fordmaffian - Ford Granada/consul coupe

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

Släggmek skrev:Oj :eek:, fattar inte att jag kunnat missa denna tråd men får väl skylla på extra många bitar i vardagspusslet på sistone. Detta måste hursomhelst följas, tätplacering sen gammalt på min lista över Europa-Fordar :icon23:.

Själv missade jag omkring 2010 eller så ett påbörjat liknande bygge med en Windsor 5.0 V8 som ingick i ett allt-eller-inget-erbjudande så jag skulle förstås sikta på det hellre än en 2.8i inte minst apropå reservdelar (motorerna har btw viss gemensam ursprungshistoria) och hade inte oljan strypts tillfälligt 1973 så hade toppversionen haft en Windsor även i Europa, men upplägget med att blanda oldschool och lite uppdatering syns väl uttänkt sett till skick och allt :cool:. RS-inredningen sitter ju som en smäck enligt bilderna.

Glöm nu inte att när Granada designades så var det enligt legenden mycket som ritades av Ghia´s Tom Tjaarda som samtidigt ledde mycket av formgivningen åt vid tiden då tätt Ford-anknutna De Tomaso, så det finns mycket stylingarv att bolla med om man vill göra ett "tänk om"-projekt utifrån bilar som kunde ha blivit. Eftersom Granada mk I också var tänkt att producerats i USA-versioner (även som en "baby"-Lincoln) så skulle det inte varit galet om de Ford-handlare som krängde Pantera hade tjatat fram en Consul Coupé som "exotisk" europé med De Tomaso-märkning och deras italienska touch att sälja till familjefäder och såklart några skulle busats till med tiden ;).

De byggde ju om Cortina mk I (se tråd) och sportbilarna var ju iaf t o m Pantera i hög grad byggda på Ford-mekanik (jag har nån gång hört sägas att de skulle ha framvagn baserad på Granadas, kanske bara en faktoid men styrningen har iaf delar från Escort I/II som ju har samma P-ändar). Deras GT-sedan Longchamp V8 (...Windsor) lånade armaturer av Consul/Granada - här en original https://d3lp4xedbqa8a5.cloudfront.net/i ... mp-004.jpg och https://i.pinimg.com/originals/d8/d0/2f ... 79d692.jpg en uppdaterad apropå ombygge :D) och glöm inte heller de sydafrikanska Granada Perana V8 (motor från Mustang, med Fords goda minne) *drool*.

Jo tanken på V8 har såklart funnits där men man har tänkt om ett par gånger eftersom de ändå är såpass vanligt att man ”självklart ska ha en V8” i en sån här bil så ville jag inte att följa strömmen utan staka ut min egna väg då jag bara har sett en till sån här coupe med 2.8i motor med mekanisk k-jetronic. Då föll valet på de och tanken på att fortsätta staka ut vägen som liten och rapp än stor och slapp kunde fortsätta. Dessutom besiktningsmöjligheterna blir så mycket lättare just med denna uppsättning då jag även funderar på att stroka ett 2.8 block med en 2.9 vev och slänga i men de är ett senare projekt då jag nu i första hand vill få den rullande för egen maskin igen.
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Tags:

Skriv svar