Lite tips och historik om Taunus "10M" 1939-52

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3359
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Lite tips och historik om Taunus "10M" 1939-52

Inlägg av Släggmek »

(Detta ämne kan diskuteras vidare här - Moderator FAQ)

Den första av M-Fordarna var Taunus 10M, men så kallades de bara i Skandinavien, så vitt känt. Hemma brukade de kallas "Buckel-Taunus", vilket ska uttolkas "puckel-Taunus" efter taklinjen och har inget med skärmarna att göra. Kom att tänka på hur svårt det är att finna info på dessa fräckt formade Fordar som man ser alltför sällan utom en och annan utskrotad, så när jag såg lite nytt tillagt på en av de få (och bästa) utrikes sidorna, "Die Buckel-Taunus Seite" http://www.buckeltaunus.de/, om dessa kom tanken på att börja en tråd för dem. Kanske någon fler kan komma ut på vägen? :) Admin får gärna flytta tråden om den hamnade tokigt till :).

Iaf, missa inte PDF:erna som ligger på denna sida -
Att direktlänka är ju dålig "nätikett" men jag tror inte dessa sidor kraschar av överbelastning så för språkförvirringens skull fular jag lite ;) - länkarna hittas annars under rubriken "Nützliches" bland bilder på typskyltar och annat viktigt:

Reservdelsnummerlista (ny nomenklatur fr o m 1952) för Taunus G73-G13:
http://www.buckeltaunus.de/8f806451805a ... ummern.PDF

Smörjschema för Taunus upp till 1951:
http://www.buckeltaunus.de/76c550671f11 ... erplan.PDF

Däck- och fälgguide för Taunus och andra Köln-Fordar fram till ca 1950:
http://www.buckeltaunus.de/f21cf223c0bc ... abelle.PDF

Sen ett tips om de gamla typkoderna från annat håll, ordningen var tydligen gemensam för Ford-Köln och Volkswagen:

För Taunus 10M (G93A) uttyds den

G = Germany (för produktionslandet, osäkert om bilarna byggda i Baltikum?)
9 = 1939 (modellår)
3 = 1,2 liters motor (enligt tidens tyska klassning utifrån motorvolym)
A = PKW (personkraftwagen; personbil)

Kan ju tilläggas som referat från samma håll (nån tysk text, källa har jag tyvärr glömt :confused:) att det pågick utvecklingsarbete ända in i andra världskrigets inledande skede och det hann byggas och provköras några prototyper med 1,5 liters motor innan produktionen helt lades ner under 1940 efter att de sista beställningarna från polis och krigsmakt levererats (den civila tillverkningen hade då redan stoppats), de bilarna känns igen på frånvaron av blankdelar. Den större motorn hann bli klar men fick dröja tills fredsproduktionen började igen efter kriget. Första offentliga visningen skedde 1947 på handelsmässan i Hannover och då hade man hunnit fram till lite detaljändringar i inredningen och utöver 1,5-litersmotorn presenterades också några tekniska uppdateringar över förkrigsserien. Produktionen kom igång under 1948 och pågick in på 1951. Men det planerade avslutet blev bara ett kort uppehåll innan man faktiskt startade linan igen för att under en kort tid fortsätta bygga den billigaste versionen efter påtryckningar från tyska Ford-handlare som mötte fortsatt hyfsat stor efterfrågan trots introduktionen av den i det mesta helt nya pontonbyggda Taunus "Weltkugel". Så de kom faktiskt att produceras parallellt för en kort tid, de sista bulliga Taunusarna ska visst ha byggts på hösten 1952 enligt rykten, vilket kan antas ha varit fram tills årsmodellbytet som brukade(?) ske runt början av september.

Taunus 10M var titeln på en bättre utrustad exportversion som såldes förutom i Sverige och Finland även i Nederländerna (före kriget hade en mindre sammansättning skett lokalt i Lettland hos Ford-Vairogs), leta lite på nätet så finns en trevlig originalbroschyr inscannad att ögna. Motorn i dom är samma English Sidevalve 1172cc som i svensksålda Anglia upp till -52 då "Buckel"-Taunus slutgiltigt lades ner och den motorn detaljförbättrades grundligt (man kan förmoda att den nygamla motorn hittas i efterföljaren 12M) vilket förenklar visst reservdelssök. Konstruktionen hade som känt amerikanska rötter i den USA-utvecklade Y som blev Junior som modifierades till Eifel, det tekniska anpassades av teknikerna i Köln medan designen dikterades i Detroit och formerna ritades upp i huvudsak av den då nyinsatte första designchefen Eugene "Bob" Gregorie och antagligen med hjälp av Edsel Ford. De herrarna skapade embryot till Fords styling department som växte ur deras rökiga ritkontor på ostört avstånd från högkvarteret, men det är en annan historia värd en egen betraktelse.

Efterkrigsbilarna är i princip replikor av originalet eftersom produktionslinan för karosserna försvann i kriget liksom bokföringen över byggda bilar. Mycket pekar på att den enstaka kabriolet (spårlöst försvunnen) som visades upp före kriget byggdes av firma Karl Deutsch på uppdrag av Ford var direkt underlag för den moderniserade som firman satte i lågserieproduktion efter att verksamheten återupptagits efter kriget.

Faktiskt framställdes de nya standardkarosserna att börja med hos Karmann och slutmonteringen gjordes inledningsvis hos det blivande Volkswagen-Werk i Wolfsburg som i väntan på att bestämma hur det skulle bli med "Skalbaggen" hade över kapaciteten som försvunnit i Köln. Tekniken och utrustningen förbättrades i de senare serierna, att jämföra med de tidigare som t ex hade gjutna babbitslager som del av arvet från den lättare Model Y-baserade Junior, som det verkar överallt vilket gjorde smörjningen bristfällig som bäst och det var inte ovanligt att drivlinan gav upp i dryga uppförsbackar. Okollat än i brist på ens OE-nummer att jämföra, men det syns som att chassiet ärvdes i stora drag till efterföljaren 12M som blev 15M.

Rätta gärna och fyll i luckor den som vet nåt mera :) om nåt visar sig felaktigt, min tyska-kunskap kunde vara bättre :p men ev missar härstammar troligen från källmissar - det är ju svårt att finna info på särskilt den tidiga produktionen av förklarliga skäl. Ja just, förresten - modellen designades och konstruerades till största delen hos Ford i Detroit, men den utläggningen :j: spar jag till PDF:en jag möjligen blir klar till att lägga upp som bilaga nån gång :cool:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Låst