Byta bilstereo Mondeo 2014
-
captainknut
- Nybörjare
- Namn: Knut Högvall
- Kör: Mondeo
Byta bilstereo Mondeo 2014
Jag har köpt en begagnad Mondeo Mk IV (2014). Jag skulle vilja byta den fabriksmonterade bilstereon mot något lite hottare, bl.a. med navigering och backkamera, som bilen nu tyvärr inte är utrustad med. Jag vill förstås ha kvar alla befintliga funktioner som rattstyrning, förardisplay, parkeringsvarnare, o.s.v.
Jag frågade BRL, men de hade inte någon lösning som kunde bevara parkeringssensorfunktionen, vilket ju är helt uteslutet. Jag har googlat en del, men har inte hittat något än.
Är det någon som har (positiv) erfarenhet av att byta ut originalstereon?
Jag frågade BRL, men de hade inte någon lösning som kunde bevara parkeringssensorfunktionen, vilket ju är helt uteslutet. Jag har googlat en del, men har inte hittat något än.
Är det någon som har (positiv) erfarenhet av att byta ut originalstereon?
-
captainknut
- Nybörjare
Jag har den fabriksmonterade Sonyn.
Backsensorerna är kopplade via bilstereon och vidare ut i högtalarna. Om man bara köper en bilstereo vilken som helst, så funkar inte backsensorerna längre. (Okay - de funkar, men de hörs inte.)
Har blivit bränd förut, när jag bytte radio i min Peugeot, och backsensorerna slutade funka. "Så går det när man byter radio", sa de på verkstan. Till Peugeoten hittade jag dock en patch-kabel som fick tillbaka funktionen. Har dock inte hittat någon till Ford Mondeo än. Därför undrar jag om någon med en Mondeo (med backsensorer) har lyckats byta ut den fabriksmonterade stereon och lyckats bibehålla alla funktioner.
Backsensorerna är kopplade via bilstereon och vidare ut i högtalarna. Om man bara köper en bilstereo vilken som helst, så funkar inte backsensorerna längre. (Okay - de funkar, men de hörs inte.)
Har blivit bränd förut, när jag bytte radio i min Peugeot, och backsensorerna slutade funka. "Så går det när man byter radio", sa de på verkstan. Till Peugeoten hittade jag dock en patch-kabel som fick tillbaka funktionen. Har dock inte hittat någon till Ford Mondeo än. Därför undrar jag om någon med en Mondeo (med backsensorer) har lyckats byta ut den fabriksmonterade stereon och lyckats bibehålla alla funktioner.
-
captainknut
- Nybörjare
-
captainknut
- Nybörjare
Ju mer jag googlar, desto osäkrare blir jag. Vissa säger att sensorerna går igenom stereon, och andra säger att de inte gör det. Beroende på vilket, behöver jag köpa olika adapter. De är ju dyra, så jag vill ju köpa rätt på en gång. Tillverkarna själva nämner alltid bara Visteon-stereon, aldrig Sonyn, så det är omöjligt att lista ut vad som egentligen gäller.
Ingen här som har monterat bort sin Sony och vet vad som verkligen stämmer?
Ingen här som har monterat bort sin Sony och vet vad som verkligen stämmer?
- Keller
- Legend
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Har du grafisk vy över backsensorerna? Alltså syns det i nån display?
Dom flesta nya Fordar har det även visuellt och displayen går via hela systemet med stereo och skärmar. Därav att den är kopplad via stereon.
Dom flesta nya Fordar har det även visuellt och displayen går via hela systemet med stereo och skärmar. Därav att den är kopplad via stereon.
/Keller
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
-
captainknut
- Nybörjare
Ingen grafik, stereon har bara en tvåradig textdisplay, men när jag tänker efter borde det ju ligga till så här:
Eftersom ljudet i stereon dämpas när backsensorerna börjar pipa, och sedan höjs igen när de slutar, så *måste* sensorerna ju vara kopplade via stereon? De påverkar ju bevisligen stereon. Alltså säger mig min logik att det är adaptern som är anpassad för att behålla kopplingen till parkeringssensorerna jag borde köpa?
Någon däremot?
Eftersom ljudet i stereon dämpas när backsensorerna börjar pipa, och sedan höjs igen när de slutar, så *måste* sensorerna ju vara kopplade via stereon? De påverkar ju bevisligen stereon. Alltså säger mig min logik att det är adaptern som är anpassad för att behålla kopplingen till parkeringssensorerna jag borde köpa?
Någon däremot?
-
captainknut
- Nybörjare
-
captainknut
- Nybörjare
- Keller
- Legend
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Låter logiskt att det fungerar med adaptern du hittat.captainknut skrev:I ett amerikanskt forum har jag fått informationen att sensorerna var fristående, med egna högtalare, fram till 2012, och att de sedan dess kopplas genom bilstereon. Det skulle i så fall stämma in på min egen bil som är från 2014, och bevisligen har sensorerna kopplade via bilstereon på något sätt.
Jag hade nog testat faktiskt.
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"