Motorlampan lyser

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
mr_Moose
Nybörjare
Namn: Jimmy Johansson
Kör: Ford Focus -99 2.0l DNW

Motorlampan lyser

Inlägg av mr_Moose »

Hej,

Jag var ute och körde igår kväll och helt plötsligt märkte jag att motorlampan lyste (gult).

Det var inga problem med bilen som jag kunde märka dock. Hade funderat på om den var lite tröttare än vanligt en stund innan, men det är en ny bil för mig och jag har inte vant mig vid den än. Så det behöver inte stämma utan kan vara något jag fick för mig...

Att jag behöver kontrollera det så fort som möjligt förstår jag, men när bilen inte verkar fungera dåligt; är det farligt att köra den lite?

Jag funderar även på huruvida jag ska lämna in bilen för att någon ska kolla felkoden, eller om jag ska köpa mig en OBD2-adapter med wifi. För det är felkod som ska kollas upp i första hand va? Finns det någon fördel att lämna in den jämfört med att kolla själv?

Funderar då på att köpa en sådan här:
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/ve ... one-p48400
Om ingen har ett bättre förslag i en rimlig prisklass? Jag har iPhone så bluetooth är väl inte direkt något jag bör ha... Fördelen med att köpa en egen tänker jag är 1. den är billigare än vad jag har för mig att en felkodsläsning kostar på verkstad och 2. då har jag även för framtiden.

Det gäller en Ford Focus -06 Kombi 1,8 FFV

Hoppas på snabbt svar!

fonzeka
Veteran
Namn: Anders W
Kör: Focus 1.6 Ecoboost FFV, Honda S2000

Inlägg av fonzeka »

Det är ju ganska mycket billigare att köpa en sån adapter direkt från Kina men här i Sverige är det nog ungefär det där priset som gäller.
Och precis som du skriver så kommer du ju lätt kunna tjäna in den jämfört med ett eller flera verkstadsbesök.
Oftast är det väl ingen större fara att köra bilen ändå men det är ju knappast nåt att rekommendera.

Undrar om det inte går att kolla felkoderna direkt på instrumentpanelen annars om man går in i diagnostikläget.
Kan ju vara värt att prova innan du handlar nåt.
Googlade fram en av många trådar med lite info http://www.fordownersclub.com/forums/to ... cret-trick

mr_Moose
Nybörjare

Inlägg av mr_Moose »

fonzeka skrev:Det är ju ganska mycket billigare att köpa en sån adapter direkt från Kina men här i Sverige är det nog ungefär det där priset som gäller.
Och precis som du skriver så kommer du ju lätt kunna tjäna in den jämfört med ett eller flera verkstadsbesök.
Oftast är det väl ingen större fara att köra bilen ändå men det är ju knappast nåt att rekommendera.

Undrar om det inte går att kolla felkoderna direkt på instrumentpanelen annars om man går in i diagnostikläget.
Kan ju vara värt att prova innan du handlar nåt.
Googlade fram en av många trådar med lite info http://www.fordownersclub.com/forums/to ... cret-trick
Tackar! Det här ska kontrolleras omgående.

Beställde även en obd2 wifi från tradera nu för 172kr efter ditt förslag om Kina. Det såg ut att vara samma modell som fanns på kjell&co så det kändes bra.

mr_Moose
Nybörjare

Inlägg av mr_Moose »

En kompis kom över med en OBD2 nyss, men vi fick den inte att fungera... Den fungerade inte heller med hans bil, så vi överväger om det kan vara fel på obd2-modulen. Får hoppas att den jag beställt fungerar bättre!

Jag testade även med diagnostikläget, och den visade ingen felkod.

fonzeka
Veteran

Inlägg av fonzeka »

De billiga OBDpluggarna brukar kunna vara lite struliga, har en själv som man kan behöva trycka i och ur ~10 gånger innan den får kontakt.

marblu
Nybörjare
Namn: Martin
Kör: Mondeo

Inlägg av marblu »

mr_Moose
Nybörjare

Inlägg av mr_Moose »

Tänkte komma med en liten uppdatering.

För det första var jag ute och körde häromdagen till butiken, varvid motorlampan slocknade under färd och höll sig släckt. Jag noterade ingen förändring i bilens beteende.

Sedan var jag ute och körde lite igår, bilen gick perfekt såvitt jag kan utskilja. Efter ett tag tändes motorlampan på nytt, återigen utan märkbar förändring av bilens prestanda eller beteende. Efter ytterligare en stund uppstod det första problemet jag haft som verkar kunna vara relaterat: Farthållaren kopplades ur under färd, både till funktion och farthållarlampan slutade lysa. Därefter gick den inte att få igång igen förrän flera minuter senare. Jag körde i ca 50km/h när farthållaren kopplades ur och runt 90km/h när jag fick igång den igen. Den fungerade senare även i 50km/h. För övrigt går bilen som vanligt.

Jag har dock försökt att "känna efter" hur motorn går för att leta möjliga symptom. Det första som kan vara värt att notera är att när jag ska köra iväg på ettan så tycker jag att jag behöver vara lugnare på kopplingen och/eller trycka mer på gasen än jag anser borde vara nödvändigt. Annars känns det som att motorn inte vill.

Vidare vid färd har jag noterat att bilen har avsevärt mer kraft över 4500rpm. Jag vet dock inte huruvida detta är något jag får för mig, till exempel gå grund av ökat motorljud eller om jag helt enkelt inbillar mig. Det kan även vara så att det är normalt beteende för bilen, jag kör normalt sett ganska lågvarvat och tycker att bilen är lika responsiv och stark som min gamla Focus -99 2.0l. Eller så kan detta ha något mer motorstyrningen att göra och faktiskt vara ett symptom på vad som orsakar motorlampan att lysa.

Om det är någon som känner igen beteendet jag beskrivit ovanför så får ni gärna kommentera! Jag väntar leverans av OBD2-modulen idag eller imorgon så får vi hoppas att den fungerar också får vi se om den visar några felkoder!

mr_Moose
Nybörjare

Inlägg av mr_Moose »

Fått min OBD2-modul och har nu kollat felkoder. Det visade sig vara "P2008". Har börjat googla lite lätt och verkar vara något om luftintaget som ska vara relativt simpelt att lösa själv.

Ska googla vidare och försöka hitta detaljerad beskrivning, har även för mig att jag sett något på youtube om detta problem och att det ska gå att åtgärda utan att behöva byta ut något.

Om någon direkt känner igen detta problem och känner för att beskriva hur jag smidigast åtgärdar det så välkomnar jag tips och beskrivning! Annars kommer jag uppdatera denna tråd när jag åtgärdat problemet ifall andra har samma problem.

mrcarew
Nybörjare
Namn: Roger Johansson
Kör: Ford Cmax

Inlägg av mrcarew »

Hur gick det? Jag har samma felkod nu :/

mr_Moose
Nybörjare

Inlägg av mr_Moose »

mrcarew skrev:Hur gick det? Jag har samma felkod nu :/
Tyvärr har det inte gått alls. Dock upplever jag små bekymmer så jag känner (och hoppas) att det inte är akut att åtgärda.

Vad jag upplever är att tomgången beter sig lite konstigt, hoppar upp och ner lite, samt att motorn rusar lite när jag ska köra iväg på ettans växel.

Körmässigt är det enkelt hanterat när man vant sig vid det, och från vad jag läst så behöver det inte vara något större bekymmer förrän det blir värre. Det kommer antagligen resultera i att jag får byta spjällhuset, vilka kostar runt 1000-lappen på skroten, men verkar vara omöjliga att få tag i nya (jag har inte hittat på mekonomen, autoexperten, skruvat.se eller bildelaronline24.se men det kan bero på att jag inte vet vad det heter på dessa sidor).

På äldre bilar kan spjällhuset enkelt rengöras vilket åtgärdar problemet såtillvida inget gått sönder, orsaken är isåfall sot och dylikt som fastnat och behöver tvättas bort med en särskild sprej (viktigt att välja rengörinssprej speciellt tillverkat för spjällhus, bromsrengöring och dylikt kan orsaka skador). Problemet med mk2 är att det spjället styrs av solenoider istället för en analog vajer, vilket gör att det inte går att öppna manuellt med avstängd bil och spjäll förslagsvis demonterat. Det ska visst även vara mycket viktigt att inte peta på spjället med fingrar då det blir felinställt och måste programmeras om på fordverkstad. En lösning verkar vara att demontera spjällhuset, men låta det vara inkopplat. En assistent kan sedan trycka på gasen vilket bör aktivera solenoiderna och öppna spjället så att det går att tvätta på plats. Mycket viktigt är att INTE stoppa in några fingrar om spjället är inkopplat, även om man kanske lyckas stänga av bilen med spjället öppet. Risken finns att det stängs även med avstängd bil på grund av att motorn ser till att det inte ska frysa fast eller dylikt tror jag, vilket kan resultera i att man har färre fingrar när man är klar än när man började.
Det finns videos på youtube som illustrerar hur man kan rengöra, men jag minns inte vad det heter på engelska för tillfället, så kan inte söka upp dem.

Min tanke, om det är gasspjället (vilket bör gå att bekräfta genom att skruva loss det och se om det är svart inuti. Det ska gå att se ljus genom spjället när det är stängt om det fungerar, annars sitter det fast med soten vilket kärvar vid öppning) är att skruva loss det, lägga det vid sidan, rengöra så mycket jag kan med det stängt först, och sedan låta någon trycka på gasen så att jag kan rengöra kanterna när det är öppet. Jag hoppas att det fungerar på det sättet, att det öppnas även när bilen är avstängd, annars vet jag inte hur jag löser det. Efter att det är totalt rengjort så får spjället ligga och torka ett dygn eller så antar jag för att sedan monteras tillbaka.

Dock, det finns andra möjliga orsaker! I vissa fall har det visat sig vara själva solenoiderna som är defekta. Dessa går att beställa från ebay och bytas ut, dock har jag inte funnit någon information gällande huruvida något behöver programmeras om då. I andra fall är det en givare, eller en luftmassemätare, eller till och med sensorn/givaren för gaspedalen. Givare i spjället vet jag inte var den sitter, luftmassemätare verkar vara krångligt men inte svårt att fixa och givaren för gaspedalen ska bara vara krånglig, inte svår att byta. Dock har jag tänkt att börja med att kolla spjällhuset när jag har tid till det, då det verkar vara det enklaste att bekräfta!

Värt att notera är även att min motorlampa inte alltid lyser. Den är släckt majoriteten av tiden. Jag har själv släckt den ett par gånger eftersom jag vet vad koden är och lampan stör. Bilen går bättre och sämre i omgångar.

Jag tror att den även drar lite mer bensin är rimligt just nu, men jag har kört ovanligt mycket stadstrafik och har inte haft bilen tillräckligt länge för att veta. Dock vet jag att min färddator visar helt fel förbrukning (jag räknar alltid ut med antal tankade liter dividerat med körda mil), då den visat 8.8l/10mil och min uträkning för samma period var under 8l/10mil. Nu senast visar färddatorn 9.8l/10mil vilket jag verkligen hoppas inte stämmer!

Jag tror det var en sammanfattning på allt jag lärt mig om felkoden... Berätta gärna om du finner någon lösning eller faktisk orsak!

Som en fotnot vill jag även nämna att jag fått en hemsk ny lampa, samt information i färddatorn "ESP system ur funktion". Detta är jag mer orolig för men inte hunnit börja felsöka eftersom jag är i sluttampen av mina studier. Jag tror inte att problemen är relaterade dock, men inget är omöjligt.

fonzeka
Veteran

Inlägg av fonzeka »

Plocka loss och göra rent spjällhuset kan nog vara en bra grej att göra.
Även om det är elektriskt styrt så bör det nog gå att öppna och stänga spjället för hand, men se till att koppla ur det först såklart.
Hittade en video med lite bra tips här https://youtu.be/y_0jEZJ3In4

Sökte på din felkod nu och det verkar inte vara spjällhuset utan själva insuget som sitter efter.
Det sitter ju någon slags styrning (antagligen via solenoider) som ändrar längden på insugskanalerna där, kanske du blandat ihop detta med styrningen till spjällhuset.

mr_Moose
Nybörjare

Inlägg av mr_Moose »

fonzeka skrev:Plocka loss och göra rent spjällhuset kan nog vara en bra grej att göra.
Även om det är elektriskt styrt så bör det nog gå att öppna och stänga spjället för hand, men se till att koppla ur det först såklart.
Hittade en video med lite bra tips här https://youtu.be/y_0jEZJ3In4

Sökte på din felkod nu och det verkar inte vara spjällhuset utan själva insuget som sitter efter.
Det sitter ju någon slags styrning (antagligen via solenoider) som ändrar längden på insugskanalerna där, kanske du blandat ihop detta med styrningen till spjällhuset.
Tack för tipsen! Väldigt informativ video.
Som sagt läste jag någonstans att om man ändrar spjällets position för hand när det är urkopplat (För om det är inkopplat finns risken att klämma fingrar när den aktiveras spontant) så kommer inte datorn ha en korrekt bild av spjällets position, vilket blir problem senare. Dock hörde jag i videon att han pratade om att ha batteriet urkopplat i en halvtimme för att resetta datorn, vilket skulle kunna lösa detta problem kanske? Värt att forska vidare i åtminstone.

Jag är inte riktigt med på vad du menar skulle vara felet om det inte är spjällhuset men du kan ha helt rätt i att jag blandat ihop något med något annat. Om du kan förklara lite närmare skulle jag verkligen uppskatta det!

Sedan jag skrev här sist har motorlampan lyst några gånger, men i snart en månad nu har jag kört helt utan att motorlampan lyst. Jag har inte heller släckt den utan den slocknade självmant och har inte kommit igång igen. ESP-lampan lyser dock konstant, men jag hoppas att eftersom ABS-bromsarna fortfarande fungerar det ska gå att lösa utan att byta ut allt vilket jag hört kan kosta upp mot 17000kr...

Dessvärre har jag inte haft någon tid att forska vidare i allt detta sedan sist, men kommer förhoppningsvis att göra det snart. Nu börjar det ju bli varmt nog att man vågar titta lite på bilen utan att riskera att frysa fingrarna av sig igen!

fonzeka
Veteran

Inlägg av fonzeka »

Hittade ingen bra beskrivning men det sitter spjäll eller fläppar i varje insugskanal, swirl flaps eller swirl plates på engliska :)
Nu vet jag inte till 100% om det är dessa som strular för dig men tyckte det lät mer som det när jag googlade din felkod.
Här är en länk som visar lite mer vad det är http://www.robertjenkins.co.uk/mondeo/index.php
Jag tror det ser likadant ut på din motor men någon annan får gärna rätta mig om jag har fel.

Skriv svar