Montera motorvärmare Mondeo TDCI.

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Medlemsnummer: 295

Montera motorvärmare Mondeo TDCI.

Inlägg av Järnkaminen »

Skulle vilja montera en motorvärmare i Mondeo 08a 2,0 TDCI nu till vintern.

Hitta dessa instruktioner:
http://www.skruvat.se/digitalgoods/RE564.pdf

Rev ner skyddet under motorn och tog mig en titt hur det kan tänkas vara man ska montera den. Men blir inte riktigt klok. Hittade fyra frostpluggar men de känns lite väl jävliga att komma åt.

Så tänkte höra om någon annan gjort det och tips hur jag ska gå till väga?
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Moonshadow
Erfaren
Namn: Rickard Grusell
Kör: Mondeo 2019 tdci 180hk

Inlägg av Moonshadow »

Jag kollade med en firma om montage av Calix värmare till min bil som är en Mondeo 11a 2.0 TDCi och de pratade om slangvärmare.
Jmf denna beskrivning http://www.skruvat.se/digitalgoods/RE480.pdf

Inbillar mig att det borde vara enklare att montera en slangvärmare. Någon som kan förklara?

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend

Inlägg av Järnkaminen »

Jag tror absolut det är enklare med slangvärmare, dock är de ju inte lika effektiva.

Sen kan det ju vara så på din att slangvärmare eller blockvärmare är enda alternativet.

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend

Inlägg av Järnkaminen »

Kan fylla på hur jag gjorde då.

Monterade insticksvärmaren enligt bilden, på framsidan av motorn i andra frostpluggen sett från vänster.

Jag plockade bort en vakuumdosa som satt strax ovanför pluggen för att åtminstånde kunna se lite av vad man gör. Den satt med två skruvar 13mm och 10mm fattning. Sedan tog jag bara en hyperlång skruvmejsel och knackade i ena kanten på frostpluggen tills den vred sig så jag fick fatt i den med en tång och sedan är det till att dra för kung och fosterland.

Sedan är det ett jädrans pill att hålla bygeln som klämmer fast värmaren och en bygel som klämmer fast en slang som går ur blocket och samtidigt med andra handen skruva in skruven som håller dem.

Tog mig två timmar allt som allt med att dra kablarna och fästa kupévärmare och så vidare.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Har monterat ungefär lika många slangvärmare som block diton och den upplevda värmeeffekten har överlag varit densamma.

Grejen vid slangvärmar monteringen att denna ska sitta så nära blocket som möjligt, helst ska värme elementet i möjligaste mån stickas in i blocket.

Annars är det rekommendera med blockvärmare om sådana finns och inte är allt för djävliga att montera...

Cowboy81
Nybörjare
Namn: Daniel Johansson
Kör: Mondeo 2.0 TDCI 2010

Inlägg av Cowboy81 »

hejsan är ny här på forumet o håller på med installation av kupevärmareuttag men undrar vart drar man in sladden till kupen ? hittar inget hål i torpedväggen.
hur gjorde ni ?

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend

Inlägg av Järnkaminen »

Kommer inte ihåg exakt hur det såg ut nu. Men om jag minns rätt fanns det en större genomföring upptill på torpedväggen på passagerarsidan. Gjorde ett litet hål i den och sedan tryckte in sladden. Fick då ta bort handskfacket och eventuellt någon styrbox för att se/få fatt i sladden.

Hoppas det var till någon hjälp :). Annars kan jag nog kolla upp det närmare imorgon.

EDIT: Såg nu att du hade en 2010. Är det faceliftmodellen? Kanske är lite skillnad på dem?

Cowboy81
Nybörjare

Inlägg av Cowboy81 »

wow snabba svar här, ja jag har oxå sett den stora gummigenomföringen o tänkte samma sak ifall jag skulle göra ett litet hål i den, men blev tveksam ifall det skulle bli problem med att det inte blir helt tätt.

är även väldigt imponerad av att du fick dit insticksvärmaren o allt på 2h. jag har ett defa kablage o till den finns det tydligen bara kontaktvärmare till oljetråget o har hört att dom är rätt värdelösa.

jag kollade ner på framsidan av motorn o det såg extremt tight ut att komma åt frostpluggen. måste man inte tömma ut allt kylvatten o sedan lufta systemet efteråt om man kör den varianten ?

Nej jag har den gamla den är tillverkad aug 09 tror jag

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra

Inlägg av meanxpress »

Järnkaminen skrev:Kommer inte ihåg exakt hur det såg ut nu. Men om jag minns rätt fanns det en större genomföring upptill på torpedväggen på passagerarsidan. Gjorde ett litet hål i den och sedan tryckte in sladden. Fick då ta bort handskfacket och eventuellt någon styrbox för att se/få fatt i sladden.

Hoppas det var till någon hjälp :). Annars kan jag nog kolla upp det närmare imorgon.

EDIT: Såg nu att du hade en 2010. Är det faceliftmodellen? Kanske är lite skillnad på dem?
om du/ni pillar undan pappen mer runt den pluggen så till hö (sett framifrån) så finns det en mindre plugg förberedd där :)

//Janne

Cowboy81
Nybörjare

Inlägg av Cowboy81 »

Ok så om jag är på passagersidan så sitter den alltså till vänster om jättegummigenomföringen ?
har inte sett nåt hål förberett när jag tittar ifrån motorutrymmet
men ska kolla noga imorgon

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran

Inlägg av meanxpress »

nej,om du står ute vid motorn och tittar på stora pluggen,bryt undan pappen lite till hö om den,inte sett en mondeo än som inte har den,fiestan alla utom skitbilen med 3cyl motorn och mondeon e fav att montera på,snabbt som attan

Cowboy81
Nybörjare

Inlägg av Cowboy81 »

Aha nu vet jag vad du menar den pappen har jag sett,så det är bara sätta i en gummigenomföring där i ett färdigt hål ?
Du verkar ju va haj på det här så kan ju fråga dig vad du anser om kontaktvärmare på oljetråget ? vad jag läst mig till så verkar det mest vara att elda för kråkorna
har ju ett defakablage o det är ju bara calix som har insticksvärmare o har ingen direkt lust att köpa ett helt nytt kablage

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran

Inlägg av meanxpress »

sitter plug där,senil dement men tror inte ens du behöver borra upp det i diam

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Även om det nu inte skulle finnas en mindre plugg fungerar det annars ypperligt att dra intags kabeln genom det större. Där det blir fullt tillräckligt tätt som det är.

Visst dessa så kallade kontaktvärmare är även otalet oberoende tester inte mycket att ha, visst den värmer upp motoroljan som finns i tråget men resten av motorn förblir iskall..

Så helst insticksvärmare till i andra hand slangvärmare är helt okey modeller. Knepigt att det nu inte finns Defa varianten på dessa värmare. Tipset är annars att köpa dessa kablage på skroten för mer trevligare pengar.

Moonshadow
Erfaren
Namn: Rickard Grusell
Kör: Mondeo 2019 tdci 180hk

Inlägg av Moonshadow »

Lånar tråden med en önskan om förslag på var och hur man enklast och snyggast monterar sladdintaget till 220v sladden.

Cowboy81, länk till annan tråd på samma tema http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=67678

Skriv svar