Framlysen granada mk1

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Andreaså
Veteran
Namn: Andreas Åkerlind
Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014

Framlysen granada mk1

Inlägg av Andreaså »

Mina framkyktor är i riktigt uselt skick! Att få tag på nya verkar omöjligt. Är det någon som testat byta ut originalen mot Lysen från någon annan bil? Helst något som inte kräver så våldsamma ombyggnationer och är lätta att få tag i.

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Spontant; Saab 99 (och 96/95) eller motsvarande Cibié-insatser (de har största djupet och därför mest ljusflöde) stämmer i mått och användes på lite andra Fordar - bland annat användes de på Argentina-byggda Taunus TC 1, de passar bakom aluminiumgrillen så det tricket körde jag själv på min första och jag har testat att de passar ihop med sargarna på Taunus 12/15m P6 (fwd) vilket jag sett någon kombinera på en Granada mk 1. Hade den haft Consul-grillen (den 2-portade) eller Ghia-grillen skulle det kunnat bluffas som original... Såvitt jag vet så finns den här strålkastarmodellen i versioner från minst en av de stora tyskarna Hella och Bosch (dock inte säkert att de går att finna i de aktuella webbkatalogerna) och har ingått i standardsortimentet för arbetsmaskiner, lastbilar och bussar i flera decennier.

Jag fick tips att den kantiga modell man hittar på många Volvo-lastbilar (FH-serien tror jag, 80-00-tal ungefär) ska ha samma mått som Taunus TC 1 (1971-75 i Europa) men jag vet inte om det även gäller de som är märkta/mönsterskyddade Volvo. Ja, hursomhelst så är måtten på Granada bra nära nån standard som är aningen mindre i glasyta så chansen är god att hitta nåt vanligare som ryms.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Granada mk 1 strålkastare detaljnummer för höger sida, vad jag har ska rimligen vara korrekta nummer men de är i brist på katalogreferens plockade ur annonser - detta med höger ska alltså vara i färdriktningen enligt branschpraxis men folk kan ju ta fel. Bristen på begagnade vänsterlyktor på Ebay etc får man nog skylla på högre utsatthet för stenskott nära mötande trafik.

Ford 75GG13005CA, 2305620002R, 1305620182.
...Hm, motsvarande för vänster: 1305620181 - då stämmer ett par iaf.

Bosch 0 301 014 110 är för höger.

MInns jag rätt (99% säker) så betyder R:et i andra numret Rechts (höger) och motsvarande vänster har då L för Links (vänster) som ändelse på samma nummerserie. Bara nästan lätt som en plätt. Mk 2 är enklare, hi-face-profilen sticker ut lite mera i nederkant på innergaveln så det är bara att fösa ihop dom och se hur de står när de bildar ett V framåt. :starter:
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar