter på tyska.

Jaja. Jag pratar för mig själv här men här står jag idag med denna bil och vet inte riktigt vad jag vill med den. Känns sorgligt att sälja och man får ju inget för den heller. Den är rostlagad på ett bra sätt. Trösklar och bagage. Dessutom nya bakskärmar på bägge sidor.
Att få den i bruksskick så man kan köra på träffar i närområdet är nog målet.
Tacksam för tips och peppning.

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3357
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Kul att man inte är ensam om att vara Taunus-tokig :D! Välkommen till forumet, ska jag väl också säga :). Och en Cougar har du också, din lyckost där ;) - en av första generationen har jag drömt om sedan koltåldern och jag såg en på gatan från knappt över huven :p, då var de ju nästan nya.

Mjo, det är ju verkligen inte lätt att finna samlad info på P3:orna och i synnerhet inte på svenska utan det är till 90+ procent tysk information som gäller, men så har jag som fastnat i ungefär samma dödläge :banghead: därför sopat upp och sammanställt en massa ströinformation för att ha något att gå på när förutsättningarna blir lite bättre. Det ska bli något slags egen manual inklusive modellhistorik har jag tänkt när andan faller på :rolleyes: för en tidsoptimist, men än är det en rätt osorterad röra av underrubriker på ca 20 digitala A4. Lite mycket att klistra in i ett PM (det skulle bli en radda i så fall, p g a begränsat antal tecken per PM), men har du nån mejladress du kan lämna ut så PM:a den till mig så skickar jag gärna arbetskopian med sina brister (men inga felaktigheter vad jag vet, bara några frågetecken här och där) :).

Har du nån grad av kunskaper i att läsa tyska så finns hela tyska upplagan av verkstadshandboken scannad på webben (både PDF:en och sajtadressen har jag sparat nånstans) och även servicemeddelanden som sändes ut fortlöpande när ändringar gjordes finns att läsa på tyska.

Lite kort men ostyrigt (jag har inte tid att redigera meningsbyggnaden just nu) kan sägas om Taunus 17M P3 ("Badewanne", "Kölner Necktarsch" och annat den fått heta i tysk folkmun, "Putte Koch" sa folk ibland på svenska efter 60-talets TV-tipsexpert som hade stora glasögon med liknande form som P3:ans lyktor :)) så baserades den på Taunus 17M P2 ("Barock-Taunus" och allt vad den kallas). Bottenplattan inklusive fram- och bakväggar är i grunden samma fast med många extra profiler påsvetsade främst i trösklarna på P3, det gör att det är rätt knivigt att rostlaga trösklarna men resten är enkelt om man bara klarar att knacka sin egen plåt - knappt något finns längre att köpa färdigt. När det gäller baljorna bakom hjulen är det dock rätt enkelt att hitta liknande form på andra bilar och bända det som behövs för att få det rätt. Idag skulle jag nog titta på Mitsubishis L200-serie pickup för de bitarna, den ser ju nästan ut som en förvuxen Taunus "Bakkie"-pickup från Sydafrika :D.

Motor och drivlina härstammade närmast från Taunus G-serien (12M/15M) och hittas även i den gamla lättlastarserien FK/Taunus som lades ner 1964, men 17M TS (obs. att i typkoden avser P3TS karosstypen, där är motorn ovidkommande) har en ganska annorlunda och kraftigare dimensionerad motor som har mycket få delar som är identiska med de andra, trots att utseendet är samma bortsett från insuget och färgen på motorn (grön, blå eller svart visar typ och motorvolym). Dessa motorer (1.5, 1.7 och 1.8 liter) har ett och annat gemensamt av slitdelar och servicedelar med V4:orna i Taunus/Köln/Cologne-serien som dök upp först 1962 i Taunus 12M P4 och man kan alltså leta även i Saab´s hyllor för ett och annat av servicedelar om man kan sina reservdelslistor. Bromssystemet är lite knivigare, det uppgraderades till P5-serien så inte mycket stämmer där, men ett och annat av backar osv matchar framhjulsdrivna P4/P5 som lades ner 1970. Det öppnar också för uppgradering till tvåkretsbromsar, som kom på de sista av dessa. När det gäller framvagnen har den lämnat vidare ett och annat till P5/P7/P7b (andelen minskade för varje generation), dock ej bromssystem och hjulnav, men här finns också en lyckosam likhet med Volvo 240 som gör att en del med lite pyssel kunnat använda Volvos stötdämparinsatser efter att ha tillverkat distanser eftersom Volvo-insatserna är något kortare. De är också aningen hårdare, men det skadar nog inte Fordens åksjukemjuka fjädring :p.

Elsystemet har jag försökt fumla ihop som 12 Volt när jag ändå svurit över kablarna och där tycks man kunna använda en startmotor från vissa 1970-tals VW Passat/Audi 80 med motorn på 1,4-1,7 liter och andra som har samma (fanns med en bit upp på 80-talet). Samma lilla Bosch-start satt i en massa andra mindre vanliga märken och har även licenstillverkats så det finns en del att leta bland, men det är lite överkurs. Generator kan man ta från lite av varje, jag fnulade dit ett eget fäste för en vanlig Bosch 60 Ah från 70-talets RWD-Fordar med en Biltema-fläktrem för 80-tals Mazda 323 som visade sig vara precis lämplig och där står det nu. Instrumenteringen sägs funka utan motstånd (hade jag gärna fått veta innan jag började pussla med lödpennan :rolleyes:, än funkar bara lamporna...) liksom kupéfläkten, som jag redan bytt elmotor i till en ur en 70-tals Taunus TC:s fläktburk, det gick att skruva på P3:s fläkt men inget av detta är bulta-på vill jag understryka.

Ah, allt det där och mycket mer står bättre förklarat i långbänksprojektet, om du vill läsa ;).

Fick en stund över för Edit: Motomobil verkar vara säkraste platsen att hitta Taunus-delar på, engelska sajter kan man i princip glömma för det verkar inte ha sålts några där, däremot en och annan P5 och P7 (enstaka kvar). På kuriosa-sidan finns att förut tillverkade en turkisk gummifirma som heter Ecemkautschuck (om jag minns rätt) varenda gummidetalj till dem, såg jag på nätet, men de hade nog ingen ordnad nätförsäljning och sist jag kollade hemsidan var katalogen över de delarna borta, tyvärr. Modellen har exporterats till de flesta länder man knappt kan tänka sig inklusive randstaterna i det gamla Östblocket, t o m Japan fick några och enstaka rullar än i USA, men vi har nog flest kvar här i Norden. Produktion av fyrdörrars-modellen har funnits både i några länder i Latinamerika och Sydafrika (som även byggde 50 st Kombi-baserade pickups som det bara finns 1 bevarat ex av, renoveras f n i Tyskland av ägaren/motorbokförfattaren Bernd Tuchen). Så det kan löna sig att detektiva lite efter delar på semesterresor :). I Sverige finns en och annan veterandelsfirma som kan skaka fram slitdelar. En bra skrot att kolla med för karossdelar och smådetaljer som krom är den i Timrå som hittills varit ganska välförsedd med just P3:or, hyggliga priser och rätta känslan för gammelbilar som extra plus:
http://www.hitta.se/bloms+bilskrot/s%C3 ... 3%A4ngling
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Radioman
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 30, 2013 10:55 am
Namn: Ove Tegnér
Kör: Taunus 17M P3 -62
Ort: Stora Höga, 40km north Gothenburg
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Hej Släggmek

Har sett dina långa innehållsrika inlägg. Trevligt :) Det blir PM från mig.

Såg nu att man kan slå på engelska på den där tyska motomobilsajten. Glömde att jag gjorde det sist också .... :^o
Blir nog att jag handlar där igen.
Sedan har jag fått nys om en annan gubbe i mitt närområde, Orust, som tydligen är Taunus nörd och har flera stycken. Han heter förresten också Ove.

Där kan man nog få lokalt mentalt stöd och kanske komma över någon reservdel som inte behöver vara ny.
:)
Återkommer här med hur det går och vilken väg detta tar.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3357
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Goda nyheter, såna där "kloka gubbar" är ofta en ovärdelig tillgång inte minst eftersom de ofta sitter inne med specialkunskaper som inte alltid finns nerskrivna, utan är högst egna upptäckter folk gjort på garagegolvet under arbetet :jobbar5: :). Att ta diktamen är sällan att tänka på, men klottra gärna ner stolpar av uppgifterna direkt när snacket är över. Så brukar jag göra för att inte störa "flödet" så de kommer av sig när jag pratar med folk som inte är vana att intervjuas.

Förresten har du PM, apropå nördigt Taunus-prat ;).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Dyna
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 02, 2013 2:30 pm
Namn: Dyna
Kör: Taunus 20M TS 1967
Ort: Vara

Inlägg av Dyna »

Hej

Den Turkiska firman är fortfarande där här är en länk http://www.ecemkaucuk.com/english/index.asp värkar som dom fortfarade gjör delar åtminstone till våran p5.

I have a verkstads handbok till en p3 i pdf format om du sänder mig ett pm.

MVH Dyna

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3357
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hej Dyna! Tack för tipset, jag fann inga detaljer till Taunus P-serierna på webbsidan men däremot fann jag ett rätt bra urval av både gummidetaljer och slitdelar som t ex chassibussningar, handbromswire och framvagnens kulbultar till 1970--90-talens Taunus-Cortina/P100 pickup och några fler Ford-modeller av nyare datum. Intressant ifall det skulle gå att beställa från dem. Det är ju inte många fabrikanter som gör dessa delar längre tyvärr, särskilt färdiga wires börjar bli svårfunna har jag märkt.

Funderar just på om jag har verkstadshandbok till P3 som PDF, i så fall är den på tyska - vilket språk är din på? Jag har verkstadshandbok m m i originalpapper för Taunus 17/20M, allt på svenska. Minns jag rätt i stunden är det sena upplagor tryckta i 60-talets slut som omfattar 65-67 med en del löpande serviceuppdateringar för ändringar i reservdelsledet orsakade av "barnsjukdomar". Behöver du någon ämnessektion kan jag skanna av och mejla :), hela böckerna är dock ett för stort projekt att hinna med just nu (fast kanske senare).

Edit: ah, nu fick jag syn på länken till webbkatalogen som innehåller mer än snabblistan och du har såklart rätt - hittade bussningar till 17/20M. Utan att kolla referensen till originalnumret så tippar jag de även passar de äldre 17M eftersom 17/20M serie P5 har i princip en breddad P3-framvagn med andra navfästen och hjulnav.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Dyna
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 02, 2013 2:30 pm
Namn: Dyna
Kör: Taunus 20M TS 1967
Ort: Vara

Inlägg av Dyna »

Hej

Jo den är på Tyska så den är inte så lätt läst. Jag har oxå för p5,p7 och p4/p5. Det vore ju kul och scanna in en svensk bok till pdf, om sidorna är speparata är det väldigt enkelt att gjöra detta.

MVH Dyna

PS: Dom har en pdf katalog som visar all delar och jag tror nog att dom kanske har de gamla formarna om dom har gjort delar förut.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3357
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Något för "att-göra-listan" alltså ;). Skulle iofs inte vara fel att justera kvaliteten lite efter scanning så att man får bort skavanker som tummärken och mörkheten som uppstår av att sidorna gulnat, det får ta sin tid. Stora katalogen är lösblad så den är ganska enkel, reservdelskatalog m m är limryggar så det kräver varsamhet.

Ja, det borde vara möjligt att de har kvar formarna för det var bara några få år sedan som de hade en komplett katalog över faktiskt varenda gummidetalj till 17M P3. Tippar att de var/är underleverantör till Fords turkiska partner Koc, som byggde en liten serie av Taunus 17M Kombi (P3) vid sidan av de engelska Fordarna som utgjorde det mesta av deras produktion innan de började bygga Reliant-kopian Anadol (baserad på engelsk Ford-mekanik).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Dyna
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 02, 2013 2:30 pm
Namn: Dyna
Kör: Taunus 20M TS 1967
Ort: Vara

Inlägg av Dyna »

Det är inte så svårt att automatiskt fixa kvaliteten på sidorna, göra dom vita fixa skärpan med mera. Tum avtryck är lite värre eftersom det är svårt att avgöra vad som är en tumme och vad som är en bild automatiskt. Vi har jobbat med bild behandling förut, så fall du behöver hjälp är det inga probmlem. Det borde kunna fixas på en helg.

Jo det kan nog tänkas att de var subcontractors, gjorde de P5 delar också?

MVH Dyna

Användarvisningsbild
Radioman
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 30, 2013 10:55 am
Namn: Ove Tegnér
Kör: Taunus 17M P3 -62
Ort: Stora Höga, 40km north Gothenburg
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Dyna skrev:I have a verkstads handbok till en p3 i pdf format om du sänder mig ett pm.
Jag skulle verkligen behöva den nu. Du har PM Dyna.
Nyfiken på T-stycket till bakbromsarna. Skall undersöka idag hoppas jag. Det sitter en liten hatt på T-stycket och någon filtbit däri. Kanske en justering för trycket till bakbromsen? Frågan är om jag har problenmet där med bromsar som låser sig efter att man använt bromsen?

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3357
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Dyna skrev:Det är inte så svårt att automatiskt fixa kvaliteten på sidorna, göra dom vita fixa skärpan med mera. Tum avtryck är lite värre eftersom det är svårt att avgöra vad som är en tumme och vad som är en bild automatiskt. Vi har jobbat med bild behandling förut, så fall du behöver hjälp är det inga probmlem. Det borde kunna fixas på en helg.

Jo det kan nog tänkas att de var subcontractors, gjorde de P5 delar också?

MVH Dyna
Nädå, inga problem, Dyna. Jag har trixat både för eget och emellanåt andras behov med digital bild sen sent 90-tal så jag klarar det mesta (fast jag vägra kategoriskt jobba i Photoshop annat än i de undantagsfall jag inte har tillgång till annat bättre :D, ett vanedjur som jag är) och vill gärna göra allt i en manuell process för att kunna detaljstyra med avmaskningar över mörknade kanter osv och hellre retuscha bort tumavtryck etc för att få bästa möjliga resultat, i det avseendet är jag närmast patologiskt :p petig. Men tack så mycket för erbjudandet :thumb:.

Ja, de där Ecemkaucuk listar en del bussningar etc till P5 (inte 100 säker men de flesta borde vara samma till P3 eftersom framvagnen är ungefär likadan förutom spårvidden), men visst upptäckte väl du det före mig tyckte jag? De finns upptagna med bild i onlinekatalogen som länkas från startsidan.

Radioman Ove: Ah, det där bör väl bara vara en tryckfördelare utan någon backventil eller dylikt (har i o f s inte kollat om den har nån justerskruv) så jag skulle nog luta mer åt att hjulcylindrarna guckat fast av hög ålder och kondens. Det är ju alltid så att vattnet som fälls ut ur bromsvätskan (vanlig glykoleterbaserad, gäller ej silikonbromsvätska) hamnar ytterst ut i systemet och i synnerhet då helst bak brukar det bli en bra skvätt i hjulcylindrarna. Bara att räkna med att de kärvar och inte vill gå tillbaka, något annat vore nästan unikt då den stått.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Dyna
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 02, 2013 2:30 pm
Namn: Dyna
Kör: Taunus 20M TS 1967
Ort: Vara

Inlägg av Dyna »

Radioman skrev:Jag skulle verkligen behöva den nu. Du har PM Dyna.
Nyfiken på T-stycket till bakbromsarna. Skall undersöka idag hoppas jag. Det sitter en liten hatt på T-stycket och någon filtbit däri. Kanske en justering för trycket till bakbromsen? Frågan är om jag har problenmet där med bromsar som låser sig efter att man använt bromsen?
Sende dig email igår runt klockan 13 eller så, det var via dropbox länk eftersom pdfen är för stor att skicka som normal attachment i yahoo mail. Fick du den

Låsta bromar är mycket ofta felaktiga slangar, de blir gamla och börjar funka som untmärkta back ventiler. Det kan oxå som Släggmek säger vara igen bekade hjulcylindrarna pga vatten förorenig. Man ska alltid byta bromsvätska och göra rent systemet när man har med gamla bilar att göra eftersom det är hög risk det inte har gjorts på tiotals år.

MVH Dyna

Dyna
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 02, 2013 2:30 pm
Namn: Dyna
Kör: Taunus 20M TS 1967
Ort: Vara

Inlägg av Dyna »

Släggmek skrev:Nädå, inga problem, Dyna. Jag har trixat både för eget och emellanåt andras behov med digital bild sen sent 90-tal så jag klarar det mesta (fast jag vägra kategoriskt jobba i Photoshop annat än i de undantagsfall jag inte har tillgång till annat bättre :D, ett vanedjur som jag är) och vill gärna göra allt i en manuell process för att kunna detaljstyra med avmaskningar över mörknade kanter osv och hellre retuscha bort tumavtryck etc för att få bästa möjliga resultat, i det avseendet är jag närmast patologiskt :p petig. Men tack så mycket för erbjudandet :thumb:.
Ah trevlight. Vi jobbade med Gimp när den var i version 1.0 till 1.2 och skrev bland annat dess avnändar manual. Jag antar att du jobbat med Gimp eftersom du inte gillar Photoshop...
Släggmek skrev: Ja, de där Ecemkaucuk listar en del bussningar etc till P5 (inte 100 säker men de flesta borde vara samma till P3 eftersom framvagnen är ungefär likadan förutom spårvidden), men visst upptäckte väl du det före mig tyckte jag? De finns upptagna med bild i onlinekatalogen som länkas från startsidan.
Jo det såg jag, jag syftade på saker som gummi lister och andra gummi detlajer till karossen. Gummi lister som är till salu i Tyskland är ju extremt dyra när man jämför med gummi detaljet till exempel vis en Jaguar XJ6 Series 1, och om dom var underleverantörer så måste nog passformen vara utmärkt.


MVH Dyna

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3357
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

GIMP brukar jag ta till emellanåt eftersom den är särskilt bra för vissa automatiska åtgärder, fast jag tycker gränssnittet är lite för likt Paint Shop för att vara snabbt och bekvämt att jobba med även om det jobbats upp en del genom åren. Nä, jag sitter mest som en digital tjurgubbe :wheelchai och biter mig fast i det asgamla men fortfarande högst relevanta Picture Publisher version 10 (typ jag och ett dussin andra i landet tror jag :D). Ska kanske inte säga att det sen länge flyter tillgängligt vind för våg på nätets freewaresajter med oklara licensrättigheter (versionerna före delades frikostigt ut som freeware när de blivit inaktuella) sedan sista ägaren Corel (i sin tur numera uppköpt) först stympade den sista versionen och sedan upphörde med all slags support. För den som hann köpa sig en skiva innan dess eller glider under radarn så går det iaf rätt bra att installera även i Windows 7 med lite krångel (installera manuellt i mappen "Program (X86)", starta, få felmeddelande och låt Windows autosöka problemlösning på nätet, sedan starta om) och smärre funktionshinder som dock inte blockar det viktiga (finns några gratis patch-filer att leta som bryggar ett och annat så man får ca 95% av allt det kunde göra i Windows upp till XP). Huvva vad OT det blev :D, jag är gärna med och startar en tråd om bildbehandling i Off-Topic om intresse finns :).

Turkarna hade iaf gummilister till P3 i den gamla online-katalogen. Jag är rätt säker på att det är samma profiler till P5, men frågan är väl om de finns att få tag på längre, och hur. Alternativet vore möjligen att knipsa nån bit av det trasiga och gå till nån veteran/USA-bilsfirma och se ifall det finns motsvarande profil på någon USA-Ford från samma period eller aningen längre tillbaka, eller någon annan tysk bil, inte omöjligt. Det är mer än man tror som sålts om och om igen av underleverantörer till vitt skilda bilmärken, praktexemplet är clipsen som håller dörrsidorna i 70-tals Ford - de har jag hittat även på bl a Saab och olika japaner av nyare datum. Fläktremmen på Taunus P3:s motor är exakt samma som på nån 50-tals Lloyd osv, bara som exempel. Man kan finna mycket ersättningsdelar på oväntade ställen om man söker brett :).

Bra att du påpekade detta med bromsslangarna Dyna, det hade jag glömt bort att de sugs ihop vid tryckminskning när de blivit gamla och förstärkningsväven (som oftast är textil för att spara pengar) bryts ner. Slangarna är standardtyp och det är rätt enkelt att hitta ersättning eftersom det fanns bara nån fem olika anslutningar på europeiska bilar på den tiden, vissa matchar även en del amerikanska bilar. Är det samma anslutningar som till Taunus-Cortina och Granada mfl så är det bara att kolla längden på 90-tals Escorts slangar och ta därifrån om de räcker till. Iaf är det samma som på 70-tals Opel och då bör det matcha det mesta annat från Ate.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Radioman
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 30, 2013 10:55 am
Namn: Ove Tegnér
Kör: Taunus 17M P3 -62
Ort: Stora Höga, 40km north Gothenburg
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Dyna skrev:Sende dig email igår runt klockan 13 eller så, det var via dropbox länk eftersom pdfen är för stor att skicka som normal attachment i yahoo mail. Fick du den
Jajamensan och jag kan inte tacka dig nog för den fina PDF en. Hade ett program som gjorde den sökbar. Fungerade ganska bra utom de sidor där det var liten text. Filen blev förstås väldigt stor.
Måste lära mig tyska inser jag. Det är lite drygt att skriva in i Goggel translate. Med OCR filen jag gjorde kunde jag ju kopiera in textstycken och får ett sammanhang snabbare.
Låsta bromar är mycket ofta felaktiga slangar, de blir gamla och börjar funka som untmärkta back ventiler. Det kan oxå som Släggmek säger vara igen bekade hjulcylindrarna pga vatten förorenig. Man ska alltid byta bromsvätska och göra rent systemet när man har med gamla bilar att göra eftersom det är hög risk det inte har gjorts på tiotals år.
MVH Dyna
Bilen hade stått i 32 år när bromsarna renoverades, 2011. Nya slangar nya rör där det behövdes. Nya trummor, backar och cylindrar bak, vad jag vet. Trots detta var det bekymmer 2012 när min tjej köpte bilen. Sedan har den stått okörd ute vintern som var 2012-2013.
Idag fick jag till nåt bra. Skriver i min bromstråd om det. :)

Skriv svar