Nån som har något att säga om Ford Mondeo HYBRID?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Ford4Life
Veteran
Namn: Rickard Å
Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD

Nån som har något att säga om Ford Mondeo HYBRID?

Inlägg av Ford4Life »

Så hybridmodellen av Mondeo är den sista dom gjorde, tråkigt. Nu är väl alla modeller i den här forumdelen skrotade av Ford. Edge blev ju inte alls långlivad.

Nåja, jag provkörde en Mondeo Hybrid och den var väl ganska trevlig rent komfortmässigt. Lite slö kanske.
Förutom att bagaget är mindre p.g.a. Ford lagt batteriet där, har ni några erfarenheter av Mondeos Hybrid modell?
Är det nåt att ha? OM jag skaffar en så kommer jag ha den lääääääääänge, är inte den som byter bil ofta. Eller är det bara ett dödsryck från Fords sida?

Alternativ 2 är kanske en Mondeo Mk5 AWD som säkert är piggare men har betydligt högre skatt men annars i princip samma bil, Ford har ju inte ändrat mycket vad jag vet.

Lite offtopic igen men när Mondeon försvann från Ford så tycker jag dom för tillfället inte har några bilar som tilltalar mig längre.
Gillar inte alls Kuga, Focus är för liten, osv...

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Re: Nån som har något att säga om Ford Mondeo HYBRID?

Inlägg av granadadr »

dålig dragvikt,, endast 750 kg, håller med, jag är ej förtjust i suv, små bagage mm nää inget för mig nu har jag äldre Mongos så jag kommer hålla dem vid liv så länge jag kan,, men en sak jag läst om är att sent 2019 fick Mongon nya aut,, den med runt vred,, och den ska tydligen vara MKT bättre än tidigare PowerShift, jag är fattig så har ej råd med en sån på ett bra tag,,

jag är dock prylbög i det avseendet att jag vill ha MKT utr i mina bilar :) så ett hett tips satsa på det,,

Ford4Life
Veteran

Inlägg av Ford4Life »

Mmmm min mk4 börjar bli till åren. Lite smårost och skavanker. Sen lär man väl åka på en del lagningar framöver.

Jag är ju ganska pedant och ha en bil med diverse smågrejer gör att jag stör mig.

Någon mondeo från 2020 blir det inte i alla fall.

Hybriden är onekligen ganska speciell med sin e-CVT låda. Ska ta en provkörning igen.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

Ford4Life skrev:
sön jul 09, 2023 6:52 am
Mmmm min mk4 börjar bli till åren. Lite smårost och skavanker. Sen lär man väl åka på en del lagningar framöver.

Jag är ju ganska pedant och ha en bil med diverse smågrejer gör att jag stör mig.

Någon mondeo från 2020 blir det inte i alla fall.

Hybriden är onekligen ganska speciell med sin e-CVT låda. Ska ta en provkörning igen.
för mig är vissa smågrejor ok,, beroende på pris på bil,, men klart det är roligare att ha en bil utan rost bucklor å repor,, bucklor får man på lokala stormarknaden har jag märkt :( på det viset är det bättre med lite äldre skabbigare bil :(

Ford4Life
Veteran

Inlägg av Ford4Life »

Hybriden är komfortabel men jävligt slö tycker jag, jämfört med t.en kia optima plug in hybrid.

Sen den jag provkörde hade nåt klonkljud för sig när man bromsade in. Om det har med eldriften att göra eller om det var något fel på den har jag ingen aning om.

Förstår att Ford slutade med modellen men synd att dom drog med sig hela Mondeo i fallet.

Sen har vi ju det faktum att ett byte av elhybridbatteri kostar typ 200.000kr om det går sönder utanför garantitiden. Med dagens batteripriser undrar man ju om det konmer rulla el/hybrid bilar som är äldre än 15 år på vägarna. Ingen vet ju hur skicket på ett batteri är om 15 år, även om man kört under 15000 mil på dessa år. Sett från hur det ser ut idag alltså, tekniken förbättras väl.

Skriv svar