Mondeo 2.0 TDCi 2010 diesel extremt svårstartad i kyla

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
gubbkeps
Nybörjare
Namn: Christer Glenning
Kör: Mondeo MK4 2.0 TDCi 2010

Mondeo 2.0 TDCi 2010 diesel extremt svårstartad i kyla

Inlägg av gubbkeps »

Den långvariga perioden i början av 2026 med kyla och minusgrader i södra delarna av landet sätter bilarna på prov. Min Mondeo 2.0 TDCi 2010 diesel har blivit riktigt tjurig och vägrar nu starta så snart det är några minusgrader. När jag försöker starta i kyla ställer jag av halvljus och fläkt samt inväntar timern för glödstiften (symbolen med spolen på displayen). Jag kan göra åtskilliga startförsök där det känns som att nästan är på väg att tända, men kommer av sig. Det händer också att ett startförsök slutar med ett skrapande ljud. Jag misstänker att det är startmotorns mekanik som kuggar över.

Jag saknar motorvärmare och vet inte om det lönar sig att investera i det på en så gammal kärra. Svårt dessutom att utnyttja (elektrisk) motorvärmare när bilen sällan står parkerad i närheten av något eluttag. Jag bytte nyligen batteri till ett AGM-batteri 80 Ah eftersom det förra batteriet (Silver-Calcium) helt gav upp efter några startförsök. Skaffade även en jump-starter innan batteribytet. Jag har mätt upp resistansen i glödstiften och kan inte se några bekymmer där, dom verkar fungera.

Vid några tillfällen har jag riktat en värmefläkt (ca 1-2 kW) mot motorblocket och kunnat starta nästan utan bekymmer efter ca 15-20 minuters "uppvärmning". Jag har även en gasolbrännare att tillgå, men är lite reserverad inför att rikta en öppen låga mot motor och elektronik. Kanske det ändå fungerar om man är försiktigt och håller avstånd mellan brännare och brännbara föremål.

ChatGPT föreslår bland annat tillsatser i bränslet och att byta till en lågviskös motorolja. Jag läste på något forum att det på Mondeo Mk4 kunde uppstå något slags bekymmer med bränsletillförseln vid kyla. Motorn går ändå som en klocka så snart den startar och blivit varm. Att starta bilen efter den körts varm är aldrig några problem. Det är typ efter en kylig natt som problemen uppstår.

Uppskattar alla tips och input här. Naturligtvis är det en gammal bil som har sitt slitage på startmotor och annat. Jag hoppas ändå att det kan finnas något att göra utan större verkstadsarbeten. Motorn startar ju och går fint så snart temperaturen är lite högre.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Re: Mondeo 2.0 TDCi 2010 diesel extremt svårstartad i kyla

Inlägg av granadadr »

gissar starkt på att du behöver byta glödstift :) för om den startar bra med värme, så visar symtom på glödstift :)

Skriv svar