Dzettervall - Escort mk1 -73

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Dzettervall
Erfaren
Inlägg: 95
Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
Namn: Daniel Zettervall
Kör: Focus St
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 300

Dzettervall - Escort mk1 -73

Inlägg av Dzettervall »

Bättre sent än aldrig att starta tråd, dessvärre har mycket av bilderna försvunnit då dom inte laddats upp någonstans allt eftersom.

Men vi börjar från början, inhandlade karossen sensommar 2013, hittade den på Tradera och var nog enda budgivaren om jag minns rätt, så fick den till ett överkomligt pris.
Säljaren Kommer från en annan Ford-familj i Västerås och när vi skulle hämta bilen snubblade vi över en till Escort som stod hos grannen. Så kom hem med två.

Bra pris = mycket jobb
Bilagor
237EA788-B416-4F88-B097-0E327892C724.jpeg
2E4E58AA-3FBD-47E3-A085-A46EB0F82971.jpeg
E9CF0F45-E6BC-4102-8BF4-2C88288C847A.jpeg
61AE536F-AE1B-4B2E-A9AC-1E91AA56D421.jpeg
1370C6D1-5807-41A9-9EE8-D81A829AB1E5.jpeg

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Trevligt :) och finns tid och resurser är ju ett extraexemplar möjlighet till två vitt skilda projekt. Ta den bästa och bygga original/gatbil med de bästa delarna från bägge och göra uppdaterad racer av den andra, kanske?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Dzettervall
Erfaren
Inlägg: 95
Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
Namn: Daniel Zettervall
Kör: Focus St
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 300

Inlägg av Dzettervall »

Släggmek skrev:Trevligt :) och finns tid och resurser är ju ett extraexemplar möjlighet till två vitt skilda projekt. Ta den bästa och bygga original/gatbil med de bästa delarna från bägge och göra uppdaterad racer av den andra, kanske?
Sant! Den vita som står kvar som den är, lite vassare Pinto på 160hk och stående förgasare. Den kommer få sig en ny lack nu till vintern annars kommer den hålla sig ”original”.

Dzettervall
Erfaren
Inlägg: 95
Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
Namn: Daniel Zettervall
Kör: Focus St
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 300

Inlägg av Dzettervall »

Motor

Första tanken var att stoppa i en Zetec 2,0L med Keihin fcr41 förgasare. Något som fick stå kvar på hyllan när det dök upp en komplett Cosworth.
Motorn åkte direkt in till Kjell på ELWA-motors för en full genomgång:
Honat och planat block
Portat insug/avgas i toppen, omslipade original kammar
Lättat svänghjul
Original vev
Ställbara kamdrev
NUKE fuelrail och BTR
PRO-GOLD AN-kopplingar och slang från motor och hela vägen bak till tanken. AN8 in och AN6 retur.
Bailey vevhusvent
T34 turbo
Airtec modellanpassad Intercooler 50mm/ kylare 40mm dubbla fläktar

Regbesiktigades med 220hk vilket var max med tanke till vikten.
Bilagor
2D3FACC4-75EC-4D92-BE09-EDFA43D987AF.jpeg

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

:applause: Ah, underbart... Måste ju bara vara så inihelsicke roligt att köra den vita med den vikteffekten :woot: (jag minns en med original BDA som ett av befälen i lumpen ägde ett tag, den spann på torr asfalt upp till 80 på trean utan problem :D) - hur den andra går kan jag knappt föreställa mig :cool:. Bara att gratta till resultatet och den fabrikslika installationen, effektsiffran är en hrm... uppskattning förmodar jag :D.

Zetec 2.0 med Keihins på låter ju kul annars, fast själv har jag börjat krokna på idén att sänka min i den blå här till vänster - syns som lite över fikabudgeten att anpassa till rakställt & analogt. Mja, får se; maskinen startade på första knycken efter att ha stått i mer än ett år eftersom jag inte tvingat mig förrän nu att skaffa ett nytt batteri, jag gav 170 spänn mindre för hela bilen...:p Att den orkade riva loss bromsarna när den värmt upp säger väl att bottenvridet är kvar och att jag blivit lat :blush:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Dzettervall
Erfaren
Inlägg: 95
Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
Namn: Daniel Zettervall
Kör: Focus St
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 300

Inlägg av Dzettervall »

Släggmek skrev::applause: Ah, underbart... Måste ju bara vara så inihelsicke roligt att köra den vita med den vikteffekten :woot: (jag minns en med original BDA som ett av befälen i lumpen ägde ett tag, den spann på torr asfalt upp till 80 på trean utan problem :D) - hur den andra går kan jag knappt föreställa mig :cool:. Bara att gratta till resultatet och den fabrikslika installationen, effektsiffran är en hrm... uppskattning förmodar jag :D.

Zetec 2.0 med Keihins på låter ju kul annars, fast själv har jag börjat krokna på idén att sänka min i den blå här till vänster - syns som lite över fikabudgeten att anpassa till rakställt & analogt. Mja, får se; maskinen startade på första knycken efter att ha stått i mer än ett år eftersom jag inte tvingat mig förrän nu att skaffa ett nytt batteri, jag gav 170 spänn mindre för hela bilen...:p Att den orkade riva loss bromsarna när den värmt upp säger väl att bottenvridet är kvar och att jag blivit lat :blush:.
Är faktiskt den gamla rally-pinton som sitter i, så är preppad och bänkad, krävs lite varv när man kör den men sjukt rolig!
Bifogar en bild, som synes får den inte riktigt den kärlek den förtjänar.

Haha låter som ett bra köp ändå. Ge den lite kärlek så får man snabbt tillbaka det :)
Bilagor
38A669FA-0AAC-4446-991C-FD6ACA4BF98A.jpeg

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6290
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Riktigt trevligt att kunna följa den här! :)

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Dzettervall
Erfaren
Inlägg: 95
Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
Namn: Daniel Zettervall
Kör: Focus St
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 300

Inlägg av Dzettervall »

Kaross

Mycket nytt, bytt och förstärkt med trackdays i åtanke.
I motorrummet byttes frontplåt, brandväggen flyttades tillbaka för att få bättre placering på motorn. Stötdämpar-tornen förstärktes.
Nytt främre golv, sparklådor invändigt/utvändigt, växellådstunnel, kardan/difftunnel, lådor till fyrlänk, 8-punkts bur från Finess.
Med så mycket extra vikt i form av bur och förstärkningar valde vi breddare samt huv i plast.
Mycket jobb för att få plastsidorna på plats, fick bygga en ”ram” runt kanterna som plasten kunde limmas emot, väl på plats överensstämde inte hjulhusen höger/vänster sida i bak så vi kapade upp och plastade på två lösa frambreddare utanpå breddningen i bak för att få sidorna lika.
Ingen klassisk look i bak men ändå nöjd med resultatet.
Bilagor
1D649AF2-4DFC-4E5C-BFA3-0E9C48CB5BC0.jpeg
EEE953D4-316F-457A-BDDC-0A923FC4E3BE.jpeg
02E16995-2CC8-4D25-B4F2-6EF2477447DB.jpeg
ABD93866-B994-4068-A1D8-C887B8490C93.jpeg
87576CEF-3F1D-4B58-823B-674095F36DBB.jpeg
99D1795A-A952-4E8F-A5D6-EDBC99745D1C.jpeg
22F3A292-13E3-445E-9FF9-4221B713BC6A.jpeg

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 570
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Hur tjusigt som helst! Skulle gärna ha en gammal escort. Kommer du ner till Emmaboda om två veckor?

// Jimmy

Dzettervall
Erfaren
Inlägg: 95
Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
Namn: Daniel Zettervall
Kör: Focus St
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 300

Inlägg av Dzettervall »

Jimmy86 skrev:Hur tjusigt som helst! Skulle gärna ha en gammal escort. Kommer du ner till Emmaboda om två veckor?

// Jimmy
Tack! Kul att folk gillar det när man lagt ner så pass mycket tid/blod/svett/pengar på bilen :)
Jag hoppas jag kan ta mig ner, har börjat jobba då så ska bara lösa det med jobbet.

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 570
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Vore kul om du kom och Emmaboda är ett väldigt bra ställe att gå över gränsen med bilen. Finns ju liksom inget att köra på :) Kan ju vara dumt att göra det på en riktig bana med räcken och anda bilar osv.

Om du tar dig ner vill jag åka med om du har två stolar och jag får :)

// Jimmy

Dzettervall
Erfaren
Inlägg: 95
Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
Namn: Daniel Zettervall
Kör: Focus St
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 300

Inlägg av Dzettervall »

Självklart har jag en plats åt dig i högerstolen då Jimmy! :)

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 570
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

:cool:
Dzettervall skrev:Självklart har jag en plats åt dig i högerstolen då Jimmy! :)

Dzettervall
Erfaren
Inlägg: 95
Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
Namn: Daniel Zettervall
Kör: Focus St
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 300

Inlägg av Dzettervall »

Växellådan blev en Type 9 från en Sierra, original till att börja med.
Iom att vi flyttat stolarna så långt bak vi kunde använde vi oss utav ett gammalt Super Seven-trick med en ”Gear lever extension” för att få bak växelspaken så att man nådde, ca 15cm. Där efter blev det en två-delad kardan med lilla knuten för att den skulle få fritt under.
Bilagor
6D9DF8FC-2A5D-4F56-8720-E8624618EB5D.jpeg
89F0B4C5-0970-4AC5-9FBC-729323D149CF.jpeg

Dzettervall
Erfaren
Inlägg: 95
Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
Namn: Daniel Zettervall
Kör: Focus St
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 300

Inlägg av Dzettervall »

Atlas-bakaxeln plockades från en Capri. Blästrad och målad utvändigt.
Påsvetsade fästen slipperblad och stående dämpare.
Fyrlänk-stag och watt-länk.
Innehållet blev en Quaife LSD-diff och group1 semi flytande drivaxlar.
Bilagor
7FF672F1-691C-4133-B041-B53E90CE606E.jpeg
49DA94C8-6206-4691-A99B-4E8B70E847E4.jpeg

Skriv svar