Montera kupévärmare

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
lmoberg
Erfaren
Namn: Linus Moberg
Kör: Ford Focus 1,0T 2013

Montera kupévärmare

Inlägg av lmoberg »

Har en Ford Focus 2013. Precis införskaffat en kupévärmare.

Var och hur har ni fäst era värmare?

Tänkte skruva fast min på sidan av mittkonsolen under handskfacket.

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Re: Montera kupévärmare

Inlägg av granadadr »

funkar fint,, jag har inte ens skruvat fast min, som jag monterade :)

nyford
Veteran
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Inlägg av nyford »

Är det en fläkt av ett känt fabrikat, Calix eller DEFA? I alla fall DEFA har anvisningar hur den skall sitta och jag utgår ifrån att Calix har något liknande. DEFA säger i alla fall att den kan sitta på högkant på väggen över passagerarens vänsterfot och blåsa snett uppåt, ungefär i riktning på ryggstödet. Så har jag i min Kuga -20. Den sitter på en särskild fästplåt. Den kan också sitta upp och ner under handskfacket, men platt mot handskfacket om det skulle fungera? Den sitter alltså vågrätt på undersidan och skall blåsa i samma riktning. Även där använder man fästplåten.
Skulle inget av detta passa din fläkt så försök göra en fästplåt och sätt den där den får plats. Men tänk på att den skall ha fritt insug och lika fritt utblås. För flera år sedan hade jag en Volvo 245 -92. Jag köpte en billig fläkt på Ö&B. Jag gjorde ett fäste på högersidan om passagerarens fötter, på panelen på sidan. Det fungerade jättebra inklusive fläkten. Den höll i lika många år som bilen. (Bör ha varit över 20 år?) Uppfästningen var gjord så att man lätt kunde skruva bort fläkten, men det behövdes aldrig för den satt inte i vägen.

Som sagt, tänk på att fläkten skall ha fritt insug och lika fritt utblås. Och det sämsta är att ställa den på golvet. Då garanterar jag att någon kommer att trampa på den och buckla till den.

lmoberg
Erfaren

Inlägg av lmoberg »

Har fästplåt till värmaren. Tänkte mer på vad som sitter bakom plasten? Så man inte skruvar i el eller nåt annat dåligt? Hur långa och vilken typ av skruv?

nyford
Veteran

Inlägg av nyford »

Det får du nog lyfta på mattorna och kolla för säkerhets skull. Om man skall tala väl om Volvo här, så har dom redan på konstruktionsstadiet tänkt ut och t.o.m. monterat fästen där man skall skruva. I färdiga hål t.o.m. Men detta förutsätter att man köper Volvo Original, som är detsamma som Calix. Det är Calix som tillverkar i Volvos namn.
Har du kollat så att Ford inte har något liknande? Ford borde ha lärt sig lite när dom var ihop med Volvo. Det finns alltså monteringsanvisningar på hela motorvärmaranläggningar med placeringar av enheter och kabelförläggning.
Jag kan tillägga om min kupéfläkt som nu är en DEFA, att den har ingen vanlig SHUKO-kontakt. (= Vanlig stickpropp) Den har i stället en så kallad Rakapparatkontakt. Därmed har bilen inget vägguttag inne i kupén. Jag har en Ford Kuga Ecoboost E85 -20 med leveransmonterad värmeanläggning.

Så här ser en rakapparatkontakt ut. Alltså den högra: https://www.inet.se/produkt/8900818/del ... SoQAvD_BwE
Den kontakttypen är ju mycket vanlig på datortillbehör, modem och skrivare m.m. Men är äldre än datorer. Därför säger man fortfarande rakapparatkontakt. Det fanns alltså rakapparater innan det fanns datorer.

nyford
Veteran

Inlägg av nyford »

BildJag kommer på ett tips här: Om du behöver borra och skruva i närheten av känsliga ställen, alltså att det inte finns något färdigtänkt ställe, så skulle i alla fall jag ha använt Blindnitmuttrar. För den som inte vet, det är som en popnit men det blir ett gängat hål i stället för skruvar med vanliga maskingängor. Det innebär ju att man inte har en plåtskruv med en vass spets som kan skava hål och ställa till elände. Blindnitmuttrar monteras med en popnittång som har en annan insats. På vissa popnittänger byter man enkelt rakt av. Andra enklare tänger kanske det inte passar. Blindnitmuttrarna finns i en uppsjö av olika utföranden, olika material, olika gängor (säkert tumgängor också om man vill ha det?) Olika tjocklek på monteringsmaterialet m.m.
En liten varning bara: Biltema säljer en sats med tång och insatser. Men blindnitmuttrarna är av aluminium och det är ju inte det starkaste precis. Stål är bättre!
Och jag nämner det bara för ordningens skull: Skulle man ha sådana behov så finns det monteringsverktyg både för el och tryckluft. Men då får man montera många blindnitmuttrar om det skall vara någon vits med det.
Om vi säger så här, upp t.o.m. M6 orkar man klämma med handkraft (tång). Större muttrar gör man bäst med en maskin. Speciellt om det är många.
Blindnitmutter.jpg

lmoberg
Erfaren

Inlägg av lmoberg »

Köpte korta montageskruv. Innan jag skruvade fast fästet så böjde jag ut det lite och kände efter så gott jag kunde. Sen skruvade jag på vinst och förlust! Det gick..

Skriv svar