Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5608
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Bra jobbat, är det bara bältet kvar att fixa innan Mantorp? :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Tags:

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 586
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Får väl vara dags för en update nu då. Har inte gjort så mycket med bilen sen vi var på Mantorp. I stort sett bara tvättat och kört med den!

Men på Mantorp insåg jag rätt fort att bilen var utväxlad för att gå alldeles för fort. Slog i nån kalkylator och teoretiska topphastigheten ligger i snudd på 300. Jagat diff ett tag, även på köpesdelen här men inga vidare napp.

Kollade för skojs skull på den lokala skroten och dom hade en till en Scorpio, dom visste dock inte utväxlingen. Åkte ut och snurrade ingående och räknade varv på utgående. Jodå ca 4 varv på utgående när pinjongen snurrat ett varv så det verkade lovande. Brydde mig inte om om den var spärrad eller inte, ville bara ha en annan utväxling. Har dessutom kikat på en Quaife ATB inför framtiden.

Bild

Bild

Diffen hade dom haft på hyllan sen 2001 så fick den för kaffepengar. Väl på jobbet med diffen så väcktes misstankar om att den trots allt var spärrad. Medbringarna snurrade åt samma håll när jag snurrade på pinjongen. Lyckades fila till idbrickan och fick fram ett nummer. Å visst fan är den utrustad med diffspärr!! Det tackar jag ödmjukast för :)

91GGABA 391
Bild

Denna ska monteras innan den 26/5 för då ska jag köra Emmaboda SS med bilen. Ha det!

Mvh Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10163
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Inte diffspärr men väl viskodiffbroms :-)

Om man tittar på flänsen som kronhjulet sitter på, så ser man att den har en delning i mitten, det har bara de med viskodiffbroms (eftersom viskoenheten sitter inne i den delen).

Grattis till ett fynd :-)

Hade du 7,5" diff sedan tidigare? Då är det ju bolt on.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 586
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

therealpinto skrev:Inte diffspärr men väl viskodiffbroms :-)

Om man tittar på flänsen som kronhjulet sitter på, så ser man att den har en delning i mitten, det har bara de med viskodiffbroms (eftersom viskoenheten sitter inne i den delen).

Grattis till ett fynd :-)

Hade du 7,5" diff sedan tidigare? Då är det ju bolt on.

Gustaf
Viskobroms då :) bättre än öppen iaf! Dessutom känns den 1000 gånger tajtare än min Cosworthdiff som sitter på nu. Den jag har nu viner dessutom ganska duktigt så den sjunger nog på sista versen. Nej jag åker 7" så får väl modda lite. Men som jag förstått det ska det bara vara bryggan som behöver fixas tilll alternativt fila lite i klumpen?

Läst nånstans också att pinjongflänsen sitter lite längre fram på 7.5", så frågan är behöver jag en annan kardan eller finns det spelet i gliddelen i min kardan?

Drivaxlarna passar längdmässigt eller skiljer det där också? Isåfall blir det ju lite meck att få dit den om jag måste ha tag i nya axlar.

Mvh Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10163
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Drivaxlar och kardan funkar (gjorde det för mig i alla fall). Det skiljer lite i måtten men det finns spel i kardan och drivaxlar som tar upp det.

Värre är det med anpassningen till bryggan, det skiljer rätt mycket i bredd på ett par fästen. Jag hade läst att det "bara" var att slipa till klumpen men när jag gjorde det, så slipade jag hål i den. Nu var det bara ett temporärt fix så jag tätade med kemisk metall men om jag vore du, skulle jag leta rätt på en brygga från en Sierra med 7,5" diff (eller Scorpiobrygga). Alternativt bygga om fästena i bryggan.

Det är ju enkelt att sätta en 7" diff i bryggan för 7,5", då behövs bara lite distanser.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 586
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

therealpinto skrev:Drivaxlar och kardan funkar (gjorde det för mig i alla fall). Det skiljer lite i måtten men det finns spel i kardan och drivaxlar som tar upp det.

Värre är det med anpassningen till bryggan, det skiljer rätt mycket i bredd på ett par fästen. Jag hade läst att det "bara" var att slipa till klumpen men när jag gjorde det, så slipade jag hål i den. Nu var det bara ett temporärt fix så jag tätade med kemisk metall men om jag vore du, skulle jag leta rätt på en brygga från en Sierra med 7,5" diff (eller Scorpiobrygga). Alternativt bygga om fästena i bryggan.

Det är ju enkelt att sätta en 7" diff i bryggan för 7,5", då behövs bara lite distanser.

Gustaf
Attans också, det är alltså värre än jag trodde. Fick för mig att det var som du skriver, bara fila lite i övre fästet.

Jag slaktade ju dock en Cosworth Grodscorpa för några veckor sedan, den bryggan ligger här på jobbet på en lastpall. Får se om jag har nån nytta av den då när diffen ska bytas. Är ju rätt enkelt att bara flytta över bärarmarna till scorpiobryggan isåfall.

Vi får se hur jag löser det men på nått vis fixar det sig :)

Tack för hjälpen Gustav!

Mvh Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10163
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag vet inte om bärarmarna passar mellan, jag har tänkt kolla men inte hunnit.

Grodscorpio har ju längre drivaxlar i och med att hjulnaven sitter längre ut (annat ET på fälgarna), men jag vet inte om bärarmar skiljer också. Kolla det...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 586
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Jaha då har man varit iväg på Emmaboda flygfält en heldag med Superstagekörning. Var "kanonväder", dvs sjukt varmt men ett högt vattenintag och lite Resorb så lyckades man härda ut värmen :)

Gick i sin helhet bra. Men guuuuud vad jag fick kriga med att hålla min bakvagn i styr. Upplevde inte bilen så glad i arslet på Mantorp men där är det å andra sidan inte sicksack körning så fort det går. Detta måste åtgärdas på nått vis, förslag mottages mer än gärna!

Andra vändan ut gjorde jag en piruett ut ur första slalompartiet som hette duga. Måltid var en 1.35 och det klarade jag. Körde 1.33.79 som bäst men är verkligen tvungen att vara superförsiktig i slalomen. Körde rätt många låga 1.34 tider också. Nån mer erfaren förare hade säkerligen kunnat göra det fortare men där låg min gräns.

Filmade lite också såklart. Detta är sista passet i Sierran. (Hade med mig två bilar)
Dom två första vändorna är mitten 1.34 tider, sista vändan så förstår ni vad jag menar med glad i arslet :) Körde med flit lite mer attack då eftersom att det var sista vändan med Sierran. Var mer drifting än konbanekörning :) Syns rätt bra på dom första vändorna också att den gärna biter ifrån i baken.

https://www.youtube.com/watch?v=QJOAABVfBnA&t=1s

Snabbaste tiden jag körde under dagen var med min andra bil som blev 1.32.42

Mvh Jimmy

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5608
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Sista vändan såg lite svettig ut, bra rattat. :)
Låter riktigt gott. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10163
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är ofta toe i bakvagnen som blir galen på Sierra när man sänker, helst ska man ju bygga om hela bryggan och räta ut vinklarna men det är rätt mycket jobb.

Cambershims och relativt hård fjädring runtom är ett sätt att lugna ned den lite (mindre rörelse gör att vinklarna inte ändras så mycket) men det kan också göra att man tappar lite grepp initialt.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 586
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

RickardEM skrev:Sista vändan såg lite svettig ut, bra rattat. :)
Låter riktigt gott. :)

\Rickard
Jo sexan morrar på rätt fint men hade inte tackar nej till lite mer pulver :) Bra rattat vet jag inte, panikratta skulle jag nog kalla det :)
therealpinto skrev:Det är ofta toe i bakvagnen som blir galen på Sierra när man sänker, helst ska man ju bygga om hela bryggan och räta ut vinklarna men det är rätt mycket jobb.

Cambershims och relativt hård fjädring runtom är ett sätt att lugna ned den lite (mindre rörelse gör att vinklarna inte ändras så mycket) men det kan också göra att man tappar lite grepp initialt.

Gustaf
Har cambershims från TG som ligger men jag vill ju gärna ha camber. Gjorde en fyrhjulsinställning i torsdags dagen innan. Har 3 grader fram och 2 grader bak men det ökar väl markant med infjädring iochmed konstruktionen på bakvagnen. Toen var inom toleranserna på bakvagen, typ 1.7mm toe in totalt om jag inte minns fel. Dock så sitter axeln snett på bilen då jag har toe out på ena sidan och mycket toe in på andra sidan. Men totala toevärdet är som sagt 1.7mm toe in.

Får kanske labba med lite andra hårdheter på fjädrar om det kan hjälpa. Läste även nånstans att avsaknad av krängare bak kan hjälpa mot överstyrning så jag kanske ska blocka bort krängarlänkarna bak?
Eller han nån andra förslag på att få bakvagnen lite stabilare om man utgår från original bakvagn?

Det bästa hade väl som du skriver Gustaf vara att bygga om hela kalaset men det får isåfall bli till vintern. Blir inga större projekt med bilen nu under sommaren. Kan säga att jag har sneglat på lite alternativ till bakvagnar från BMW som ser väldigt mycket attraktivare ut än Sierrans. Dock vet jag inte hur det är med spårvidden på BMWs kontra Sierrans bakvagn.

Mvh Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10163
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Om du har toe out på ena sidan så borde bilen vara markant mer överstyrd när det hjulet är ytterst (dvs om det är vänster hjul som pekar ut, när du svänger höger).

Tar du bort kränghämmaren så ökar du greppet bak relativt framvagnen men om det kränger mer så riskerar du att ändå förlora grepp när hjulen börjar styra på grund av fjädringsrörelserna. Bra bussningar är förstås också att föredra men innan båda hjulen pekar åt samma håll är det svårt att få bra känsla i bakvagnen.

Sierra ska ha 1468 mm spårvidd bak, BMW e36 1430 mm, så det är väl ett möjligt alternativ skulle jag säga.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 586
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Är väl kanske dags att uppdatera lite så nått händer med tråden. Har inte gjort nått med bilen sen jag bytte utväxlingen i diffen för nån månad sen. Det blev bättre men gillar inte utväxlingen i MT75an. Tycker hoppet mellan tvåan och trean är alldeles för stort.... nåja det är som det är. Har varit iväg på två konbaneträffar vilket var roligt, inget skruvande bara problemfritt brukande vilket är skönt :)

Dock har jag insett att med en snittförbrukning på 1.6-1.7 liter E85 milen så är den inte direkt nån sparbössa :) Och detta är alltså lugn körning.

Sen vi var på Mantorp med klubben så togs ju "oskulden" på bana med bilen och då uppdagades ju lite problem, dels utväxlingen som är löst för stunden. Men även bromsarna var det lite si å så med. Pedalen gick ner ett par centimeter sen blev den tvärstumm och jag fick ta i så jag fan höll på att få kramp i benet för att få hejd på bilen. Var samma visa på Emmaboda SS nere vid vändningen. Har åkte med Sierra Cosworth 4x4 frambromsar med både originalbelägg och yellowstuff men tyckte inget av dom funkade nått vidare.

Det har jag löst nu! Fixade till ett eget bromskit bestående av:

Focus ST Mk1 (tror jag, har fan glömt) skivor. 324mm och 28mm tjocka
Bromsok från BMW E38 728, Brembo fyrkolvsok
Två egentillverkade adapterplattor i 8mm stål
Carbotech XP8 belägg

Bild

Gamla bromsar, fasen vad fjäderbenen börjar se murkna ut :(

Bild



Originalhålen till oket i spindeln är som gjorda för att gänga M12 så det gjordes.

Bild

Bara skruva dit.

Bild

Gamla bromsar med fälg på

Bild

Nya bromsar med fälg på
Bild

Ett par bilder från insidan med adapter. Lös visst igenom lite rött på sina ställen :(

Bild

Bild

Men guuuud vilken skillnad på bromsar det blev. Nu kan jag låsa upp hjulen lätt och det är fin känsla i bromsarna. Var lite orolig för det skulle köra ihop sig med att huvudcylindern skulle vara för liten. Dvs långslagig pedal men tycker bromsarna tar högre upp än med cosworthoken. Sjukt nöjd faktiskt :)

Min gamla bromsar är till salu om nån är intresserad. Finfina ok, bättre beg skivor. Yellowstuff som är näst intill nya och bra originalbelägg medföljer. Även distanser så dom passar på rwd spindel.

Vi ses på Gelleråsen!!! Då kommer jag kunna bromsa sent! :)

Mvh Jimmy

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5608
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Jimmy86 skrev:Sen vi var på Mantorp med klubben så togs ju "oskulden" på bana med bilen och då uppdagades ju lite problem, dels utväxlingen som är löst för stunden. Men även bromsarna var det lite si å så med. Pedalen gick ner ett par centimeter sen blev den tvärstumm och jag fick ta i så jag fan höll på att få kramp i benet för att få hejd på bilen. Var samma visa på Emmaboda SS nere vid vändningen. Har åkte med Sierra Cosworth 4x4 frambromsar med både originalbelägg och yellowstuff men tyckte inget av dom funkade nått vidare.

Det har jag löst nu! Fixade till ett eget bromskit bestående av:

Focus ST Mk1 (tror jag, har fan glömt) skivor. 324mm och 28mm tjocka
Bromsok från BMW E38 728, Brembo fyrkolvsok
Två egentillverkade adapterplattor i 8mm stål
Carbotech XP8 belägg

Men guuuud vilken skillnad på bromsar det blev. Nu kan jag låsa upp hjulen lätt och det är fin känsla i bromsarna. Var lite orolig för det skulle köra ihop sig med att huvudcylindern skulle vara för liten. Dvs långslagig pedal men tycker bromsarna tar högre upp än med cosworthoken. Sjukt nöjd faktiskt :)

Min gamla bromsar är till salu om nån är intresserad. Finfina ok, bättre beg skivor. Yellowstuff som är näst intill nya och bra originalbelägg medföljer. Även distanser så dom passar på rwd spindel.

Vi ses på Gelleråsen!!! Då kommer jag kunna bromsa sent! :)

Mvh Jimmy
Ser ut att kunna fungera riktigt bra, ser dessutom bra ut också. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 586
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

RickardEM skrev:Ser ut att kunna fungera riktigt bra, ser dessutom bra ut också. :)

\Rickard
Jo det blev faktiskt över förväntan, men det ska ju hårdtestas på Gelleråsen nästa helg så får vi se hur det beter sig då.

Har fixat en sista sak innan bilen är helt klar för avresa till Gelleråsen.
Köpte mig ju en Cobrastol inför Mantorp, vilken visade sig vara för stor för lilla mig på 72kg. För stor över arslet och inget stöd alls nästan upp vid skuldrorna. Man behöver nog väga en 80-85 kg för att sitta bra i denna.

Men jag har ju en före detta långloppsbil som jag snodde stolen i då jag sitter som gjutet i den.

Sparcon ska i Forden, Cobran kommer säljas.

Bild

Ska dock se om jag inte kan få plats med Toyo888 fram också. Åker nu på Yokohama A048R 205/40/17 fram men har ju 8 st trippelåttor som ligger. Problemet är att dom är 225 breda och det är tajt som det är nu emot fjäderbenen. Ska testa att sätta en bakfälg fram och se om det är möjligt att få dit. Bak åker jag med trippelåttor.

Mvh Jimmy

Skriv svar