Laga rost(bubblor) på skärm
- Chrisse
- Veteran
- Inlägg: 754
- Blev medlem: ons mar 15, 2006 7:45 pm
- Namn: Christoffer Mårtensson
- Kör: Ford Capri Mk3
- Ort: Malmö
Laga rost(bubblor) på skärm
Nu är det så att på min högra skärm på Caprin så har det rostat under färgen. Så nu har det blivit som bubblor, ett helt gäng som sitter brevid varandra, ganska stora, och man ser orangea ringar runt dom som ett ännu tydligare tecken på rost. Lacken är fortfarande hel och hård där. Så om man trycker på bubblorna går dom inte isönder eller något sånt. Färgen på min bil är guldmetallic, ungefär, att laga metallic ska va svårt har jag hört. Men nu skulle jag vilja fixa till detta. Jag fick med två burkar (inte sprayburkar) med originalfärg, men nu är ju tyvärr bilen en aning blekt, man ser en viss nyansskillnad. Hur ska jag göra? Kan jag få färgen i burkarna fixad så den blir rätt? Hur målar jag det? Kanske kan låna en färgspruta.. Några tipps?
När det gäller rostlagning så har jag erfarenhet av det och kan konstatera att om du blästrar, målar med etsande rostskyddsfärg och sprayburksmålar som en gnu så kommer det tillbaka tyvärr, däremot om du blästrar och plåten är hel efter det och att du lackar om hela eller delar av flyglen med riktig 2 komp färg och rostskyddar baksidan ordentligt så håller det längre, går det hål vid blästringen så är det bara o fram med svetsen, vid omlack av en hel del på bilen så går det o dölja lackskarven bättre om du nu inte är en gud med att lackera för då går det ju o dimma ut det hela, själv har jag misslyckats varje gång så jag är nog kass på det.
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Har du lite erfarenhet och höga krav på finishen bör du leja bort. Ett bakgårdsjobb kan ändå ge bra resultat med grovrengörar-trissa av nylon på borrmaskin (är man noggrann och ytan inte för gropig/porig blir resultatet nära blästrat), sedan efterbehandling med rostlösare (brukar själv använda de geléartade som färghandeln säljer, andra rekommenderar tvätt med citronsyra) och sedan grunda med en zinkfosfatgrund som matchar topplackens material - 1K-färger inte kan övermålas med 2K pga starkare lösningsmedel, med risk att låta som en besserwisser, huga...Chrisse skrev:Kanske är bäst att få det lackerat hos en riktig lackerare? vill även ha på lite färg under listen längs sidan av bilen. Blir inget problem med skarv där tack vare sidolisten.

Oddsen att det består är ungefär lika bra som för en blästrad yta bara lackjobbet görs riktigt, är min erfarenhet. Enda riktigt säkra är att byta den angripna plåten och elsvetsning ger då en avvikande metallstruktur i fogen som blir rostkänsligare än omgivningen. Kokt linolja är beprövat för att rostskydda med inunder, tar tid att torka dock och trasor etc kan självantända = farligt avfall.
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Idéer om lagning
Jaha - typiskt gamm´Ford...Chrisse skrev:Men f*n då, hål rätt igenom!


Lite svårt att få tätt mot ny rost underifrån eftersom migsvetsfogen blir ganska porig, men jag tycker det håller rätt bra att smacka över lite polyesterresin (ingår i glasfiberspackel) på undersidan av fogen före grundfärg och rostskyddsgucka. Längsta "vädertest" jag har på den metoden är tre år åretruntkörning fram till skrotning pga allmän gravrost (dom saltar hårt här), och då var fortfarande lagningen i främre hjulhus i princip intakt trots dyngsprutet. Bästa är ju att hitta innerskärmar från nåt att täcka med (skulle man leta till de man har kvar...

Viktigt ämne egentligen, så det vore intressant att höra hur andra brukar göra för att stoppa rosten

