Byte av krängningshämmarstag - Fram - Mk1 (1998-2004)

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 760
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Ort: Forumet
Kör: Allt

Byte av krängningshämmarstag - Fram - Mk1 (1998-2004)

Inläggav FAQ » mån maj 16, 2016 9:52 am

Krängningshämmarstag
Om man hör ett klonkade ljud när man kör över gupp så är det mest troliga att det är ett eller båda krängningshämmarstagen, även kallad stabilisatorstag, som börjar bli utslitna (hur dem har fått smeknamnet "klapperstag" behöver man inte ha så mycket fantasi för att lista ut).

Som tur är dem mycket lätta att byta och ganska billiga så det är ett jobb som är värt att göra, man bör byta båda 2 när man ändå håller på.

Demontering
- Lossa hjulbultarna och hissa upp bilen på den sida du ska jobba på
- Ta bort hjulmuttrarna och avlägsna hjulet
- Krängningshämmarstaget sitter fast i stötdämparen och krängningshämmaren (se bild 1)
- Gör rent gängorna ordentligt och spruta på lite smörjmedel för att se till att muttrarna lossar lätt
- Leden kommer att börja snurra när du lossar men det finns möjlighet att hålla i den med in insexnyckel (se bild 2)
- När båda muttrarna är borta så är det bara att ta bort krängningshämmarstaget

Montering
- Montering sker i omvänd ordning, det är normalt att krängningshämmaren kan behövas lyftas lite för hand så att man kan montera den nya krängningshämmarstaget

Åtdragningsmoment
Krängningshämmarstag till fjäderben 50Nm
Krängningshämmarstag till krängningshämmare 50Nm
Hjulmuttrar 85Nm

Verktyg
Fälgkors
Domkraft och pallbock
17mm ringnyckel
5mm insexnyckel

Övrigt
Om du hittat några fel eller skulle vilja lägga till något till texten så PM'a moderatorn för denna forumsdel.
Bilagor
2.JPG
1.JPG