Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Regeringen öppnar upp för Kommuner att förbjuda äldre bilar

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
SK Racing

.

Inläggav SK Racing » tor sep 14, 2017 7:35 am

.

Tags:

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 5992
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » tor sep 14, 2017 9:05 am

Har själv en Focus Diesel som har Euro4 som nyaste bilen, annars bara äldre bilar.
Och jag tycker att det är bra att det skärps upp.
Det går inte att ha Dieselbilar i stora trånga städer där det ofta är köer och mycket stillastående.
Då jag även har astma och luftrörsproblematik så upplever jag detta personligen.
Och vi med dessa problem blir inte färre. Från 80-talet har dessa problem ökat lavinartat bland människor.

Värst är det idag i Europa där det bara nästan är dieselbilar i dess städer.
Ett exempel. Var i Alicante Spanien förra hösten.
Och trots att detta är en kuststad med mycket friska vindar från havet så brann det inombords i luftrören vid varje andetag, hade ett oräkneligt antal hostattacker den dagen och kvällen. Det var lite lite bättre precis i hamnen och strandpromenaden och även uppepå berget där fortet/slottet Santa Barbara ligger, 170 meter över havet var det lite lite bättre. Men bara lite som sagt.
Och tro inte det blir bra direkt efter man lämnat städer med dessa problem, Nej detta sitter kvar i upp till två-tre dygn, med besvär och hosta och brännande känsla

Så när detta diskuteras, glöm inte att det är verkliga problem och inte bara påhitt från vissa riksdagspartier.

Tack för ordet.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3262
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tis sep 19, 2017 11:14 pm

Med både dålig ekonomi och luftrörsproblem efter rätt många års jobb i damm och avgaser (lite växelverkan...) kan jag se båda sidor av problemen. Sen är det ett extra stort problem med miljöpåverkan i synnerhet vid kuststäder (eller för den delen dalgångar, så allt det där är bekant) genom inversionen som blir särskilt stor där. Politikerna ser säkert också saken ur minst två synvinklar där den ena är miljö- och hälsoproblemen, den andra är nog den ideologiska som driver en del... för privatbilar ska man ju helst inte ha enligt vissa. Men något som sällan lyfts från politikerhåll och märkligt sällan med någon kraft från företagsvärlden är frågan om satsningar på förnyelsebara, renare fordonsbränslen.

Redan nu försöker ju en och annan koncern (ja, Preem närmast då, som har en reklamkampanj igång just nu) fasa in skogsbaserad råvara i produktionen som ett sätt att minska utsläppen eftersom de ser vart det bär för deras verksamhet annars. Processerna syns ju vara fullt genomarbetade nu - jag hörde häromveckan om en tjomme som kör sin entusiastbil enbart på syntetisk alkylatbensin framtagen för motorsågar, dyrare men bra för motorn och för miljon och inga driftstörningar han märkt. Men den viktiga svartluten som ingår iaf i skogsdieseln behövs också till annat hos de industrier som framställer den så där behövs mer forskning på likvärdiga ersättare.

Samtidigt är ju den manuella sidan av skogsindustrin på utdöende medan politikerna själva erkänner att det blir allt större brist på s k enkla arbeten och de står mest som frågetecken inför situationen medan det finns massor av energiråvara och utvecklare som inte törs satsa på sina idéer eftersom spelplanen ändras nästan med varje mandatperiod som intervall och det rättsliga stödet är nära noll ifall någon multinationell jätte stjäl svenska uppfinnares innovationer (men det kan vi ta nån annan gång). Egentligen borde det inte vara så svår matematik att minska alla problemen på en gång om tålamodet finns och viljan att satsa på forskning och utveckling i skogslänen så kan vi ju skärpa självförsörjningsförmågan också.

Tyvärr tror inte jag att särskilt många av samtidens politiker oavsett partifärg har kompetensen eller ens verklig vilja att lägga tillräckligt stora resurser på det eftersom de mest verkar intresserade av att slåss om att hålla i ratten medan bussen Sverige vinglar fram planlöst, men åtminstone borde de klara av att få den kollektivtrafik de pratar så ofta och varmt om i media att fungera även utanför Stockholms län så att folk kan ta sig till och från utan bil också i andra delar av landet annat än inom smala tidsfönster morgon, middag och tidig kväll.

Här är iaf ett litet försök att göra skillnad, avgiftsfria lokalbussresor i Härnösand och bara på lördagar än så länge men det är åtminstone en början. https://www.harnosand.se/boendemiljoochtrafik/trafikochtransporter/transporter/buss/gratisbusspalordagariharnosand.4.5a25bde91361537c1fd17a0.html . Förslagsvis kan rikspamparna studera hur detta fungerar och resten kanske i bättre strukturerade grannländer - som styret fungerat här i några decennier liknar det mest Musse Piggs Semester, med en tjusig utsikt bakom husvagnen/maktens centrum i form av en tablå som döljer verkligheten. Mina :twocents:, med hög risk att vara tjatig :wild:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 261
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Ort: Varberg
Kör: Escort mkIV

Inläggav Greger » ons sep 20, 2017 7:06 pm

Utveckling är bra, å frisk luft skulle ju idealt alla få suga i sej.

Nya problem dyker säkert upp när knallgas kväljer eller smäller vid lokala laddstationer alltmedan kolkraftverkens grannar får lungsot i låglöneländer, så jodå, vår ljusnande framtid är grön...

Men så länge en miljon trafikanter ska genom vilken flaskhals som helst tror jag det uppstår någon form av miljörelaterat problem, om så bara koloxidutsläpp pga hyperventilering.

Antagligen blir det ekonomiska incitament för att styra folks beteende där till slut "frisk luft" blir sekundär.

Så många som möjligt ska tydligen klumpas ihop på några öar för "synergieffekternas" skull, styras till att bli kvar och tacka för att skattad luft faktiskt går att andas, men inte fundera på eller försöka testa att leva i ekonomiskt bakvatten på landsbygden.

Nä, lycka till vetja. G.

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 5992
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » ons sep 20, 2017 7:11 pm

Släggmek: Ja jag såg Preems svanmärkta diesel. Och vist, den är till hälften koldioxidneutral. Men de skapas ändå kväveoxider vid förbränning :/

Olasod
Nybörjare
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 08, 2017 3:24 pm
Namn: Ola Söderberg
Ort: Kåge
Kör: VW Passat

Inläggav Olasod » tor sep 21, 2017 12:24 pm

Flytta till Norrlands inland. Där får man köra alla sorters fordon å dessutom utan körkort ��������. Iallafall verkar regeringen tänka så. Varje Polis har väl ett område som tar ett dygn nonstop att runda ��.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3262
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tor sep 21, 2017 12:57 pm

Tråden börjar ta fart tror jag, kul :). Där jag befinner mig är detta med samhällsfrågor ganska konstant en del av surret i luften (fasen, jag är ju själv mitt i en samhällsfråga eller två :D) fast det här med bilismen är jag ganska ensam om att vara intresserad av, så då är det kul med dessa OT-diskussioner runt problem och utvecklingsarbete.

Lite mycket att reflektera på samtidigt, men jag knackar ner lite i taget i glappet mellan sporadiska sysslor igång: Japp, inte ens miljödiesel är något fullt dugligt svar på problemen med fordonsbränslen men detta är nog som måste arbetas med konstant för att kunna göras allt renare och förbrännas mer och mer effektivt (detta som Koenigsegg är inblandade på med individuellt styrda ventiler syns som en bra pusselbit).

Knallgasexplosioner är såklart en ganska förbisedd risk med vätgas som bränsle, det kan man se t ex i ett videoklipp som tyska ADAC lagt ut på nätet (jag tror den kan hittas på YouTube med engelsk undertext också) där de simulerar en bakifrånpåkörning som resulterar i läckage och en konstigt nog inte så extrem explosion som man kunde vänta, fast knappast läge att sitta i bilen... Sen är det ju så att en nästan tom bensintank kan ladda iväg utav h-e också och det är knappast bästa platsen att lägga en trycktank i reservhjulsbaljan för att spara utrymme, så allt är ju kompromisser.

Elbilsfantasterna berömmer sig av noll utsläpp men blundar för de förödande utsläppen som blir när jordartsmetallerna till batterierna ska grävas fram i bl a Chile som skövlas hårt i en ny våg av gruvbrytning för det. Och förstås utsläppen från kolkraftverk på klädsamt avstånd. Tyvärr ryms väl inte mer än en fråga i taget i världsförbättringsdebatten, liknande enögdhet hittar man på andra änden av skalan där jag minns konsulter tindrade med ögonen redan för bortåt 20 år sedan när de målade upp visioner med PowerPoint-presentationer över hur många skulle kunna jobba hemifrån tack vare digitaliseringen.

Sen var det visst nåt gäng socionomer och ekonomer m fl högavlönade folklivsbetraktare som började invända mot att detta skulle vara socialt förödande, leda till folkskygg passivisering och kanske t o m minska chefernas möjlighet att övervaka personalens effektivitet och där nånstans drogs snaran åt om utvecklingen - klart alla ska pendla nån timme till och från kontoret för att visa att de är på tå, spela roll hur mycket energi det kostar och hur mycket utsläpp som genereras plus allt omkring som olyckor i stressituationer osv, huvudsaken de gamla ordningarna och beteendemönstren upprätthålls... Ska jag säga som hellre gör närtransportbehoven till fots ett tag till än köper nån halvmodern skitbil från 00-talet att reta mig på, donator-mondeon räknas inte :p.

Ah, det lär nog ta minst en generation till att få nån ordning på de övergripande frågorna som ligger bakom alltihop. Inte minst att vända på resonemanget att det skulle vara såna synergivinster med att bunta ihop hundratusentals människor på en ytterst begränsad yta att det uppväger alla nackdelar och problem det skapar, plus tar död på allt vad levande landsbygd heter.

Ja, det där med laglöst land är ju tyvärr en faktor både IRL (även härikring utåt kusten får ibland de underbemannade poliserna åka i skytteltrafik för att täcka upp när det uppstår flera situationer samtidigt inom det numera ganska stora distriktet) och numera i den digitala världen som alltmer smälter ihop till ett svåröverskådligt och sårbart gytter när alltmer ska skötas på distans för att minska kostnaderna. Detta med allmänt trassel började märkas nere på servicenivå redan på 80-90-talen när värme/ventilationsstyrning centraliserades i en del kontors/butiksfastigheter och minns jag från insidan orsakade akuta hälsoproblem hos känsliga när processövervakare i Sthlm missade en lokal värmebölja här i norr och framkallade temperaturchock hos hjärtsvaga besökare i en offentlig byggnad som klev in från ca 35 grader ute till ca 18 inomhus, det höll på att sluta illa. Om nån tycker det är obekvämt varmt inne på t ex Systembolaget en sommardag så är det anledningen, för sedan ändrades rutinerna för tillåtna temperaturskillnader hos dåvarande Byggnadsstyrelsen som skötte detta då. Okay, OT från OT.

Det syns ju bara vara en tidsfråga innan all kommunikation går via lätthackad radiolänk och det är nog mest tekniskt okunniga politiker (inom t ex som nyligen påvisat vissa statliga instanser) som missat riskerna med sånt. Det handlar lika mycket om att förändra grundläggande samhällssyn som teknikutveckling.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 261
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Ort: Varberg
Kör: Escort mkIV

Inläggav Greger » tor sep 21, 2017 2:56 pm

"Frågan kvarstår ju dock, hur människor med små medel ska kunna ta sig till centraliserade butiker och myndigheter i framtiden?"

Jag gissar att svaret då måste bli: Precis som tidigare. Fast till högre kostnad och/eller med större möda.

(Skulle någon tillhöra den gruppen i sammhällets nedre skickt som inte bär sina egna kostnader är det inte ens önskvärt att få in denne i centrum.

De som befinner sej i andra ändan av samhällsstegen, och inte bär sina kostnader, blir sannolikt kompenserad för förändringarna.)

Ett förbud har aldrig omöjliggjort händelser, bara givit konsekvenser.

OT tanke, Jag tror inte Inca-städer och andra gamla civilisationer gick under pga skitnödiga åsnor i centrum utan snarare av att ekonomi-bubblan sprack och att resurserna blev oåtkomliga.

Stackmyror kanske kan lära samhällsbyggare något...

G.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3262
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tor sep 21, 2017 8:24 pm

"Ett förbud har aldrig omöjliggjort händelser, bara givit konsekvenser" - tror jag borde skriva upp och spara det där :renske:. Nuförtiden tycks det ju vara patentlösningen för både makthavare och allehanda missnöjda oavsett vad det gäller, att kräva förbud och tro att då försvinner både problemet och de bakomliggande orsakerna. Konflikträdslan och längtan efter prydlig och tyst koncensus har inte varit så stark nånsin som jag minns, annat än som nåt slags skugga jag minns trädde fram hos en del gamlingar som upplevt det gamla samhället innan allmän rösträtt osv när jag frågade hur det var på den tiden. Inget gott tecken egentligen.

Tänkvärda funderingar :kopfkratz:) som vanligt, Greger. Det där diskreta undanskuffandet av besökare utan köpstyrka tycker jag mig ana allt tydligare på många håll och det verkar byggas in per automatik i alla centrumomvandlingar, vare sig det ingår förbud mot motorfordonstrafik eller ej i omställningen. Om parkbänkar alls ingår i de nydanade miljöerna så görs de avsiktligt så obekväma att ingen sitter en minut längre än de behöver (ingen som är hyfsat nykter, iaf) och känner man plötsligt att man behöver slå en sjua så inser man att de offentliga toaletterna/pissoarerna försvann i den nya stadssaneringsvågen.

Paradoxalt uppmanar ofta reklamskyltar med glada tillrop (ofta som utsmyckning i tomma butikslokalers skyltfönster) till att känna sig välkommen i det nya sterila allmänna rummet som ju blir allt mindre allmänt när snart varenda köping vill ha en egen galleria eller t o m en inglasad gågata för att skapa ett "controlled environment" för de mest önskvärda besökarna att shoppa loss i. Helst mobila nog att ta sig dit utan bil (oj, det var nära att jag snubblade in i det där nya hippt designade:rolleyes: cykelstället som placerats strategiskt utanför entrén...). Rörelsehindrade, förlåt funktionsvarierade heter det väl på nyspråk (där blev ännu ett problem desarmerat) är ju ändå sällan särskilt spendersamma p g a dålig ekonomi och de kräver utrymme för sina hjälpmedel som kan användas mer lukrativt, plus att en del kan förstås tycka att de ser lite jobbigt lidande ut, jobbigt att se alltså för finkänsliga som kan ha svårt att låta bli att glostirra på dem.

Ja, det där med tillgänglighet eller snarare brist på blev jag tydligt påvisad när jag fick hoppa in och hantlanga åt en bekant som arbetade med bedömning av sånt. Man inser att det där med att alla ska ges samma möjlighet att ta sig fram i offentliga miljöer är verkligen ingen prioritering eller har iaf inte varit det förrän inpå 00-talet och bara ibland.

Om man sen ska se det konspiratoriskt som att inte ens alla som talar varmt om att hålla ihop samhället verkligen vill inkludera precis alla och bara vill inskränka bruket av skitig teknik eller tänka att det handlar nog bara om omedvetna förbiseenden beror möjligen på synsätt. Igår flög ett talesätt förbi mig - "Den som lever på hoppet svälter ihjäl". Nog ligger det iaf nåt i det.

Å andra sidan detta med tillgänglighetsbehov löser sig själv i hög grad när myndigheterna helt sonika likt bankerna långsamt fasar ut sin närvaro IRL och sällanköpshandeln alltmer konkurreras ut av internationell näthandel. Livsmedelsbutikerna har ju som regel redan lämnat stadskärnorna efter att ha gjutit in dem i betong under rekorderan. Frågan är väl vad som kommer att bli av stadskärnorna i nästa steg - förfallna spökgetton eller museianläggningar för de kommunala cityutvecklarnas ständiga EU-projekt?;)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 261
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Ort: Varberg
Kör: Escort mkIV

Inläggav Greger » tor sep 21, 2017 9:38 pm

"Frågan är väl vad som kommer att bli av stadskärnorna i nästa steg"

Ok, hört talas om Gated Community? En trygg och välordnad miljö för alla inkluderade där man kan njuta av livet utan att riskera obehag.

Eller, nåja obehag uppstår förstås när någon som inte hör till MÅSTE komma in, typ sopåkare, städare, brevbärare osv.

Men det för ju det goda med sej att man vet vad det beror på om något skiter sej.

Om ni sett Hungergame filmerna kanske bilden framträder...Distrikt Skåne, producerar potäter. Västra distriktet, metallbearbetning... Det stolta Norra Distriktet... energi och malm. "Varje år kommer unga människor från distrikten till STADEN...vinnaren får åka hem med rikedomar osv osv"

Å där har vi MIN syn på det igen, klart det skiter sej!
Storknar man inte för att resursen luft går åt när alla tjänare trängs på väg för att tjäna i centrum, får en svälta i sitt eget träck sedan tjänarna låsts ut. Kommer någon till staden i annat ärende än att tjäna betyder det obehag... antagligen är detta priset när önskan om "stadens puls" övertrumfar behovet av egen puls.

Å på tal om det, några kollegor diskuterade kring det faktum att jorden skulle gå under på lördag, så en kan ju lika gärna vänta lite med stora projekt...

G.

P.s Viss verksamhet outsourcas väl av barmhärtighet eller av ekonomiska skäl.
Har du ett ärende till transportstyrelsen? Åk till Härnösand (e:d) , Försäkringskassan? Kristianstad! (e:d).
Kanske måste du till banken? Finland, mellan 11.00 och 15.00!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3262
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » ons okt 11, 2017 8:57 pm

Apropå det ja. Rätt intressant resereportage från norra gränstrakterna ikväll på TV. Tror jag att det var i alla fall. :rolleyes:;)

https://www.svtplay.se/video/15466951/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-sasong-18-avsnitt-8

http://www.filmtipset.se/film/p-och-b.html

http://www.imdb.com/title/tt0114534/

Äsch, de där två nedre länkarna skulle jag ju posta i tipstråden om bra lördagsfilmer. :D

Men när vi ändå är OT från OT om utstraffandet av smutsiga personbilar i stället för att försöka skapa bra lösningar så kan vi ju konstatera att faktaresistens är en vanlig åkomma hos befattningshavare som bara verkar försvåras ju längre de sitter inlåsta på sina tjänsterum. Jag har för mig detta tillstånd ibland även kallas sekterism eller bunkermentalitet när isoleringen från samhället på gatunivå gått så långt att omdömet börjar påverkas och alla med en motsatt åsikt framstår som fiender. Lite som riksdagsmötet i förmiddags... hupp, nu blev det farligt nära politik, men det borde vara okay så länge alla skäller lika mycket på alla i stället för att fokusera på att försöka jämka fram förslag på problemlösning. :D


Jo, förresten apropå stadsplanering. När det gäller centrumutveckling så verkar den gå åt fel håll på de flesta ställen utom de där som verkar ha en slags sån som följer Big Bang-teorin typ att det ska satsas på förtätning tills det blir sån överhettning att det smäller. I andra änden syns idealet enligt samma synsätt vara att de enda ställen man ska behöva köa hos är arbetsförmedlingarna och sjukvårdsinrättningarna, en del så överbelastade att de har svårt att behålla eller ersätta sina anställda trots att det i närmast alla andra branscher skulle innebära utmärkta förutsättningar med en sån högkonjunktur, men i dessa branscher snackas det hellre om ytterligare nerläggningar som... ja, problemlösning. I gammal folktro berättades det om häxkonster som kunde användas för att förvända synen på folk så att de trodde verkligheten var precis motsatsen av vad den var. Fortsätter utvecklingen i dagens riktning medan olika makthavare hävdar att det är precis motsatsen kan man ju nästan börja undra om det låg nåt i amsagorna från förr... :p;)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 261
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Ort: Varberg
Kör: Escort mkIV

Inläggav Greger » ons okt 11, 2017 10:07 pm

Råkade lyssna på en äldre dokumentär om mat-tillverkning.
Ungefär såhär; I Holland odlas paprika, ekonomiskt sanktionerat (låg energiskatt) i växthus, i krukor med stenull där konstgödsel, koldioxid och värme tillförs. Värmen alstras medelst naturgas.

Konstgödselfabrikerna står för en betydande del av landets utsläpp av koldioxid, då råvaran är fosilt bränsle.

När man matat paprikorna med gasalstrad näring, koldioxid och värme, blir det framåt lunch för varmt! Då öppnar man fönstren!!!

Energin för att "tillverka" ett kilo paprika räcker till 84 kg potatis...

Holland överproducerar paprika.

Är detta korrekt är det bäst att ta djupa andetag nu. Å ha potatis på ostmackan...

G.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3262
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tor okt 12, 2017 10:06 am

Världens minsta åsiktsbubbla för närvarande med bara tre debattörer :D (det kan väl ändå inte bara vara vi som är kritiska men resten har nog inte tid), sånt där de varnar för att folk matas via nätets sökmotorer etc med åsikter som bara speglar deras egna :laughing:;)...

Men det kan knappast förnekas att gapet mellan de idealiserade teorierna som vägleder samhällsbygget och de konkreta förutsättningarna vidgas alltmera och detta är ju väldigt allvarligt i förlängningen. Tyvärr så verkar som vanligt ideologier och egenintressen ha företräde framför helhetssyn och pragmatiskt tänkande, alltså att först se till att fordonet är körbart, trafikdugligt och driftsäkert innan man börjar lägga energi och kostnader på en tjusig och bekväm inredning och en flashig lack om man ska snacka i liknelser.

Det där med paprikan är ju så dumt så klockorna stannar men egentligen inget att förvånas över. Jag har för mig samma taskiga sätt att reglera värmen rapporterats även från tomatodlingar, men det är nog ungefär lika över hela linjen oavsett varuslag etc och en fråga som vanligt om minsta möjliga grundinvestering utan långsiktigt tänkande som pågår så länge det är billigare än att installera riktiga klimatstyrsystem (iofs en stor kostnad initialt). Det är ju hela det industriella EU-jordbruket baksätesstyrt av ekonomer och byråkrater i ett nötskal. Enorma mängder av sällanköpsvaror produceras med dåliga och skattesubventionerade metoder i centraliserade jätteanläggningar enligt nåt slags modell från de gamla kolchoserna som fanns i Sovjet-staten för att fylla nåt slags uppsatta kvoter och sen åker runt hälften i soporna i olika led p g a skönhetsfel. Samtidigt går det omkull något småjordbruk mest varje dag för att det inte går att tävla med massproduktionen som handlar om en jakt mot nollpunkten där kommande generationer lämnas med notan för priserna till vinnarna. Under tiden jobbar maktapparaten hela tiden med att skjuta skulden på de som har minst möjlighet att påverka och gärna då genom att ständigt öka skattetrycket förklätt till straffavgifter på konsumtion, finns det inte en motsägelse i strävandena där?

Ja, detta kan man ju skriva spaltmeter om utan att det gör någon skillnad, men i slutänden så lär det ju drabba alla om inte annat ekonomiskt och i galloperande social oro när pyramidspelet faller ihop.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 261
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Ort: Varberg
Kör: Escort mkIV

Inläggav Greger » tor okt 12, 2017 10:33 am

^Världens minsta åsiktsbubbla för närvarande med bara tre debattörer..."

"Sånt där de varnar för att folk matas via nätets sökmotorer etc med åsikter som bara speglar deras egna."



Då tycker jag tvärtom, för dynamikens skull!

Btw, konsumentmakt förordas så när jag var i affären tänkte jag protestera. All tillgänglig paprika var från Holland...

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3262
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tor okt 12, 2017 1:42 pm

Såklart var det en liten politiskt korrekt brasklapp jag satte för att vi inte ska framstå som alldeles fulla av självbelåtenhet, det visades med skrämmande tydlighet i partiledardebatten häromdan vart sånt kan leda :D. Men tar du på dig rollen som Djävulens Advokat (eller jag :518:, känns helrätt ;)) så hålls iaf tråden igång tills vidare.

Jag brukar som regel köpa den där strimlade inlagda paprikan som importeras från Ungern i glasburkar (väldigt gott fast väl blött på mackor) men undrar just hur den positionerar sig i total energiförbrukning, "Carbon Footprint" och handelsekonomisk/politiska kullerbyttor på EU-nivå visavi den fulodlade holländska. Detaljer, detaljer. :D
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)