Problem med tomgång

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Robbin
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: fre okt 06, 2017 5:55 pm
Namn: Robbin Öberg
Kör: Ford Escort RS 2000 Mk5
Ort: Örnsköldsvik

Problem med tomgång

Inlägg av Robbin »

Hej!

Har införskaffat en Ford Escort RS 2000 som jag hade tänkt ha som extrabil, har dock lite problem med tomgången på Forden.

Kall är tomgången bra men då bilen blir varm börjar den pendla och självdör, går att hålla vid liv om man varvar men så fort man släpper gasen så dör bilen.

Testade att byta tomgångsmotorn utan framgång, kollade igenom alla vakuumslangar utan att hitta någon spricka samt att vevhusventilationen var ren.

Till höger i motorrummet så sitter en EGR-ventil där det är två vakuumslangar monterade, testade starta bilen utan att ha slangarna inkopplade på ventilen och nu har jag en finfin tomgång. Det går att blåsa i den övre men inte i den nedre anslutningen.

Bild

Den här ventilen ska styra vakuumflödet då bilen inte längre behöver gå för kallstart och börja använda sig av EGR systemet.

Den nedre anslutningen går till insuget och den övre går till ett T mellan vevhusventilationen och EGR-systemet.

Istället för att bara köpa en ny EGR-ventil tänkte jag höra om man kan felsöka själva signalen, visst bör det komma en signal till ventilen då bilen kommit upp i temperatur? Men varifrån kommer denna signal? Från en givare? Från ECU?

Bild

Perfekt första inlägg med en relativt komplex fråga *drool*

Tags:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5627
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Borde styras från ECU:n, antaglingen har du alltid 12V på ena stiftet med motorn igång och så jordar ECU:n det andra stiftet när ventilen ska öppnas.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Robbin
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: fre okt 06, 2017 5:55 pm
Namn: Robbin Öberg
Kör: Ford Escort RS 2000 Mk5
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Robbin »

Och efter att jag beställt en ny ventil så läser jag ditt svar :)

Skitsamma, skulle det vara så att det inte fungerar så jag har en extra styrenhet till motorn.

Sen återstår bara spolarpump och lyktor innan den besiktas för första gången på många år.

Skriv svar