Polering av bil

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
Cossie_nisse

Polering av bil

Inlägg av Cossie_nisse »

Tjenare tänkte bara kolla med folket vilka märken o medel som ni tycker funkar bäst o vad för maskin ni använder när ni polerar!!

Ja jobbade på recondfirma förut o de använde lahegas produkter o ja tyckte de tog bort i stortsett alla skador som kom in på ett mycket bra sätt!

För grovrubbing använde de nr 11
Fin 17 o
Vaxning 28

Ja tyckte resultatet blev bra o har kört med de medlen när ja polerat o vaxat min o mina kompisars bilar!

Nu vill ja kolla med er va ni använder!??

Sen vill ja ha tips på vad ni gör för att inte få poler rosor!??
Ps: Vore bra ifall ni gav tips på bra polermaskiner åxå!!
ds.. Mvh Nisse :cool:

Användarvisningsbild
low-life
Legend
Inlägg: 1086
Blev medlem: sön jul 17, 2005 10:00 am
Namn: Tobbe H
Kör: Ford cosworth rwd,Chrysler pt cruiser -00
Ort: Växjö

Inlägg av low-life »

Använder Autosmarts grovrubbing(easycut), Deras vax(Platinum) och deras lackkonservering(silverseal).
Och 3M:s polish. Och Ditecs "clay" som jag tvättar bilar med som inte är väldigt fina i lacken.

Använder singeltrissa vid förarbeten innan vaxning eller polish. Dubbeltrissan används till vaxning, polish och lackkonserveringen. Så slipper man roserna också, tack vare dubbeltrissan. Kör ingenting för hand, just för att slippa repor!
Finns knottrig trissa för enkelmaskin, som förhindrar grova polerroser, sen hur bra det verkligen fungerar vågar jag inte svara på. Blir ju när bilen står i solen som allting avslöjar sig, om jobbet blivit bra eller inte.

Mvh/Tobbe
Putsböööögen i Sierran

073-2680938

Bilpedanten

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Inlägg: 2479
Blev medlem: tis apr 20, 2004 4:54 pm
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut
Ort: Uppsala

Inlägg av Lemon »

För att förhindra polerrosor och spår av ställen du polerat/flammighet ska du först smeta ut medlet på lågt varv, sen gå på hårdare med mkt högre varv, sist drar du ner varvet på trissan och drar över stället du polerat några gånger. funkar ALLTID, har aldrig fått en polerros :)
Finns nog mer trix...

Användarvisningsbild
Ankaz
Legend
Inlägg: 1307
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:00 am
Namn: Andreas Kangas
Kör: Mondeo ST200 -00,Mondeo 2.0 -98, Sierra 2.9 Turbo, Yamaha YZ250
Ort: Hallstahammar

Inlägg av Ankaz »

Lemon skrev:För att förhindra polerrosor och spår av ställen du polerat/flammighet ska du först smeta ut medlet på lågt varv, sen gå på hårdare med mkt högre varv, sist drar du ner varvet på trissan och drar över stället du polerat några gånger. funkar ALLTID, har aldrig fått en polerros :)
Finns nog mer trix...
Exakt så gör jag med. Får inga rosor fast jag kör singeltrissa

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Inlägg: 2479
Blev medlem: tis apr 20, 2004 4:54 pm
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut
Ort: Uppsala

Inlägg av Lemon »

Ja det funkar utmärkt, är typ enda sättet att polera en mörk/svart bil.

Användarvisningsbild
low-life
Legend
Inlägg: 1086
Blev medlem: sön jul 17, 2005 10:00 am
Namn: Tobbe H
Kör: Ford cosworth rwd,Chrysler pt cruiser -00
Ort: Växjö

Inlägg av low-life »

Lemon skrev:För att förhindra polerrosor och spår av ställen du polerat/flammighet ska du först smeta ut medlet på lågt varv, sen gå på hårdare med mkt högre varv, sist drar du ner varvet på trissan och drar över stället du polerat några gånger. funkar ALLTID, har aldrig fått en polerros :)
Finns nog mer trix...
Är det med en platt mjuk trissa, eller en knottrig modell?
Putsböööögen i Sierran

073-2680938

Bilpedanten

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Inlägg: 2479
Blev medlem: tis apr 20, 2004 4:54 pm
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut
Ort: Uppsala

Inlägg av Lemon »

low-life skrev:Är det med en platt mjuk trissa, eller en knottrig modell?
Funkar med den blåa och den gula, nån knottrig modell har jag inte testat...

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Gå över ytan med en occilerande maskin och fint polermedel så slipper du polerrosor :)
//Johan

Användarvisningsbild
low-life
Legend
Inlägg: 1086
Blev medlem: sön jul 17, 2005 10:00 am
Namn: Tobbe H
Kör: Ford cosworth rwd,Chrysler pt cruiser -00
Ort: Växjö

Inlägg av low-life »

Okey, där ser man. Man lär sig nått nytt varje dag ;)

Mvh/Tobbe
Putsböööögen i Sierran

073-2680938

Bilpedanten

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2752
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

vi använde no 11 med enbart roterande maskin (om det behövdes)
sen 11 med oscillerande maskin för att få bort vändrepor (polerrosor)
och sist no 28 (vaxet) eller lackskyddet 37a å 37b beroende på om det var en bil som skulle säljas elller om det var privatperson
resultatet vart alltid perfekt :)

edit: ibland kunde vi även använde claymagic´s lera för att få bort "osynlig" skit innan vi rekondade
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
Rixon
Legend
Inlägg: 1364
Blev medlem: tis jun 08, 2004 10:24 am
Namn: Rickard Hellqvist
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -91, Ford Mondeo -05, BMW 520d X-Drive -18
Ort: Umeå med omnejd

Inlägg av Rixon »

Big Al skrev: lackskyddet 37a å 37b beroende på om det var en bil som skulle säljas elller om det var privatperson

Vad är det för skillnad på 37a och b?
Bättre hållbarhet på 37b eller ? :D
Sommarleksaken: Ford Sierra Cosworth 4x4 - 91 :racesmile
Vinterbilen: BMW 520D X-Drive Sport -14 :eclipsee_
Vinterleksaken: LYNX X-Trim SC 600 H.O. E-tec -09

Användarvisningsbild
Ankaz
Legend
Inlägg: 1307
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:00 am
Namn: Andreas Kangas
Kör: Mondeo ST200 -00,Mondeo 2.0 -98, Sierra 2.9 Turbo, Yamaha YZ250
Ort: Hallstahammar

Inlägg av Ankaz »

Det var en Ocilerande maskin jag körde med :) icke en roterande som jag skrev tidigare

Cossie_nisse

Polering

Inlägg av Cossie_nisse »

Rixon: Det är 2 komponents ! så först tar du a o o torkar av de sen lägger du på b o torkar av
Man kan sejja att det är en lättare försegling!
Mvh

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2752
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

torka av? :\
vi körde först a sen vänta 15min sen köra b sen vänta 15 min och sen torka av
man får efter behandligen inte tvätta bilen på (tror det var) 3 veckor för att det ska härda
garantitid 1år :)
dvs bilen ska se likadan ut i 1 år
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Cossie_nisse

Inlägg av Cossie_nisse »

Ofan då kanske ja glömt av de då.. de står ju på flaskans baksida eller ngt sånt hur man ska göra men hade för mig att man torka av i mellan behandlingarna :Odd:

Skriv svar