Blyersättning? Taunus 17M V6

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Dorngrund
Erfaren
Namn: Martin
Kör: Ford Taunus 17M-69. Ford Mondeo -09. Ford S-Max -11

Blyersättning? Taunus 17M V6

Inlägg av Dorngrund »

Hej

1969 Taunus 17M V6 2.0

Vad skall man köra motorn på? 95, 98, 95 +blyersättning? :cool:

Tags:

Dorngrund
Erfaren

Inlägg av Dorngrund »

Okej! Den går på 98 fick jag höra nu. Behövs blyersättning ändå?

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Skulle tro det finns på macken, själv hade jag iofs turen att komma över en halv kartong tokbilligt från Shells sortiment som hamnat bland veckans varor hos en fyndbutik så man kan iofs börja oroas över den fortsatta tillgången. Rimligen bör det ändå gå att hitta även i fortsättningen hos firmor som riktar sig mot jänkebilsägare, Tripak heter en beprövad sort som ska inte bara skydda utan även höjer oktanvärdet en del, men det lanseras just nu t o m nån ny tillsats som höjer oktantalet som det verkar ännu mera uppåt värdena för racebränsle (flygbränsle) :cool:, så det känns lugnt men vi får nog räkna med att det blir dyrare över tid. Kanske dags snart att överväga byta ventilsätena till härdade.

98 oktan var väl vad som gällde för V6:orna har jag för mig, en V4 borde klara gå på 95 om den är en LC (lågkomprimerad) men onödigt att chansa. Tja, sen var det så i öststaterna under Sovjet-tiden att de brukade sätta i dubbla topplockspackningar för att kunna köra på neråt 92 oktan eller t o m sämre än så, kan ju vara bra att veta om det går åt h-e med bensintillgången nu när även Mad Max återvänt till biodukarna :D.

"Marathon" (Taunus) V4 1.5 LC = 60 hk DIN, 1.7 LC = 70 hk DIN, 1.7 HC =75 hk DIN enligt vad jag på raken finner på nätet. Grundkompression 8:1 respektive 9:1, så de lägre kompade borde teoretiskt klara 95 oktan utan knackproblem fast i uppgifterna jag ser anges att de fordrar Super = 98 oktan (enligt europeisk norm, RON - amerikanerna räknar annorlunda och där skulle 95 bära en något högre siffra). Det står nog på chassiplåten under huven vad din bil har för någon av motorerna.

Knackning kan man slippa enklast genom att backa tändningen en aning, men det går såklart ut över annat som att effekten sänks något, förbrukningen ökar motsvarande och avgasvärdena ser mindre kul ut de med när förbränningen blir mindre effektiv.

Sen finns ett annat problem med frånvaron av bly och även att bränslena i sig blivit "torrare", med mindre andel oljerester, som det inte pratas så ofta om, men det gör att smörjningen av inte bara ventilerna utan även t ex bensinpump och förgasarnas rörliga delar försämras. En del rekommenderar att man tillsätter en liten aning 2-taktsolja i bensinen för att kompensera och hävdar att det även minskar problemet med frånvaron av bly, sen finns det olika meningar om det räcker eller om man bör använda kaliumtillsatsen från macken ändå. Tar man bägge har man ju i a f säkrat lite extra. Jag slog lite på nätet och tyska Ford-vänner tycks vara lika osäkra som vi, men där fanns åtminstone en siffra att gå på: 2-taktsolja tillsatt i förhållande 1:100 verkar vara tillräckligt för att man ska slippa smörjproblem i bränslesystem och ventiler, och då är det nog ändå mindre än vad som läcker genom ventiltätningarna från topparna i en typisk orenoverad Ford-motor :D. Diskussionen går att följa på http://www.ford-forum.de om man vill gnugga språkkunskaperna.

Bara apropå har jag sett i rätt många internetannonser i Tyskland och ännu fler i Turkiet för Taunus P5/P7 att de ofta konverterats numera för att gå på motorgasol (LPG). Det lär väl dröja ett tag till innan vi tvingas till såna ombyggnader för att kunna fortsätta besikta gamlingarna här i Sverige, men det är samtidigt glädjande att se att de gamla V-motorerna tycks inte ha några problem med att gå på gasbränsle och verkar inte heller fordra några stora ombyggnader utöver gastanken i skuffen och bränsleventilblocket vid motorn :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Dorngrund
Erfaren

Inlägg av Dorngrund »

Okej! Bra tips!

Tackar så hemskt mycket för all information! Måste tagit en bra stund att skriva allt det där :D

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Njae... :yltype: - har väl lite rekord i snabba tangenter parat med kusligt detaljminne för det som intresserar, men bara där :D - resten handlar väl om att offra sig för konsten :laughing: när det ändå duggregnar. Hoppas du får ordning på maskinen nu :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

SK Racing skrev:Jo Släggmek är ju vårt forums okrönte kung på info om gammelbilarna, och det verkar inte spela någon roll om det är Datsun, Volvo, Ford osv, jag tycker klubben skulle ordna ett hdmi uttag i dumskallen :D på vederbörande o kopiera innerhållet på servern som FCS håller till på.
Vi får ta en titt på detta ;), haha!
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Jag får ta det där som beröm, ehm... :laughing: Nå, kanske det vore idé med nån liten undergren för spontana märkesoberoende diskussioner ibland - jag har sett det finns på en del andra märkesbundna forum men iaf jag och Mats är ju rätt bra på att smyga in sånt emellanåt och välvilligt oavbrutna av admin, så det kanske vore överflödigt. Men vi har nog rätt många av oss nån "avfälling" till projekt som kunde vara kul att bolla idéer om bland allt klurigt folk som frekventerar FCS-forumet :cool:, så det tål nog tänka på :).

Apropå apropå... :jobbar5: om nån har något spår på rätta sätt att byta framvagn på Plymouth Valiant (motsv. Barracuda 65-67, Duster, Dodge Dart mfl) till Volvo 164 eller ifall det möjligen går att montera Volvos spindlar, nav och bromsar på Mopar-framvagnen så tipsa gärna :). Funderar på att väcka en zombie som vilat länge nog.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Det är en Valiant :^o, så... rost, rejält med rost. Det hör till :p - konstruktionsmiss i ramtassarna. Att uppgradera med skivor och fjädrar från Dodge Dart etc vore mest bolt-on efter uppsvets men idén vid köpet var en annan; en paketlösning med bra billiga Volvo-delar (det mesta tillhands) i stället för att laborera med detaljändringar i halvtaskigt och udda 60-talsjunk som knappt hittas idag och kostar som Antikrundan. Valiant ritades med rak sexa till hälften framför hjulen :Odd: och en udda torsionsfjädrad framvagn, så V-motorer kräver skohorn och en specialbyggd oljesump eller gör-om-gör-rätt... och varför ens tänka på´t :^o... tja... :cool: Virgil Exner´s sista Chrysler-design gör sig bra i hög fart :starter:... https://www.youtube.com/watch?v=eP_h-xw60lU&hd=1

...:whistling nehh, vi är väl inte OT totalt ner i diket än, vad? :D - EDIT: nja, det finns ca 1% Ford ;) i ärendet eftersom -64/65:orna faceliftades under ledning av fd Ford-designern Elwood Engel. Där kom historiebiten in också.

Skriv svar