Motor 3.0L

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Mojje67
Erfaren
Inlägg: 44
Blev medlem: ons apr 16, 2014 7:23 pm
Namn: Morgan Persson
Kör: Consul Kombi -75
Ort: Svedala
Medlemsnummer: 466

Motor 3.0L

Inlägg av Mojje67 »

Passar en Essex 3.0L motor i en Granada Mk1?

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja...om man har motorfästen etc. för 3.0 i Granada.

Det fanns ju standardmonterat fram till 1975, efter det såldes inga 3.0 i Sverige men väl på andra marknader.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Mojje67
Erfaren
Inlägg: 44
Blev medlem: ons apr 16, 2014 7:23 pm
Namn: Morgan Persson
Kör: Consul Kombi -75
Ort: Svedala
Medlemsnummer: 466

Inlägg av Mojje67 »

Motorfästen etc? Vad mer behövs? Samma vxl o kardan som till 2.6L?

Användarvisningsbild
johan70
Veteran
Inlägg: 137
Blev medlem: lör nov 20, 2010 7:18 am
Namn: Johan Lindvall
Kör: Ford Granada 3000 ghia Coupe -74, Granada 2.8 Injection -84
Ort: Löddeköpinge
Kontakt:

Inlägg av johan70 »

Nej Essex passar inte på växellåda från Cologne 2.3, 2.6 eller 2.8. Så du behöver en växellåda från en 3nolla. Kardanen borde vara samma.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Du måste ha växellåda för 3.0 också, det är olika bultmönster. Kardanen kan funka, det beror lite på vad du har nu.

Är bilen en 2.6 1976-77 så kan det vara bra att veta att det inte är riktigt lagligt att byta till 3.0 också, motorn är inte avgascertifierad.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Löörsa
Legend
Inlägg: 1478
Blev medlem: ons aug 13, 2003 10:00 am
Namn: Lars H
Kör: Capri 3000GTXLR -72
Ort: karlstad
Medlemsnummer: 367

Inlägg av Löörsa »

Lättare å slänga i en 2,8 i den, om det är 3,0 essex du vill ha så blir det lätt dyrt och svårt att hitta alla delar som behövs. Skall du trimma så kommer det kosta skjortan med 3,0 det vet de flesta som sysslar med den motorn.
A Iot has changed the last 20 years but Escort RS Cosworth is still a legend.

WitchCraft - Vi styr och ställer!

Mojje67
Erfaren
Inlägg: 44
Blev medlem: ons apr 16, 2014 7:23 pm
Namn: Morgan Persson
Kör: Consul Kombi -75
Ort: Svedala
Medlemsnummer: 466

Inlägg av Mojje67 »

Tack för era svar.
Bilen är en Consul -75 sitter en 2.6L i nu. Ska inte trimma.
Fick tips om en 3 liters motor med låda, därför jag undrade...

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 621
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Köp och lägg i ladan .....:)Alla vill ju ha en sån i garaget
Det är som sagt en del mek att byta från tysksexa till britt(Essex) och det funkar ju att använda alla tysksexor i din bil inkl 2,9 (scorpio) och jag tror faktiskt att tysksexan i senare utförande 2,8/2,9 är en bättre motor
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 316
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200
Ort: Sundbyberg

Motoren

Inlägg av Anglofilen »

Nej inte ladan, skicka till mig istället :D
Ifall du ska köra tyskt så rekommenderas en 2,9, då slipper du siamesportarna (bromsklossarna på avgassidan) och du får en motor som liknar Essex 3,0 vad beträffar det sköna vridet.
Lite mer effekt dock och fler kilometer per liter.

Bussyndrom från södra Stockholm:
Det finns en annan Cologne som sitter som "paddan i väggen" under huven på Granadan/Consulen - fyralitersmotorn från en Ford explorer :jump:

Har sneglat på kollegans Explorer ett bra tag nu, han börjar bli misstänksam...
FHM, Ford-Hälso-Myndigheten föreskriver
full fart i VIP flexi-fulen, funkar bäst med trä, kol och gummi... :revs:

20mhardtop-67
Erfaren
Inlägg: 58
Blev medlem: mån jun 07, 2010 5:55 pm
Namn: sture jonasson
Kör: passat fairlane taunus
Ort: skelleftehamn

Inlägg av 20mhardtop-67 »

Fanns ju Ford Consul 3000 GT dom hade 3.0l v6 orig.

Användarvisningsbild
johan70
Veteran
Inlägg: 137
Blev medlem: lör nov 20, 2010 7:18 am
Namn: Johan Lindvall
Kör: Ford Granada 3000 ghia Coupe -74, Granada 2.8 Injection -84
Ort: Löddeköpinge
Kontakt:

Inlägg av johan70 »

3nolla är en mycket trevlig motor. Väldigt stark på låga varv och gött ljud när man trycker på. Du får en mycket trevlig glidarbil speciellt med automat.
Jag vet inte om det är samma motorfäste på 2.6 och 3.0. Kardanen borde ju vara samma om det är en lika dan låda. Det är samma avgasrör på 2.6 och 3.0 förutom främre rör. 2.3 har smalare rör men främre rör är samma på 2.3 och 2.6. Sen vet i fan om det är samma kylare eller om den är annerlunda på 3.0.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5724
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

johan70 skrev:3nolla är en mycket trevlig motor. Väldigt stark på låga varv och gött ljud när man trycker på. Du får en mycket trevlig glidarbil speciellt med automat.
Jag vet inte om det är samma motorfäste på 2.6 och 3.0. Kardanen borde ju vara samma om det är en lika dan låda. Det är samma avgasrör på 2.6 och 3.0 förutom främre rör. 2.3 har smalare rör men främre rör är samma på 2.3 och 2.6. Sen vet i fan om det är samma kylare eller om den är annerlunda på 3.0.
3,0 har ju slangarna som pinto,, meo uppe till vä och ej hö som Köln 6an har ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3308
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Windsor 302"/5.0L V8 då ;)? Väger inte mycket mera än Essex (som dimensionerades med sikte på att kunna byggas även som diesel vilket aldrig skedde), Windsor är avsevärt lättare att finna reservdelar till och en uppsjö av trim till mycket lägre pris plus att de svarar mycket bättre på åtgärder :cool:... Det gäller "bara" :D att få SBP att acceptera men det finns ju annars både den senare serien 302 med låga effekt/vridsiffror och några typgodkända V8-Granada att hänvisa till men möjligen har alla passerat med 260/289 som är ursprunget för 302. I Finland rullar en med 260" som verkar vara ett fabriksbygge, den var ute på annons häromsistens. Se även sydafrikanska specialaren Granada Perana V8 (Mk I-baserad) som hade både motor och det mesta annat som krävdes till från Mustang 302.

Annars är ju Explorers Cologne 4.0L som Anglofilen nämnde intressant eftersom den utvecklades parallellt med 2.9i (bägge tillverkades i Köln) och delar ett och annat av detaljer, inte bara grundkonstruktionen och yttermåtten. Dock uppgraderades den fyra gånger som OHV för att få bort en del (om)konstruktionsmissar och kvarstående arv från de äldre kölnarna, så det krävs bra koll på vad som går vart och helst både verkstadshandbok och reservdelskatalog men sånt går ju att hitta online :). En bra bruksmotor enligt de flesta omdömen, men få trimmar den ens i USA.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5724
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

håller just på att plocka ner en lincoln med ohc 302 ;) för att den ska ner i en ,,,,,

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3308
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Jag anar förstås modell på mottagarbilen...:D :av-26::ok: :eclipsee_

Kommer att tänka på en gammal amerikansk hotrodder/hobbybiljournalist, på en läsarfråga svarade han att jodå, han gillade nyare bilar också - de duger ofta utmärkt som projektdonatorer :laughing:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar