Byta motor eller inte (pinto v.s. pinto)

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Taunus Coupe
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tis maj 19, 2015 5:53 am
Namn: Morgan Ewaldsson
Ort: Stenstorp
Kör: Ford Taunus Coupe -75

Byta motor eller inte (pinto v.s. pinto)

Inläggav Taunus Coupe » tis dec 29, 2015 9:00 am

Hej alla!

jag skulle vilja höra vad ni har för åsikter i ämnet.

jag har en Taunus Coupe från -75 där det nu sitter en -88 Sierramotor (pinto) med Weber 32/36. den går helt ok och håller sig strax under litern. Motor har troligtvis gått ca: 25000 mil och drar massor av olja. Vet ej skick på kammen men tror den kan vara sliten. (Hu ser jag förresten det?) Sen har jag ytterligare en komplett topp med kam från en annan motor av samma modell.

Min fundering var från början att låta renovera extratoppen och bara byta.

men nu har jag blivit lovat en pintomotor från en transit -88. jag har förstått att den har betydligt lägre kompression och en 1600 kam? men den har endast gått 7000 mil och ska vara i bra skick.

Hur ska jag göra?

Renovera extratoppen och sätta på transitmotorn?

behålla transitmotorn som den är och bara sätta dit weberförgasaren?

eller behålla motor som sitter i och bara renovera kam/topp?

Gör jag bort mig om jag sätter dit transitmotorn?

vad kan jag vänta mig för prestanda på transitmotorn? Bensinförbrukning? O.s.v.

Tacksam för edra funderingar.

Med vänlig hälsning Morgan

Tags:

Användarvisningsbild
Löörsa
Legend
Inlägg: 1473
Blev medlem: ons aug 13, 2003 10:00 am
Namn: Lars H
Ort: karlstad
Kör: Capri 3000GTXLR -72
Medlemsnummer: 367

Inläggav Löörsa » tis dec 29, 2015 9:47 am

Renovera en topp och släng på motorn som sitter i bilen, sällan fel på pinto bottendel. Transit motorn är lågkompad som du skriver så den blir inte bra om du vill ha lite effekt någon dag i framtiden.
A Iot has changed the last 20 years but Escort RS Cosworth is still a legend.

WitchCraft - Vi styr och ställer!

Användarvisningsbild
Drutten
Veteran
Inlägg: 227
Blev medlem: sön mar 27, 2005 10:00 am
Namn: Micke Engström
Ort: Norrköping
Kör: ST-220 Taunus

Inläggav Drutten » tis dec 29, 2015 1:38 pm

Undrar om det räcker med att bara renovera toppen undrar om inte oljeringarna är slut också, efter som den drar mycket olja.
Om oljeringarna har koxat igen går oljan rak igenom.