Laga rost(bubblor) på skärm

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
Användarvisningsbild
Chrisse
Veteran
Namn: Christoffer Mårtensson
Kör: Ford Capri Mk3

Laga rost(bubblor) på skärm

Inlägg av Chrisse »

Nu är det så att på min högra skärm på Caprin så har det rostat under färgen. Så nu har det blivit som bubblor, ett helt gäng som sitter brevid varandra, ganska stora, och man ser orangea ringar runt dom som ett ännu tydligare tecken på rost. Lacken är fortfarande hel och hård där. Så om man trycker på bubblorna går dom inte isönder eller något sånt. Färgen på min bil är guldmetallic, ungefär, att laga metallic ska va svårt har jag hört. Men nu skulle jag vilja fixa till detta. Jag fick med två burkar (inte sprayburkar) med originalfärg, men nu är ju tyvärr bilen en aning blekt, man ser en viss nyansskillnad. Hur ska jag göra? Kan jag få färgen i burkarna fixad så den blir rätt? Hur målar jag det? Kanske kan låna en färgspruta.. Några tipps?

Scorpio_Racing

Inlägg av Scorpio_Racing »

måla med den färgen å sen tar du rubbing eller nått annan medel för att jämna ut övergången i färgen. då kommer det inte att synas...men kolla vilket medel du ska ha..är ju lite känsligt med metallic

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

När det gäller rostlagning så har jag erfarenhet av det och kan konstatera att om du blästrar, målar med etsande rostskyddsfärg och sprayburksmålar som en gnu så kommer det tillbaka tyvärr, däremot om du blästrar och plåten är hel efter det och att du lackar om hela eller delar av flyglen med riktig 2 komp färg och rostskyddar baksidan ordentligt så håller det längre, går det hål vid blästringen så är det bara o fram med svetsen, vid omlack av en hel del på bilen så går det o dölja lackskarven bättre om du nu inte är en gud med att lackera för då går det ju o dimma ut det hela, själv har jag misslyckats varje gång så jag är nog kass på det.

Användarvisningsbild
Chrisse
Veteran

Inlägg av Chrisse »

Kanske är bäst att få det lackerat hos en riktig lackerare? vill även ha på lite färg under listen längs sidan av bilen. Blir inget problem med skarv där tack vare sidolisten.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

det är inte fel med en "riktig" omlackning av bilen eller delen i sig, det ser oftast bäst ut och håller längst om underarbetet är rätt gjort

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Chrisse skrev:Kanske är bäst att få det lackerat hos en riktig lackerare? vill även ha på lite färg under listen längs sidan av bilen. Blir inget problem med skarv där tack vare sidolisten.
Har du lite erfarenhet och höga krav på finishen bör du leja bort. Ett bakgårdsjobb kan ändå ge bra resultat med grovrengörar-trissa av nylon på borrmaskin (är man noggrann och ytan inte för gropig/porig blir resultatet nära blästrat), sedan efterbehandling med rostlösare (brukar själv använda de geléartade som färghandeln säljer, andra rekommenderar tvätt med citronsyra) och sedan grunda med en zinkfosfatgrund som matchar topplackens material - 1K-färger inte kan övermålas med 2K pga starkare lösningsmedel, med risk att låta som en besserwisser, huga... :p .

Oddsen att det består är ungefär lika bra som för en blästrad yta bara lackjobbet görs riktigt, är min erfarenhet. Enda riktigt säkra är att byta den angripna plåten och elsvetsning ger då en avvikande metallstruktur i fogen som blir rostkänsligare än omgivningen. Kokt linolja är beprövat för att rostskydda med inunder, tar tid att torka dock och trasor etc kan självantända = farligt avfall.

Användarvisningsbild
Chrisse
Veteran

Inlägg av Chrisse »

Men f*n då, hål rätt igenom! :(

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Idéer om lagning

Inlägg av Släggmek »

Chrisse skrev:Men f*n då, hål rätt igenom! :(
Jaha - typiskt gamm´Ford... :( Jo, står själv just nu med samma jobb på 17m´n - en massa skitjobb med rengöring och sedan blir det att klippa mallar ur pizzakartong innan miggen ska fram, suck... :rolleyes: Borde handla en ny nibblingstång hos Biltema för att kunna figurklippa ut rosten utan att bända ytan, tänker jag - det är exakt samma typ som järnhandlarna brukar sälja, utom att den kostar som en reserv-klipptand hos fackhandeln (har knäckt en par...). Verkar hålla lika bra/dåligt]http://www.veng.no/katalog/hoved.htm[/url], eller krångla in på danska sidan http://www.veng.dk - det finns nya framskärmar till Capri mk II/III för lite över 1000-lappen i danska pengar, räkna med en del skatt & frakt såklart (vet tyvärr inte om de har svensk ÅF numera, men bra plåt iaf).

Lite svårt att få tätt mot ny rost underifrån eftersom migsvetsfogen blir ganska porig, men jag tycker det håller rätt bra att smacka över lite polyesterresin (ingår i glasfiberspackel) på undersidan av fogen före grundfärg och rostskyddsgucka. Längsta "vädertest" jag har på den metoden är tre år åretruntkörning fram till skrotning pga allmän gravrost (dom saltar hårt här), och då var fortfarande lagningen i främre hjulhus i princip intakt trots dyngsprutet. Bästa är ju att hitta innerskärmar från nåt att täcka med (skulle man leta till de man har kvar... :rolleyes: ).

Viktigt ämne egentligen, så det vore intressant att höra hur andra brukar göra för att stoppa rosten :confused: :) .

Skriv svar