diesel startar inte

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran
Inlägg: 189
Blev medlem: ons jan 04, 2012 8:31 pm
Namn: Tom Karlsson
Ort: Kalmar
Kör: Ford Transit

diesel startar inte

Inläggav Ankan-78 » ons apr 04, 2018 6:39 pm

jaha dax igen då med problemen, har en diesel -96 transit, har stått mycket stilla i höst och helt stilla i vinter, har dock laddat batteriet lite då och då och startat den, men för ett tagsedan ville den inte ens dra runt startmotorn med fulladdat batteri, dock var det jäkligt kallt nån vecka då, hur som helst härom dagen gjordes nytt försök, den startade men gick som en påse nötter och svarade inte alls på gas, sen dog den och ville inte starta igen, fast jag körde länge på starten, har försökt ett par gånger till, kört länge på starten men den vill inte visa nån antydan till att vilja tuffa till, lossade under filtret och det kom en massa diesel, (ville kolla så det inte var nått kondensvatten som frusit)

hör ska jag göra nu? vad kan ha hänt när den stått stilla ett tag och startade lätt i höstas.....
mvh Ankan

Tags:

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran
Inlägg: 189
Blev medlem: ons jan 04, 2012 8:31 pm
Namn: Tom Karlsson
Ort: Kalmar
Kör: Ford Transit

uppdatering

Inläggav Ankan-78 » tor apr 05, 2018 2:21 pm

lossade spridarören och det verkade inte komma nån diesel. så jag lossade rören efter pumpen och körde på starten och det kommer diesel från de två översta rören, men inget från de två undre... hmmm

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4906
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » mån apr 09, 2018 6:24 pm

Ankan-78 skrev:lossade spridarören och det verkade inte komma nån diesel. så jag lossade rören efter pumpen och körde på starten och det kommer diesel från de två översta rören, men inget från de två undre... hmmm


Är det rören bak på pumpen som går till spridarna som det inte kommer något ur?

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran
Inlägg: 189
Blev medlem: ons jan 04, 2012 8:31 pm
Namn: Tom Karlsson
Ort: Kalmar
Kör: Ford Transit

Inläggav Ankan-78 » mån apr 09, 2018 8:27 pm

ja precis, jag lossade dom från pumpen, och det kom diesel från två bara när jag körde på starten

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran
Inlägg: 189
Blev medlem: ons jan 04, 2012 8:31 pm
Namn: Tom Karlsson
Ort: Kalmar
Kör: Ford Transit

Inläggav Ankan-78 » tis apr 17, 2018 6:13 pm

finns det nån avluftning nånstans på pumpen? (lucas)

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4906
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » tor apr 19, 2018 2:24 pm

Ankan-78 skrev:finns det nån avluftning nånstans på pumpen? (lucas)


Missade att du hunnit svara. :)
Finns ingen avluftning vad jag vet, den borde hoppa igång om det bara kommer fram diesel till pumpen. Finns det diesel i filtret?

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran
Inlägg: 189
Blev medlem: ons jan 04, 2012 8:31 pm
Namn: Tom Karlsson
Ort: Kalmar
Kör: Ford Transit

Inläggav Ankan-78 » tor apr 19, 2018 3:33 pm

jag lossade den gula plastgrejen med kontakt under filtret och då kom det diesel, jag hade ingen diesel hemma just nu, men jag ska fylla upp filtret igen och testa nån dag, eftersom den fungerade när jag ställde den så misstänker jag att det är luft i systemet, kanske att diesel har runnit tillbaka ner i tanken eller nåt, för jag kan inte direkt se nån läcka.
jag hade tänkt att efter sommaren ta bort tank och bränsle rör och byta/rengöra, men det verkar vara lite bökigt, det ser blandannat ut som att bränslerören är pressade på locket till filtret och även slangarna som går mellan spridarna verkar pressade

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran
Inlägg: 189
Blev medlem: ons jan 04, 2012 8:31 pm
Namn: Tom Karlsson
Ort: Kalmar
Kör: Ford Transit

Inläggav Ankan-78 » sön maj 13, 2018 1:46 pm

en liten uppdatering.
bussen "tänder" till när jag ger den startgas, och jag såg att spridarrören var fuktiga när jag lossade dessa. så diesel borde komma fram till spridarna iallafall, testade några gånger med startgas och då kastade startmotorn in handduken, genom att bara surra runt utan att hoppa in till svänghjulet antagligen, så nu får jag se vad det är med den med :(

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4906
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » tor maj 17, 2018 9:18 pm

Ankan-78 skrev:en liten uppdatering.
bussen "tänder" till när jag ger den startgas, och jag såg att spridarrören var fuktiga när jag lossade dessa. så diesel borde komma fram till spridarna iallafall, testade några gånger med startgas och då kastade startmotorn in handduken, genom att bara surra runt utan att hoppa in till svänghjulet antagligen, så nu får jag se vad det är med den med :(


Otur med startmotorn. :(
Har du gjort några framsteg?

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7228
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Ort: Gnosjö
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Medlemsnummer: 295

Inläggav Järnkaminen » fre maj 18, 2018 10:35 am

SK Racing skrev:Startgas är ett bra sätt o förstöra en dieselmotor...
+1

En bekant körde i rikligt med startgas i en gammal dieseltruck och fick ett 3D-pussel av kolvar att sätta ihop ;).
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Fiesta ST180

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » mån maj 21, 2018 12:01 am

Startgasen på sprayflaska förr var just ren eter, vilket antagligen försvann just för alla riskerna med det. Eter som starthjälp för dieselmotorer förr... då pratar de nog om Start-Pilot. Det var små aluminiumampuller i storlek ungefär som en hagelpatron. Jag körde en Scania i lumpen som hade ett slags hylsa på instrumentbrädan med ett lock på som skulle skruvas åt när man satt i patronen och sen nån avtryckare man skulle knäppa till under startförsöken, viktigt med tajmingen osv. Jag har hört att det suttit såna i en del traktorer också. Det var väl just tack vare allt pet med en bestämd mängd (det stod nåt i instruktionerna om att inte sätta i en ny patron och göra ett nytt försök förrän efter viss tid) och var det nu pös in i systemet som gjorde att det kunde funka utan ras gissar jag.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » lör jun 02, 2018 8:01 pm

Nu får jag militärgröna flashbacks av negativ nostalgi igen :D, avgaser i klass med tårgas som luktade som Helvetets skorstensutsläpp :laughing: och lade en gulaktig rökridå över omgivningen att orientera i ifall man haft gasmask på för att kunna se nåt under varmkörningen. Var det riktigt svinkallt ute på manöver låg det på föraren att hasa under och värma tråget med rödsprit, sportigt värre :D och absolut ingen lösning jag rekommenderar att prova hemma med risk att flambera något, sig själv t ex. Startgas har förresten en väldig tröghet och tyngd apropå det, så den kan lätt "rinna" in i overallen etc och göra en självlysande i minst några sekunder om det råkar antända.

...Nå, har Transiten som var trådens orsak inte startat än så måste det väl vara nånstans som luften fastnat i en ficka tänker jag. Eller om nån kolv fastnat i sprutet, nu vet jag nada zilch om nyare dieslar men gamla tiders mekaniska insprutningspumpar är ju som små kolvmotorer fast för att pumpa olja i det här fallet och massor av rörliga delar som kan trilskas.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)