S-Max 2012 - Byta växellåda

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
DavidK
Nybörjare
Namn: David Kleman
Kör: S-Max 2013

S-Max 2012 - Byta växellåda

Inlägg av DavidK »

Bilen började varna för 'Nedsatt funktion automatlåda' för drygt ett år sedan. Hade den inne på verkstad som justerade kopplingen. Efter det har den funkat att köra okej i det halvmanuella läget (växelspaken till höger). I automatläget har detta fel återkommit. Det går då inte att växla öht, och ibland ligger ingen växel i. Felet avhjälps med en omstart.

Har nu bilen inne på märkesverkstad som vill byta hela växellådan för 45 000 kr. Är detta ett rimligt pris? Finns något annat att pröva? De sager att den enda felindikationen i datorn är någon sensor, men att de har erfarenheten att det inte räcker att byta denna.

I och med att det är typ 60-70% av bilens marknadsvärde om den vore hel känns det tyvärr som det får bli byta bil och försöka hitta någon som vill ha denna om det inte går att avhjälpa billigare.

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Har dom uppdaterat och nollat mjukvaran ? Bytt olja och sköljt lådan ? En verkstad som vill börja med det dyraste först låter inte 100 seriös i mina öron.

DavidK
Nybörjare
Namn: David Kleman
Kör: S-Max 2013

Re

Inlägg av DavidK »

Förra hösten så byttes oljan. Det var då också för mkt olja i, vilket kan ha bidragit till felet.

Mekanikern då varnade för att det kunde bli problem igen, och att man i så fall inte kunde justera kopplingen mer utan att det var byte som galled. Enig att även givet historiken kändes det snabbt att hoppa från trasig sensor till byta hela alltet.

Peter_K
Veteran
Namn: peter k

Inlägg av Peter_K »

Går det inte på försäkringen ?

-jack-
Nybörjare
Namn: Per e
Kör: mondeo mk4

Inlägg av -jack- »

Min erfarenhet av märkesvärkstädena är att dom byter mot märkesdelar rakt av. Vad jag menar med det är att dom kanske inte funderar på alternativen. Sökte precis på bildelsbasen.se där fanns det ganska många automatlådor till s-max. Personligen skulle jag börja där och sen dels kolla om märkesvärkstan kan tänka sig att sätta i en låda från skroten alternativt vända sig till en oberoende verkstad.

Oakhill
Nybörjare
Namn: Fredrik H
Kör: Ford S-Max

Inlägg av Oakhill »

Hej!

Är det pris inklusive arbete eller bara för lådan?

Sitter med precis "samma" problem, S-MAX 2013. "Växellåda nedsatt funktion".
Hade ett äventyr i somras där bilen blev stående på verkstad och där man lyckades få igång lådan genom ett oljebyte och en "omprogrammering" till det facila priset av ca 8000. Nu har felet återkommit (om än med lite annat symptom) och från Fordhåll säger man att "Det låter som ett lådbyte".

Naturligtvis har jag passerat gränsen för maskinskadeförsäkringen. :/

/F

Tummps
Veteran
Namn: Timmy A
Kör: Mondeo 2.0 tdci

Inlägg av Tummps »

Hade ni några symtom innan växellådan började jävlas?
Min har rullat 16600 mil och jag blir lite fundersam på vad man borde känna efter lite extra.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Oakhill
Nybörjare

Inlägg av Oakhill »

Tummps skrev:Hade ni några symtom innan växellådan började jävlas?
Min har rullat 16600 mil och jag blir lite fundersam på vad man borde känna efter lite extra.

Njae, det är ju det som är lite mysko. Tycker mig ibland hört ett svagt metalliskt kvittrande/tjirpande ljud vid växling på låga växlarna vid låg belastning...men det kan ju lika gärna varit inbillning. Innan första stoppet i somras så gjorde lådan i mitt tycke några omotiverade (hårda) nerväxlingar ett par gånger när jag låg på farthållare, men det var allt.

Så näe, det är nog bara att hålla tummarna (och sköta oljebytena)… :/

/Fredrik

Tummps
Veteran
Namn: Timmy A
Kör: Mondeo 2.0 tdci

Inlägg av Tummps »

Verkar som att det kan hjälpa om man rengör solenoiderna ordentligt
https://www.pistonheads.com/gassing/top ... &t=1710116

Googla "getrag 6dct450 problems" så finns det en del att läsa, om du har 2.0tdci motorn.
2.2tdci har en annan låda

Oakhill
Nybörjare

Inlägg av Oakhill »

Tyvärr är det ju inte bara att "rengöra solenoiderna"...för en bilamatör.

Det finns ju alltid nån galning som har rivit isär de mest intrikata delar av en bil på garageuppfarten (helst i duggregn eller snöglopp) och fixat problemet och lagt ut en film på äventyret på youtube :)

Vi vanliga dödliga sitter tyvärr i händerna på tillverkarna/verkstäderna och deras fantasipriser :/

Oakhill
Nybörjare

Inlägg av Oakhill »

Liten uppdatering:

Tydligen var det så att mekatronic-enheten sagt upp sig, eller rättare sagt någon av solenoiderna i densamma. Det "positiva" är att man numera har fabriksrenoverade enheter att tillgå. Så ett byte av densamma slutade på 26'.

Familjen är inte överlyckliga över årets julklapp kan tilläggas :)

God Jul på er!

/Fredrik

Job
Erfaren
Namn: Per Bengtsson
Kör: Ford S-max 2009

Re: S-Max 2012 - Byta växellåda

Inlägg av Job »

Hej! Hade växellåderas i helgen. Bytte bränslefiler för ett tag sedan, för att bilen gick lite ryckigt (pendlade 100 v/min) lite då & då.
Hade också lite problem att automatlådan inte växlade där den borde/brukade.
Vet inte om dessa två symtom är symtom på samma fel....men byte av bränslefilter avhjälpte inte felet med ryckig gång (ev 5% bättre).
Felkod bräsletillförsel otillräcklig avlästes.
Nu i helgen så fick jag felmeddelade "växellådsproblem" strax efter kunde jag bara köra på 2:ans växel. Något senare så var det bara "friläge" gick alltså inte att dra bilen framåt varken manuellt eller i auto.
Ser att fler har problem med den undermåliga växellådan.
Tror jag har en Power Shift.
S-max 2012.
Gått 30.000+ mil
Får se om jag kan få den till en verkstad som kan avläsa felkoder.
Senast redigerad av 1 Job, redigerad totalt 0 gånger.

randal
Veteran
Namn: Rickard Lindfors
Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10

Inlägg av randal »

Brynäs transmission helrenoverar dessa lådor. Har precis hämtat min bil därifrån. Vad jag vet är det bara de i Sverige som renoverar powershift.

Job
Erfaren

Inlägg av Job »

S-maxen är nu på en tidigare Ford-verkstad (mindre). De skulle läsa av felkoder idag. Har varit i kontakt med ställen som kan renovera dessa lådor. Priset är ca 35-40' så det tänker jag inte lägga på den.

Job
Erfaren

Inlägg av Job »

Verkstadens approach kommer vara att "skölja" den & att detta slulle kunna åtgärda problemet.
To be continued.......

Skriv svar