Manipulera laddspänning Generator

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
trenchkko
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons maj 21, 2014 9:09 am
Namn: matz haremsson
Kör: Focus
Ort: basbyn

Manipulera laddspänning Generator

Inlägg av trenchkko »

heya!

Sitter på en Focus 2006a, med 'smart charge' laddning.
Då jag har ett bilstereo intresse är det viktigt att få ut så mkt som möjligt av generatorn (mer detaljer om detta om det visar sig nödvändigt - men man kan nog vara lugn med att jag har koll på vad jag vill uppnå på 'behov sidan')

Idealiskt vore: ställbar utspänning, strax under 15V.
Näst idealiskt: 14.4-14.8V "fast" spänning.

Nuvarande situation med batteribank på en typ 300Ah i skuffen, laddas regelbundet med extern laddare, gör att jag aldrig ser över 13.6V.

Min teori är: Motorstyrdonet mäter av situationen som om mitt "ända batteri" som i gott skick, och sänker spänningen till "bruksnivå" på 13.6V.
Då det aldrig blir behov av att "härja upp spänningen" till ngra +14V så håller den sig lågt. Jag har mätt strömflöde/spänning och kan inte för mitt liv få generatorn att hoppa upp spänningen mer.

Vad jag förstått finns det en sense/com kabel eller liknande på generatorn (grå+blå enligt ford) som styr signalerna till generatorn från motorstyrdonet.
Jag undrar om man inte kan manipulera dessa på något sätt?
Ex en vridpott?
Eller om det hade gått att på ett 'tryggt sätt' peta in någon ändring i mjukvaran till motorstyrdonet för att få till förändringen i threasholds på laddspänningen?

Jag vet att den här typen av omkodningar inte är ovanliga till tex BMW, om än de oftare görs på mer triviala grejjor än generatorladdning... men det är nog mer en spegling av folks intressen och behov än ngt annat...

All input är välkommen :)

Tags:

fonzeka
Veteran
Inlägg: 266
Blev medlem: tis jul 03, 2007 8:16 pm
Namn: Anders W
Kör: Focus 1.6 Ecoboost FFV, Honda S2000
Ort: Avesta

Inlägg av fonzeka »

Här kan du läsa lite hur laddningen fungerar http://workshop-manuals.com/ford/focus_ ... ing_system
Det verkar som det skulle gå att manuellt justera laddspänningen om du manipulerar signalerna för insugstemp (IAT) och motortemp (ECT).
Men gör du det så kommer du att få problem med motorn istället så enda chansen är nog om det går att programmera om kontrollmodulen, tyvärr ingen aning om det går.

trenchkko
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons maj 21, 2014 9:09 am
Namn: matz haremsson
Kör: Focus
Ort: basbyn

Inlägg av trenchkko »

Tack för svar!
Trevlig sida, letade mig fram till ngt relevant här:
http://workshop-manuals.com/ford/focus_ ... ng_system/

Har även idag sprungit på två till findings:
Dels den här som förklarar intressant nog att en av tre pinnar på generator när 'reference voltage' vilket BÖR kunna gå att manipulera med hjälp av en dc-dc boost i miniformat... Ska läsa på lite närmare åt vilket håll man bör ändra i så fall, om den bör sänkas eller höjjas...
http://www.petercoopercarrepairs.co.uk/ ... arging.htm

trenchkko
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons maj 21, 2014 9:09 am
Namn: matz haremsson
Kör: Focus
Ort: basbyn

Inlägg av trenchkko »

Har provat att koppla feppla lite med spänningen på remotepinnen från generatorn, ieg, "refrensvärdes pinnen". Det visade sig fungera precis enligt plan, höjde man spänningen på den ungefär en halvvolt, ökade spänningen på laddningen en halvvolt, under de minutrarna det hölll
Tyvärr verkade det gå mer ström genom den där än vad min miiiinii lilla dc-dc mupp hanterade vilket gjorde den brann.
Nya tag :)

trenchkko
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons maj 21, 2014 9:09 am
Namn: matz haremsson
Kör: Focus
Ort: basbyn

Inlägg av trenchkko »

Sedärja :)

Jo, alltså jag hade vart supernöjd med en 14.5V som slutspänning när batterierna är fulla.
Som det är nu har jag ett skiljerelä som gör att de bakre batterierna inte dras ur när de står. Men för laddningens skull spelar inte det någon större roll, då räcker det att det finns spänning och någonslags 'sug' i akterbanken.

Forden sägs inte börja 'stänga ner enheter' förrens strax runt 16v.
Dock är min bestämda uppfattning att laddning över 15V är vansinne.

Jag har inte hunnit prova vidare här ännu, då det visar sig att bilen går avsevärt tyngre och tröttare/ tjuvdör på låga varv nu när den inte är korrekt styrd och den ligger i 'felsäkert läge' utan aktiv generatorstyrning.

Ska prova med ett trött batteri och se hur det beter sig.

MEn då jag inte vet vad som egentligen ligger på andra sidan den här styr modulen, dvs, om det är ett 'obelastat' eller belastat mätdon som sitter på andra sidan.
Dvs, är det något som tröskas genom tex ett motstånd som den senare mäter 'spänningsfallet' över, så kommer det att kunna sänka (som hände nu) en dc-dc converter som jag ställer in på något lämpligt.
Till lika, i värre läget, om jag har en för stark sådan converter, kanske jag sänker motståndet istället som kokar, och då är det en betydligt tråkigare historia.

Det är tunn is det här, och just nu vet jag inte riktigt precis hur jag ska bete mig.
Men, en grundtest är ju iaf att koppla på ett annat batteri, och se hur det ser ut när det är stabilt lägre spänning än vad som är nu.
KAbeln som går orginal är ju tunn, kanske 0.75mm^2. Så knappast ngra strömmar att tala om. Men man vet ju inte vad som är tänkt. Detta är ju definitivt utanför området av standard hobbypill vad jag ka ndöma av en del googlingar...

trenchkko
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons maj 21, 2014 9:09 am
Namn: matz haremsson
Kör: Focus
Ort: basbyn

Inlägg av trenchkko »

Mjae, det är inte ett alternativ på banan.

Har fått kontakt med olika Ford tekniker, och lyckats till sist få klarhet i hur den här fungerar, det är alltså lyckligtvis så att motorstyrdonet MÄTER spänningen på just den här röda kabeln till generatorn. det är den som är huvudreferensen.
Dvs, lyckas man sänka spänningen (inte höjja som jag trodde först) så kan man helt enkelt få generatorn att piska upp spänningen sannolikast.

Så, nu gäller det att hitta ett lagomt motstånd som sänker spänningen ca 0.5-1V på en oklar strömåtgång i den här kabeln...

Cosworth 4x4
Legend
Inlägg: 1116
Blev medlem: tis aug 19, 2003 10:00 am
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
Ort: Örebro

Inlägg av Cosworth 4x4 »

trenchkko skrev:Mjae, det är inte ett alternativ på banan.

Har fått kontakt med olika Ford tekniker, och lyckats till sist få klarhet i hur den här fungerar, det är alltså lyckligtvis så att motorstyrdonet MÄTER spänningen på just den här röda kabeln till generatorn. det är den som är huvudreferensen.
Dvs, lyckas man sänka spänningen (inte höjja som jag trodde först) så kan man helt enkelt få generatorn att piska upp spänningen sannolikast.

Så, nu gäller det att hitta ett lagomt motstånd som sänker spänningen ca 0.5-1V på en oklar strömåtgång i den här kabeln...
Hallå

Litet tips.
En vanlig spärrdiod droppar ju spänningen med 0,7v !
Är det inte bara att ta en tång Ampere meter och kolla hur mycket ström som går igenom och sen peta dit en diod som pallar den strömmen + lite marginal ?

// Micke

trenchkko
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons maj 21, 2014 9:09 am
Namn: matz haremsson
Kör: Focus
Ort: basbyn

Inlägg av trenchkko »

Cosworth 4x4 skrev:Hallå

Litet tips.
En vanlig spärrdiod droppar ju spänningen med 0,7v !
Är det inte bara att ta en tång Ampere meter och kolla hur mycket ström som går igenom och sen peta dit en diod som pallar den strömmen + lite marginal ?

// Micke
Mors!
Det kanske kan vara ett alternativ, frågan är vad som är tillgängligast.
Har för mig jag har ngn gammal fläktkontroller till dator jag kan använda.. De ska klara 6W på 12v, och med hjälp av en vridpot kunna sänka till 6-11V. Känns dock i saftigaste laget med spänningsmodifikation, men kan ju definitivt göra en provmätning och se hur mkt de jag har hemma justerar.

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6237
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

SK Racing skrev:En liten fråga bara, får inte elektroniken damp i dessa moderna bilar när spänningen ökar, vart någon i byn som trimmade upp sin generator till runt 16 volt, men då fick bilen som då var en Volvo 240 damp och både det ena och andra eldrivet i bilen ballade ut, typ varvräknare och bensinmätaren.

Nu är ju jag en fossil när det gäller bilel och har ju noll koll på dagens rullande laptops, men på dom fossilen jag gräver fram på mina hyllor och som än idag kallas för generator, där går det lätt att byta regulator/kolhållare, och till dessa museiföremål finns det olika volttal på regulatorer att köpa.

Men jag gissar att dagens lilla strömalstrare är en alu-klump med div utgångar på för att kunna koppla upp sig mot den och att den därför helt saknar möjligheter att modifiera fysiskt.

När det gäller batterier så är det alltid det sämsta som lägger ribban, har du fina batterier i skuffen och ett mindre bra som bilen hämtar info om, ja då tror ju bilen att det är det som gäller, du kan inte bygga om så bilen hämtar batteristatus från dina batterier i skuffen, för nog kan jag tycka att 13,6 är lågt, jag ligger runt 14-14,8 volt på alla mina bilar, både dom med "riktiga" externa relä och dom med inbyggda dito.

Kul med bilstereo, själv har jag en röd liten Datsun med ett par Optima yellow-topp och ett par 12" kicker basar, visst anläggningen härstammar från slutet av 90 talet, men det poppade på rätt bra faktiskt, dock vet jag inte om det fungerar nu, bilen är lagd i malpåse sedan snart tio år.
På de nyare fordarna (från focus) o framåt så kan generatorn just ge lite högre spänning.. det är därför man använde silverkalciumbatterier... vanliga bly blir trötta efter ett tag med den spänning som generatorn kan ge.

trenchkko
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons maj 21, 2014 9:09 am
Namn: matz haremsson
Kör: Focus
Ort: basbyn

Inlägg av trenchkko »

Jag har bytt batterier, och har ytterligare extra AGM batterier som inte blir ledsna av en 14.7V :)

trenchkko
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons maj 21, 2014 9:09 am
Namn: matz haremsson
Kör: Focus
Ort: basbyn

Inlägg av trenchkko »

Nu är jag iaf helt på det klara att batterierna rekomenderas en laddspänning på 14.7V för att de skall trivas.
Det är helt klart dags att ge sig på en uppmätning av hur mkt ström som passerar i den här sensorkabeln!

trenchkko
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons maj 21, 2014 9:09 am
Namn: matz haremsson
Kör: Focus
Ort: basbyn

Inlägg av trenchkko »

Igår fick jag mätt upp hur mkt den här referensmätningskretsen suger åt sig i ström: 7mA.
En retur till den gamla gymnasiefysiken ger oss att en skillnad på 0.7V åstadkoms med ett 100ohms motstånd. 0.5V ger ca 75ohm.

Hade enbart större motstånd, men tacksamt nog kan man paralellkoppla motstånd för att få ner resistansen.
Så, 2st gav mig ca 110ohm, och 3st gav ca 75ohm.
Jag provade att löda ihop 3st och montera på plats i bil.
Dags att utvärdera :)

trenchkko
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons maj 21, 2014 9:09 am
Namn: matz haremsson
Kör: Focus
Ort: basbyn

Inlägg av trenchkko »

Mjahapp, då kan steg ett av utvärdering presenteras.

Det visade sig först å främst att jag hade en spänningsdipp till slutstegen akteröver på 0.5V som följd av otillräcklig kontakt i säkringsdosor med skruvterminal. De satt som berget, men icke desto mindre fanns det ett rejält spänningsfall.
Skönt att ha det utrett.


I praktiken gav 110ohm varianten en smula väl hög spänningspåslag som nådde upp till strax 15V.
ca 75ohm varianten gav en behagligare lämplig nivå på ca 14.4-14.5V ngt.

Det skall oxå tilläggas att man har en stadig pendlande nivå mellan låg-läget på 13.8V och det "högre läget" som stäms enligt de här motstånden.
Har även observerat som flyktigast att det förefalla spela roll hur varm luften är. Högre yttertemp = lägre laddningsspänning.
Detta rimmar lyckligtvis väl med vad jag hittat på nätet, där den här SMART charge i själva verket inte anpassar laddningen efter förbrukning i någon större utsträckning utan utefter temperatur. (Givetvis laddas olika mkt ström beroende på effektturtag - men det styrs inte slaviskt med en fast mängd ampere som tas ut som på tex BMW)

Således - har inte lyckats ådstakomma en fast laddspänning som är förhöjd, men väl en som pendlar upp till en 14.6V när det är kyligare ute (obs! värt att hålla koll vad som händer när det blir vinter!!!! - risk att denna spännings kjuter mkt högre då!).
I stora drag känns detta som en högst betydligt trevligare situation än den jag hade omoddad tidigare!

Lyckat :)

Om någon lyckas springa på hur man kan modda den här pendlande spänningen, och få den att bete sig konstant - är man välkommen att höra av sig i tråden!!

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2327
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

Du hade väl kunnat använda en luft tempgivare som jobbar med motstånd? Bara en ide :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

trenchkko
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons maj 21, 2014 9:09 am
Namn: matz haremsson
Kör: Focus
Ort: basbyn

Inlägg av trenchkko »

Jovisst.
Det har nu gått ett gäng mil till, och konstatserar att generatorn pendlar tacksamt mellan 13.8v och uppåt, oftast till 14.5v och så ner igen... i stora drag har marn kanske 20% av tiden på den högre spänningen och resten på den lägre, eller resan däremellan. Helt klart ett avsevärt förbättrat läge för batterivård av de lite mer spänningssugna varianterna i AGM format.
Fortfarande helt utan felmeddelanden eller andra krux som får bilen att kännas orginal.

Har magiskt nog inte fotat en enda bild på hur jag gjort det här hehe..
Men i praktiken kan man säga jag följt kablen från generatorn som är röd, upp genom "kabelstammen" som går över själva motorn mot kylaren till, och kopplat in mig där :)

Hoppas fler kan få nytta av den här tråden/felsökandet.

Mvh :nxsmile:

Skriv svar